Kleine reminder: openstaande vragen

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef: Maar dat doe ik niet ik speel Bach zoals het erstaat tenzij er tempoaanduidingen bij staan.
En ik ga niets meer toelichten om dat jullie mij absurd vinden, en ik mijzelf niet meer met deze discussie bemoei. Dat wordt minder op prijs gesteld dan zelf een loos bericht dus, ja. Dat laat mij geen keus.
Maar je maakt ons wel nieuwsgierig hoe dat klinkt, Geef je weleens concerten? Of kun je een mp3tje maken?
Ik heb een verzoeknummer: Vater unser im Himmelreich, BWV 682 (Peters VII no. 52): dat lijkt me wel mooi op MM60.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Erasmiaan schreef:
Petrus schreef:Je mag het mogelijkerwijs niet gezégd hebben, maar je hele oeuvre aan postings walmen van de uitlaatgassen die je stellingnames over die 60 MM verspreiden.

Nét nog in een ándere posting begin je wéér over die verrekte 60 MM
Sjonge jonge, in tijden niet zo gelachen op refoforum!!! Ik zou haast (as)blond worden van het lachen.......!!!!
Ehm een beetje respect voor mijn haarkleur hé, al ben ik niet asblond, ik ben wel donkerblond :mrgreen:
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Maar dat doe ik niet ik speel Bach zoals het erstaat tenzij er tempoaanduidingen bij staan.
Bach 'zoals het er staat': je weet inmiddels dat er niets staat als er niets bij staat, toch? Je bedoelt te zeggen: zoals ik, Christiaan, het interpreteer. Benoem het goed en niemand heeft er problemen mee.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Christiaan schreef:Maar dat doe ik niet ik speel Bach zoals het erstaat tenzij er tempoaanduidingen bij staan.
Bach 'zoals het er staat': je weet inmiddels dat er niets staat als er niets bij staat, toch? Je bedoelt te zeggen: zoals ik, Christiaan, het interpreteer. Benoem het goed en niemand heeft er problemen mee.
Bij mijn verzoeknummer staat geen tempoaanduiding, dus we verwachten BWV 682 gewoon op kwartnoot=60 als mp3tje of live.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef:Maar dat doe ik niet ik speel Bach zoals het erstaat tenzij er tempoaanduidingen bij staan.
Bij mijn verzoeknummer staat geen tempoaanduiding, dus we verwachten BWV 682 gewoon op kwartnoot=60 als mp3tje of live.
Je kunt dat werk toch moeilijk veel sneller spel zoals gezegd mischien 72MM maar sneller spelen is zelfs bijna omgelijk zeker of een iets wat zwaar spelender orgel.
Petrus

Bericht door Petrus »

wim schreef:
Waarom wil je niet toelichten wat 'Quart' zegt?
Omdat Christiaan dat zélf ook niet eens weet......................
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
En ik ga niets meer toelichten om dat jullie mij absurd vinden, en ik mijzelf niet meer met deze discussie bemoei. Dat wordt minder op prijs gesteld dan zelf een loos bericht dus, ja. Dat laat mij geen keus.
Maar je maakt ons wel nieuwsgierig hoe dat klinkt, Geef je weleens concerten? Of kun je een mp3tje maken?
Ik heb een verzoeknummer: Vater unser im Himmelreich, BWV 682 (Peters VII no. 52): dat lijkt me wel mooi op MM60.
Ik heb een midi-bestand gevonden vam BWV682, maar ik weet niet wat de maatsoort is (het wordt in gelezen als 9 / 8). In dat geval kan ik 'm omzetten naar MM60.
Laatst gewijzigd door wim op 05 sep 2006, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

Petrus schreef:
wim schreef:
Zie artikel: Spelen wij oude orgelmuziek in het juiste tempo
door Hans Beek in Het Orgel.
Nu tevrede stelletje zeuren.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
Petrus schreef:
wim schreef:
De samenvatting laat nog heel veel open:

We weten maar weinig over het tempo dat men twee eeuwen geleden bij musiceren koos. Er zijn de metronoomaanduidingen – maar die kunnen op allerlei manieren geïnterpreteerd worden; er zijn oude ‘opnamen’ in de vorm van speeldozen en speeltrommels van beiaarden – maar die geven mogelijk niet het ‘niet-mechanische’ musiceertempo weer; er zijn de dansen die natuurlijk alleen binnen de snelheidsmogelijkheden van het menselijk (dans)lichaam horen te worden uitgevoerd – maar ook dat zegt feitelijk weinig. Ook bronnen als die van John Playford (1654), die zegt dat een grote kamerklok een goed tempo aangeeft; of als die van Johann Joachim Quantz (1752), die meedeelt dat 80 eenheden per minuut past bij een Allegretto – zijn te weinig concreet om conclusies te kunnen trekken.
Daarom is het des te belangrijker dat in het Archief in Groningen een document is ontdekt dat vrij nauwkeurig aangeeft hoelang het Stadts Collegium Musicum in Groningen, opgericht in 1683 en in de hele 18de eeuw actief, over bepaalde stukken mocht doen. Het is zaak dat deze bron door een musicoloog nader bestudeerd wordt, zodat we eindelijk echt iets weten over muziektempo in de 17de en 18de eeuw.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
Petrus schreef:
wim schreef:
De samenvatting laat nog heel veel open:

We weten maar weinig over het tempo dat men twee eeuwen geleden bij musiceren koos. Er zijn de metronoomaanduidingen – maar die kunnen op allerlei manieren geïnterpreteerd worden; er zijn oude ‘opnamen’ in de vorm van speeldozen en speeltrommels van beiaarden – maar die geven mogelijk niet het ‘niet-mechanische’ musiceertempo weer; er zijn de dansen die natuurlijk alleen binnen de snelheidsmogelijkheden van het menselijk (dans)lichaam horen te worden uitgevoerd – maar ook dat zegt feitelijk weinig. Ook bronnen als die van John Playford (1654), die zegt dat een grote kamerklok een goed tempo aangeeft; of als die van Johann Joachim Quantz (1752), die meedeelt dat 80 eenheden per minuut past bij een Allegretto – zijn te weinig concreet om conclusies te kunnen trekken.
Daarom is het des te belangrijker dat in het Archief in Groningen een document is ontdekt dat vrij nauwkeurig aangeeft hoelang het Stadts Collegium Musicum in Groningen, opgericht in 1683 en in de hele 18de eeuw actief, over bepaalde stukken mocht doen. Het is zaak dat deze bron door een musicoloog nader bestudeerd wordt, zodat we eindelijk echt iets weten over muziektempo in de 17de en 18de eeuw.
Ja, moet wel het hele artikel lezen. Samenvattingen zeggen niet altijd wat.
Petrus

Bericht door Petrus »

Dus.......Christiaan debiteerde aannames die op geen enkele wijze zijn hard te maken, en alléén ZIJN voorkeur weerspiegelen voorgevende dat HIJ dé expert is..............??????????????
Laatst gewijzigd door Petrus op 05 sep 2006, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Ja, moet wel het hele artikel lezen. Samenvattingen zeggen niet altijd wat.
Helaas heb ik het artikel niet. Het lijkt me wel interessant. De samenvatting suggereert een open einde. Komt het artikel met afsluitende conclusies?
Christiaan

Petrus schreef:Dus.......Christiaan debiteerde aannames die op geen enkele wijze zijn hard te maken, en alléén ZIJN voorkeur weerspiegelen voorgevende dat HIJ dé expert is..............

was er niet iets over een mand en er dóór vallen???
Ik heb gezegd mij niet meer met deze discussie te bemoeien,
enkel uit beleefdheid gaf ik antwoord.
Ik ga geen bronnen verschaffen als ik zelf niet meer mee doe.
Eenvoudig lijkt mij.
Jullie spelen erg veel op mij als persoon daar verzoek ik jullie dringend doch vriendelijk mee op te houden.
Ik ga toch ook geen slechte dingen van jullie rond bazuinen.
Vele van jullie denken alles beter te weten, en durven mij daar van te beschuldige dat is erg onchristelijk.

(Luther)
Wij zijn bedelaars dat is waar
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Jullie spelen erg veel op mij als persoon daar verzoek ik jullie dringend doch vriendelijk mee op te houden.
Op de persoon spelen is inderdaad niet netjes. Ik zal nog beter proberen het te vermijden.
Petrus

Bericht door Petrus »

Jullie spelen erg veel op mij als persoon daar verzoek ik jullie dringend doch vriendelijk mee op te houden (afz. Christiaan)

Tja, maar je hebt het er zélf wel een aardig beetje naar gemaakt!!

Maar, als je nu verder gewoon meedoet met de lopende en nieuwe topics, en normaal antwoord geeft op rechtstreekse vragen, dan zul je verder verschoont blijven van dit soort opmerkingen.

En als iets jouw persóónlijke opvatting is, laat dat dan ook ondubbelzinnig weten, en ga niet de expert uithangen.

Ik heb ook zo mijn eigen specialiteit en expertise, maar loop er niet mee te koop wat ik op dat vlak allemaal heb gedaan of nog doe.

Dat wekt alleen maar wrevel op, om je te gronden op je kennis cq autodidactische ontwikkelingen in je leven.

snappie???
Plaats reactie