Voor de organisten onder ons

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:Hee Flip, krijg ik nog antwoord?

Wanneer ga je nou eindelijk eens op cursus? Kerel, je gaat hier af als een gieter, de onkunde druipt van je schrijfsels af en je blijft maar doormekkeren, lastige vragen ontwijken en de expert uithangen. Mijn energie om je serieus te nemen begint langzamerhand op te raken. :x
Christiaan schreef: Ik zeg dat ik kennis heb van oude en onbekende orgelmuziek, en daar ben ik geen kerktoonsoort tegen gekomen.
...zucht...

Geachte oude muziek-expert, kunt u mij dan wellicht uitleggen wat
Buxtehude bedoelde met Magnificat primi toni, Clérambault met Suite du deuxième ton, uw geachte idool Johann Pachelbel met zijn Magnificatfuga's Primi toni, Secundi toni, Tertii toni etc., waarom BWV 538 wel de dorische Toccata wordt genoemd, waarom Psalm 9 uit het door u zo zeer bewonderde Susanne van Soldt manuscript niet 1 mol aan de sleutel heeft terwijl het toch in d staat - enzovoort enzovoort enzovoort?

Tjonge, zóveel lariekoek heb ik vandaag nog niet gelezen :(
Ja, dat zijn de kerktoonsoorten, ja en ik kan als die muziek spelen zonder ook maar een seconde over kerktoonsoorten na te denken.
Of is dat dat niet mogelijk?????
Waarom zou ik op die cursus gaan,
ik heb de stof kort geleden nog gezien, maar zag daar weinig nieuws in.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:Hee Flip, krijg ik nog antwoord?

Wanneer ga je nou eindelijk eens op cursus? Kerel, je gaat hier af als een gieter, de onkunde druipt van je schrijfsels af en je blijft maar doormekkeren, lastige vragen ontwijken en de expert uithangen. Mijn energie om je serieus te nemen begint langzamerhand op te raken.
Hé, denk aan je bloeddruk, Hendrikus. :wink:
(En dan te bedenken dat het voor mij allemaal abracadabra is...) :|
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Waarom zou ik op die cursus gaan,
Om wat te leren bijvoorbeeld
geledu

Bericht door geledu »

ik ga hier ook maar doe alsof ik verstand van muziek heb, je houdt het zo 11 pagina's vol ! :wink:
geledu

Bericht door geledu »

Mijn energie om je serieus te nemen begint langzamerhand op te raken.
Volgens mij heb je daar nog niet zoveel energie ingestoken (het serieus nemen)
Christiaan

Hendrikus schreef:
Mag ik antwoord op mijn vraag ik kan al de door jou genoemde muziek spelen zonder ook maar stil te staan of na te denken
over kerktoonsoorten?? Niet?? Vertel eens?
En als ik de stof die behandelt wordt ken dan leer ik er niets van.
Wat wordt in het eerste jaar behandeld wat ik nog niet ken en ddar zou kunnen leren, en voor mij nut zou hebben??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Mag ik antwoord op mijn vraag ik kan al de door jou genoemde muziek spelen zonder ook maar stil te staan of na te denken
Wat wordt in het eerste jaar behandeld wat ik nog niet ken en ddar zou kunnen leren, en voor mij nut zou hebben??
Zonder die kennis zouden die oude componisten nooit de muziek hebben kunnen maken die jij nu zo mooi vindt. Verder krijg je door dit te weten meer begrip van de muziek die je speelt. Dat heb je nu slechts beperkt. Je hebt het jezelf zeker wel eens afgevraagd waarom er zowel kruizen als mollen bestaan? Of niet?
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Zonder die kennis zouden die oude componisten nooit de muziek hebben kunnen maken die jij nu zo mooi vindt. Verder krijg je door dit te weten meer begrip van de muziek die je speelt. Dat heb je nu slechts beperkt. Je hebt het jezelf zeker wel eens afgevraagd waarom er zowel kruizen als mollen bestaan? Of niet?
Nee, ik vindt dat niet zo intressant, ik heb het veel te druk met het opsporren van onbekende muziek en die te spelen.
Ik vindt muziek van vor 1780 vrijwel altijd erg mooi, en heb al begrip voor de muziek zij konden met beperkingen omgaan.
En wat toonsoorten daarmee te maken hebben zie ik echt niet???

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Je kunt best naar Spanje op vakantie gaan zonder Spaans te kennen. Je ontdekt een heleboel mooie plekjes, je geniet ervan. Prima.

Maar... als je de taal zou kennen, zou je nog véél meer moois ontdekken wat nu voor je verborgen blijft!

En je maakt jezelf niet erg geloofwaardig als je jezelf als Spanje-kenner opwerpt en je weet niet wat "hágale tienen gusto de música antigua del teclado" betekent. Een eenvoudige toerist kan zich dat permitteren, maar een kenner niet.

Snappie?
Christiaan

Hendrikus schreef:Je kunt best naar Spanje op vakantie gaan zonder Spaans te kennen. Je ontdekt een heleboel mooie plekjes, je geniet ervan. Prima.

Maar... als je de taal zou kennen, zou je nog véél meer moois ontdekken wat nu voor je verborgen blijft!

En je maakt jezelf niet erg geloofwaardig als je jezelf als Spanje-kenner opwerpt en je weet niet wat "hágale tienen gusto de música antigua del teclado" betekent. Een eenvoudige toerist kan zich dat permitteren, maar een kenner niet.

Snappie?
Ik vindt het een onlogische beridenering.
Ik ken de muziektaal, het notenschrift. Ik verdiep mij in muziekgeschiedenis, uitvoeringspraktijk, invloeden en omstandigheden wat voor orgel bespeelde hij.
De muziek kan ik dus spelen en nog een eigen interpretatie geven ook lijkt mij mooi. Zeg nou eens concreet wat mis ik dan????

wim

Bericht door wim »

Het geeft niet dat je je er niet voor interesseert. Maar doe dan niet net of je verstand van muziek hebt. Je geeft je uit voor oude muziek expert, maar je staat volledig los van de muzikale basis. Dat is op z'n minst erg vreemd.

Ik zou zeggen: blijf lekker je muziek spelen en er naar luisteren. Maar houd je dan ook verre van uitspraken over muziekinhoudelijke zaken, zoals de lengte van een noot of het aantal toonsoorten. Pas als je bereid bent hier kennis van op te doen, kun je meepraten.
Christiaan

wim schreef:Het geeft niet dat je je er niet voor interesseert. Maar doe dan niet net of je verstand van muziek hebt. Je geeft je uit voor oude muziek expert, maar je staat volledig los van de muzikale basis. Dat is op z'n minst erg vreemd.

Ik zou zeggen: blijf lekker je muziek spelen en er naar luisteren. Maar houd je dan ook verre van uitspraken over muziekinhoudelijke zaken, zoals de lengte van een noot of het aantal toonsoorten. Pas als je bereid bent hier kennis van op te doen, kun je meepraten.
Ik zeg niet dat ik een expert ben maar heb op basis van ervaring meerdere gespreken gehad met organisten en over bepaalde dingen weet ik wel degelijk meer dan andere.
Maar waar ik mij aan stoor is dat ik niet zou mogen uitkomen voor iets waarvan ik wel degelijk wat af weet. Met al deze reacties heb ik nog geen reactie gehad op de waarde van die kerktoonssoorten.
Jullie spreken mij steeds maar tegen maar als ik vragen heb blijft het stil??
Vreemd jullie zeggen het beter te weten maar als ik dan eenvoudig vraag hoe of wat blijf het stil of krijg ik andere reacties.

geledu

Bericht door geledu »

kun je wel noten lezen ??
Christiaan

geledu schreef:kun je wel noten lezen ??
Heb je het tegen mij??

geledu

Bericht door geledu »

Christiaan schreef:
geledu schreef:kun je wel noten lezen ??
Heb je het tegen mij??
ja
Plaats reactie