Onderscheid bij avondmaal

Op welke grond mag er volgens jou onderscheid gemaakt worden of moet er zelfs onderscheid gemaakt op zij die aan het avondmaal mogen?

Leefdtijd
1
5%
Wel of geen belijdenis van het geloof hebben gedaan
18
82%
Die voldoen aan de voor waarden van de kerkenraad
3
14%

Totaal aantal stemmen: 22

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:Ten eerste bedenke een ieder zijn zonden, opdat hij zichzelf mishage en zich voor God verootmoedige.
Ten andere onderzoeke een ieder zijn hart, of hij de stellige belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden vergeven zijn in Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Heer.
Ten derde beproeve een ieder zichzelf, of hij gezind is voortaan met zijn ganse leven
waarachtige dankbaarheid jegens God de Here te bewijzen en voor zijn aangezicht
oprecht te wandelen;
dat zeg ik. een ieder beproeve zichzelven
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef: dat zeg ik. een ieder beproeve zichzelven
dan zeggen we hetzelfde. Jij verwees naar het formulier. Ik heb het er even bijgeplakt. Zo helpen we elkaar toch? :wink:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:
Miscanthus schreef: dat zeg ik. een ieder beproeve zichzelven
dan zeggen we hetzelfde. Jij verwees naar het formulier. Ik heb het er even bijgeplakt. Zo helpen we elkaar toch? :wink:
cker :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Lassie schreef:Kun jij iemand weren van het Heilig Avondmaal?

Tuurlijk zijn er bepaalde punten waar je iemand op aan mag spreken.

Maar om te beoordelen of iemand een Kind van God is gaat bij mij te ver. Het is miss. moeilijk om uit te leggen, maar in bepaalde kerkgenootschappen is het zo dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om aan het Heilig Avondmaal te mogen. En dan heb ik het over dat je bepaalde punten moet hebben om deel te mogen nemen. Als je maar op die wijze het doet. Snap je wat ik bedoel?
Je kan iemand weren. Aan de vruchten herken je de boom. Als iemand in zonde leeft en daarin volhardt dus overduidelijk geen spijt heeft en er mee doorgaat, kan je zo iemand de toegang tot het avondmaal ontzeggen. Maar volgens mij is dat gelijk ook de enige reden om iemand te weigeren (tucht, hanteren van de sleutels van het koninkrijk)
olfie schreef:Wat betreft het belijdenis gedaan hebben, is er denk ik ook een grens te trekken tussen mensen die 'bekend' zijn in de gemeente (bij de ambtsdragers) en totaal onbekenden van buiten de gemeente.
Die grens is er niet te trekken! Je mag niet een gelovige weigeren omdat je hem niet goed genoeg kent. Je gaat dan overigens bij het avondmaal teveel op kerkgenootschappen focussen... en daar gaat het niet om. Het gaat om geloof. Als iemand dan zegt dat hij gelooft in Jezus Christus als zaligmaker (en daar gaat het om bij het avondmaal, om zijn offer om zondaars te redden) mogen we niet zeggen: Tja, ik ken die persoon niet goed genoeg dus ik weet niet zeker of het klopt wat hij zegt.... dus weigeren we hem. Dat is een vorm van preventief ruimen.... geen onbekenden toelaten, kan je ook geen verkeerde mensen toelaten. Op het moment dat je niet over iemand kan oordelen ligt de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf... zelfbeproeving. Als iemand dan zijn geloof belijdt mag zo iemand aangaan, en eet en drinkt hij zich tot een eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Als we echter mensen weigeren terwijl ze door Christus genodigd zijn omdat ze in Hem geloven, roepen we door zo'n beleid een oordeel over onszelf af.
Laatst gewijzigd door Marnix op 23 sep 2006, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef: [quote="olfie]Wat betreft het belijdenis gedaan hebben, is er denk ik ook een grens te trekken tussen mensen die 'bekend' zijn in de gemeente (bij de ambtsdragers) en totaal onbekenden van buiten de gemeente.
Die grens is er niet te trekken! Je mag niet een gelovige weigeren omdat je hem niet goed genoeg kent. Je gaat dan overigens bij het avondmaal teveel op kerkgenootschappen focussen... en daar gaat het niet om. Het gaat om geloof. Als iemand dan zegt dat hij gelooft in Jezus Christus als zaligmaker (en daar gaat het om bij het avondmaal, om zijn offer om zondaars te redden) mogen we niet zeggen: Tja, ik ken die persoon niet goed genoeg dus ik weet niet zeker of het klopt wat hij zegt.... dus weigeren we hem. Dat is een vorm van preventief ruimen.... geen onbekenden toelaten, kan je ook geen verkeerde mensen toelaten. Op het moment dat je niet over iemand kan oordelen ligt de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf... zelfbeproeving. Als iemand dan zijn geloof belijdt mag zo iemand aangaan, en eet en drinkt hij zich tot een eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Als we echter mensen weigeren terwijl ze door Christus genodigd zijn omdat ze in Hem geloven, roepen we door zo'n beleid een oordeel over onszelf af.[/quote]

Het gaat niet om gemeentegrenzen, ten eerste kun je niet weten of zoiemand belijdenis heeft gedaan (naar de eis van de kerkelijke voorschriften), en je kent de handel en wandel van zoiemand helemaal niet. Ik vindt het dan gevaarlijk om te stellen dat hij/zij gewoon aan kan gaan.
Ook zie ik weinig reden dat iemand van een ander kerkgenootschap in een andere kerk aan het avondmaal gaat. Mocht dat om een of andere reden echt niet anders kunnen ( :? :?: ) dan kan betreffende persoon beter van te voren contact opnemen met de KR en de sit. voorleggen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef: [quote="olfie]Wat betreft het belijdenis gedaan hebben, is er denk ik ook een grens te trekken tussen mensen die 'bekend' zijn in de gemeente (bij de ambtsdragers) en totaal onbekenden van buiten de gemeente.
Die grens is er niet te trekken! Je mag niet een gelovige weigeren omdat je hem niet goed genoeg kent. Je gaat dan overigens bij het avondmaal teveel op kerkgenootschappen focussen... en daar gaat het niet om. Het gaat om geloof. Als iemand dan zegt dat hij gelooft in Jezus Christus als zaligmaker (en daar gaat het om bij het avondmaal, om zijn offer om zondaars te redden) mogen we niet zeggen: Tja, ik ken die persoon niet goed genoeg dus ik weet niet zeker of het klopt wat hij zegt.... dus weigeren we hem. Dat is een vorm van preventief ruimen.... geen onbekenden toelaten, kan je ook geen verkeerde mensen toelaten. Op het moment dat je niet over iemand kan oordelen ligt de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf... zelfbeproeving. Als iemand dan zijn geloof belijdt mag zo iemand aangaan, en eet en drinkt hij zich tot een eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Als we echter mensen weigeren terwijl ze door Christus genodigd zijn omdat ze in Hem geloven, roepen we door zo'n beleid een oordeel over onszelf af.[/quote]

Het gaat niet om gemeentegrenzen, ten eerste kun je niet weten of zoiemand belijdenis heeft gedaan (naar de eis van de kerkelijke voorschriften), en je kent de handel en wandel van zoiemand helemaal niet. Ik vindt het dan gevaarlijk om te stellen dat hij/zij gewoon aan kan gaan.
Ook zie ik weinig reden dat iemand van een ander kerkgenootschap in een andere kerk aan het avondmaal gaat. Mocht dat om een of andere reden echt niet anders kunnen ( :? :?: ) dan kan betreffende persoon beter van te voren contact opnemen met de KR en de sit. voorleggen.
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Marnix schreef:
olfie schreef:Wat betreft het belijdenis gedaan hebben, is er denk ik ook een grens te trekken tussen mensen die 'bekend' zijn in de gemeente (bij de ambtsdragers) en totaal onbekenden van buiten de gemeente.
Die grens is er niet te trekken! Je mag niet een gelovige weigeren omdat je hem niet goed genoeg kent. Je gaat dan overigens bij het avondmaal teveel op kerkgenootschappen focussen... en daar gaat het niet om. Het gaat om geloof. Als iemand dan zegt dat hij gelooft in Jezus Christus als zaligmaker (en daar gaat het om bij het avondmaal, om zijn offer om zondaars te redden) mogen we niet zeggen: Tja, ik ken die persoon niet goed genoeg dus ik weet niet zeker of het klopt wat hij zegt.... dus weigeren we hem. Dat is een vorm van preventief ruimen.... geen onbekenden toelaten, kan je ook geen verkeerde mensen toelaten. Op het moment dat je niet over iemand kan oordelen ligt de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf... zelfbeproeving. Als iemand dan zijn geloof belijdt mag zo iemand aangaan, en eet en drinkt hij zich tot een eigen oordeel als hij het lichaam niet onderscheidt. Als we echter mensen weigeren terwijl ze door Christus genodigd zijn omdat ze in Hem geloven, roepen we door zo'n beleid een oordeel over onszelf af.
Ook zie ik weinig reden dat iemand van een ander kerkgenootschap in een andere kerk aan het avondmaal gaat. Mocht dat om een of andere reden echt niet anders kunnen ( ) dan kan betreffende persoon beter van te voren contact opnemen met de KR en de sit. voorleggen.
Als iemand in je kerk komt en zegt: Ik ben lid van die en die kerk en heb daar belijdenis gedaan.... lijkt me dat wel redelijk geloofwaardig. De Bijbel geeft juist zelfbeproeving omdat je niet alles van mensen kan weten waar dat geen reden mag zijn om iedereen die je niet goed genoeg kent te gaan weigeren. Het is juist om te voorkomen dat je tegen iemand zegt: Goed je mag dan best zeggen dat kind van God bent, dat je in Hem gelooft.... maar we kunnen het niet controleren dus nemen we het risico liever niet.

Jij vindt het gevaarlijk om mensen toe te laten op basis van die zelfbeproeving en het uitkomen van hun geloof? Ik vind het gevaarlijker mensen te weigeren, ook al zijn het oprechte gelovigen, puur omdat ze niet in je kerkverband zitten. Als Christus iemand nodigt, wie zijn wij dan om zo iemand te weigeren? De bijbel geeft hiervoor de oplossing... verantwoordelijkheid als we er over kunnen oordelen, zelfbeproeving en eigen verantwoordelijkheid als we er niet over kunnen oordelen.

Wat betreft avondmaal in andere kerkgenootschappen, als ik in een ander kerkgenootschap ben en daar wordt het avondmaal gevierd, zie ik geen reden om niet aan te gaan. Het is de maaltijd van de Heer, ter gedachtenis aan wat Hij deed, ook voor mij. Ik zou geen redenen hebben om niet aan te gaan, om weg te blijven als Hij me nodigt. Zo dikwijls u dit brood eet en de beker drinkt verkonidgt u de dood van de Here... totdat Hij komt. In sommige kerken vragen ze of er nog gasten het avondmaal mee willen vieren.... Wil je dan, dan sta je op, zeg je wie je bent en waarom je aan wil gaan, je je genodigt voelt.... dat lijkt me voldoende om aan te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Als wij belijdenis van het geloof in de Drie-einige God gedaan hebben. Geloven wij en zijn wij genodigde gasten aan de tafel des Heren, en wij hebben de opdracht aan deze heilige uitnodiging te voldoen.
Als je oprecht geloofd, je doet niet zomaar belijdenis. Dan hoor je aan het avondmaal, of je nou 20 bent of 80. En ook telkens weer, niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:Als wij belijdenis van het geloof in de Drie-einige God gedaan hebben. Geloven wij en zijn wij genodigde gasten aan de tafel des Heren, en wij hebben de opdracht aan deze heilige uitnodiging te voldoen.
Als je oprecht geloofd, je doet niet zomaar belijdenis. Dan hoor je aan het avondmaal, of je nou 20 bent of 80. En ook telkens weer, niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Klopt, maar we hebben het nu even over gasten, mensen van buitenaf... of je ze preventief moet weigeren of ze op basis van eigen getuigenis en zelfbeproeving aan moet laten gaan.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:
Christiaan schreef:Als wij belijdenis van het geloof in de Drie-einige God gedaan hebben. Geloven wij en zijn wij genodigde gasten aan de tafel des Heren, en wij hebben de opdracht aan deze heilige uitnodiging te voldoen.
Klopt, maar we hebben het nu even over gasten, mensen van buitenaf... of je ze preventief moet weigeren of ze op basis van eigen getuigenis en zelfbeproeving aan moet laten gaan.
Bij ons in de gemeente is het de gewoonte dat als je niet lid bent van de gemeente dat je vooraf even meld dat je ook aan het avondmaal wilt gaan. Een probleem zullen ze wanneer je belijdenis hebt gedaan niet van maken. Hoog uit herhaling van de vraag of je geloofd in de Drie-einige God.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
olfie

Bericht door olfie »

Christiaan schreef: Bij ons in de gemeente is het de gewoonte dat als je niet lid bent van de gemeente dat je vooraf even meld dat je ook aan het avondmaal wilt gaan. Een probleem zullen ze wanneer je belijdenis hebt gedaan niet van maken. Hoog uit herhaling van de vraag of je geloofd in de Drie-einige God.
Dat bedoelde ik dus te zeggen. Het gaat me niet om het weren van mensen uit andere kerkverbanden. Men, die Drie-Enige God belijdt in geloof en waarheid, kan niet zomaar geweigerd worden.
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Christiaan schreef: Bij ons in de gemeente is het de gewoonte dat als je niet lid bent van de gemeente dat je vooraf even meld dat je ook aan het avondmaal wilt gaan. Een probleem zullen ze wanneer je belijdenis hebt gedaan niet van maken. Hoog uit herhaling van de vraag of je geloofd in de Drie-einige God.
Dat bedoelde ik dus te zeggen. Het gaat me niet om het weren van mensen uit andere kerkverbanden. Men, die Drie-Enige God belijdt in geloof en waarheid, kan niet zomaar geweigerd worden.
Mooi. Dat meende ik even uit het begin van de discussie op te maken... vooral uit deze post:
Olfie schreef:Wat betreft het belijdenis gedaan hebben, is er denk ik ook een grens te trekken tussen mensen die 'bekend' zijn in de gemeente (bij de ambtsdragers) en totaal onbekenden van buiten de gemeente.

De tafelwachters hebben tenslotte ook de bijzonder gewichtige taak om de tafel te bewaken.
Ik denk aan een verhaal van een jongeman, die geen belijdeniscatechese gevolgd had, maar hij was zodanig bekend bij de ambstdrager(s) dat hij unaniem direct toegelaten werd zonder het volgen van het voorbereidend onderwijs jaar.

Ik bedoel hiermee dus te zeggen, dat de algemene gang via het belijdenis doen -> avondmaal moet zijn, maar dat er binnen de gemeente geen mensen geweigerd hoeven te worden, waarvan de kerkeraad op de hoogte is van hun innerlijk (voor zover menselijk te bepalen).
Het lijkt me dan wel een vereiste dat betreffende mensen (indien zij de leeftijd hebben) het eerst volgende jaar belijdenis van het geloof af zouden leggen.
Plaats reactie