Jongeren aan het avondmaal

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tamarinde schreef:....er zijn idd gemeente's waar bijna iedereen aan gaat, dat wil niet zeggen dat we hartenkenners zijn maar het feit ligt er wel dat er wel héle grote verschillen liggen tussen verschillende gemeentes.
Ze zijn in ieder geval gehoorzaam aan de oproep en zoeken de zaligheid niet in zichzelf. Dat belijden ze daarmee..
Ik vind het dus ongepast om daar bedenkingen bij te hebben.

Dat je wat vragen hebt over de prediking aldaar en benieuiwd bent naar de bevinding, dat is een andere zaak.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Dat je wat vragen hebt over de prediking aldaar en benieuiwd bent naar de bevinding, dat is een andere zaak.
[/quote]

Ze zeggen heel vaak dat de prediking bij ons wel
naar het Woord is alleen missen ze de bevinding erin,
wat bedoelen mensen daarmee. Wat missen ze dan precies
in onze prediking (GB)?
Bevinding volgt toch op de prediking :oops:
Duuk

Bericht door Duuk »

uitgeworpen schreef:
Ze zeggen heel vaak dat de prediking bij ons wel
naar het Woord is alleen missen ze de bevinding erin,
wat bedoelen mensen daarmee. Wat missen ze dan precies
in onze prediking (GB)?
Bevinding volgt toch op de prediking :oops:[/quote]

Het is onmogelijk om een prediking naar het Woord te hebben zonder bevinding. Gods Woord is namelijk bevindelijk.

Wat men echter vaak bedoelt is dat men niet die bevinding hoort die men graag wil horen.

Preken met bevinding die niet in Gods Woord staat is dus niet naar Gods Woord. En prediking waar geen bevinding in voorkomt is ook niet naar Gods Woord.
Droopy

Bericht door Droopy »

Bij ons in de gemeente krijg je voordat je belijdenis van je geloof in Jezus Christus aflegt wel een gesprek met de kerkenraad, in dat gesprek vragen ze of je iets wilt vertellen over hoe je de Heere hebt leren kennen (ik vind hier niets mis mee) zij oordelen niet, maar horen het aan en leggen dan ook uit wat het inhoud als je belijdend lid van de gemeente bent. En als je de Heere kent mag je ook van Hem verwachten dat je de kracht krijgt om te getuigen. Ik vond het gesprek best "eng" want ik had idd het idee nu gaan ze even beoordelen of ik wel werkelijk de Heere ken. Maar dat was helemaal niet zo. Juist het tegendeel ze waarschuwde wel in liefde en zeiden ook wij zijn geen hartekenners.Dat vond ik erg positief ook legden ze de nadruk op het feit dat je je ja- woord voor God uitspreekt. En mensen kan je bedriegen maar God niet. En mensen kunnen oordelen maar als jij door het geloof mag weten vrijgekocht te zijn door het Bloed van Christus, dan is het zo waar: "zo God voor mij zal zijn, wie zal dan tegen mij zijn!!! . En mensen als we weten dat we geen werkelijk belijdenis van ons geloof kunnen afleggen, moet ons dat toch meer tot Christus uitdrijven. Ondanks alle zonden die wij hebben, hoe groot ook, de genade en liefde van Christus is groter dan onze zonde. Maar we willen er niet aan. In Christus ligt zo een rijkdom van genade. En dan word het persoonlijk en gaan we niet oordelen of die of die wel aan gaat. Maar word het schuld dat wij (nog) niet kunnen aangaan. Echt mensen oordeel niet over andere maar kom met je schuld bij Christus en pleit op Zijn bloed. BenjewerkelijkbereidomnujeleventeverliezenenderijkdomvanChristuservoorterugtekrijgen?????
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Doe je geen belijdenis van de drie-einige God,
Vader, Zoon en Heilige Geest??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Droopy

Bericht door Droopy »

ja tuurlijk hoezo bedoel je dat om dat ik Jezus Christus had ingetypt
??
zo bedoelde ik het niet hor tuurlijk belijdenis doen bedoel ik mee, in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Sorry voor de miscommunicatie!!!!
Miscanthus

Christiaan schreef:Doe je geen belijdenis van de drie-einige God,
dat doen we iedere zondag toch?
Christiaan

Droopy schreef:ja tuurlijk hoezo bedoel je dat om dat ik Jezus Christus had ingetypt
??
zo bedoelde ik het niet hor tuurlijk belijdenis doen bedoel ik mee, in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Sorry voor de miscommunicatie!!!!
Ja, het is gewoon wanneer je belijdenis je dat doet van het geloof in onze drie-einige God.
Ik ging er wel van uit dat je dat bedoelde.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 22 sep 2006, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Droopy

Bericht door Droopy »

ja idd je hebt gelijk. Ik snap wat je bedoelt anders krijgen we van die miscommunicatie's! maar goed je begrijpt nu wat ik bedoel toch???
Miscanthus

Mooi dat je belijdenis hebt gedaan Droop!
En dat je je rijk in Christus mag weten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, Christus is de weg naar de Vader en de Geest is zijn plaatsvervanger op aarde. Dus wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven :) Ik vind deze vraag dus nogal zinloos. Lees dit eens:

36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Dan zal ik eens een kleiner gedeelte uit de betreffende tekst zwart maken:

En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Het is dus ook nodig om in de Vader te geloven, hoewel inderdaad de Vader alleen te kennen is door de Zoon.
Christiaan

Marnix schreef:
Tja, Christus is de weg naar de Vader en de Geest is zijn plaatsvervanger op aarde. Dus wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven :) Ik vind deze vraag dus nogal zinloos. Lees dit eens:

36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.
Kraak mij maar af, degene aan wie het gericht was was het met mij eens dus ja...........,
En ik wil de eer van onze Drie-einige God hoog houden en ik geen andere belijdenis van het geloof dat het geloof in de Drie-enige God. Geen andere belijdenis binnen de gerformeerde gezindte.

Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het ook een prima belijdenis... maar op het moment dat iemand een keer Jezus Christus als zijn zaligmaker beleidt hoef je toch niet gelijk te zeggen: Ho eens even, beleidt jij de drie-enig God niet? :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:Ik vind het ook een prima belijdenis... maar op het moment dat iemand een keer Jezus Christus als zijn zaligmaker beleidt hoef je toch niet gelijk te zeggen: Ho eens even, beleidt jij de drie-enig God niet? :)
Ik ben erg scherp op zulk soort zaken. Wij hebben een Drie-einige God en laat daar geen misverstand over verstaan.
Ik heb ook geschreven dat ik er van uit ging dat ze dat bedoelde.
Ik ging er echt niet van uit dat ze de Drie-eenheid ontkende.
Wat is er mis met een liefdevolle berisping???

Plaats reactie