Vloeken doorstrepen in bieb-boeken

Unionist

Vloeken doorstrepen in bieb-boeken

Bericht door Unionist »

RD schreef:

Protest tegen vloekdoorstreper in Woerden
WOERDEN - De onbekende actiegroep W.A.F. heeft de strijd aangebonden met de zogenoemde vloekdoorstreper. Aan de gevel van de Woerdense bibliotheek hing dit weekeinde een spandoek met een godslasterlijke tekst.

Op het linnen doek, dat zondagmiddag alweer werd verwijderd, stond onder meer: „Het W.A.F. houdt niet van censuur.”

De actie is gericht tegen een nog onbekende bezoeker van de Woerdense bibliotheek die met een pen in de hand de collectie van de bieb doorloopt en een streep zet door schuttingwoorden en vloeken.

De boeken waarin deze persoon heeft gestreept gaan linea recta de prullenmand in. De Woerdense bibliotheek weet niet om hoeveel boeken het gaat.

Wat vind je hiervan?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Christiaan

Re: Vloeken doorstrepen in bieb-boeken

Bericht door Christiaan »

Unionist schreef:
RD schreef:

Protest tegen vloekdoorstreper in Woerden
WOERDEN - De onbekende actiegroep W.A.F. heeft de strijd aangebonden met de zogenoemde vloekdoorstreper. Aan de gevel van de Woerdense bibliotheek hing dit weekeinde een spandoek met een godslasterlijke tekst.

Op het linnen doek, dat zondagmiddag alweer werd verwijderd, stond onder meer: „Het W.A.F. houdt niet van censuur.”

De actie is gericht tegen een nog onbekende bezoeker van de Woerdense bibliotheek die met een pen in de hand de collectie van de bieb doorloopt en een streep zet door schuttingwoorden en vloeken.

De boeken waarin deze persoon heeft gestreept gaan linea recta de prullenmand in. De Woerdense bibliotheek weet niet om hoeveel boeken het gaat.

Wat vind je hiervan?
De boeken zijn niet van jou, dus mag je er niet in stepen. Als je een boek van een familielid leent wil hij dat toch ook niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
refo

Bericht door refo »

Tegenwoordig is alles nieuws.

Als Woerden de boeken weggooit en er geen nieuwe voor koopt heb je voor alle mensen een win-win situatie. Het kost niet en er blijven alleen vloekloze boeken over.
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:Tegenwoordig is alles nieuws.

Als Woerden de boeken weggooit en er geen nieuwe voor koopt heb je voor alle mensen een win-win situatie. Het kost niet en er blijven alleen vloekloze boeken over.
Bijzonder praktisch ja :mrgreen:
Leonius

Bericht door Leonius »

Alsof die boeken zonder die vloeken/schuttingtaal plotseling wél verantwoord en christelijk zouden zijn.... Onzin dus! Bovendien is het inbreuk maken op de copyrightrechten van de auteur.... :?
Vincent

Bericht door Vincent »

Ik zou nooit vloeken doorstrepen. Juist dán vestig je er de aandacht op. Ik kan er toch ook niets aan doen dat een ander daar een vloek heeft neergeschreven? Dat te lezen is toch geen zonde?
olfie

Bericht door olfie »

Vincent schreef:Ik zou nooit vloeken doorstrepen. Juist dán vestig je er de aandacht op. Ik kan er toch ook niets aan doen dat een ander daar een vloek heeft neergeschreven? Dat te lezen is toch geen zonde?
Maar voel je je dan ook gerechtvaardigd om daar verder in te blijven lezen?
Met die vloek is toch vaak al enigszins de toon van het boek gezet?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Vincent

Bericht door Vincent »

olfie schreef:
Vincent schreef:Ik zou nooit vloeken doorstrepen. Juist dán vestig je er de aandacht op. Ik kan er toch ook niets aan doen dat een ander daar een vloek heeft neergeschreven? Dat te lezen is toch geen zonde?
Maar voel je je dan ook gerechtvaardigd om daar verder in te blijven lezen?
Met die vloek is toch vaak al enigszins de toon van het boek gezet?
Ja daar heb je gelijk in, als de hele toonzetting is zoals die vloek lijkt aan te geven, moet het maar in de haard (als het van jezelf is tenminste).
joepie

Bericht door joepie »

Ik denk dat het juist wel erg is om zulks te lezen.
Niet minder erg dan dat er hier beschreven wordt:

Lev 24: Straf op Godslastering
10 Eens ging een zoon van een Israëlitische vrouw, die tevens de zoon was van een Egyptisch man onder de Israëlieten, naar buiten, en de zoon van deze Israëlitische en een Israëlitisch man kregen in de legerplaats twist. 11 En de zoon van de Israëlitische vrouw lasterde de Naam en vloekte; toen brachten zij hem tot Mozes. De naam nu van zijn moeder was Selomit, de dochter van Dibri, van de stam Dan. 12 En zij zetten hem in verzekerde bewaring in afwachting van een beslissing op grond van een uitspraak des HEREN. 13 Toen sprak de HERE tot Mozes: 14 Breng de vloeker buiten de legerplaats, en allen die het gehoord hebben, zullen hun handen op zijn hoofd leggen, daarna zal de gehele vergadering hem stenigen. 15 En tot de Israëlieten zult gij zeggen: Een ieder, die zijn God vloekt, zal zijn zonde dragen. 16 Wie de Naam des HEREN lastert, zal zeker ter dood gebracht worden: de gehele vergadering zal hem stenigen: zowel een vreemdeling als een geboren Israëliet, zal, wanneer hij de Naam lastert, ter dood gebracht worden.

Er stond dus gewoon de doodstraf op.
Ook als je hem alleen maar hoorde en er niets mee deed.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Aan de ene kant denk ik, je word er op dat moment even van bewust, dat het niet kan. Omdat je met een verhaal mee denkt. Helemaal bieb-boeken, romans en dat soort onzin. Dan is zo'n streepje een moment van 'oja, dit klopt niet'.
Aan de andere kant vind ik het niet passen om zo boeken te vernielen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gian

Bericht door Gian »

Juist als men ergens iets doorstreept ga ik uitgebreid na wat er stond. Tegen het zonlicht houden, kijken of er letters buiten de streep uitsteken...
Zo heb ik al heel wat prijzen ontcijfert op de zaak.
:D
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Gian schreef:Juist als men ergens iets doorstreept ga ik uitgebreid na wat er stond. Tegen het zonlicht houden, kijken of er letters buiten de streep uitsteken...
Zo heb ik al heel wat prijzen ontcijfert op de zaak.
:D
Tja, dan trekt het negative aandacht.....
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vloeken doorstrepen in bibliotheekboeken is koren op de molen van allen die een stok zoeken om het reformatorische volksdeel bespottelijk te maken - of erger. Die stok wordt hen op een presenteerblaadje aangeboden door zulk gedrag.
Laat die boeken links liggen, of zet ze terug.

Onze bieb heeft een kast met "geselecteerde romans". Groene sticker, geen vloeken, niks te strepen. Literatuur? Nee, het meeste komt niet verder dan lectuur. Dat is kennelijk de prijs die je betaalt voor die groene sticker...
Eva

Bericht door Eva »

Hendrikus schreef:Vloeken doorstrepen in bibliotheekboeken is koren op de molen van allen die een stok zoeken om het reformatorische volksdeel bespottelijk te maken - of erger. Die stok wordt hen op een presenteerblaadje aangeboden door zulk gedrag.
Laat die boeken links liggen, of zet ze terug.

Onze bieb heeft een kast met "geselecteerde romans". Groene sticker, geen vloeken, niks te strepen. Literatuur? Nee, het meeste komt niet verder dan lectuur. Dat is kennelijk de prijs die je betaalt voor die groene sticker...
Dus er bestaat vrijwel geen literatuur zonder een vloek? Dat zegt in feite genoeg.
Unionist

Bericht door Unionist »

om op, zeg. Tuurlijk is er literatuur zonder vloeken. Een bibliotheek past zijn aanbod echter aan zijn publiek aan. Zo staat onze bibliotheek in een volksbuurt en dat is te merken aan het aanbod. Klein kastje literatuur, veel romannetjes. Voor goede boeken moet je dan echt naar het centrum. Toen ik lid was van de bieb in Barneveld, stonden daar rijen en rijen Veenhof en Spiegelserie. Dat wordt daar namelijk veel gelezen.

Logisch toch?

Dus het aanbod codexboeken wat in Rijssen geselecteerd is voor de refo's toont gewoon wat het niveau van de lezers is... Althans: hoe de bibliotheek dat inschat.

Overigens maak ik veel gebruik van gesproken boeken. Dan komen vloeken toch wel erg op je af. Vooral als je een cd hardop in de kamer draait ipv met oordopjes. Gelukkig hebben de echt grove boeken een aanduiding, maar er floept er weleens eentje door.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie