Mail jij wel eens met je predikant?

uitgeworpen

Re: mail jij wel eens met je predikant

Bericht door uitgeworpen »

Marnix schreef:
uitgeworpen schreef:Het afgelopen jaar hebben wij veel gastpredikanten gehad.
Soms heb ik best wel eens vragen: bedoelde hij het zus of zo?
Wanneer je een eigen dominee heb, nou...waarom zou je dan niet mailen? Het is iets laagdrempeliger dan 'bellen'. En de bewuste predikant hoeft niet gelijk te antwoorden. :wink:
Hm de onze is beter aan de telefoon dan in het beantwoorden van mail heb ik al wel gemerkt... maar ja, na de kerkdienst blijft ie altijd gezellig koffie drinken en dan kan je er ook nog mee doorpraten, nog makkelijker. En laagdrempelig hoeft het niet te zijn, het is mijn dominee dus waarom zou ik daar afstandelijker mee om willen gaan?
Misschien is jouw dominee heel laagdrempelig en daardoor fijn in contact?
En misschien is er bij jou nooit aanleiding geweest om zwarte-pakken-angst te ontwikkelen :wink:
Mailen lijkt me handig en wie weet is de nieuwe dominee van onze wijkgemeente wel heel erg aardig en pak ik op een keer zo de telefoon. :idea:
Marnix

Bericht door Marnix »

uitgeworpen schreef:
Marnix schreef:
uitgeworpen schreef:Het afgelopen jaar hebben wij veel gastpredikanten gehad.
Soms heb ik best wel eens vragen: bedoelde hij het zus of zo?
Wanneer je een eigen dominee heb, nou...waarom zou je dan niet mailen? Het is iets laagdrempeliger dan 'bellen'. En de bewuste predikant hoeft niet gelijk te antwoorden. :wink:
Hm de onze is beter aan de telefoon dan in het beantwoorden van mail heb ik al wel gemerkt... maar ja, na de kerkdienst blijft ie altijd gezellig koffie drinken en dan kan je er ook nog mee doorpraten, nog makkelijker. En laagdrempelig hoeft het niet te zijn, het is mijn dominee dus waarom zou ik daar afstandelijker mee om willen gaan?
Misschien is jouw dominee heel laagdrempelig en daardoor fijn in contact?
En misschien is er bij jou nooit aanleiding geweest om zwarte-pakken-angst te ontwikkelen :wink:
Mailen lijkt me handig en wie weet is de nieuwe dominee van onze wijkgemeente wel heel erg aardig en pak ik op een keer zo de telefoon. :idea:
Nee hoor... meestal heeft ie een mooie rose stropdas er bij aan... Verder is hij heel sociaal, laagdrempelig in de omgang.... Laatst hadden we gemeentesportdag en stond ie in z'n felgekleurde sportbroekje te volleyballen en touwtrekken.... dus pakken-angst heb ik ook niet, als ik het zou hebben zou ik gewoon ff aan de sportdag terugdenken :D Verder wil hij met z'n voornaam aangesproken worden anders gaat ie zich oud voelen, hoewel in de kerk wel de titel dominee (voornaam/achternaam) wordt gebruikt. Dus ff praten is altijd gezellig.... en dat gaat ook lang niet altijd over megazware onderwerpen :D

En ehm, als er sprake is van "zwartepakkenangst" en het voor mensen een enorme drempel is om dominee/ouderling te bezoeken, gaat er dan niet wat mis? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Verder wil hij met z'n voornaam aangesproken worden anders gaat ie zich oud voelen, hoewel in de kerk wel de titel dominee (voornaam/achternaam) wordt gebruikt.
Da's wel typisch iets wat bijv. in de rechterflank van de gereformeerde gezindte ondenkbaar is. Wie de predikant heel goed kent, waagt het misschien wel eens om "je" te zeggen in plaats van "u", maar verder blijft de dominee toch echt de dominee.

't Levert wel eens lastige situaties op, als bijvoorbeeld iemand die je al als klein jochie hebt gekend dominee wordt. Ik blijf dan gewoon "Ha Gert Jan" zeggen - maar ik geloof dat sommigen dat niet zo netjes vinden...

Moet je trouwens een dominee ook met dominee aanspreken als hij niet jouw dominee is?
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Verder wil hij met z'n voornaam aangesproken worden anders gaat ie zich oud voelen, hoewel in de kerk wel de titel dominee (voornaam/achternaam) wordt gebruikt.
Da's wel typisch iets wat bijv. in de rechterflank van de gereformeerde gezindte ondenkbaar is. Wie de predikant heel goed kent, waagt het misschien wel eens om "je" te zeggen in plaats van "u", maar verder blijft de dominee toch echt de dominee.

't Levert wel eens lastige situaties op, als bijvoorbeeld iemand die je al als klein jochie hebt gekend dominee wordt. Ik blijf dan gewoon "Ha Gert Jan" zeggen - maar ik geloof dat sommigen dat niet zo netjes vinden...

Moet je trouwens een dominee ook met dominee aanspreken als hij niet jouw dominee is?
Kweenie. Lijkt me niets mis mee om dan wel te doen...

En tja, het blijven allemaal vormen. Mijn dominee blijft ook echt de dominee hoor... ondanks de verschillen in vorm... Maar ik vind het soms allemaal zo onnatuurlijk en afstandelijk, zoals het er soms aan toe gaat.... Waarom kan het niet gewoon wat losser zijn allemaal dan? Ik ben een keer ergens in een huisje in Duitsland geweest en in het huisje daarnaast zat een zware predikant.... Al was het 30 of 35 graden, altijd liep hij maar in een zwart pak rond.... En ik hoorde dat er een keer een of andere dag op de veluwe was, ook boven de 30 graden, allen in zwart pak... dan denk ik wel: trek toch gewoon es een zwembroek aan, ga ff lekker van de zon genieten.... zit jezelf niet zo te lastijden :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Shaul

Bericht door Shaul »

Ik mail regelmatig met mijn predikant. Hieraan liggen verscheidene redenen ten grondslag. Soms ben ik het niet met hem eens, en draag ik een andere uitleg aan, soms wil ik hem bedanken voor de inzichten die hij verschaft en soms geef ik commentaar op de structuur van de preek.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Shaul schreef:Ik mail regelmatig met mijn predikant. Hieraan liggen verscheidene redenen ten grondslag. Soms ben ik het niet met hem eens, en draag ik een andere uitleg aan, soms wil ik hem bedanken voor de inzichten die hij verschaft en soms geef ik commentaar op de structuur van de preek.
Waar baseer je die commentaar op die prediking op??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Shaul

Bericht door Shaul »

Christiaan schreef:
Op mijn eigen kennis.
Christiaan

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Op mijn eigen kennis.
En waar is die kennis op gebaseerd??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Shaul

Bericht door Shaul »

Studie
Christiaan

Shaul schreef:Studie
Studeer jij dan theologie???
Vooral doelend op de uiting van het niet eens zijn.

Shaul

Bericht door Shaul »

Christiaan schreef:
Ik heb geen theologie gestudeerd, maar ik zie niet in dat dit een voorwaarde zou moeten zijn om kritiek te kunnen geven (kritiek of commentaar zegt niets over de inhoud van de boodschap).
Christiaan

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Ik heb geen theologie gestudeerd, maar ik zie niet in dat dit een voorwaarde zou moeten zijn om kritiek te kunnen geven (kritiek of commentaar zegt niets over de inhoud van de boodschap).
Nou, je zegt als ik het niet eens ben maak je dat kenbaar.
Waar baseer je die niet eens zijn op??

wim

Bericht door wim »

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Net zo min als jij muziek studeert, waarschijnlijk.
Christiaan

wim schreef:
Shaul schreef:
Christiaan schreef:
HE, dat laat ik mij niet zeggen ik studeer autodidact.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef: Studeer jij dan theologie???
HE, dat laat ik mij niet zeggen ik studeer autodidact.
Toegepaste autodidaktiek, zogezegd. Ga je er ook in promoveren?
Plaats reactie