Elkaar opbouwen in het geloof

Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Unionist schreef:Dan moet je vragen: Waarom citeer je stukjes uit de NBV.

Ik hoop niet dat één of twee of drie e's je ervan weerhouden opgebouwd te worden in het geloof, zoals de titel van dit topic zegt. Want dat zou ik erg arm vinden.
Nee hoor dat houdt me er niet vanaf, het viel me alleen even op.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Wanneer jullie bidden, zeg dan: 'Vader, laat uw naam geheiligd worden.'

Lucas 11:2
--------------------------------------------------------------------------------

De Vadernaam
Als Jezus ons leert bidden, brengt Hij ons in de houding van het kind. Kenmerkend voor kinderen is dat ze vaak veel meer dan volwassenen vol vertrouwen zijn, en onbevangen in het leven staan. Als we in gebed gaan, als we biddend leven, is dat steeds weer een oefening om te ervaren wat het betekent om 'Vader' te zeggen. Het is speciaal deze naam waarvan Jezus graag wil dat we die heiligen. De Vadernaam neemt tussen de talloze namen voor God een unieke plaats in. En zo mag juist ook ons kindschap een unieke manier zijn om onszelf in Christus te kennen. We zijn onvoorwaardelijk beminde kinderen van onze Vader. Laat dat tot je doordringen als je 'Vader' zegt: zijn liefde voor jou kent geen voorwaarden.

Here God, leer me 'Vader' zeggen en geef dat ik dieper mag leren beseffen wat het betekent om uw kind te zijn.
Miscanthus

Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.

Lucas 11:13
--------------------------------------------------------------------------------

De gevende Vader
Jezus leert ons om God te kennen en lief te hebben als de gevende Vader. Velen hebben Hem als de ontzagwekkende en eisende God leren kennen en hun geloof is daarmee vaak een angstig gebeuren geworden. Doe ik wel genoeg? Doe ik het wel goed genoeg? Dat kunnen de vragen zijn die ons geloof soms ten diepste beheersen. Maar kind van God zijn door te geloven in Jezus is niets anders dan steeds meer ontdekken dat we ontvankelijk mogen zijn voor wat Hij als Vader geven wil. Het allerliefst geeft Hij zijn Geest, als we Hem erom vragen, zodat we Hem leren aanroepen met 'Abba, Vader'!

Dank U, Heer Jezus, dat ik door U God als mijn gevende Vader mag leren kennen!
Miscanthus

Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.

Lucas 12:32

Niet vrezen
Vaak zijn we vol zorgen over de dingen van de dag. We kunnen tegen de dag opzien vanwege een volle agenda en allerlei verplichtingen. Zorgen kwellen ons voortdurend en beheersen onze gedachten. En dat maakt ons angstig en onrustig. Maar Jezus, die altijd nauw verbonden is met zijn Vader, spreekt ons dan aan. We hoeven niet te vrezen omdat we een Vader hebben die ons het koninkrijk wil schenken. Dat koninkrijk is overal waar we Jezus Heer (Kurios) laten zijn (ook over onze zorgen en verplichtingen en onze agenda) en waar we onszelf opnieuw leren kennen en ervaren als geliefde kinderen. Zo zegt Jezus het nu ook tegen jou: wees niet bang, wees niet onrustig, maar richt je op het koninkrijk van je Vader, waar vrede en rust de toon zetten.

Vader in de hemel, help me om in Jezus' naam Uw koninkrijk te zien en te ontvangen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Vader in de hemel
die zoveel om mij geeft
dat U in Uw genade
Uw Zoon gegeven heeft
Dank U voor Uw liefde
Uw eindeloze trouw
dat ondanks al mijn falen
U zegt: "Ik hou van jou".

Herstel mijn eerste liefde
die ik ooit had voor U
want ik wil van U houden
nog zoveel meer dan nu.
Mijn hart moet weer gaan branden
zoals het heeft gedaan
vol vuur en vol van hartstocht
die nooit meer weg zal gaan.

De drukte van het leven
trok mij met zich mee.
De liefde die vervaagde
de passie die verdween.
Ik was U niet vergeten
maar nam de tijd niet meer
om in uw woord te lezen
bij U te zijn o Heer

die ik ooit had voor U
want ik wil van U houden
nog zoveel meer dan nu.
zoals het heeft gedaan

die ik ooit had voor U
want ik wil van U houden
nog zoveel meer dan nu.
zoals het heeft gedaan

die ik ooit had voor U
want ik wil van U houden
nog zoveel meer dan nu.
zoals het heeft gedaan

Vader in de hemel
met eerbied vraag ik nu
of U mij wilt vergeven.
Ik kan niet zonder U
Dank U voor Uw liefde
Uw eindeloze trouw.
En Vader, ik wil zeggen
dat ik zoveel van U hou.

- Reni en Elisa Krijgsman
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.

Lucas 15:21

Vader, ik heb gezondigd
De jongste zoon heeft het op de terugweg naar huis voortdurend in zichzelf lopen repeteren. Steeds maar weer diezelfde woorden, zodat ze ook steeds dieper zouden doordringen in zijn hart: ‘door mijn zonde ben ik niet meer waard een zoon te zijn’. Hoe ontroerend en wellicht herkenbaar dit ook is, de ergste zonde is hier dat de zoon de Vader niet kent. Want dat is het laatste wat de Vader zou doen: zeggen dat je niet meer waard bent zijn zoon te zijn. Hoe goed ken ik de Vader eigenlijk? Vanuit je hart voor Hem je zonde belijden is heel genezend, maar dan wel om juist weer te ervaren dat je wel zijn kind bent!

Vader, dank U voor uw vergevingsgezindheid en dat ik het in Christus altijd waard mag zijn uw zoon genoemd te worden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De laatste 2 postings sluiten goed op elkaar aan. Ik vond het onderstaande lied er ook goed bij passen:

Jesus, I've forgotten the words that You have spoken
Promises that burned within my heart have now grown dim
With a doubting heart I follow the paths of earthly wisdom
Forgive me for my unbelief
Renew the fire again

Lord have mercy
Christ have mercy
Lord have mercy on me

I have built an altar where I worship things of men
I have taken journeys that have drawn me far from You
Now I am returning to Your mercies ever flowing
Pardon my transgressions
Help me love You again

Lord have mercy
Christ have mercy
Lord have mercy on me

I have longed to know You and Your tender mercies
Like a river of forgiveness ever flowing without end
I bow my heart before You in the goodness of Your presence
Your grace forever shining
Like a beacon in the night

Lord have mercy
Christ have mercy
Lord have mercy on me
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Lees – Titus 1:16
Hulle gee voor dat hulle God ken, maar hulle dade weerspreek dit (16).

Toneelspel is die fyn kuns van voorgee. Dis om ’n bepaalde karakter so lewensgetrou as moontlik in ’n film of toneelopvoering uit te beeld. Party akteurs vertolk hulle rolle so oortuigend dat die publiek soms sukkel om die filmkarakter van die werklike persoon te onderskei. Toneelspel is die grootste bedryf in die wêreld vandag. Kyk maar wie maak die meeste geld – natuurlik die filmhelde van Hollywood.

Die tragedie is dat toneelspel nie beperk is tot teaters en filmateljees nie, maar ook in die alledaagse lewe voorkom. Baie mense gee voor om te wees wat hulle nie regtig is nie. En hulle doen dit ook, van alle plekke, in die kerk. Mense speel soms die vroomste kerklike rolle. Hulle praat vroom woorde, maar dis alles net toneelspel. Hoe hartseer dat Paulus keer op keer hierdie toneelspelers moes ontmasker. Tog is dit vandag steeds die gewildste tydverdryf in die kerk. Dis skynheilig om maar net te maak of mens God dien; dan is dit ’n rol wat net Sondae vertolk word, maar daar waar niemand anders kan sien nie word die ware kleure gewys. Wat van jou? Speel jy ’n rol, of is jy die ware Jakob?

GEBED Here Jesus, maak my asseblief altyd eg.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die hem gezonden heeft.

Johannes 5:23

De Vader eren
Soms is het moeilijk om te weten aan wie nu alle eer toekomt: aan de Vader of aan de Zoon. Misschien is de vraag wel helemaal verkeerd. In elk geval maakt Jezus duidelijk dat je als je de Vader wilt eren, de Zoon moet eren. De Vader wordt in zijn eer aangetast als we de Zoon niet erkennen. Het is mooi om te zien hoezeer de Vader en de Zoon allebei zo op de Ander zijn gericht. Ware liefde gunt de Ander steeds meer alle eer. Eer daarom de Vader door de Zoon te eren. Eer de Zoon door de Vader te eren. Bewonder hun verbondenheid en geniet van hun verbondenheid.

Vader en Zoon, leer me door uw Geest om U de eer toe te geven die U toekomt!
Miscanthus

Niemand kan bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken.

Johannes 6:44

Door de Vader naar Jezus
De samenwerking tussen Vader en Zoon is een diepe werkelijkheid en heeft ook ondoorgrondelijke aspecten. Waar Jezus aan de ene kant zegt dat niemand tot de Vader kan komen dan door Hem, zegt Hij het hier precies andersom: ‘Niemand kan tot de Zoon komen dan door de Vader.’ Hoe moeten we dat rijmen? Misschien moeten we dat maar helemaal niet rijmen en er verbaasd en verwonderd over staan hoezeer de Zoon verbonden is met de Vader en de Vader met de Zoon. En hoezeer zij samenwerken met het oog op ons geluk. Misschien kunnen we ons gebedsleven verrijken door op basis van deze uitspraak van Jezus te bidden:

Vader, breng mij bij de Zoon. Laat mij Jezus zien en door Hem omhelsd worden, zodat ik mag rusten aan uw Vaderhart.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Het schijnt al een oud verhaal te zijn. Ik had 't echter nog nooit gehoord of gezien, tot ik het onlangs tegen kwam in het InfoBulletin van de Evangelische Hogeschool:

De roestige vogelkooi

Een predikant in een kleine stad ging eens naar de kerk met een oude, roestige vogelkooi en zette deze op de preekstoel. Vele wenkbrauwen werden gefronst. De dominee begon te vertellen:

Gemeente, ik liep gisteren in de stad, toen ik een kleine jongen zag met deze kooi in zijn handen. Op de bodem van de kooi zaten drie vogeltjes te bibberen van angst. Ik stopte en vroeg hem: "Wat heb je daar bij je, jongen?" "Een paar oude vogels", zei de jongen. "Wat ga je met ze doen?", vroeg ik. "Ik neem ze mee naar huis en ga er plezier mee maken", antwoordde hij. "Ik trek ze de veren uit en laat ze met elkaar vechten. Daar heb ik plezier in". "En als je genoeg hebt van deze vogels, wat doe je dan met ze?", vroeg ik hem. "O, we hebben een paar katten", zei de jongen, "en die houden wel van een vogeltje".

Ik was even sprakeloos en vroeg toen: "Hoeveel wil je voor die vogels hebben?" Hij vroeg: "Waarom wilt u deze vogels hebben, meneer? 'Ze zijn oud en lelijk en zingen niet eens". Opnieuw vroeg ik hem: "Hoeveel wil je er voor hebben?' De jongen keek me aan en dacht vast: "Die is gek", en zei: "Tien euro."

Ik betaalde hem tien euro en in minder dan geen tijd was hij verdwenen. Ik ben toen naar het eind van de straat gewandeld, naar een plantsoen met bomen. Ik heb de kooi op de grond gezet en de vogels vrijgelaten. Daarom die lege vogelkooi op de preekstoel.

Toen begon hij aan zijn preek:

Op een dag waren satan en Jezus aan het converseren. Satan was net terug van een bezoek aan de aarde en pochte: "Ik heb net de aarde en alle mensen gekocht. Ik heb een valstrik gezet die ze niet konden weerstaan, en ik heb ze allemaal". "Wat ben je van plan met ze te doen?", vroeg Jezus. Satan antwoordde: "O, ik ga plezier met ze maken! Ik ga ze leren hoe ze kunnen trouwen en weer kunnen scheiden, hoe ze elkaar moeten haten, en hoe ze elkaar moeten misbruiken. Hoe ze kunnen roken en drinken, ik ga ze leren hoe ze wapens en bommen moeten maken en hoe ze elkaar moeten vermoorden. Dus ik heb echt veel plezier met ze!" "En wat ga je met ze doen als je klaar bent met hun?", vroeg Jezus. "Oh, ik vermoord ze allemaal", zei satan trots. "Hoeveel wil je voor hen hebben?", vroeg Jezus. "Wat wil je met deze mensen", vroeg satan. "Ze zijn slecht, waarom wil je ze hebben? Ze haten je en ze spugen je in het gezicht, ze vervloeken en vermoorden je! Je wilt deze mensen niet!." "Hoeveel", vroeg Jezus weer. Satan keek Jezus aan en lachte. "Al je tranen en je bloed", zei hij. Jezus zei: "DEAL", en Hij betaalde de prijs...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Theologisch klopt het volgens mij niet, maar dit is geen discussietopic.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 15 sep 2006, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Iedereen die naar de Vader luistert en van hem leert komt bij mij.

Johannes 6:45

Leren van de Vader
Als je je hele leven hebt geloofd in God, die Vader is, zoals in Jezus' tijd de Joden, is het niet gemakkelijk om die God voor je te zien staan in Jezus. Daarom hebben velen ook bezwaren als ze worden opgeroepen om Jezus te zien, naar Jezus te komen, zich door Jezus te laten omhelzen. Maar Hij zelf maakt duidelijk dat luisteren naar God de Vader en van Hem leren maar tot één daad kan leiden: komen bij Jezus. Komen bij Jezus is de ultieme daad van gehoorzaamheid aan God de Vader. Want alleen in een persoonlijke relatie met de Zoon kunnen we leven in verbondenheid met de Vader.

Vader, U alleen wil ik gehoorzamen op de manier die U leert: door te komen bij uw Zoon, Jezus, mijn Heer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Het schijnt al een oud verhaal te zijn. Ik had 't echter nog nooit gehoord of gezien, tot ik het onlangs tegen kwam in het InfoBulletin van de Evangelische Hogeschool:
Kijk hier als je meer van dat soort verhalen wil lezen.

@Afgewezen: Theologisch rammelen ze inderdaad zo hier en daar. Maar ze zijn wel aardig om te lezen.
Miscanthus

En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt.

Johannes 14:13

De grootheid van de Vader
Jezus heeft op aarde maar één verlangen: dat de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Die grootheid is in Hem zelf te zien: Hij is het volmaakte beeld van de Vader, net zo liefdevol, net zo barmhartig, net zo goddelijk en net zo krachtig. Maar ook in de daden van zijn leerlingen wordt dankzij de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar. Jezus is namelijk in de hemel om zijn goddelijke kracht uit te delen aan hen die Hem erom vragen, om te doen wat Hij gedaan heeft. Niet tot meerdere eer en glorie van Gods kinderen, zelfs niet tot meerdere eer en glorie van de Zoon, maar speciaal voor de grootheid van de Vader!

Vader, dank U voor uw Zoon die uw grootheid zichtbaar maakt. Geef dat ook door mij als uw kind uw grootheid ervaarbaar wordt voor anderen.
Plaats reactie