Jongeren aan het avondmaal
Ik kom uit een gergem waar van de 2000 leden zo'n 50 a 60 mensen aangaan (1 ouderling niet en geen van de diakenen).
Nu in een gergem van 700 leden waarvan er zo'n 200 aangaan waaronder veel jongeren (gemiddelde leeftijd van de gemeente is 26 jaar).
Wel even een cultuurschok. Ook qua kleding aan het avondmaal.
Nu in een gergem van 700 leden waarvan er zo'n 200 aangaan waaronder veel jongeren (gemiddelde leeftijd van de gemeente is 26 jaar).
Mensen die een beetje ruimdenkend zijn en openstaan voor veranderingen komen zo'n cultuurshock vrij snel te boven 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Miscanthus
.Kislev schreef:Ik kom uit een gergem waar van de 2000 leden zo'n 50 a 60 mensen aangaan (1 ouderling niet en geen van de diakenen).
Men behoorde dan vrolijk te zijn en blijde te wezen
Ook mensen die bijbels denkend zijn komen zo'n cultuurshock vrij snel te boven. Ruimdenkend vind ik nooit zo'n prettig begrip. Onder het mom van ruimdenkendheid word namenlijk vaak een hoop slechts goedgepraat.Marnix schreef:Mensen die een beetje ruimdenkend zijn en openstaan voor veranderingen komen zo'n cultuurshock vrij snel te boven
let je daar dan op?Kislev schreef:Ik kom uit een gergem waar van de 2000 leden zo'n 50 a 60 mensen aangaan (1 ouderling niet en geen van de diakenen).
Ik doelde uiteraard op ruimdenkendheid binnen de Bijbelse kadersDathenum schreef:Ook mensen die bijbels denkend zijn komen zo'n cultuurshock vrij snel te boven. Ruimdenkend vind ik nooit zo'n prettig begrip. Onder het mom van ruimdenkendheid word namenlijk vaak een hoop slechts goedgepraat.Marnix schreef:Mensen die een beetje ruimdenkend zijn en openstaan voor veranderingen komen zo'n cultuurshock vrij snel te boven

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Jongeren aan het avondmaal
Is de dominee ook al boven de 65? Nee toch?Petrus schreef:Bij ons kwamen de laatste maal geen mensen ónder de 65 aan het Avondmaal, en slechts 2 van de 8 ambtsdragers.
nee.Hendrikus schreef:Is de dominee ook al boven de 65? Nee toch?Petrus schreef:Bij ons kwamen de laatste maal geen mensen ónder de 65 aan het Avondmaal, en slechts 2 van de 8 ambtsdragers.
O, dan snap ik het dus blijkbaar niet :|Lassie schreef:nee.Hendrikus schreef:Is de dominee ook al boven de 65? Nee toch?Petrus schreef:Bij ons kwamen de laatste maal geen mensen ónder de 65 aan het Avondmaal, en slechts 2 van de 8 ambtsdragers.
ik ook niet. Maar miss. wordt er met mensen gemeenteleden bedoelt. (dus de dominee daar buiten gelaten)Hendrikus schreef:O, dan snap ik het dus blijkbaar niet :|Lassie schreef:nee.Hendrikus schreef:Is de dominee ook al boven de 65? Nee toch?Petrus schreef:Bij ons kwamen de laatste maal geen mensen ónder de 65 aan het Avondmaal, en slechts 2 van de 8 ambtsdragers.
En het andere viel op de goede aarde, en opgewassen zijnde, bracht het honderdvoudige vrucht voort. Dit zeggende, riep Hij: Wie oren heeft, om te horen, die hore.Kislev schreef:Ik kom uit een gergem waar van de 2000 leden zo'n 50 a 60 mensen aangaan (1 ouderling niet en geen van de diakenen).
Ik kom uit een gemeente waar er 5 aangaan op de 400. Dus ongeveer 1,2% zegt deel te hebben aan Christus....
Vindt je het gek dat er wel heel wat moet gebeuren wil je een kind van God zijn. Ze nemen de kameel en het oog van de naald wel erg letterlijk ...
Jongeren aan het avondmaal? Nou nee, alleen als je oud, krom gebogen en int zwart bent gekleed maak je kand op een lot. ..
Vindt je het gek dat er wel heel wat moet gebeuren wil je een kind van God zijn. Ze nemen de kameel en het oog van de naald wel erg letterlijk ...

Jongeren aan het avondmaal? Nou nee, alleen als je oud, krom gebogen en int zwart bent gekleed maak je kand op een lot. ..
- Bert Mulder
- Contacteer:
En dat maakt me zo bedroefd. God's volk krijgt geen troost meer.schaap schreef:Ik kom uit een gemeente waar er 5 aangaan op de 400. Dus ongeveer 1,2% zegt deel te hebben aan Christus....
Vindt je het gek dat er wel heel wat moet gebeuren wil je een kind van God zijn. Ze nemen de kameel en het oog van de naald wel erg letterlijk ...![]()
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Is het Heilig Avondmaal (wat God ziet als een maaltijd voor zondaren) voor mensen die 100% goed zijn?
Wat ik merk en te horen krijg (qua prediking etc.) mbt het Heilig Avondmaal is dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit. Om het maar even met een voorbeeld (uit de praktijk) duidelijk te maken.
Mijn oma voelde de vrijmoedigheid van God om deel uit te mogen maken aan het Heilig Avondmaal. Op een zondagochtend toen er weer een viering was van het Heilig Avondmaal ging ook zij aan die tafel zitten. Een aantal dagen later kwamen er twee ouderlingen haar opzoeken en wel met de vraag wat zij wel niet aan het Heilig Avondmaal deedt. Mijn oma klapte dicht en durfde niks meer te zeggen en is sindsdien tijd niet meer aangeweest.
Toen mijn oma op sterven lag en haar dominee (ik noem liever geen naam) langs kwam was haar vraag aan de dominee of er een psalm (haar lievelings psalm) gezongen mocht worden op haar begravenis. Het antwoord van die dominee was: nee.
Dit doet mij nog steeds pijn. En vooral ook dat deze dingen nog meer gebeuren.
Wat ik merk en te horen krijg (qua prediking etc.) mbt het Heilig Avondmaal is dat men aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het kan zijn dat ik verkeerd zit. Om het maar even met een voorbeeld (uit de praktijk) duidelijk te maken.
Mijn oma voelde de vrijmoedigheid van God om deel uit te mogen maken aan het Heilig Avondmaal. Op een zondagochtend toen er weer een viering was van het Heilig Avondmaal ging ook zij aan die tafel zitten. Een aantal dagen later kwamen er twee ouderlingen haar opzoeken en wel met de vraag wat zij wel niet aan het Heilig Avondmaal deedt. Mijn oma klapte dicht en durfde niks meer te zeggen en is sindsdien tijd niet meer aangeweest.
Toen mijn oma op sterven lag en haar dominee (ik noem liever geen naam) langs kwam was haar vraag aan de dominee of er een psalm (haar lievelings psalm) gezongen mocht worden op haar begravenis. Het antwoord van die dominee was: nee.
Dit doet mij nog steeds pijn. En vooral ook dat deze dingen nog meer gebeuren.