Voor de organisten onder ons

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Ik koop toch ook geen computer om uit te laten staan, nee die zet ik aan en dan ga ik indiscussie men Hendrikus.
Heb je niks beters te doen? :mrgreen:
Soms niet, soms verschijnt er wel een siets zinnig op een forum.
Van iemand?
Nooit op gevallen.
praat je nu in jezelf?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

[mm
Laatst gewijzigd door Christiaan op 27 jul 2007, 00:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:
Miscanthus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef: Heb je niks beters te doen? :mrgreen:
Soms niet, soms verschijnt er wel een siets zinnig op een forum.
Van iemand?
Nooit op gevallen.
praat je nu in jezelf?
Nee, Hendrikus vrooeg wat en dit leek mij een er passend antwoord.
vergeet je nu "op" aan het eind of moet "er" gewoon weg?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Even een oude topic omhoog gehaald. Ik het met met veel genoegen doorgelezen...

Kan iemand mij een redelijk eenvoudige inleiding in de muziekleer van de toonsoorten aanbevelen? Ik ben net kerkorganist geworden, en vind het wel belangrijk om bepaalde kennis wat te verbreden en te verdiepen. Ook al ben ik vooralsnog blij dat ik niet gebukt ga onder de last van veel kennis: ik speel gewoon nog Pieter Heykoop voor de dienst. :)

bvd

Herman
lammert
Contacteer:

Bericht door lammert »

Herman schreef:Even een oude topic omhoog gehaald. Ik het met met veel genoegen doorgelezen...

Kan iemand mij een redelijk eenvoudige inleiding in de muziekleer van de toonsoorten aanbevelen? Ik ben net kerkorganist geworden, en vind het wel belangrijk om bepaalde kennis wat te verbreden en te verdiepen. Ook al ben ik vooralsnog blij dat ik niet gebukt ga onder de last van veel kennis: ik speel gewoon nog Pieter Heykoop voor de dienst. :)

bvd

Herman
Het boek Eenvoudige muziekleer van Hennie Schouten zou je kunnen lezen.
Verder het handboek voor de kerkorganist.
Vaak zijn deze boeken ook in de bibliotheek te vinden.

Met Pieter Heykoop voor de dienst is trouwens niets mis. :lol:

Voor foto's van het inwendige van een orgel kijk

HIER
of op DEZE site.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Kan iemand mij een redelijk eenvoudige inleiding in de muziekleer van de toonsoorten aanbevelen? Ik ben net kerkorganist geworden, en vind het wel belangrijk om bepaalde kennis wat te verbreden en te verdiepen. Ook al ben ik vooralsnog blij dat ik niet gebukt ga onder de last van veel kennis
Lammert heeft je al een paar goede boeken genoemd.
Als aanvulling: misschien is het een idee om volgend cursusjaar de cursus kerkelijk orgelspel van de VOGG te gaan doen?
Kijk maar eens hier voor wat informatie.
Jongere

Bericht door Jongere »

Lammert is al een echte VOGG'er zie ik. Die twee boeken heb ik ook gebruikt toen ik aan die cursus meedeed. Vooral Hennie Schouten is gewoon goed (gedegen zou mijn oude vertaling zeggen).

Gefeliciteerd met je benoeming! Ik weet niet in hoeverre je aanleg voor improvisatie hebt, maar als je daar ook maar een beetje feeling voor hebt zou ik dàt onder goede begeleiding verder ontwikkelen. Mijn ervaring is dat je daar - zeker na een paar jaar - als kerkorganist gewoon het meeste mee kunt. En meestal (niet als ik slecht heb geslapen en mijn improvisatie totaal verzandt :mrgreen: ) geeft het de meeste voldoening! Maar dat is ook een kwestie van proberen, moet je wel eerlijk kijken of je de aanleg hebt om creatief te zijn daarmee. Niet persé knap, maar gewoon origineel en zonder muzikale misstappen. :wink: Goed idee is om daarmee na de dienst te beginnen. Dat duurt meestal hooguit 5 minuten voor de kerk leeg is en je kunt zo (onvoorbereid) mooi inspelen op de preek met een originele psalm(of lied-)keuze.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik stort me binnenkort op het boekje van Peter Molenaar over harmoniseren. Als me dat lukt, dan kan ik eens over improviseren gaan nadenken. Ik heb dus niet genoeg talent om zo maar even wat te spelen, maar met hard werken kom ik hopelijk een eind.

Ik was voornemens om gewoon orgellessen te gaan volgen. Maar ik zal de cursus van de vogg zeker overwegen.
lammert
Contacteer:

Bericht door lammert »

Een ander zeer leerzaam boek is van D.W.L. Milo : Zangers en speellieden.
Inhoud o.a.:
Grondbegrippen
Geschiedenis onder de oude bedeling
Geschiedenis onder de nieuwe bedeling
Calvinistische eredienst
De gemeentezang
Het orgelspel
De organist
Het orgel
Psalmreformatie

Dit boek staat op Marktplaats te koop.

Overigens ben ik GEEN organist, maar wel een orgelliefhebber!
:lol:
Jongere

Bericht door Jongere »

Herman schreef:Ik was voornemens om gewoon orgellessen te gaan volgen. Maar ik zal de cursus van de vogg zeker overwegen.
Het ligt er natuurlijk heel veel aan bij wie je gaat lessen, maar ik denk dat je het meeste hebt aan persoonlijke orgellessen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

lammert schreef:Een ander zeer leerzaam boek is van D.W.L. Milo : Zangers en speellieden.
Inhoud o.a.:
Grondbegrippen
Geschiedenis onder de oude bedeling
Geschiedenis onder de nieuwe bedeling
Calvinistische eredienst
De gemeentezang
Het orgelspel
De organist
Het orgel
Psalmreformatie

Dit boek staat op Marktplaats te koop.

Overigens ben ik GEEN organist, maar wel een orgelliefhebber!
:lol:
Gezien de vraag van Herman "Kan iemand mij een redelijk eenvoudige inleiding in de muziekleer van de toonsoorten aanbevelen?" lijkt me Milo niet zo'n aanrader. Dat is vooral beschouwend.

Herman, goed dat je met Matter & Molenaar begint! Prima.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Overigens vuur ik hier gelijk maar even wat vragen af:

Hoe leer je een consistent tempo spelen? Aan 'tellen' heb ik een groeiende hekel, en een metronoom vind ik irritant.

Hoe krijg je de gemeente ertoe op het juiste moment in te zetten aan het begin van de nieuwe regel? Of moet je dat van gemeentezang niet willen verlangen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Hoe leer je een consistent tempo spelen? Aan 'tellen' heb ik een groeiende hekel, en een metronoom vind ik irritant.
Ja, kinderen lusten ook geen spruitjes maar moeten ze toch wel eten vanwege het ijzer en zo :mrgreen:
Hoe je het ook wendt of keert, op een of andere manier zul je toch de confrontatie moeten aangaan met de maat. En dan is een metronoom mateloos irritant, helemaal waar - maar wel heel nuttig.
Herman schreef:Hoe krijg je de gemeente ertoe op het juiste moment in te zetten aan het begin van de nieuwe regel? Of moet je dat van gemeentezang niet willen verlangen?

Je hebt het over niet-ritmische gemeentezang?
Vergeet het dan maar gauw. Dat lukt niet. De gemeente laat altijd de organist beginnen en komt daarna wel een keer invallen. De overgang van de ene regel naar de andere is bij niet-ritmische gemeentezang niet alleen niet-ritmisch, maar ook onritmisch.
Daar moet je mee leren leven :(
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:Hoe leer je een consistent tempo spelen? Aan 'tellen' heb ik een groeiende hekel, en een metronoom vind ik irritant.
Ja, kinderen lusten ook geen spruitjes maar moeten ze toch wel eten vanwege het ijzer en zo :mrgreen:
Hoe je het ook wendt of keert, op een of andere manier zul je toch de confrontatie moeten aangaan met de maat. En dan is een metronoom mateloos irritant, helemaal waar - maar wel heel nuttig.
Herman schreef:Hoe krijg je de gemeente ertoe op het juiste moment in te zetten aan het begin van de nieuwe regel? Of moet je dat van gemeentezang niet willen verlangen?

Je hebt het over niet-ritmische gemeentezang?
Vergeet het dan maar gauw. Dat lukt niet. De gemeente laat altijd de organist beginnen en komt daarna wel een keer invallen. De overgang van de ene regel naar de andere is bij niet-ritmische gemeentezang niet alleen niet-ritmisch, maar ook onritmisch.
Daar moet je mee leren leven :(
kun je niet een klein beetje 'opvoeden' door niet te lang die eerste toon vast te houden. gewoon doorgaan, bij de tweede of derde regel hebben ze vast wel iets door...........
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:kun je niet een klein beetje 'opvoeden' door niet te lang die eerste toon vast te houden. gewoon doorgaan, bij de tweede of derde regel hebben ze vast wel iets door...........
Nee, gaat niet werken.
- Ten eerste: ze zijn het niet gewend. Dus: de organist doet het fout. Boze blikken naar boven: sufferd, zo moet dat niet.
- Ten tweede: ze snappen niet waarom je dat doet. Dus bij de volgende poging wachten ze weer af of jij het nu wél goed doet.
- Ten derde: we komen niet naar de kerk voor muziekles, zeggen ze dan.
- En ten vierde: de volgende dienst speelt er weer een andere organist, die het op de oude vertrouwde manier doet. En dan voelt iedereen zich weer helemaal op z'n gemak.

Alléén door communicatie met de gemeente kun je zoiets verbeteren. Samen oefenen op een gemeenteavond enz. Maar dan zegt men dus: ik kom niet naar de kerk voor zangles...
En omdat het ritme toch geen rol speelt bij niet-ritmische gemeentezang, is er ook weinig behoefte om iets te verbeteren. Dan moet er eerst een besef zijn dat het beter kán. En "het gaat toch prima zo? Zo doen we het al jaaaren".

Ga liever ritmisch zingen. Dan heb je tenminste een aanknopingspunt: oké, we hebben nu een duidelijke maat, laat dan ook de inzet van de nieuwe regel in de maat zijn.
Valt nóg niet mee hoor. Maar de kans van slagen is wel groter.
Plaats reactie