Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Marnix

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:@ Marnix:

een vriend van me uit de GGiN vertelde dat bij hem in de kerk iedereen voor de dienst gaat zitten en naar de muziek luisteren,

Dat is bij ons ook zó. Enkelen zitten nog wel éven met elkaar te praten, maar dan zo ongeveer op fluistertoon. Want de mannenbroeders die aanschuiven in de kerkbanken staan dan eerst hun gebed te "doen" alvorens zij gaan zitten, en die mogen uiteraard niet gestoord worden in hun gebed.
Oh okeej.... bij ons gaan de mannen en vrouwen gewoon in de banken zitten... je ontmoet een hoop kennissen en vrienden die aanschuiven en die je allicht ff niet gezien hebt en daar klets je dan even bij. Ik zie wat er aan de dienst vooraf gaat als een ontmoetingsmoment. De noodzaak van gebed zie ik niet zo in, er wordt aan tafel altijd gebeden voor een gezegende en goede dienst, en in de dienst zelf wordt er tweemaal gebeden.... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:

een vriend van me uit de GGiN vertelde dat bij hem in de kerk iedereen voor de dienst gaat zitten en naar de muziek luisteren,

Dat is bij ons ook zó. Enkelen zitten nog wel éven met elkaar te praten, maar dan zo ongeveer op fluistertoon. Want de mannenbroeders die aanschuiven in de kerkbanken staan dan eerst hun gebed te "doen" alvorens zij gaan zitten, en die mogen uiteraard niet gestoord worden in hun gebed.
Oh okeej.... bij ons gaan de mannen en vrouwen gewoon in de banken zitten... je ontmoet een hoop kennissen en vrienden die aanschuiven en die je allicht ff niet gezien hebt en daar klets je dan even bij. Ik zie wat er aan de dienst vooraf gaat als een ontmoetingsmoment. De noodzaak van gebed zie ik niet zo in, er wordt aan tafel altijd gebeden voor een gezegende en goede dienst, en in de dienst zelf wordt er tweemaal gebeden.... :)
Bij ons is het eerder de hele gemeente die de gelegenheid krijgt voor stil gebed om zich voor te bereiden op de kerk dienst.
Lelie

Bericht door Lelie »

Petrus schreef: Dat is bij ons ook zó. Enkelen zitten nog wel éven met elkaar te praten, maar dan zo ongeveer op fluistertoon. Want de mannenbroeders die aanschuiven in de kerkbanken staan dan eerst hun gebed te "doen" alvorens zij gaan zitten, en die mogen uiteraard niet gestoord worden in hun gebed.
Het lijkt me lastig concentreren op je gebed als er ondertussen orgel wordt gespeeld en er wellicht iemand aan het begin van de bank staat te wachten om langs je heen de bank in te schuiven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:
Christiaan schreef: Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Beste Christiaan,

ik ben zelf kerkorganist maar snap hier werkelijk geen sikkepit van. Met gekoppelde manualen kan je net zo zacht spelen als zonder gekoppelde manualen.
Ik heb een dagje kunnen nadenken en snap het nog niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Jongere schreef:
Christiaan schreef: Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Beste Christiaan,

ik ben zelf kerkorganist maar snap hier werkelijk geen sikkepit van. Met gekoppelde manualen kan je net zo zacht spelen als zonder gekoppelde manualen.
Het is toch zó simpel: 1 tel = 1 seconde en gekoppelde manualen = hard = ongepast.
Dat je dat nou nog steeds niet snapt...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dit heb ik ook nooit gesnapt. Ik vind het een heel oneerbiedige praktijk, als men op het moment dat men de bank inkomt gaat bidden.
bazz

Bericht door bazz »

geledu schreef:

Ik weet wel dat er een volk onder de prediking zit soms met droefheid in het hart om dat de eredienst ontheiligd wordt door het gekletter op het orgel
inderdaad, maar ja, de rest van de gemeente vindt dat trage spel zo mooi, dus ik heb weinig zin om me daar verder al te druk over te maken.

en verder is het van de zotte dat je geen kritiek zou mogen hebben op de organist, zolang het maar geen laster/roddel wordt. wij hebben drie organisten in de kerk, 1 speelt gewoon niet goed (hij speelt vrij regelmatig een verkeerde noot), 1 speelt wel goed, maar kan niet goed begeleiden, terwijl de derde behoorlijk speelt, en ook behoorlijk kan begeleiden. het is gewoon zo dat de gemeente bij de derde organist substantieel beter zingt dan bij de anderen, en ik denk dat ik dat ook wel mag concluderen. Maar je moet wel oppassen dat je de kritiek niet gaat aanpassen naarmate je de organist meer of minder sympathiek vindt, en je moet er wel eerlijk mee blijven.
rekcor

Bericht door rekcor »

geledu schreef:Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de eredienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel.
Is muziek dan niet een gave van God, waarmee we Hem eer kunnen bewijzen?

Natuurlijk, de nadruk moet liggen op het Woord, maar dat sluit mooie muziek niet uit, integendeel. Ook muziek maken is een stukje eredienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zolang we maar niet hier belanden...
Afbeelding
Christiaan

Jongere schreef:
Jongere schreef:
Beste Christiaan,

Ja maar er zijn van die organisten die alle registers van het ene manuaal open zetten, en dat is vrijwel altijd meer dan genoeg voor de begeleiding, forte.
Maar dan willen de nog meer sterkte en dan koppelen ze en zetten ze meerder of alle stemmen van het andere manuaal ook nog open.
En spelen ze zo hard dat je de gemeente bijna niet hoort, en de gemeente soms nog harder wil gaan zingen. Als je het over oneerbiedig heb is dat het wel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Jongere

Bericht door Jongere »

Christiaan schreef:
Jongere schreef:
Jongere schreef:
Beste Christiaan,

Ja maar er zijn van die organisten die alle registers van het ene manuaal open zetten, en dat is vrijwel altijd meer dan genoeg voor de begeleiding, forte.
Maar dan willen de nog meer sterkte en dan koppelen ze en zetten ze meerder of alle stemmen van het andere manuaal ook nog open.
En spelen ze zo hard dat je de gemeente bijna niet hoort, en de gemeente soms nog harder wil gaan zingen. Als je het over oneerbiedig heb is dat het wel.
Aha, het ligt dus niet persé aan de koppel maar aan de registers.
Dàn snap ik het. :D
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef: Aha, het ligt dus niet persé aan de koppel maar aan de registers.
Christiaan, had je dat nou niet direct wat helderder kunnen omschrijven? Die arme Jongere heeft er volgens mij twee nachten slecht van geslapen, nachtmerries over enge koppels en zo - en 't was zo simpel...

In feite had het dus helemaal niks met koppels te maken. Als je had gezegd "Gepast orgelspel vind ik niet te hard" was dat al voldoende geweest. En als je had gezegd "Ik vind orgelspel gepast als het niet te hard is" had iedereen je begrepen, zeker weten!
Christiaan

Hendrikus schreef:
Jongere schreef: Aha, het ligt dus niet persé aan de koppel maar aan de registers.
Christiaan, had je dat nou niet direct wat helderder kunnen omschrijven? Die arme Jongere heeft er volgens mij twee nachten slecht van geslapen, nachtmerries over enge koppels en zo - en 't was zo simpel...

In feite had het dus helemaal niks met koppels te maken. Als je had gezegd "Gepast orgelspel vind ik niet te hard" was dat al voldoende geweest. En als je had gezegd "Ik vind orgelspel gepast als het niet te hard is" had iedereen je begrepen, zeker weten!
Dat heb ik ook geschreven, gepast orgelspel vindt ik niet te hard.
Lees maar na.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Dat heb ik ook geschreven, gepast orgelspel vindt ik niet te hard.
Lees maar na.
Je schreef
Christiaan schreef:Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen
en juist dat laatste veroorzaakte bij sommige forummers slapeloze nachten. "Wat is er nou mis met koppels?" En uiteindelijk blijkt er dus helemaal niks mis te zijn met koppels.

Je bent geen GerGemmer, dus dat boekje "Het is ingewikkeld geworden" ken je misschien niet.
Niettemin: het is ingewikkeld geworden, Christiaan, gewoon doordat je méér zei dan nodig was.
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Dat heb ik ook geschreven, gepast orgelspel vindt ik niet te hard.
Lees maar na.
Je schreef
Christiaan schreef:Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen
en juist dat laatste veroorzaakte bij sommige forummers slapeloze nachten. "Wat is er nou mis met koppels?" En uiteindelijk blijkt er dus helemaal niks mis te zijn met koppels.

Je bent geen GerGemmer, dus dat boekje "Het is ingewikkeld geworden" ken je misschien niet.
Niettemin: het is ingewikkeld geworden, Christiaan, gewoon doordat je méér zei dan nodig was.
Nou, nee ik wilde aan geven dat te hard spelen ik niet gepast vindt, en dat komt vooral voor bij vol geregistreede gekoppelde manualen.

Plaats reactie