Tamarinde schreef:uitgeworpen schreef:Lassie schreef:Is het Heilig Avondmaal (wat God ziet als een maaltijd voor zondaren) voor mensen die 100% goed zijn?
Wat ik merk en te horen krijg (qua prediking etc.) mbt het Heilig Avondmaal is dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit. Om het maar even met een voorbeeld (uit de praktijk) duidelijk te maken.
Mijn oma voelde de vrijmoedigheid van God om deel uit te mogen maken aan het Heilig Avondmaal. Op een zondagochtend toen er weer een viering was van het Heilig Avondmaal ging ook zij aan die tafel zitten. Een aantal dagen later kwamen er twee ouderlingen haar opzoeken en wel met de vraag wat zij wel niet aan het Heilig Avondmaal deedt. Mijn oma klapte dicht en durfde niks meer te zeggen en is sindsdien tijd niet meer aangeweest.
Toen mijn oma op sterven lag en haar dominee (ik noem liever geen naam) langs kwam was haar vraag aan de dominee of er een psalm (haar lievelings psalm) gezongen mocht worden op haar begravenis. Het antwoord van die dominee was: nee.
Dit doet mij nog steeds pijn. En vooral ook dat deze dingen nog meer gebeuren.
Dat vind ik echt heel erg.
Maar het droevige is dat het nog steeds gebeurt in sommige gemeenten
Ik heb zulke verhalen wel vaker gehoord, dat men aan het avondmaal was geweest en uitleg moest geven.
Bij ons is het zo, ieder die geloof legt belijdenis van het geloof af.
Daarmee vraag je toegeng tot het heilig avondmaal. en ieder die belijdenis heeft gedaan, die gelooft dus is welkom aan het heilig avondmaal. Daar is het avondmaalformulier ook duidlijk over.
Wij moeten niet een bepaalde staat bereikt hebben, nee zij die de zaligheid buiten zichzelf zoeken. Vele denken te veel aan het zich een oordeel eten, maar er staat duidelijk bij dat het niet zo is dat alleen zij die zonder zonden zijn mogen aangaan.
Dus leeftijd speelt geen rol, kinderen horen niet aan het avondmaal maar jongeren die belijdenis hebben gedaan mogen komen.
Er zijn twee uitersten die beide niet horen, iedereen zonder meer aan, en de strenge secuur waarbij bijna niemand aan mag/kan/durft aan te gaan.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)