hartekreet

Kislev

Bericht door Kislev »

Hendrikus schreef: Wat me echter nog niet direct duidelijk wil worden is, hoe in dit verband dat "overzomeren en overwinteren" van toepassing is. Ze doén toch niks? Ze oogsten toch niet? Ze rennen toch niet naar het Avondmaal of zo? Ze beleven alleen die vreugde van de eerste liefde voor Christus. Dat zou ik niet graag temperen: ze zullen nog genoeg momenten meemaken waarin het allemaal niet zo innig en helder ligt. Laat ze dàn maar met warmte en weemoed terugdenken aan dat eerste begin.

Eerder in het topic werd dit gezegd:
Zonder al het goede wat er was op de conferentie over het hoofd te zien
waren er toch wel dingen waarover we bezorgd zijn
Om eens een ding te noemen:
Als jongelui uitgeput zijn vanwege gebrek aan nachtrust en daardoor eerder emotioneel kan dat gauw verward worden met het werk van de Geest
De uitspraak: Laat het eens overzomeren en overwinteren is echt nog wel belangrijk; zeker in de puberleeftijd waarin toch veel jongelui bezig zijn met geestelijke vragen
Er wás toch zaad wat terstond opkwam maar toch nooit vruchten droeg?
Er waren toch ook 5 dwaze maagden die nauwelijks te onderscheiden waren van de 5 wijze?
Een wijze en een dwaze bouwer?
Oftewel, door allerlei emoties (en wellicht onder druk van anderen) kunnen er allerlei dingen gebeuren die van de Geest zouden kunnen zijn maar net zo goed tijdgeloof zouden kunnen zijn. Ipv iemand gelijk de handen op te leggen kun je het ook laten overzomeren en overwinteren (wat niet wil zeggen dat je iemands ervaringen afkraakt).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik heb al eerder hier gepost dat de term 'overzomeren en overwinteren' , (voor zover die al in de Bijbel gebruikt wordt) niet de strekking heeft die het heeft gekregen.
parsifal

Bericht door parsifal »

helma schreef:
Hendrikus schreef:
helma schreef:Ik weet ook niet of het altijd geldt, maar het lijkt me in ieder geval bij pubers raadzaam
Hoe had je je dat in de praktijk voorgesteld? Werk dat eens uit?
"Jongens, geweldig dat jullie de Heere willen dienen, maar - doe maar eens eerst ff rustig aan?"
Ik vind het ook niet makkelijk. Ik ben blij als ik zie hoe veel jongeren samen de Heere zoeken in bijbelstudie en gebed
Maar er waren dingen die ik hoorde, die ik zag, wat me toch met zorg vervulde. (daarin was ik trouwens niet de enige)
In je eigen gezin kun je er anders mee omgaan dan op zo'n conferentie; je kent je eigen kinderen (denk je tenmininste....)je merkt het als ze worstelen met eeuwigheisdzaken, je worstelt als ouder biddend mee. Als het dan tot een doorbraak komt kun je er anders op reageren dan als je jongeren niet kent.

Als een groepje jongelui dan met iemand uren blijft bidden om zo de Heere af te "dwingen" dat die iemand tot het geloof komt, daar zelfs de lezingen voor laten schieten en ze echt van de wereld lijken te zijn; dan wil ik geen oordeel uitspreken over de echtheid van het geloof wat dan, dankzij hún gebeden, tot stand komt, maar heb ik er toch mijn vraagtekens bij en maak ik me daar toch zorgen over.

Ev. Schreur zei zondagmorgen dat je niet gelijk na het zaaien moest gaan oogsten. En dat gevoel kreeg ik soms wel een beetje;
waarom mogen dingen niet eerst wat bezinken.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik hoorde trouwens maandagmorgen Arjan Baan nog op dit probleem wijzen. We willen zo graag mensen tot bekering zien komen, dat we met emotie en druk dit proberen te bewerkstelligen. Hier kan gezond Calvinisme tegen helpen denk ik. Weten dat geloof en vertrouwen een gave van God is en daarvanuit tot God gaan om bekering. Vertrouwend op Zijn leiding.
helma

Bericht door helma »

OK, dank je. Helder. Dat zijn inderdaad dingen waar wij niet mee vertrouwd zijn, dus waar we wat onwennig tegenaan kijken.

Wat me echter nog niet direct duidelijk wil worden is, hoe in dit verband dat "overzomeren en overwinteren" van toepassing is. Ze doén toch niks? Ze oogsten toch niet? Ze rennen toch niet naar het Avondmaal of zo? Ze beleven alleen die vreugde van de eerste liefde voor Christus. Dat zou ik niet graag temperen: ze zullen nog genoeg momenten meemaken waarin het allemaal niet zo innig en helder ligt. Laat ze dàn maar met warmte en weemoed terugdenken aan dat eerste begin.
Nou, Feike wilde toch wel in een rap tempo de oogst binnenhalen.

Het gaat er niet om dat ik er onwennig tegenover sta;
ik kan best een beetje relativeren
maar dit gaat wel over wezenlijke dingen
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat wij ons even goed in de oren moeten knopen, is dat wij geen mens kunnen bekeren, onszelf niet, anderen ook niet.

Dat is alleen God's werk. En Hij is getrouw, en doet het ook.

'Door U, door U alleen'

voor de eer van Zijn Naam!

Hier nog even aan toevoegen, dat wij veel mensen moeten liefhebben, en hun het Evangelie brengen, die God nooit heeft liefgehad, en omdat Hij niet veranderd, nooit lief hebben zal ook.

Wat dat betreft, is de predikant de zaaier. Die zaait langs de weg, in de doornen, op de rotsen. Die plaatsen zijn niet bereid gemaakt, niet geploegd met en door de Heilige Geest, zoals de goede aarde is.

En net zoals de boer moet bidden voor een goede oogst, bid ook de predikant.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MariaW

Bericht door MariaW »

helma schreef: Als een groepje jongelui dan met iemand uren blijft bidden om zo de Heere af te "dwingen" dat die iemand tot het geloof komt, daar zelfs de lezingen voor laten schieten en ze echt van de wereld lijken te zijn; dan wil ik geen oordeel uitspreken over de echtheid van het geloof wat dan, dankzij hún gebeden, tot stand komt, maar heb ik er toch mijn vraagtekens bij en maak ik me daar toch zorgen over.
Ik begrijp je twijfels hierover. Ik kan me voorstellen dat je soms een lezing oversloeg, omdat er zoveel informatie over je heen kwam. Maar wat is dan belangrijker, de eer van God, of een lezing. Tenslotte als iemand daadwérkelijk tot bekering komt, dan is dat toch tot eer van God? Hoezo kom je aan de opmerking dat iemand dankzij hun gebeden bekeerd wordt? Ik denk aan Levi, Jezus riep: volg Mij en Levi stond op en volgde Jezus. Dus waarom zou het niet kunnen? Je moet aan de andere kant ook geen grote dingen verwachten. De Heere bekeerd mensen meestal op een gewone manier, niet in bijzondere manifestaties of wonderen of hoe je het ook maar noemen valt. Door het gebed, door het lezen van het Woord. Dat heb je ook kunnen horen op de conferentie!

helma schreef: Nou, Feike wilde toch wel in een rap tempo de oogst binnenhalen.

Het gaat er niet om dat ik er onwennig tegenover sta;
ik kan best een beetje relativeren .
Ik heb niet gehoord hoe de organisatoren van deze conferentie dachten over Feike ten Velde. Maar ik had het idee dat hij een promo-praatje voor het zoeklicht stond te houden. Hij had eigenlijk geen wezenlijk inhoudelijke boodschap (jammer genoeg). Maar ik had nou niet de indruk dat hij de oogst wilde binnenhalen in een snel tempo. Je kan er ook dingen uithalen die er totaal niet in liggen, of die niet gezegd zijn.

Bovendien hoor ik steeds de term 'overzomeren en overwinteren' vallen. Ik begrijp die zorgen, maar ik denk dat je niet moet vergeten dat je dat dan ook kunt toepassen als een willekeurig iemand door God in de kraag gegrepen wordt. Niet alleen bij de conferentie, maar iemand die wekelijks zondag aan zondag naar de kerk gaat, en die ook geraakt wordt, kan evengoed een tijdgeloof bezitten. En ook denk ik wel dat mensen op de conferentie heel erg goed weten dat het geloof je niet zomaar aangepraat kan worden.

Ik denk dat het werk van God toch onderschat wordt.
geledu

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
geledu schreef:God is een God van orde.
Helaas is dat ook zo'n dooddoener waarachter mensen zich verschuilen, alsof zij bepalen hoe die orde eruit ziet.
geledu schreef:Daar behoor je de gemeenschap van heiligen te ervaren.

Ja, zo zou het moeten zijn... Maar menigeen ervaart die gemeenschap niét, omdat de mensen in eigen gemeente hem/haar meewarig nakijken: "Wat, dié aan het Heilig Avondmaal???" - bijvoorbeeld...

De gemeenschap der heiligen is iets anders dan de gemeenschap der gelijkgezinden met uniforme kledingcodes etc.!

De gemeenschap der heiligen proefde ik zondag in Delden wel degelijk!
Het zal best wel weer een dooddoener zijn ; alles wat ook maar enigzins lijkt op een vorm van kritiek wordt gelijk met de grond afgemaaid.

Dat is bij mij vaak het punt in deze kringen van jongerenavonden en opwekkingsactivisten.
Als ze maar enige vorm van tegenstand (hoe goed bedoelt ook) ervaren dan wordt dat gelijk als dode rechtzinnigheid in de hoek gezet.
Een stukje zelf kritiek zou geen kwaad kunnen.

Volgens mij had die conferentie onder andere de intentie om te komen tot een opwekking.
Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Zo geef je juist een verkeerd signaal af in de gemeente waar je lid bent.

Maar als je al zo in je eigen gemeente staat, als je op deze manier praat over "uniforme kledingcode's" en het meewarig veroordelen wat het avondmaal betreft, dan hoef je m.i. idd niet te verwachten dat je die gemeenschap der heiligen kunt beoefenen.
Laat staan dat je dan nog op een goede manier met een opwekking bezig kan zijn.

Volgens mij worden begeerten tot een opwekking in de ootmoed beleefd en beoefend met het eigenen van je persoonlijke en kerkelijke schuld, en deze zowel persoonlijk als kerkelijk te beleden met de smeekbede of de Heere, onverdient van onze kant, Zijn Geest nog krachtdadig over de(plaatselijke) gemeente zou willen uitstorten.
parsifal

Bericht door parsifal »

geledu schreef:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:God is een God van orde.
Helaas is dat ook zo'n dooddoener waarachter mensen zich verschuilen, alsof zij bepalen hoe die orde eruit ziet.
geledu schreef:Daar behoor je de gemeenschap van heiligen te ervaren.

Ja, zo zou het moeten zijn... Maar menigeen ervaart die gemeenschap niét, omdat de mensen in eigen gemeente hem/haar meewarig nakijken: "Wat, dié aan het Heilig Avondmaal???" - bijvoorbeeld...

De gemeenschap der heiligen is iets anders dan de gemeenschap der gelijkgezinden met uniforme kledingcodes etc.!

De gemeenschap der heiligen proefde ik zondag in Delden wel degelijk!
Het zal best wel weer een dooddoener zijn ; alles wat ook maar enigzins lijkt op een vorm van kritiek wordt gelijk met de grond afgemaaid.

Dat is bij mij vaak het punt in deze kringen van jongerenavonden en opwekkingsactivisten.
Als ze maar enige vorm van tegenstand (hoe goed bedoelt ook) ervaren dan wordt dat gelijk als dode rechtzinnigheid in de hoek gezet.

Volgens mij had die conferentie onder andere de intentie om te komen tot een opwekking.
Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Zo geef je juist een verkeerd signaal af in de gemeente waar je lid bent.

Maar als je al zo in je eigen gemeente staat, als je op deze manier praat over "uniforme kledingcode's" en het meewarig veroordelen wat het avondmaal betreft, dan hoef je m.i. idd niet te verwachten dat je die gemeenschap der heiligen kunt beoefenen.
Laat staan dat je dan nog op een goede manier met een opwekking bezig kan zijn.

Volgens mij worden begeerten tot een opwekking in de ootmoed beleefd en beoefend met het eigenen van je persoonlijke en kerkelijke schuld, en deze zowel persoonlijk als kerkelijk te beleden met de smeekbede of de Heere, onverdient van onze kant, Zijn Geest nog krachtdadig over de(plaatselijke) gemeente zou willen uitstorten.
Op zich ben ik het hier mee eens, in de zin dat ik ook een gevaar zie. Al is het wel zo dat veel kritiek niet inhoudelijk is en om die reden kan de organisatie er niets mee. De organisatie van deze avonden is best bereid om kritiek mee te nemen en ter harte te nemen als de kritiek terecht is.

Verder is mijn gebed dat God Zijn Geest krachtdadig uitstort over dit hele land en iedere Christen, over Zijn hele lichaam. Ik wil niet een tegenstelling op dit punt tussen de plaatselijke gemeente en de mensen die op deze conferentie zijn geweest. Ze staan niet tegenover elkaar, alsof ze een zelfde functie hebben.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Geledu schreef:Het zal best wel weer een dooddoener zijn ; alles wat ook maar enigzins lijkt op een vorm van kritiek wordt gelijk met de grond afgemaaid.

Dat van zelfkritiek en evaluatie zal toch wel plaatsvinden, ga ik van uit. Kritiek is wel opbouwend, hoop ik!
Jij draagt aan dat alle vorm van kritiek snel wordt afgemaaid.
Sta mij toe op te merken als het over deze conferentie/jongerenavonden gaat, er óók gelijk kritiek komt. Misschien mogen de ervaringen ook eens als zodanig mogen blijven staan en met blijdschap ontvangen worden!

We blijven ozo gauw steken in opmerkingen als "er was mogelijk een bijzonder sfeertje" en "eerst maar eens overzomeren en overwinter". Oftewel: misschien is het nix, dan hoef ik me niet druk te maken...

Ik ben me er van bewust de zaken iets te chargeren.
Doe ik nog bewust omdat ik 'in mijn eertijds' dat net zo goed deed.
Je moet ook uitkijken het werk van de Geest verdacht te maken onder de noemer van "een bepaald sfeertje"
Unionist

Bericht door Unionist »

@Geledu

Lees nou eens alle postings in dit topic door. Dan zul je zien dat er wel degelijk kritische kanttekeningen geplaatst worden, ook door hen die er aanwezig waren.

Het is alleen niet nodig om vanwege een aantal kritiekpunten het hele verschijnsel af te schrijven. Net zo min als iets goedkeuren vanwege een aantal goede punten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
geledu

Bericht door geledu »

Unionist schreef:@Geledu

Lees nou eens alle postings in dit topic door. Dan zul je zien dat er wel degelijk kritische kanttekeningen geplaatst worden, ook door hen die er aanwezig waren.

Het is alleen niet nodig om vanwege een aantal kritiekpunten het hele verschijnsel af te schrijven. Net zo min als iets goedkeuren vanwege een aantal goede punten.
Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Ik heb het hele verschijnsel niet afgeschreven !
Wel heb ik zoals je ziet mn vragen en mijn opmerkingen.
Zo kan het zijn dat je wel degelijk achter de intentie staat, maar dat je bij de uitvoering grote vraagtekens kan hebben.

Wat bij mij ook een punt is wat ik naar voren wilde brengen is het puntje over die kritiek.
Naar mijn gevoelen mogen deze groeperingen (vinden ze) alle kritiek hebben op de gevestigde kerken, maar kritiek terug wordt niet geaccepteerd.

Wat ik tevens proef is het feit dat ze ageren tegen een bepaald "eenzijdigheid", maar de praktijk leert dat ze zelf ook vervallen in een bepaalde "eenzijdigheid".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Geledu, lees mijn post nou eens een x en reageer dáár dan op!
geledu

Bericht door geledu »

Mister schreef:
Geledu schreef:Het zal best wel weer een dooddoener zijn ; alles wat ook maar enigzins lijkt op een vorm van kritiek wordt gelijk met de grond afgemaaid.

Dat van zelfkritiek en evaluatie zal toch wel plaatsvinden, ga ik van uit. Kritiek is wel opbouwend, hoop ik!
Jij draagt aan dat alle vorm van kritiek snel wordt afgemaaid.
Sta mij toe op te merken als het over deze conferentie/jongerenavonden gaat, er óók gelijk kritiek komt. Misschien mogen de ervaringen ook eens als zodanig mogen blijven staan en met blijdschap ontvangen worden!

We blijven ozo gauw steken in opmerkingen als "er was mogelijk een bijzonder sfeertje" en "eerst maar eens overzomeren en overwinter". Oftewel: misschien is het nix, dan hoef ik me niet druk te maken...

Ik ben me er van bewust de zaken iets te chargeren.
Doe ik nog bewust omdat ik 'in mijn eertijds' dat net zo goed deed.
Je moet ook uitkijken het werk van de Geest verdacht te maken onder de noemer van "een bepaald sfeertje"
Ik dach dat ik in het geschrevenen ook jou post had beantwoord.
Maar blijkbaar niet tot volle tevredenheid.

Kritiek heb ik over geschreven in mn vorige posting.
De opmerkingen die jij aanhaalt hebben m.i. een kern van waarheid.
We moeten gewoon niet haastelijk iemand de handen opleggen.
Het feit dat ook in de verkiezing van de ambten er op gewezen wordt om geen nieuwelingen te verkiezen zegt mij al genoeg.
Laat het uit de vruchten openbaar komen.
Er is ook zoveel nabijkomend werk.
Als het recht ligt in je ziel dan heb je er ook niets op tegen om onderzocht te worden, dan wil je eerlijk behandeld worden.

Dat is denk ik ook het punt van kritiek, er wordt wat doorgeslagen .
Het is ook een hele menselijke reactie :
Een redenering wijkt iets af naar "rechts" , de reactie daarop wijkt weer iets af naar "links"

De ene eenzijdigheid wordt met de andere eenzijdigheid bestreden.

En zo is er geen gesprek mogelijk, heel jammer maar het blijkt in de praktijk vaak zo te werken.
Gian

Bericht door Gian »

geledu schreef: Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Geledu, zou je aan kunnen geven hoe we dat practisch gestalte kunnen geven binnen onze eigen Gemeente?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
geledu

Bericht door geledu »

Gian schreef:
geledu schreef: Als dat je begeerte is zoek je dat in je eigen gemeente en dan verlaat je de onderlingenbijeenkomsten niet.
Geledu, zou je aan kunnen geven hoe we dat practisch gestalte kunnen geven binnen onze eigen Gemeente?
In een eerdere posting heb ik hier wat over geschreven.
Gesloten