Miscanthus schreef:@Klavier:
bedoelde je dit?
Miscanthus schreef:Bert Mulder schreef: Geloof en wedergeboorte vallen nagenoeg samen. Door het geloof worden we wedergeboren. Maar voor het geloof, en bijna gelijktijdig komt de levendmaking, die God in ons werkte, toen wij nog dood in de zonden lagen. En zonder die levendmaking kunnen we niets doen, ook niet de roeping in de prediking recht gebruiken.
mja, wat is het nou?
Moeten we nu eerst geloven of moeten we eerst levendgemaakt worden?
@ Klavier: Waar wordt het accent op gelegd in de prediking? Op geloof of levendmaking?
Miscantus, eerst de zaken geloof en levendmaking bezien, daarna het antwoord. Anders bestaat de kans elkaar weer niet te begrijpen.
Dus onderaan het antwoord.
Levendmaking=Wedergeboorte waarin geloof direct meekomt..
Geloof=longen
Genade=lucht
Levendmaking dat wil zeggen, vanaf dat moment leven. Leven is ademhalen. Voortdurend de longen bewegen om lucht te inhaleren.
Voortdurend geloven om genade te ontvangen.
Leven is ook eten.
Geloven is genade uit Gods Woord ontvangen. Dat is het voortdurende onderwijs en het dicht bij Gods Woord leven.
Eten geeft groei. Het maakt een levend lichaam volwassen.
Genade ontvangen geeft geestelijke groei. Het maakt het geloof dieper, krachtiger, overtuigender en doet meer en meer zien van Gods oneindige Liefde, Rechtvaardigheid, Barmhartigheid, Trouw, Lankmoedigheid enz.
De basis is altijd: Hand 10:31:
Geloof in den Heere Jezus Christus
De persoonlijke toe-eigening in de zin van de bevestiging van uitverkoren te zijn, hoeft niet altijd direct in de basis ten volle aanwezig te zijn maar kan in de groei door het 'vaste voedsel' meer gewerkt worden. Niet iedereen komt tot dezelfde mate van zekerheid. Dat moge blijken uit de praktijk! Ik vind het opmerkelijk dat Paulus de troost van de uitverkiezing pas geeft aan de gelovigen nadat ze geloven. Het is versterkend voedsel.
Als we dit onderscheid kunnen onderkennen, hoeven we elkaar ook niet de maat te nemen in de vorm en mate van het geloof.
De basis ligt niet in de toeeigening, maar in het Geloof in Christus en Zijn Volkomen Werk! Het anker buiten boord in plaats van in het ruim van het schip. Het anker in Christus in plaats van eigen persoon.
Maar het komt wel degelijk voor dat bij de Wedergeboorte direct een krachtig leven aanwezig is en een volkomen zekerheid over de persoonlijke uitverkiezing ervaren wordt.
Het is echter niet aan allen gegeven.
Ik geloof dat dit voluit Bijbels is. Geloven zonder bevestiging van uitverkoren te zijn. Niet uit twijfel aan Gods Woord en twijfel aan de woorden van Paulus en Petrus, maar als 'niet klein kunnen krijgen' dat God heeft om willen zien naar zo'n dode zondaar. Een piep-klein geloof aangaande eigen zaligheid. Maar wel waar en daarmee volkomen!
Laten we het de laatste niet als enige ware beschouwen maar ook niet de bevestigde gelovige die vrijmoedig en blij mag getuigen van God in deze wereld. Ook hier weer geldt:
Beide laten staan en niet blindstaren op de ene of de andere.
Antwoord op de vraag van Miscantus:
Accent in de prediking: Mijns inziens Geen Accent maar volledigheid en evenwichtig.
Beide zaken steeds weer onder de aandacht brengen.
De ongelovigen, de verharden wijzen op de noodzaak van de wedergeboorte. Hun extra verantwoordelijkheid omdat zij het verbondsteken dragen op het voorhoofd.
De gelovigen sterken in hun geloof, voedsel uitreiken. De kleingelovigen vertroosten.
Allen waarschuwen niet op zand te bouwen maar op de Rotssteen Christus door onder andere Matt.5 etc. er naast houden. De tijdgelovigen die rustig achteroverleunen het gevaar, het dodelijke van hun rust aanwijzen.
Alles wat Paulus, Petrus, Jakobus en al die andere apostelen ook deden. Paulus, vooral uitleggend vanuit de heilsorde, bezien vanuit de kant van de Heere, Petrus vooral vanuit een gedreven overtuiging, Jakobus vooral vanuit een pastorale benadering en toetsend en vanuit de menselijke kant bekeken oproept tot het dragen van vrucht.
Miscantus, wat is jouw antwoord op de vraag?