Jongeren aan het avondmaal
- Christiaan
Jongeren aan het avondmaal
Jongeren (18 plus die belijdenis van het geloof heeft gedaan)
aan het avondmaal, bij sommige gemeenten zie je alleen oudere aan het avondmaal. Waarom geen jongeren??
God bekeerd toch ook jongeren. Of niet??
aan het avondmaal, bij sommige gemeenten zie je alleen oudere aan het avondmaal. Waarom geen jongeren??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Miscanthus
Re: Jongeren aan het avondmaal
Tuurlijk!Christiaan schreef:Jongeren (18 plus die belijdenis van het geloof heeft gedaan)
- Christiaan
heb je ook een mogelijke verklaring dat er in sommige gemeenten geen jongeren aan het avondmaal gaan??Miscanthus schreef:Tuurlijk!Christiaan schreef:Jongeren (18 plus die belijdenis van het geloof heeft gedaan)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
- Miscanthus
Je moet eerst belijdenis gedaan hebben En meestal gebeurt dat op een leeftijd waarop men in staat wordt geacht te weten waar men ja tegen zegt en een duurzame relatie aan te gaan.Christiaan schreef:heb je ook een mogelijke verklaring dat er in sommige gemeenten geen jongeren aan het avondmaal gaan??Miscanthus schreef:Tuurlijk!Christiaan schreef:Jongeren (18 plus die belijdenis van het geloof heeft gedaan)
iets dergelijks zou natuurlijk ook wel voor kinderen kunnen. Denk maar aan Bar-mitswa. joodse jongetjes (geen meisjes?) zijn met 12 jaar theologisch volwassen.
Ze hebben dan ook wel heel wat uurtjes studie achter de rug, tot ons beschamend voorbeeld.
- Christiaan
Ja, maar daar doel ik niet op. Bij ons in de gemeente zijn er genoeg jongeren die aan gaan (die dus belijdenis van het geloof hebben afgelegd) tussen 20 en 25 jaar vooral.Miscanthus schreef:Je moet eerst belijdenis gedaan hebben En meestal gebeurt dat op een leeftijd waarop men in staat wordt geacht te weten waar men ja tegen zegt en een duurzame relatie aan te gaan.Christiaan schreef:heb je ook een mogelijke verklaring dat er in sommige gemeenten geen jongeren aan het avondmaal gaan??Miscanthus schreef:Tuurlijk!Christiaan schreef:Jongeren (18 plus die belijdenis van het geloof heeft gedaan)
iets dergelijks zou natuurlijk ook wel voor kinderen kunnen. Denk maar aan Bar-mitswa. joodse jongetjes (geen meisjes?) zijn met 12 jaar theologisch volwassen.
Ze hebben dan ook wel heel wat uurtjes studie achter de rug, tot ons beschamend voorbeeld.
Maar in andere gemeente gaan vaak geen jongeren aan, en ik ben benieuwt waarom niet???
- Miscanthus
daar kan ik geen antwoord op geven......Christiaan schreef:Ja, maar daar doel ik niet op. Bij ons in de gemeente zijn er genoeg jongeren die aan gaan (die dus belijdenis van het geloof hebben afgelegd) tussen 20 en 25 jaar vooral.Miscanthus schreef:Je moet eerst belijdenis gedaan hebben En meestal gebeurt dat op een leeftijd waarop men in staat wordt geacht te weten waar men ja tegen zegt en een duurzame relatie aan te gaan.Christiaan schreef:heb je ook een mogelijke verklaring dat er in sommige gemeenten geen jongeren aan het avondmaal gaan??Miscanthus schreef: Tuurlijk!
Maar in andere gemeente gaan vaak geen jongeren aan, en ik ben benieuwt waarom niet???
Over het verschijnsel avondmaalsmijding -zelfs onder ambtsdragers- zijn boeken vol geschreven.
Ik kan je aanbevelen: BEELEN, J. VAN Doet dit tot Mijn gedachtenis. Een onderzoek naar relaties tussen avondmaal en ambt: over avondmaalsmijding van ambtsdragers en het probleem van de bediening.
Zie ook: Ambt en avondmaalsmijding van B. Wallet.
En kijk ook eens in dit topic.
Ik kan je aanbevelen: BEELEN, J. VAN Doet dit tot Mijn gedachtenis. Een onderzoek naar relaties tussen avondmaal en ambt: over avondmaalsmijding van ambtsdragers en het probleem van de bediening.
Zie ook: Ambt en avondmaalsmijding van B. Wallet.
En kijk ook eens in dit topic.
Ik denk dat er in heel veel gemeente niet echt nagedacht word wat het werkelijk inhoud om belijdenis van je geloof te doen. Ik denk persoonlijk dat er in veel kerken nog belijdenis van de leer word gedaan. Persoonlijk geloof ik dat De Heilige Doop, Belijdenis van je geloof (in de Heere Jezus Christus) en het Heilig Avondmaal niet te scheiden zijn. Je kan pas belijdinis van je geloof doen als je werkelijk een levende relatie hebt met God. Daaraan gekoppeld is dan ook het Heilig Avondmaal. Veel jongeren in de Gereformeerde Gezindte doen belijdenis, omdat het hoort en zelf sommige kerkeraden vinden dat de mensen wel eens de leeftijd hebben. Dat vind ik erg jammer. Want ik geloof niet dat je belijdenis kan en mag doen als je de Heere niet persoonlijk kent. En als je dus belijdenis van de leer doet, dan wil dat dus niet betekenen dat je zonden zijn vergeven en dat je voor/door Christus gerechtvaardigd bent. Daarom denk ik dat er in sommige gemeente weinig jongeren aangaan omdat het niet kan. om dat er geen levend geloof is wat ze beleden hebben.
Is dat werkelijk zo? Kan ik me haast niet voorstellen. Zelfs aan de kinderen komt het Koninkrijk van God toe.Christiaan schreef:Jongeren (18 plus die belijdenis van het geloof heeft gedaan)
Bij ons kwamen de laatste maal geen mensen ónder de 65 aan het Avondmaal, en slechts 2 van de 8 ambtsdragers.Duuk schreef:
Is dat werkelijk zo? Kan ik me haast niet voorstellen. Zelfs aan de kinderen komt het Koninkrijk van God toe.
Men zal wel zeer zwaarwegende persoonlijke argumenten hebben gehad om NIET aan te gaan.
- Miscanthus
Het zijn grove onbeleden zonden of ernstige ongehoorzaamheid aan de roepstem van Christus. Een belijdenis dat men Hem niet kent en er aan Hem geen gestalte noch heerlijkheid is.Petrus schreef:Men zal wel zeer zwaarwegende persoonlijke argumenten hebben gehad om NIET aan te gaan.
Ik heb het zo geleerd:Droopy schreef:Ik denk dat er in heel veel gemeente niet echt nagedacht word wat het werkelijk inhoud om belijdenis van je geloof te doen. Ik denk persoonlijk dat er in veel kerken nog belijdenis van de leer word gedaan. Persoonlijk geloof ik dat De Heilige Doop, Belijdenis van je geloof (in de Heere Jezus Christus) en het Heilig Avondmaal niet te scheiden zijn. Je kan pas belijdinis van je geloof doen als je werkelijk een levende relatie hebt met God.
Art 28 van de NGB leert: "Dat een iegelijk schuldig is zich bij de ware kerk te voegen". Dat wijst op een verplichting om belijdenis af te leggen en zodoende mondig lid te worden.
Onmondig lid zijn we al door de doop uit gelovige (dat is niet heidense) ouders. Hierop wijst de HC. in antw. 74 en het doopform.
De uitdrukking "bevestiging van nieuwe leden" is daarom niet juist.
Bevestiging komt uit de Regelementenbundel van de NHK die men had vóór ze de Nieuwe Kerkorde aannamen. Bevestiging is ontleend aan de 'confirmatie' die de RK en LK kent.
We houden vast aan "openbare belijdenis des geloofs".
een "vrijwillig en hartelijke toestemming aan de belijdenis van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden, die door en hen die volwassen geworden zijn afgelegd wordt".
Niet iedereen is wedergeboren, er is altijd kaf en koren, "niet een ieder die zegt Heere Heere zal ingaan..."
We moeten wel belijdenis doen, maar we (onwedergeborenen) kunnen het niet. Dat is een spanning.
Een dooplid kan niet altijd dooplid blijven. Het wordt een keuze vereist. Geen keuze is ook een keuze, anders is het:
- voortzetten dmv. belijdenis
- verbreken en kiezen voor de wereld.
We zien bij Calvijn dat het niet in de eerste plaats ging om het pers. geloof, maar om het geloof, de leer van en het leven met de Schrift. Over het hart oordeelt God.
Daarom moet de kerkeraad de voorwaarde stellen: een hartelijke liefde tot de Waarheid Gods bij de persoon die belijdenis wenst af te leggen en een zo groot mogelijke kennis daarvan"
Moge in het hart de bede liggen: "Heere, tot Wien zullen wij anders gaan? Gij hebt de Woorden des eeuwigen Levens"
Enigszins vrij weergegeven.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Omdat aan geloof en wedergeboorte zulke hoge eisen door mensen gesteld wordt en het zo exclusief gemaakt is dat het vrijwel onmogelijk is wedergeboren te zijn en geloofszekerheid te hebben als je nog maar 25 jaar op deze wereld rondloopt.Christiaan schreef:Ja, maar daar doel ik niet op. Bij ons in de gemeente zijn er genoeg jongeren die aan gaan (die dus belijdenis van het geloof hebben afgelegd) tussen 20 en 25 jaar vooral.Miscanthus schreef:Je moet eerst belijdenis gedaan hebben En meestal gebeurt dat op een leeftijd waarop men in staat wordt geacht te weten waar men ja tegen zegt en een duurzame relatie aan te gaan.Christiaan schreef:heb je ook een mogelijke verklaring dat er in sommige gemeenten geen jongeren aan het avondmaal gaan??Miscanthus schreef: Tuurlijk!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als dat "heilige" een mystieke waas wordt rondom het sacrament, is er iets mis. Dat zijn uitwassen!Petrus schreef:Tegenovergesteld zijn er gemeenten waar vrijwel iederéén aangaat...........meestal zonder het beséf van het heilige van het Avondmaal.
Ook dát is zorgwekkend.
Zorgwekkend vind ik dat juist die gemeenten waar bijna niemand aangaat, zoals jij dat schetst (alleen maar een paar bejaarden, en zelfs het merendeel van de kerkenraad niét) ook nog willen worden beschouwd als voorbeeld van een gemeente waar Gods woord nog recht wordt verkondigd.
Mooi boekje over deze zaken: "Alle dingen zijn gereed" van prof. dr. A. de Reuver. Verschenen in de serie Studium Generale, uitg. Groen 2006.