Het is nodig om bij alles wat je leest en hoort de Bijbel als toetsteen te gebruiken, niet alleen bij theologen die niet uit je eigen traditie komen.
Deze opmerking viel mij op. Want ik heb Mattheüs 5 in bevindelijke kring vaak horen gebruiken om daarmee de kenmerken van de ware gelovige aan te geven. Bonhoeffer gebruikt dit hoofdstuk en de hele bergrede overigens om daaruit te halen wat navolging inhoudt en hoe God wil dat je leeft, maar absoluut niet als kenmerken.Vincent schreef:Zijn uitleg van een aantal hoofdstukken van Matth. 5 zijn wel bevindelijk te noemen naar mijn idee.
Wat ik me nog herinner van de brieven van Bonhoeffer is dat hij later wel terugkomt op Navolging en schrijft dat hij daarin niet genoeg oog had voor de positie van de kerk en christen in deze wereld. Het boek is dus te wereldvreemd volgens Bonhoeffer in zijn latere leven.
Zijn opvatting over een a-religieus christendom zijn wel bijzonder. Hij pleit in zijn brieven aan Bethge voor een christendom dat bestaat uit "Bidden en het goede te doen onder de mensen". Hij heeft een afkeer van apologetiek.