Ik dacht dat je net nog zo bezorgd was over bepaalde dingen? Dat is niet zo te merken in je reacties Vincent...! Zegt dat misschien ook wat over de echtheid van je bezorgdheid?Vincent schreef:HUHHUHHUH? :shock: Wat interreseren mij die zaken :shock: Waar val je me mee lastig :shock: Ik heb het over het Woord, wijsneus.Unionist schreef:zoals daar zijn?terwijl er zoveel meer is dan dat
-geen internet
-geen sport
-geen televisie
-geen lange broek
??
hartekreet
Als je elke week netjes 2 keer in de kerk zit en je verder niet druk maakt is er niets aan de hand. Als er echter mensen zijn die bewogen zijn met zondaren die verloren dreigen te gaan en Gods woord gehoorzamen, dan komt alles in beweging. Wereld, vrome kerkgangers en zelfs ware christenen zetten eensgezind alles op alles om vanuit hun comfortabele sofa het "activisme" af te wijzen.
Word je zo onrustig van, hè?Vincent schreef:Er zit een bepaalde tendens in die hartekreet-activiteiten die ik zorgelijk vind. Ik heb er altijd een schurfthekel aan als dingen moeten. Ook ben ik het er niet mee eens dat er steeds dezelfde mantra's worden herhaald -bekeer je, bekeer je, levensheiliging, levensheiliging, enzovoort terwijl er zoveel meer is dan dat.
Ik heb gewoon mn vraagtekens bij de weg die de SRA gaat. Komt er opeens weer een stichting bij, met alweer Arjan Baan, voor opwekking.
't Is net wat er al gezegd werd, de mens wordt zo aan het werk gemaakt en je krijgt de zweep van heiligmaking over je rug. Terwijl heiligmaking, net als de rechtvaardigmaking, een eenzijdig godswerk is en geleerd zal moeten worden dat het enkel en alleen vrije genade is en niets van onze kant.
Las van de week een schitterende preek van J.W. Kersten over heiligmaking. Hij leerde duidelijk dat dat geleerd wordt in een weg van kruisdragen. Zal die preek (proberen vanavond te) scannen en (morgen te) mailen.
't Is net wat er al gezegd werd, de mens wordt zo aan het werk gemaakt en je krijgt de zweep van heiligmaking over je rug. Terwijl heiligmaking, net als de rechtvaardigmaking, een eenzijdig godswerk is en geleerd zal moeten worden dat het enkel en alleen vrije genade is en niets van onze kant.
Las van de week een schitterende preek van J.W. Kersten over heiligmaking. Hij leerde duidelijk dat dat geleerd wordt in een weg van kruisdragen. Zal die preek (proberen vanavond te) scannen en (morgen te) mailen.
Heb jij het over frustraties?Je ziet met dat harteschreeuwgebeuren een volgende stap in een ontwikkeling. Het begon met de jongerenavonden. Er kwamen kritische artikelen in de Saambinder. Een golf van protest volgde: hoe durfde ze met zo'n artikelenserie. Het waren toch allemaal degelijke dominees die daar spraken, die zelfs op de SRB-avonden voorgingen etc. etc. Je ziet nu waar zo'n anti-GG beweging uiteindelijk terechtkomt. Feike ter Velde, buitenlandse sprekers vanuit een heel ander geestelijk klimaat.
Die titel van de artikelenserie uit de Saamninder was wel heel toepasselijk: beproeft de geesten....
Maar op refoforum lijken de meesten blind voor deze ontwikkeling. Houden zich liever bezig met het eindeloos herhalen van alles wat er binnen de GG niet aansluit bji hun persoonlijke wensen in leer en leven. En die eindeloze herhaling van frustraties noemen we dan gekrenkte liefde.....
ik merk bij jou (of moeten we u zeggen? dat idee heb ik eigenlijk wel) ook nogal eens frustraties uit je stukjes
als je bijvoorbeeld schrijft over blazwera's ofzo als je het over van de Zwaag heb en Blaauwendraad
Je zult hier op aarde altijd onvolkomenheden aantreffen binnen kerkelijke/religieuze groeperingen
Maar durf ook kritisch naar je eigen kerkverband te kijken, gewoon eerlijk. Niemand heeft het recht om zelfgenoegzaam te zijn over het kerkverband waar hij toebehoort of waar hij een leidende positie heeft. Ook de Ger. Gem niet
Maar als je daar je zorg uitspreekt wordt het vaak gelijk van tafel geveegd als zijnde een vijand van de waarheid
Zonder dat ze de moed opbrengen om aan de hand van Gods Woord te kijken of bep. beschuldigingen terecht zijn
Gelukkig zijn er mensen die bidden voor de Ger. Gem
of ze er daar nu blij mee zijn of niet
Het vervelende is alleen dat met die vlekkeloze preken in de GG er ook niets gebeurt. Als ik althans de visitatierapporten moet geloven zijn er wel 'ritselingen', maar het 'doorbrekende werk' wordt gemist.
Best mogelijk dat dat harteschreeuw gebeuren niet juist is, maar de Geest gebruikt blijkbaar onze preken ook niet (meer) als voertuig. Misschien moet het toch ook in de GG anders.
Best mogelijk dat dat harteschreeuw gebeuren niet juist is, maar de Geest gebruikt blijkbaar onze preken ook niet (meer) als voertuig. Misschien moet het toch ook in de GG anders.
't Moet in onze harten anders. Gergem dit, gergem dat. Het is niet alleen een gergem probleem. Het zijn onze zonden die een scheiding maken.refo schreef:Best mogelijk dat dat harteschreeuw gebeuren niet juist is, maar de Geest gebruikt blijkbaar onze preken ook niet (meer) als voertuig. Misschien moet het toch ook in de GG anders.
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 sep 2006, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt mijn kritiek van rechts? Je kent mij beter dan ik mijzelf lijkt het wel. Ik heb alleen moeite met een bepaalde drijverigheid die ik daar ervaar. Omdat ik als mens graag zélf, weldoordacht keuzes wil maken en niet dmv gebedsgroepjes etc. achter de huid wil gezeten worden. Ik mis bij de jongerenavonden een zekere intellectuele doordenking (met als bijv. een heel positieve uitzondering een avond van ds. Koppelaar).Unionist schreef:Je doet net of er in de rechterkant van de Ger Gez zoveel kostbare dingen gepreekt worden die de thema's bekering en heiliging verre overstijgen.Vincent schreef:HUHHUHHUH? :shock: Wat interreseren mij die zaken :shock: Waar val je me mee lastig :shock: Ik heb het over het Woord, wijsneus.Unionist schreef:zoals daar zijn?terwijl er zoveel meer is dan dat
-geen internet
-geen sport
-geen televisie
-geen lange broek
??
Nou, noem eens wat?
Dat is waar. Wil eigenlijk ook helemaal geen discussie over heartcry. Zie in het verslag van de bijeenkomst behartenswaardige zaken. Zelf wel enige vraagtekens erbij en vraag me af waar het op uit loopt. Vaak zie je dingen gebeuren die je bij Erlo Stegen zagverbied het niet, want die tegen Mij niet is, die is voor Mij....
N.a.v. al die kritiek op de jongerenavonden een paar jaar terug schreef ouderling Dankers dat hij die drukte niet zo begreep. Als het van de Heere was zou het wel stand houden, zo niet dan zou het snel verdwijnen (jongeravonden b'veld is als een nachtkaars uitgegaan )
Verder sluit ik me bij Vincent aan.
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 sep 2006, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.