Wie waren de Marrowmen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wie waren de Marrowmen
On Miscanthus te antwoorden:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4810&highlight=
wat wil je weten, horen, of zeggen?
mijn engels is niet van dien aard dat ik dat effe lees en snap...
Mijn punt is hier om aan te wijzen de dwalingen die de 'Marrowmen' voorstonden.
Het boek "The Marrow of Modern Divinity" van Edward Fisher geschreven in 1645/49 propageerde de dwaling van algemene verzoening.
Het maakte inweg in de 'Church of Scotland' and was ondersteund en gepromoveerd door een groep van 12 dominees, onder andere Thomas Boston en Ralph en Ebenezer Erskine. Die werden in de kerk geschiedenis bekend als de 'Marrowmen'..
In 1720 heeft de 'General Assembly' van de 'Church of Scotland' officieel dit boek vervloekt op basis van verschillende gronden, onder andere de algemene verzoeningsleer. En in 1722 heeft de General Assembly ook de 12 mannen die het boek ondersteunden en probeerden 1720 ongedaan te maken op de vingers getikt. Maar anders dan dat is er geen discipline gepleegt. Dit leidde tot de afzetting van Ebenezer Erskine en de afscheiding in Schotland van 1734.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4810&highlight=
wat wil je weten, horen, of zeggen?
mijn engels is niet van dien aard dat ik dat effe lees en snap...
Mijn punt is hier om aan te wijzen de dwalingen die de 'Marrowmen' voorstonden.
Het boek "The Marrow of Modern Divinity" van Edward Fisher geschreven in 1645/49 propageerde de dwaling van algemene verzoening.
Het maakte inweg in de 'Church of Scotland' and was ondersteund en gepromoveerd door een groep van 12 dominees, onder andere Thomas Boston en Ralph en Ebenezer Erskine. Die werden in de kerk geschiedenis bekend als de 'Marrowmen'..
In 1720 heeft de 'General Assembly' van de 'Church of Scotland' officieel dit boek vervloekt op basis van verschillende gronden, onder andere de algemene verzoeningsleer. En in 1722 heeft de General Assembly ook de 12 mannen die het boek ondersteunden en probeerden 1720 ongedaan te maken op de vingers getikt. Maar anders dan dat is er geen discipline gepleegt. Dit leidde tot de afzetting van Ebenezer Erskine en de afscheiding in Schotland van 1734.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Miscanthus
Idd.Afgewezen schreef:Even heel kort door de bocht: mijns inziens hadden de Marrow men géén dwalingen, maar waren zij op het punt van het aanbod zeer rechtzinnig!
De Marrow men leerden dat er een "gekruiste Christus beschikbaar is voor alle mensen". En dat is bijbels en gereformeerd.
Hoewel Boston minder ver gaat als ik, schreef hij:
Christus is niet voor iedereen gestorven, maar er is een gestorven Zaligmaker voor iedereen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Moet je toch even de geschiedenisboeken nakijken.Afgewezen schreef:Even heel kort door de bocht: mijns inziens hadden de Marrow men géén dwalingen, maar waren zij op het punt van het aanbod zeer rechtzinnig!
De Marrow men leerden dat er een "gekruiste Christus beschikbaar is voor alle mensen". En dat is bijbels en gereformeerd.
En ook: Christus beschikbaar voor alle mensen? Je bedoelt, hoop ik, alle uitverkorenen:
2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Miscanthus
Tamelijk arrogante weerlegging.Bert Mulder schreef:Moet je toch even de geschiedenisboeken nakijken.Afgewezen schreef:Even heel kort door de bocht: mijns inziens hadden de Marrow men géén dwalingen, maar waren zij op het punt van het aanbod zeer rechtzinnig!
Ik heb óver en ván de Marrow men genoeg gelezen om hier een oordeel over te kunnen geven.
In ieder geval weet ik wel dat ik jou bij de hypercalvinisten kan indelen.

- Miscanthus
en wat zeg je hier dan op Bert?Bert Mulder schreef:En ook: Christus beschikbaar voor alle mensen? Je bedoelt, hoop ik, alle uitverkorenen:
[quote[Johannes 6:32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel.
Jezus sprak dit tot ene gemengde schare.[/quote]
- Bert Mulder
- Contacteer:
Christus zei dit inderdaad, en Hij sprak over het manna dat het type is voor het lichaam van Christus. En dit was toen Hij sprak tot een gemengde schare, net zoals al Israel gevoed werd met het manna.
Maar dat is nooit bedoelt in de Schrift dat de schare, hoofd voor hooftd Christus ontving. Dat kan nooit! Dan komen we weer op algemene verzoening uit!
Waar het hier om gaat is dat Christus hier zegt dat ze niet naar Hem moeten komen om hun buik te vullen. Ze zochten een aards koninkrijk. Christus wees hun op de Vader, die hun Geestelijk wil voeden, waarvan manna het type was.
Moet je ook Calvijn eens lezen over deze tekst.
En dan ook de rest van het hoofdstuk lezen, en niet uit het verband rukken. En ook even de kanttekeningen nakijken:
Maar dat is nooit bedoelt in de Schrift dat de schare, hoofd voor hooftd Christus ontving. Dat kan nooit! Dan komen we weer op algemene verzoening uit!
Waar het hier om gaat is dat Christus hier zegt dat ze niet naar Hem moeten komen om hun buik te vullen. Ze zochten een aards koninkrijk. Christus wees hun op de Vader, die hun Geestelijk wil voeden, waarvan manna het type was.
Moet je ook Calvijn eens lezen over deze tekst.
En dan ook de rest van het hoofdstuk lezen, en niet uit het verband rukken. En ook even de kanttekeningen nakijken:
31 Onze vaders hebben het Manna gegeten36) in de woestijn; gelijk geschreven is: Hij gaf hun het brood uit den hemel37) te eten.
32 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit38) den hemel.
33 Want het Brood Gods39) is Hij, Die uit40) den hemel nederdaalt,41) en Die der wereld het42) leven geeft.
34 Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood.43)
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens;44) die tot Mij komt,45) zal geenszins46) hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de47) Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.48)
38 Want Ik ben uit den hemel49) nedergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou50) doen, maar den wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze,51) maar hetzelve opwekke ten52) uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat53) Hij gezegd had: Ik ben het Brood, Dat uit den hemel nedergedaald is.
42 En zij zeiden: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan:54) Ik ben uit den hemel nedergedaald?
43 Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en55) Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten:56) En zij zullen allen van God geleerd57) zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft,58) die komt tot Mij.
46 Niet dat iemand den Vader gezien heeft, dan Die59) van God is;60) Deze heeft den61) Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.
48 Ik ben het Brood des levens.
49 Uw vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn, en zij zijn62) gestorven.
50 Dit is het Brood, dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan63) ete, en niet sterve.
51 Ik ben dat levende Brood,64) dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk65) Ik geven zal voor het leven der wereld.
52 De Joden dan streden onder elkander,66) zeggende: Hoe kan ons deze Zijn vlees te eten geven?
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij67) het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees68) eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige69) leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs,70) en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij,71) en Ik in hem.
57 Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den72) Vader; alzo die Mij eet, dezelve73) zal leven door Mij.
58 Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven.74) Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.
59 Deze dingen zeide Hij in de synagoge, lerende te Kapernaum.
60 Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard;75) wie kan dezelve horen?
61 Jezus nu, wetende bij Zichzelven,76) dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
62 Wat zou het77) dan zijn, zo gij de Zoon des mensen zaagt opvaren,78) daar Hij te79) voren was?
63 De Geest is het,80) Die levend maakt; het vlees is niet81) nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn82) leven.
64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven.83) Want Jezus wist van den beginne,84) wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.85)
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
36) Manna gegeten
Van dit manna zie Exod. 16:15,32; Num. 11:7,8.
37) uit den hemel
Dat is, dat uit de lucht nederviel.
38) ware Brood uit
Dat is, het rechte geestelijke en hemelse brood, waarvan het manna maar een figuur of schaduw geweest is; gelijk waarheid dikwijls tegen figuren gesteld wordt; Joh. 1:17; Hebr. 8:2.
39) het Brood Gods
Dat is, dat God den mensen geeft om eeuwiglijk te leven.
40) Hij, Die uit
Namelijk de Zoon Gods.
41) nederdaalt,
Dat is, nedergedaald is, dat is, die van den Vader tot een Middelaar is gezonden in de wereld, en tot dien einde de menselijke natuur op de aarde heeft aangenomen, Filipp. 2:6,7; 1 Tim. 3:16.
42) der wereld het
Dat is, de uitverkorenen en gelovigen door de gehele wereld, zowel heidenen als Joden; Joh. 11:52.
43) altijd dit Brood.
Dat is, alle dagen, gelijk eertijds Mozes het manna gaf. Verstaande dit van het tijdelijke brood.
44) des levens;
Dat is, dat het geestelijk en eeuwig leven geeft.
45) die tot Mij komt,
Dat is, die in mij gelooft, gelijk Christus in het tweede lid van Joh. 6:35 zelf verklaart.
46) zal geenszins
Dat is, zal met alle geestelijk goed verzadigd worden; hier met vasten troost, en namaals met eeuwige vreugde.
47) Al wat Mij de
Dat is, al degenen, die de Vader van eeuwigheid uitverkoren en mij als Middelaar heeft gegeven, om hen zalig te maken; Joh. 10:28, en Joh. 17:6.
48) uitwerpen.
Grieks buiten uitwerpen; dat is, niet verstoten, maar eeuwiglijk behouden; Joh. 17:12.
49) uit den hemel
Zie hiervan de verklaring Joh. 6:33.
50) Mijn wil zou
Dat is, hetgeen mij alleen zou behagen en niet den Vader.
51) niet verlieze,
Dat is, niet late verloren gaan.
52) opwekke ten
Namelijk tot de eeuwige zaligheid. Want de anderen zullen ook opgewekt worden, maar ter verdoemenis; Joh. 5:29; 2 Cor. 5:10.
53) over Hem, omdat
Of, daarover.
54) Hoe zegt Deze dan:
Dat is, hoe kan het dan waar zijn, wat deze zegt?
55) trekke; en
Dat is, tenzij dat hij dengene, die van nature onbekwaam en onwillig is, door de krachtige werking Zijns Heiligen Geestes bekwaam en willig maakt; Hand. 16:14; Fill. 2:13.
56) in de profeten:
Dat is, in dit deel der Schrift, hetwelk de boeken der profeten vervat.
57) van God geleerd
Grieks geleerde van God, of Godgeleerde; gelijk 1 Thess. 4:9; dat is, allen die tot mij komen, Joh. 6:44, of, gelijk Jesaja spreekt, Jes. 54:13, alle kinderen van het geestelijke Jeruzalem zullen geleerd worden van God, die door zijn Heiligen Geest de predikatie des goddelijken Woords in hen krachtig maakt.
58) geleerd heeft,
Dat is, alzo gehoord heeft, dat Hem ook het hart van den Vader is verlicht en geopend, om het wel te verstaan en aan te nemen; Hand. 16:14.
59) dan Die
Grieks tenzij.
60) van God is;
Namelijk de Vader.
61) Deze heeft den
Namelijk Zoon, die in den schoot des Vaders is; Joh. 1:18.
62) en zij zijn
Dat is, hoewel zij het manna gegeten hebben, zijn zij evenwel gestorven, niet alleen den tijdelijken dood, maar sommigen ook, om hun ongeloofs wil, den eeuwigen dood. Zie 1 Cor. 10:5; Hebr. 3:16,19.
63) de mens daarvan
Grieks iemand.
64) levende Brood,
Dat is, levendmakende. Zie Joh. 6:35.
65) Mijn vlees, hetwelk
Dat is, mijn menselijke natuur, die Ik aan het kruis zal overgeven tot een verzoenoffer voor de zonden der uitverkorenen van de gehele wereld, opdat dezen daardoor de vergeving der zonden en het eeuwige leven verkrijgen.
66) streden onder elkander,
Namelijk met woorden, dat is, twistten.
67) Tenzij dat gij
Dat is, tenzij gij in mij gelooft, die mijn lichaam aan het kruis in den dood zal overgeven en mijn bloed storten tot vergeving der zonden. Zie Joh. 6:35. Want Christus spreekt hier niet van het uiterlijk eten, dat in het Avondmaal geschiedt, alzo hetzelve toen nog niet was ingesteld, maar van het geestelijk eten, dat is, Christus met waar geloof aannemen, en daardoor met Hem verenigd worden, hetwelk door het uiterlijk eten in het Avondmaal betekend wordt.
68) Die Mijn vlees
Dat is, die in mij gelooft, gelijk boven verklaard wordt, Joh. 6:47.
69) heeft het eeuwige
Zie Joh. 5:24.
70) waarlijk Spijs,
Zie Joh. 6:32.
71) blijft in Mij,
Dat is, wordt en blijft met mij geestelijk verenigd, en Ik met hem; Ef. 3:17.
72) leve door den
Zie Joh. 5:26.
73) Mij eet, dezelve
Dat is, in mij gelooft, Joh. 6:35.
74) gestorven.
Zie Joh. 6:49.
75) Deze rede is hard;
Dit zeggen zij omdat zij Christus' woorden niet geestelijk maar vleselijk verstonden. Want zo verstaan zijnde, zou het inderdaad een harde rede zijn, gelijk ook Nikodemus de woorden van Christus van de wedergeboorte alzo verstond; Joh. 3:4.
76) bij Zichzelven,
Grieks in Zichzelven; namelijk als een kenner der harten en gedachten.
77) Wat zou het
Dat is, hoe zoudt gij dan mijne woorden verstaan en geloven?
78) opvaren,
Namelijk gelijk daarna geschied is.
79) daar Hij te
Namelijk in den hemel, naar Zijn goddelijke natuur, eer Hij mens geworden is.
80) De Geest is het,
Dat is, hetgeen Ik met de voorgaande woorden wil te kennen geven, moet geestelijk verstaan worden, van een geestelijk eten, hetwelk door de kracht mijns Geestes teweeggebracht wordt, en dat brengt het leven voort.
81) het vlees is niet
Namelijk vleselijk gegeten zijnde.
82) zijn geest en zijn
Dat is, moeten geestelijk verstaan worden, en zo zijn het woorden des levens.
83) die niet geloven.
En daarom ergert gij u aan mijne woorden.
84) van den beginne,
Dat is, van dat Hij begonnen heeft hun te prediken.
85) van Mijn Vader.
Grieks uit; dat is, door of van.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan zal ik dan toch in eer van je moeten nemen. Ik vindt het echt niet erg om uitgescholden te worden.Afgewezen schreef:Tamelijk arrogante weerlegging.Bert Mulder schreef:Moet je toch even de geschiedenisboeken nakijken.Afgewezen schreef:Even heel kort door de bocht: mijns inziens hadden de Marrow men géén dwalingen, maar waren zij op het punt van het aanbod zeer rechtzinnig!
Ik heb óver en ván de Marrow men genoeg gelezen om hier een oordeel over te kunnen geven.
In ieder geval weet ik wel dat ik jou bij de hypercalvinisten kan indelen.:
Lees je Engels? Wat zeg je dan van de artikelen die ik over de Marrowmen gepost hebt?
En ook heb ik wel de dure plicht om de belijdenis geschriften te verdedigen, want dat heb ik aan God gezworen.
Hoe kan Jezus dan de discipelen uitzenden om ALLE volken tot zijn discipelen te maken? Christus wordt aan iedereen die het evangelie hoort aangeboden.... maar velen zijn geroepen... en weinigen verstaan. Dit is niet ongereformeerd als je kijkt naar wat de reformatoren leerden... alleen later is men wat teveel op de uitverkiezing gaan focussen. Ieder die gelooft is uitverkoren.... dat is de Bijbelse benadering... en dat is wat anders dan de redenering: Als je uitverkoren bent ga je geloven dus Christus wordt alleen aangeboden aan de uitverkorenen en alleen zij worden geroepen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Miscanthus
Mijn Vader geeft u dat ware brood uit de hemel. Zou de Heere Jezus zich vergist hebben?Bert Mulder schreef:Christus zei dit inderdaad, en Hij sprak over het manna dat het type is voor het lichaam van Christus. En dit was toen Hij sprak tot een gemengde schare, net zoals al Israel gevoed werd met het manna.
Waarom wordt verderop gezegd dat de Zijnen Hem niet hebben aangenomen? Volgens jou was er niks aan te bieden.
Waarom kunnen mensen Christus verwerpen als Hij hun niet anageboden wordt?
Nogmaals: alverzoening betekent dat iedereen Hem aanneemt en dat is helaas niet zo.
- Miscanthus
Bert,Marnix schreef:Hoe kan Jezus dan de discipelen uitzenden om ALLE volken tot zijn discipelen te maken? Christus wordt aan iedereen die het evangelie hoort aangeboden.... maar velen zijn geroepen... en weinigen verstaan. Dit is niet ongereformeerd als je kijkt naar wat de reformatoren leerden... alleen later is men wat teveel op de uitverkiezing gaan focussen. Ieder die gelooft is uitverkoren.... dat is de Bijbelse benadering... en dat is wat anders dan de redenering: Als je uitverkoren bent ga je geloven dus Christus wordt alleen aangeboden aan de uitverkorenen en alleen zij worden geroepen.
Ik snap jouw visie niet. Het is bang voor algemene verzoening, iets dat geen enkele deelnemer op dit forum zou willen den durven leren.
Je probeert mensen te overtuigen van het gevaar van een algemeen, welmenend aanbod van genade en koppelt het voortdurend aan de algemene verzoening.
Ik zeg je: Wij proberen jou te overtuigen te overtuigen van jouw dwaling.
Algemeen aanbod van genade zonder algemene verzoenig is voluit Bijbels en terug te vinden in de belijdenis geschriften.
Jij praat die zaken aan elkaar en bestijdt vervolgens deze gekoppelde leer, die niets anders is dan een zelfgecreeerde dwaling. Een karikatuur van het aanbod van genade!
En dan moet je niet vreemd opkijken dat er hier flink tegengas wordt gegeven.
En dat jouw lijn vervolgens als hyper-calvinistisch wordt bestempeld. Het is niet anders dezelfde redenatie als jij gebruikt, maar dan vanuit de andere visie gedacht.
Ik wil beide zaken aan de orde stellen,
1. Dwaling, voortvloeiend uit het ontkennen van het aanbod van genade
2. De zuivere vorm van Aanbod van genade
Dwaling, voortvloeiend uit het ontkennen van het aanbod van genade
Als wij stellen dat er geen aanbod van genade is, kun je redeneren naar een punt van niets doen en stilzitten.
Alleen uitverkorenen krijgen genade en mogen genade eigenen in de prediking. Dus enkel als je verzekerd ben van het uitverkoren zijn, mag je de beloften omarmen.
We weten:
- Zonder geloof, geen genade.
- Zonder genade geen zekerheid.
- Zonder zekerheid niet weten uitverkoren te zijn
Oftewel, je kunt pas geloven in de vervulling van de belofte voor jou persoonlijk als je persoonlijk weet hebt van je uitverkiezing.
Het resulteert in stilzitten en slechts het Evangelie aanhoren als voorstelling van genade voor diegenen die niet die verzekering hebben.
- Je kunt immers de genade niet eigenen
- Je hebt nog geen recht op de belofte
- Je kunt zelf niets doen
- Je wilt zelf niets doen
- Je kunt wel onder het Woord zijn.
- Je kunt niet bidden, het gebed van de ongelovige is een stank in Gods neusgaten
- Gods Geest werkt, en brengt de uitverkorenen tot verzekering.
- Wachten tot dat punt. Dan pas Evangelie voor jou.
De praktijk:
De Heilige Geest werkt geloof DOOR Gods Woord.
Hij overtuigt van zonden, gerechtigheid en oordeel.
Dat doet de zondaar een schuld zien die betaald moet worden.
Dat doet de zondaar tot Christus vluchten, volledig gewillig en toestemmend aan Gods Recht.
Op dat moment is die zondaar echt niet zeker van de uitverkiezing.
Daar krijg je dan:
"Ik arme zondaar ben schuldig te betalen. Ik heb een Verlosser, een Borg nodig. Ik WEET ME NIETUITVERKOREN. Ik mag de genade niet aannemen die ik zo nodig heb."
En dan?
Gaat de dominee deze zondaar overtuigen dat hij uitverkoren is?
Laat het niet zo zijn! Dat is een gruwelijke dwaling.
De uitverkiezing in handen van zondige mensen.
Wat dan?
Ik kan maar 1 ding verzinnen. Wachten op verzekering.
Wachten op de troost die moet dienen om het geloof te sterken om meer vrucht te kunnen dragen.
Het staat vrucht dragen in de weg. Het staat de opdracht van de brief van Jakobus in de weg. De opdracht voor alle gelovigen.
De brief van Paulus aan Efeze wordt een onmogelijkheid.
Eerst geloven en dan troost uit de uitverkiezing?
Het is toch andersom geworden?
Bert, in alle ernst, dit is waar jouw standpunt in uitkomt.
Ik ken situaties waar dit praktijk is!
Het is niet voor niets dat in de gemeenten waarin dit praktijk is de avondmaalstafels leeg zijn, de ambten niet meer vervuld kunnen worden. Een praktijk waarin de jeugd massaal vertrekt.
Ik durf hier te stellen dat de dwaling dit oordeel heeft veroorzaakt!
De zuivere vorm van Aanbod van genade
De inhoud van het Evangelie is niet: Christus is persoonlijk voor u gestorven! Dat zou een leugen zijn; want Christus is alleen voor de uitverkorenen gestorven. In het Evangelie maakt echter maakt God de uitnemende weg van de zaligheid bekend en roept Hij een ieder, tot wie het Woord komt, om in de weg van bekering tot de geopende fontein te komen. Zo deze Roeping Gods geen ernstige en waarachtige zou zijn, hoe zou de versmading ervan als schuld kunnen worden aangerekend?
Met nadruk spreekt de Heere ons daarvan in Hebr. 2:3: 'Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo'n grote zaligheid geen acht nemen?'
Op vele andere plaatsen roept God het oordeel toe aan hen, die het Evangelie Zijns Zoons verworpen hebben.
Deze verkondiging van het Evangelie noemen wij ook het aanbod of de aanbieding van het Evangelie. Als in dit verband het woord algemeen gebruikt wordt, heeft dit geen andere betekenis, dan wat in de hier aangehaalde paragraaf van de Dordte Leerregels beleden wordt: "zonder onderscheid".
Het nogal eens gemaakte verwijt, dat het algemene aanbod zo ongeveer hetzelfde zou zijn als de algemene verzoening is ten enemale ongegrond.
Om misvattingen te voorkomen kan het gebruik ervan beter vermeden worden, maar waar zowel door Comri, als door de Schotse godgeleerden dit woord 'algemeen' gebruikt wordt, is van een samenkoppeling van 'algemeen aanbod' en 'algemenen verzoening' bij deze onverdacht gereformeerde godgeleerden geen sprake.
Het 'verderfelijke venijn van de Pelagiaanse dwalingen' zit niet in de aanbieding van het Evangelie, maar in de opvatting, die de Remonstranten huldigden, dat de vrije wil zich bij de genade voegt, die 'zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan de bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zou toeeigenen' (Hoofdstuk 2, Verwerping der dwalingen, art. 6).
DL H3/4 Artikel 8:
'Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstig geroepen...'
Bovenstaande onveranderd overgenomen uit een artikel van Ds. A. Vergunst waarin hij de leerregels van de GerGem uit 1931 toelicht en het misbruik daarvan aantoont en deze aan de situatie van 1953 koppelt.
Het artikel begint zelfs met 1953.
VOor diegenen die minder bekend zijn met de GerGem: In 1953 is de GerGem gescheurd op dit onderwerp. De GerGem heeft vast gehouden aan de lijn van de Schotse predikers en de Reformatie.
Onder leiding van de daarom geschorste docent aan de theologische school. Dr. Steenblok, is een ander kerkverband ontstaan dat de oorsprong van visie van Bert is.
Bert,
Het gaat de fout in door het algemene aanbod van genade eerst tot een karikatuur te maken, en deze vervolgens te bestrijden.
Daarnaast is jouw visie een bron van andere dwalingen.
Dat je zelf niet tot die dwalingen vervalt, maakt mij blij.
Maar als je de visie concequent in praktijk brengt is het Hyper-Calvinisme.
Dat de dwalingen er nu wel degelijk zijn in de kringen die zich navolgers noemen van o.a. Dr. Steenblok is een feit.
Daarom zal ik niet stoppen dit te bestijden. Het houdt mensen van de genade af. Bij Christus vandaan. Het kenmerk van het werk van de vader der leugen!
Laatst gewijzigd door Klavier op 21 sep 2006, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.