Masaaki Suzuki: Preek en muziek gelijkwaardig?

Plaats reactie
wim

Masaaki Suzuki: Preek en muziek gelijkwaardig?

Bericht door wim »

Zoals beloofd....

In de laatste Kerk&Muziek, een uitgave van de VOGG, staat een interview met Masaaki Suzuki. Op de 'cover' staat met grote letters: "Masaaki Suzuki: de preek en de muziek zijn gelijkwaardig". In het interview komt dit slechts terloops aan de orde. De kop van het artikel luidt: "Calvijn en Bach in het Verre Oosten". Dit dekt de lading beter. Het artikel is erg lang, zodat ik me toch maar even beperk tot het onderwerp van dit topic.

Nadat de ontwikkeling van de kerkmuziek binnen de Japanse gereformeerde kerken aan de orde komt, vraagt de interviewer aan Masaaki:

Hoe ziet de ideale liturgie er volgens u uit?

Masaaki antwoordt:
Dat is een moeilijke vraag: het is eigenlijk ook niet mijn taak om daar iets over te zeggen. De preek en de muziek zijn, zoals ook Luther zegt, gelijkwaardig. De muziek moet daarbij niet de preek verdringen. Ik zeg dan: niet de preek moet korter, maar de dienst moet langer.

Even verderop:
Muziek kan indirect een middel zijn om het Evangelie te verkondigen. Muziek heeft een grote kracht, die na afloop van het concert nog steeds blijft werken. Helaas wordt dat vaak onderschat. Dat betreft niet alleen de muziek, maar in veel gevallen ook de tekst. Dat ontdek ik steeds weer als ik de musici en het publiek spreek na concerten. Ik vind het altijd weer bijzonder als na de concerten het publiek met allerlei vragen over de muziek en tekst naar mij toe komt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Als 't erom gaat, uit een onschuldig citaat in een interview een spraakmakende kop te fabriceren, doet menig reformatorisch blad niet onder voor de boulevardpers 8)
Plaats reactie