Noordergraaf niet op SGP lijst

Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Geledu,
Wat heeft dat er mee te maken? Vincent doet voorkomen dat de SGP altijd principieëel handelt, en daar vind ik hem (of haar) een beetje onnozel in.
Hij vergeet dat in de loop van de geschiedenis de meningen ook in de SGP zijn verschoven. Ik noem: mediagebruik, vrouwenlidmaatschap, lijstverbinding CU, vaccinatie, sociale voorzieningen.
Dat een partij de vleugels bij elkaar wil houden vind ik een goede zaak en dan heeft ten principale niets met principe te maken maar wel met taktiek. En daar vind ik dat daar niets mis mee is
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

limosa schreef:
refo schreef:De enigen die in de kamer komen zijn de nrs 1 en 2. Dus het gaat eigenlijk nergens over.
nou, het gaat toch ook over de vraag of je als SGP-er nog burgemeester kan worden
In hoeverre is de grondwet in strijd met Gods Woord op essentiële punten?
Vincent

Bericht door Vincent »

Toeschouwer schreef:Geledu,
Wat heeft dat er mee te maken? Vincent doet voorkomen dat de SGP altijd principieëel handelt, en daar vind ik hem (of haar) een beetje onnozel in.
Hij vergeet dat in de loop van de geschiedenis de meningen ook in de SGP zijn verschoven. Ik noem: mediagebruik, vrouwenlidmaatschap, lijstverbinding CU, vaccinatie, sociale voorzieningen.
Dat een partij de vleugels bij elkaar wil houden vind ik een goede zaak en dan heeft ten principale niets met principe te maken maar wel met taktiek. En daar vind ik dat daar niets mis mee is

Allereerst: Vincent is een jongeman.

Ten tweede: Ik doe niet voorkomen alsof de SGP altijd principieel handelt, maar constateerde slechts dat men voorwendt zodanig te handelen.

Ten derde, ik meende aan te moeten geven dat ik vooralsnog geen reden zie om deze handeling van het SGP-bestuur het "principiële" karakter te ontnemen.

Ten vierde, inderdaad zijn binnen de SGP veel meningen verschoven, maar dat wil niet zeggen dat een standpunt dat men momenteel als "principieel" doet voorkomen, per definitie slechts tactisch is (wat jij lijkt te veronderstellen).

Jouw beschuldiging van 'onnozelheid' mijnerzijds is dus volledig ongegrond. Het lijkt mij eerder 'onnozel' om bij voorbaat en zonder goede informatie allerlei complotten en tactische zetten naar voren te brengen. Dat is niet alleen 'onnozel', maar draagt verder ook niet bij aan een positieve sfeer binnen de SGP (voorzover jij daarlid van bent althans).
Duuk

Bericht door Duuk »

Beetje wrang wellicht is dat Hans Tanis de zwager is van Noordergraaf (en andersom ook). De vrouw van Noordergraaf is zijn zus.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vraag me af in hoeverre het afvoeren van de lijst van de heer Noordegraaf een beslissing van het HB is geweest of dat hij gewoon is 'weggestemd" door de lokale afdelingen.

De procedure is: Het HB komt met een concept, de afdelingen mogen daarover stemmen en dan ontstaat er een definitieve lijst. Zij bepalen dus uiteindelijk wie er wel/niet opkomt. Toch?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Ik vraag me af in hoeverre het afvoeren van de lijst van de heer Noordegraaf een beslissing van het HB is geweest of dat hij gewoon is 'weggestemd" door de lokale afdelingen.

De procedure is: Het HB komt met een concept, de afdelingen mogen daarover stemmen en dan ontstaat er een definitieve lijst. Zij bepalen dus uiteindelijk wie er wel/niet opkomt. Toch?
Dat werkt zo ja. Maar de advieslijst wordt meestal wel overgenomen. Er zal alleen veel bezwaar zijn gemaakt tegen dhr. Noordegraaf, zodat het HB zich ertoe gedrongen zag. Het lijkt mij niet echt de uitslag van een stemming.
Unionist

Bericht door Unionist »

Een artikel hierover in De Telegraaf wordt door Kliksafe gefilterd. Ben benieuwd wat daar in staat....
refo

Bericht door refo »

't Gaat weer eens over de vrouwen. Tenminste volgens de Telegraaf.
DE TELEGRAAF, (dus iets minder betrouwbaar) schreef:Burgemeester van SGP-lijst na provocaties
DEN HAAG - Burgemeester Arie Noordergraaf van Soest komt niet meer voor op de kandidatenlijst van de SGP voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het partijbestuur had hem op de vijfde plaats gezet, maar na ingrijpen van de kiesverenigingen is hij van de lijst verdwenen.

Volgens de woordvoerder van partijleider Bas van der Vlies hebben veel SGP-leden zich gestoord aan de provocerende manier waarop Noordergraaf zijn afwijkende mening over vrouwen in de politiek naar voren heeft gebracht.

Het officiële standpunt van de SGP is dat vrouwen wel lid mogen worden van de partij, maar dat ze geen politieke functies mogen bekleden. Volgens Noordergraaf zouden vrouwen geen raadslid, maar wel burgemeester of wethouder moeten kunnen worden.

„Dat vinden wel meer mensen in de partij, en dat mag ook best. Maar bij Noordergraaf ging het om de manier waarop hij zijn opvatting verkondigde. Hij liep wel erg te leuren met zijn standpunt”, aldus de woordvdoerder van Van der Vlies maandag.

De kandidatenlijst van de SGP is nu formeel vastgesteld. Op de eerste plaats staat Van der Vlies. Op nummer 2 Kamerlid Kees van der Staaij. De SGP haalt sinds jaar en dag twee zetels bij Kamerverkiezingen.
Unionist

Bericht door Unionist »

De SGP heeft heel lang 3 zetels gehad, maar dat is de Telgraaf vergeten.

Overigens wél echt een schunnig artikel. Goed dat het beste filter ter wereld het wegfiltert! Stel je voor dat mijn kinderen het lezen...
geledu

Bericht door geledu »

Dit is inhoudelijk ook het geluid wat de NOS laat horen :
Nr 5 op de lijst wg vanwege vrouwen standpunt !!!

Dat was nu ook mijn punt, nr 5 op de lijst !! normaal 2 zetels, je weet van te voren dat er ophef komt.
Is het je dan waard als SGP dat de wereld weer met een smalend geluid het nieuws gaat brengen.
Klaio

Bericht door Klaio »

Noordergraaf overweegt SGP de rug toe te kerenRedactie politiek

SOEST - Burgemeester A. Noordergraaf van Soest overweegt zijn lidmaatschap van de SGP op te zeggen.

Hij vindt het niet terecht dat het SGP-hoofdbestuur hem van de conceptkandidatenlijst heeft geschrapt zonder hem persoonlijk te spreken. „Het is bedenkelijk dat men mij op basis van enkele krantenartikelen afschrijft. Het hoofdbestuur past geen hoor en wederhoor toe”, aldus de burgemeester maandagmorgen.

In deze krant liet Noordergraaf enkele weken geleden weten dat hij als bestuurder geen bezwaren heeft tegen het bijwonen van een rooms-katholieke mis. In het Nederlands Dagblad en Trouw gaf hij aan dat er wat hem betreft vrouwelijke SGP-wethouders en SGP-burgemeesters kunnen en mogen komen.

Noordergraaf wil wel de tijd nemen om na te denken over zijn toekomst in de SGP. „Als ik het doe, gebeurt het niet op stel en sprong. Ik zal ook niet op grond van een incident opstappen.” De Soester burgervader zal contact zoeken met zijn partijgenoten die ook burgermeester zijn. „Ik denk dat zij als bestuurders op dezelfde manier als ik aankijken tegen het onderscheid dat je moet maken tussen je persoonlijke visie en je bestuurlijke verantwoordelijkheid.”

© Reformatorisch Dagblad
Toeschouwer

Vincent,
Ik ben al 40 jaar lid! Ook heb ik altijd SGP gestemd!
Maar of ik nu nog SGP stem, dat weet ik echt niet.
Vincent

Bericht door Vincent »

Toeschouwer schreef:Vincent,
Ik ben al 40 jaar lid! Ook heb ik altijd SGP gestemd!
Maar of ik nu nog SGP stem, dat weet ik echt niet.
Beste Toeschouwer,

helaas moet ik óók constateren dat de SGP toch wel z'n negatieve kanten heeft. Er zijn nogal wat mensen uit de (ultra) rechterflank actief waardoor er ondermeer op kiesverenigingen soms een sfeer onstaat die de mijne niet is.

Ik vind het heel erg jammer dat nu het vrouwenstandpunt naar voren wordt gehaald. Ik dácht dat het om de mis ging en DAT kon ik volledig begrijpen.

Ik weet echter geen betere partij, dat moet ik er bij zeggen. Denk je dat bij de CU alles eerlijk gaat, dat daar alles beter is?? Ik weet het niet, want ik ken de CU niet zo, maar ik vermoed van niet. Omdat het ook daarin gaat om mensen.

Laten we blijven kiezen voor een fundament, hoe lastig ook. Voor standpunten. En alle gezeur er omheen -het hangt mij veelal ook de keel uit.

Vrgr

Vincent
Toeschouwer

De afwijzing van de mis betekent nog niet automatisch dat reformatorische christenen nooit een mis mogen bijwonen. Er is immers een verschil tussen het bijwonen van de mis en het instemmen met de mis. Zo betekent het bezoeken van een moskee nog geen instemming met de islam en het betreden van een crematorium nog geen instemming met de crematie. Sommigen zullen er moeite mee houden en die stap niet nemen, anderen leggen de nadruk op de context waarin wij staan. Hierin geldt de christelijke vrijheid. Zoals in Korinthe niemand zijn eigen geweten mocht forceren, maar ook niet mocht heersen over het geweten van anderen bij het eten van het vlees dat aan de afgoden geofferd was.

De betrokkenheid van de overheid bij de kerken gaf voor de burgemeester van Soest de doorslag. Daarmee verzette hij zich impliciet ook tegen de tendens om kerk en staat te scheiden. Je kunt er blij mee zijn dat burgemeesters kerkdiensten bijwonen, een orthodoxe rooms-katholieke dienst is dan misschien nog te prefereren boven een vrijzinnig-protestantse dienst. SGP'ers moeten aan de burgemeesters van hun eigen partij geen andere eisen stellen dan aan alle burgemeesters, want een dubbele moraal is in strijd met het theocratische ideaal.

Dit is ook het geluid van een volbloed SGPer.

Heeft deze SGPer gelijk en is het bestuur dan ten onrechte gezwicht voor de druk vanuit de achterban?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Toeschouwer schreef:De afwijzing van de mis betekent nog niet automatisch dat reformatorische christenen nooit een mis mogen bijwonen. Er is immers een verschil tussen het bijwonen van de mis en het instemmen met de mis. Zo betekent het bezoeken van een moskee nog geen instemming met de islam en het betreden van een crematorium nog geen instemming met de crematie. Sommigen zullen er moeite mee houden en die stap niet nemen, anderen leggen de nadruk op de context waarin wij staan. Hierin geldt de christelijke vrijheid. Zoals in Korinthe niemand zijn eigen geweten mocht forceren, maar ook niet mocht heersen over het geweten van anderen bij het eten van het vlees dat aan de afgoden geofferd was.

De betrokkenheid van de overheid bij de kerken gaf voor de burgemeester van Soest de doorslag. Daarmee verzette hij zich impliciet ook tegen de tendens om kerk en staat te scheiden. Je kunt er blij mee zijn dat burgemeesters kerkdiensten bijwonen, een orthodoxe rooms-katholieke dienst is dan misschien nog te prefereren boven een vrijzinnig-protestantse dienst. SGP'ers moeten aan de burgemeesters van hun eigen partij geen andere eisen stellen dan aan alle burgemeesters, want een dubbele moraal is in strijd met het theocratische ideaal.

Dit is ook het geluid van een volbloed SGPer.

Heeft deze SGPer gelijk en is het bestuur dan ten onrechte gezwicht voor de druk vanuit de achterban?
waar blijven die applaus-emoticons?
applaus!
Plaats reactie