Ja, maar?

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
wie van de forumlezers heeft na dit advies ook daadwerkelijk de moeite genomen om deze lezing op te zoeken en hem ook te lezen en erover na te denken?
Die lezing is van ruim 2 jaar geleden. Volgens mij is er toen volop over gediscussieerd hier op OSW.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Even een reactie op iets van kennelijk lang geleden.

In de prediking worden vaker nadrukken gelegd die misschien wel 'op het randje' zijn. De reden is vaak dat er zeer verkeerde tegenovergestelde ideeen leven.

(Zo'n soort argument wordt ook vaak gegeven bij het bijbelboek Jacobus)

Het kan nodig zijn de onwil meer te benadrukken. Het kan ook nodig zijn de onmacht meer te benadrukken.

Mijn vraag is: zou op dit moment het grootste deel van de rechterflank van de geref. gezindte niet het meest gebaat zijn bij een meer spurgeoniaanse prediking (mogelijk zelfs op het randje)?

[Aangepast op 17/7/04 door wim]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door wim
Mijn vraag is: zou op dit moment het grootste deel van de rechterflank van de geref. gezindte niet het meest gebaat zijn bij een meer spurgeoniaanse prediking (mogelijk zelfs op het randje)?
Dit is per gemeente verschillend.
En wat is Spurgeoniaanse prediking precies?
Want als je op het randje zit, dan ben je eenzijdig.
Daarom zou ik deze algemeenheden liever niet in de praktijk willen toepassen.

Stel dat je een preek moest houden voor de mensen van dit forum.
Wat voor soort prediking zou je dan kiezen?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Volgens mij is er toen volop over gediscussieerd hier op OSW.
o, dat wist ik niet
zal ik dan eens opzoeken
Ik weet niet of dat er allemaal nog staat, er zal vast wel eens opgeruimd zijn. Ik probeerde een van de mogelijke redenen aan te geven waarom er niet zo massaal werd gereageerd op je vraag of iemand die lezing al geopend had.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ik heb het ook nog niet gevonden
maar er staat ook zoveel op...
pfff

maar eigenlijk bedoelde ik ook dit:
we praten wel veel over van alles en nog wat, maar doen we ook wat met de gegeven adviezen?
gaan we daadwerkelijk aan het werk?
(dit niet alleen mbt tot die lezing, maar in het algemeen)

we krijgen zoveel adviezen, en ook de bijbel zegt: werkt uwszelfs zaligheid

maar doen we dat ook?
Niet iedereen doet dat, als het aan onszelf ligt gaan we het zeker niet doen.
limosa

Bericht door limosa »

anemoon,

Dit begint zo ongeveer de discussie van twee jaar geleden te worden. Ik wil de spanning laten bestaan tussen enerzijds de schuld bij de mens (inderdaad "gij hebt niet gewild" ) en anderzijds de onwil en de onmacht van de mens (bijvoorbeeld "Trek mij, wij zullen U nalopen!" ) . Die spanning zie je ook terug in bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels. Die spanning is van belang om niet aan de ene kant God de schuld van ons verloren-gaan te kunnen geven en aan de andere kant niet te denken dat we het zelf wel even kunnen.

Maar ik denk dat je met de zoekfunctie nog wel een paar honderd discussies hierover kunt vinden . . .
Plaats reactie