Ten minsten een derde van de Schrift wordt niet gelezen
- Christiaan
Ten minsten een derde van de Schrift wordt niet gelezen
Uit een onderzoek van de Evangelische omroep van wat langer geleden blijkt dat binnen de Gereformeerde gezinten ten minsten 1/3 van de bijbel (hoofdstukken) niet wordt gelezen, uit wordt gepreekt.
Nou is het niet vreemd dat men voorkeuren heeft de ene leest liever het evangelie van Lucas en de ander van Mattheus.
Maar de gehele schrift is door God gegeven.
Ondanks dat zou ik hier graag reacties willen van u/jij die vindt dat bepaalde een bijbelboek(en) meer aandacht zouden mochen krijgen en waarom. Juist om iets van de rijkdom en de diversiteit van het grote evangelie van de schrift.
Dus:
Welk bijbelboek zou meer aandacht mogen hebben??
En waarom??
Nou is het niet vreemd dat men voorkeuren heeft de ene leest liever het evangelie van Lucas en de ander van Mattheus.
Maar de gehele schrift is door God gegeven.
Ondanks dat zou ik hier graag reacties willen van u/jij die vindt dat bepaalde een bijbelboek(en) meer aandacht zouden mochen krijgen en waarom. Juist om iets van de rijkdom en de diversiteit van het grote evangelie van de schrift.
Dus:
Welk bijbelboek zou meer aandacht mogen hebben??
En waarom??
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ik ook.
En dan stel ik gelijk voor om niet alleen de Heidelberger Catechismus, maar ook de Nederlandse Geloofbelijdenis en de Dordtse Leerregels regelmatig te behandelen. Want die zijn soms schrikbarend ontbekend.
Maar om Christiaans vraag "Welk bijbelboek zou meer aandacht mogen hebben" te beantwoorden:
Uit het Oude Testament graag:
Klaagliederen van Jeremia, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggai, Zacharia, Maleachi.
En uit het Nieuwe Testament graag:
De brieven van Jacobus, Petrus, Johanes en Judas.
(Ik neem even aan dat hij met "meer aandacht" bedoelt: "meer dan nu het geval is" en niet "meer dan de andere bijbelboeken").
Waarom? Omdat er dingen instaan die we anders niet horen/lezen.
Wie hoort wel eens spreken over God, Die mij is als een loerende beer, of als een leeuw in verborgen plaatsen? Toch staat het er.
En dan stel ik gelijk voor om niet alleen de Heidelberger Catechismus, maar ook de Nederlandse Geloofbelijdenis en de Dordtse Leerregels regelmatig te behandelen. Want die zijn soms schrikbarend ontbekend.
Maar om Christiaans vraag "Welk bijbelboek zou meer aandacht mogen hebben" te beantwoorden:
Klaagliederen van Jeremia, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggai, Zacharia, Maleachi.
(Ik neem even aan dat hij met "meer aandacht" bedoelt: "meer dan nu het geval is" en niet "meer dan de andere bijbelboeken").
Wie hoort wel eens spreken over God, Die mij is als een loerende beer, of als een leeuw in verborgen plaatsen? Toch staat het er.
- Christiaan
Maar welke bijbelboeken krijgen vooral minder aandacht,refo schreef:Maak van dat 1/3 deel maar gerust 2/3 deel. En het aantal teksten waaruit gepreekt wordt is helemaal uiterst gering.
Zoals je zegt: alle Bijbelboeken verdienen aandacht.
en vindt jij dat jammer Refo?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
- Christiaan
Natuurlijk meer aandacht dan nu, de brief van Judas wordt door sommige gewoon niet gelezen, die zou geen belangrijke dingen bevatten. Ik vindt dat juist deze met de andere kleine brieven erg rijk zijn en actueel.Tiberius schreef:Ik ook.
Je zou eens van 25 jaar van alle Gergemmen moeten turven waaruit gepreekt wordt. Ik denk dat je helemaal bleek om de neus wordt.Christiaan schreef:Maar welke bijbelboeken krijgen vooral minder aandacht,refo schreef:Maak van dat 1/3 deel maar gerust 2/3 deel. En het aantal teksten waaruit gepreekt wordt is helemaal uiterst gering.
En ga je je dan in de preek verdiepen en bekijk je of er over de tekst of over het hoofdstuk gerpreekt wordt is het ook nog vaak de tekst die op de klank af gekozen is. Streep je ook die nog af, dan hou je een piepklein bijbeltje over.
Of ik het jammer vind? God zal het wel jammer vinden, denk ik. Je vraagt je af waarom God ons zo'n dik boek heeft nagelaten, als we het met een dunnetje ook afkunnen.
Ik heb heel wat preken thuis, gerangschikt op tekst, en daar schieten sommige gedeelten enorm uit:
Gen. 12-25
Gen. 37-45
Psalmen (een aantal)
Jesaja (vanaf 40)
Daniël (eerste hoofdstukken)
Zacharia (1-3)
Evangeliën
Romeinen 8
Hebreeën 11
Openbaring (1-3)
Van sommige boeken komt slechts één tekst aan de orde. Heeft Zefanja bijvoorbeeld niet méér gezegd dan: "Ik zal mij doen overhouden een arm en ellendig volk.."?
Probleem is denk ik dat veel OT-profetieën niet bepreekt worden omdat men geen zicht heeft op of geen raad weet met de eindtijd. Als je overtuigd chiliast bent, zoals b.v. Prof. Ouweneel, kun je veel meer met Ezechiël dan als je zegt: "Die hoofdstukken zijn zo moeilijk", zoals Ds. Meeuse in één van zijn gemeente-avonden over de NGB een keer zei. Veel predikanten zweven ergens tussen vervanging en chiliasme in, en durven de profeten niet aan.
Gen. 12-25
Gen. 37-45
Psalmen (een aantal)
Jesaja (vanaf 40)
Zacharia (1-3)
Evangeliën
Romeinen 8
Hebreeën 11
Openbaring (1-3)
Van sommige boeken komt slechts één tekst aan de orde. Heeft Zefanja bijvoorbeeld niet méér gezegd dan: "Ik zal mij doen overhouden een arm en ellendig volk.."?
Probleem is denk ik dat veel OT-profetieën niet bepreekt worden omdat men geen zicht heeft op of geen raad weet met de eindtijd. Als je overtuigd chiliast bent, zoals b.v. Prof. Ouweneel, kun je veel meer met Ezechiël dan als je zegt: "Die hoofdstukken zijn zo moeilijk", zoals Ds. Meeuse in één van zijn gemeente-avonden over de NGB een keer zei. Veel predikanten zweven ergens tussen vervanging en chiliasme in, en durven de profeten niet aan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Komt Nahum wel voor?Unionist schreef:Ik heb heel wat preken thuis, gerangschikt op tekst, en daar schieten sommige gedeelten enorm uit:
Gen. 12-25
Gen. 37-45
Psalmen (een aantal)
Jesaja (vanaf 40)
Zacharia (1-3)
Evangeliën
Romeinen 8
Hebreeën 11
Openbaring (1-3)
- Christiaan
Alle schrift is van God ingegeven, en is nittig tot lering, wederleging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is. 2Timotheus 3:16refo schreef:Je zou eens van 25 jaar van alle Gergemmen moeten turven waaruit gepreekt wordt. Ik denk dat je helemaal bleek om de neus wordt.Christiaan schreef:Maar welke bijbelboeken krijgen vooral minder aandacht,refo schreef:Maak van dat 1/3 deel maar gerust 2/3 deel. En het aantal teksten waaruit gepreekt wordt is helemaal uiterst gering.
En ga je je dan in de preek verdiepen en bekijk je of er over de tekst of over het hoofdstuk gerpreekt wordt is het ook nog vaak de tekst die op de klank af gekozen is. Streep je ook die nog af, dan hou je een piepklein bijbeltje over.
Of ik het jammer vind? God zal het wel jammer vinden, denk ik. Je vraagt je af waarom God ons zo'n dik boek heeft nagelaten, als we het met een dunnetje ook afkunnen.
Hm als ik zo de boeken doorneem worden dezen niet zoveel behandeld:
Ezra, Klaagliederen, Sefanja, Haggai en dat is het eigenlijk wel... maar van bepaalde boeken zullen wel weer sommige stukken meer en andere stukken vele minder vaak behandeld worden.
Ezra, Klaagliederen, Sefanja, Haggai en dat is het eigenlijk wel... maar van bepaalde boeken zullen wel weer sommige stukken meer en andere stukken vele minder vaak behandeld worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."