Preken uit de Heidelbergse catechismus
-
Wij zijn vorige week begonnen met zondag 1. Wij hebben zeker twee jaar geen 'doorlopende catechismus' gehoord. Eerst had ik er niet zo'n zin in. Zo leerstellig allemaal, dacht ik.Unionist schreef:Tja...

Maar ik zie ook wel in dat het voor onze gemeente heel erg
goed is. :!: En na zondag 1 denk ik; wat weet ik eigenlijk weinig.
Het was heel aangrijpend en direkt. Wat is uw/jouw enige troost?
Bij ons (GB) werd elke zondagmiddag uit de HC gepreekt, maar gelukkig is men daar met ingang van dit seizoen (tijdelijk) van afgeweken. Er heeft een oproep in het kerkblad gestaan om onderwerpen voor de middagdienst door te geven. Nu hebben we dus elke zondagmiddag zeer interessante leerdiensten, met uiteenlopende actuele thema's.
Persoonlijk vind ik dat de HC niet bedoeld en niet geschikt is om uit te preken. Dat geldt nog meer voor de NGB en de DL. Dat neemt niet weg dat ik wel vind dat we moeten weten wat erin staat, daar vind ik een gemeenteavond zeer geschikt voor. Maar in de eredienst hoort m.i. alleen Gods woord centraal te staan.
Persoonlijk vind ik dat de HC niet bedoeld en niet geschikt is om uit te preken. Dat geldt nog meer voor de NGB en de DL. Dat neemt niet weg dat ik wel vind dat we moeten weten wat erin staat, daar vind ik een gemeenteavond zeer geschikt voor. Maar in de eredienst hoort m.i. alleen Gods woord centraal te staan.
En je denkt dat er nu geen groten onwetendheid onder het volk is?ndonselaar schreef:Hoi,
Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ook ik liever een preek uit Gods Woord hoor, dan een uit de HC. Niet dat ik de laatste veracht, nee dat niet, maar we moeten ook niet uit het oog verliezen waarom de HC is opgesteld! Dit vanwege de grote onwetendheid onder het volk.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Ik denk dat de onwetendheid onder het volk niet opgelost wordt met preken uit de HC. Veel onderwerpen die nu spelen zijn anders dan ten tijde van de opstelling van de HC. Nu kan je die onderwerpen wel behandelen adhv de HC, maar ik vraag me af of dat de beste oplossing is.joepie schreef:En je denkt dat er nu geen groten onwetendheid onder het volk is?ndonselaar schreef:Hoi,
Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ook ik liever een preek uit Gods Woord hoor, dan een uit de HC. Niet dat ik de laatste veracht, nee dat niet, maar we moeten ook niet uit het oog verliezen waarom de HC is opgesteld! Dit vanwege de grote onwetendheid onder het volk.
-
Persoonlijk denk ik van wel, maar misschien vind je binnen de GerGem e.a kerken meer bijbelvastheid dan bijv bij ons in dejoepie schreef:En je denkt dat er nu geen groten onwetendheid onder het volk is?ndonselaar schreef:Hoi,
PKN? Al kun je je daarin ook weer vergissen.

De reactie van ndonselaar is van vier jaar geleden en je ziet hem zelden meer.
De HC is een leerboekje. Je leest het in een kwartiertje uit. Doe je dat dan is het één geheel en heb je in een nutshell wat wij geloven. Ga je iedere zondag apart behandelen dan ontstaat het gevaar dat het overzicht zoek raakt. Je kunt dan uitwassen krijgen die er voor zorgen dat bepaalde stukken van de HC een heel eigen leven gaan leiden.
Daarom zou ik er voor pleiten dat iedere keer als er een zondag behandeld wordt ook vraag en antwoord 1 erbij betrokken wordt. Dat voorkomt dat de 'stukkentheorie' in stukken uiteen valt.
De HC is een leerboekje. Je leest het in een kwartiertje uit. Doe je dat dan is het één geheel en heb je in een nutshell wat wij geloven. Ga je iedere zondag apart behandelen dan ontstaat het gevaar dat het overzicht zoek raakt. Je kunt dan uitwassen krijgen die er voor zorgen dat bepaalde stukken van de HC een heel eigen leven gaan leiden.
Daarom zou ik er voor pleiten dat iedere keer als er een zondag behandeld wordt ook vraag en antwoord 1 erbij betrokken wordt. Dat voorkomt dat de 'stukkentheorie' in stukken uiteen valt.
-
Misschien niet de beste oplossing maar het is wel haalbaar.memento schreef:Ik denk dat de onwetendheid onder het volk niet opgelost wordt met preken uit de HC. Veel onderwerpen die nu spelen zijn anders dan ten tijde van de opstelling van de HC. Nu kan je die onderwerpen wel behandelen adhv de HC, maar ik vraag me af of dat de beste oplossing is.joepie schreef:En je denkt dat er nu geen groten onwetendheid onder het volk is?ndonselaar schreef:Hoi,
Onze dominee haalde bijv. het indvidualisme aan en het troost zoeken in allerlei vormen van religie. Iedereen mag toch zelf weten wat ie doet en hoe hij het vorm geeft De één vindt daar zijn troost in de andere weer in iets anders. Maar wat is nou echte troost?
Volgens mij is de Heidelberger nog best actueel, of anders actueel te maken...
Natuurlijk is het actueel te maken. Echter, waarom zou je deze omweg nemen?uitgeworpen schreef:Misschien niet de beste oplossing maar het is wel haalbaar.memento schreef:Ik denk dat de onwetendheid onder het volk niet opgelost wordt met preken uit de HC. Veel onderwerpen die nu spelen zijn anders dan ten tijde van de opstelling van de HC. Nu kan je die onderwerpen wel behandelen adhv de HC, maar ik vraag me af of dat de beste oplossing is.joepie schreef:En je denkt dat er nu geen groten onwetendheid onder het volk is?ndonselaar schreef:Hoi,
Onze dominee haalde bijv. het indvidualisme aan en het troost zoeken in allerlei vormen van religie. Iedereen mag toch zelf weten wat ie doet en hoe hij het vorm geeft De één vindt daar zijn troost in de andere weer in iets anders. Maar wat is nou echte troost?
Volgens mij is de Heidelberger nog best actueel, of anders actueel te maken...
Ik zie de HC nog steeds als actueel.
het behandeld gewoon de leer van de kerk en spreekt daarmee de Bijbel na.
Wat is er niet actueel aan zondag 1? b.v.
Zowiezo, wat is er eigenlijk niet actueel?
het behandeld gewoon de leer van de kerk en spreekt daarmee de Bijbel na.
Wat is er niet actueel aan zondag 1? b.v.
Zowiezo, wat is er eigenlijk niet actueel?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal voor u zorgen;
Met actueel bedoel ik: Wat speelt er onder het kerkvolk. Welke punten dat zijn, zal afhankelijk zijn van de ligging van de gemeente, en van het opleidingsniveau, en nog vele andere factoren.Tiberius schreef:Precies.joepie schreef:Zowiezo, wat is er eigenlijk niet actueel?
Zelfs de actualiteit van vraag en antwoord 80 is recent weer nieuw leven ingeblazen.
Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse Mis?
De paapse mis ed zie ik niet als actueel, in die betekenis (ik zie niet snel een refo rooms worden). Daarbij zijn de dwalingen die de HC aan de orde stelt al zó vaak langsgekomen, dat men de tegenargumenten onderhand wel kan dromen.
je kunt 'm in een kwartier uitlezen maar je kunt er ook langer over doen, ik zie niet zo in wat dat met het ontstaan van uitwassen heeft te makenrefo schreef:De reactie van ndonselaar is van vier jaar geleden en je ziet hem zelden meer.
-
Ik snap helemaal niet wat je bedoelt limosalimosa schreef:je kunt 'm in een kwartier uitlezen maar je kunt er ook langer over doen, ik zie niet zo in wat dat met het ontstaan van uitwassen heeft te makenrefo schreef:De reactie van ndonselaar is van vier jaar geleden en je ziet hem zelden meer.