freek schreef:empee schreef:freek schreef:
Vanuit de PKN wordt het nodig geacht een opwekking af te smeken in de Ger Gem en aanverwante kerkgenootschappen
ff vraagje freek, waar baseer je deze veronderstelling op? Voor zover ik weet wordt er juist met name voor eigen kerk en gemeente gebeden. Daarnaast is er een verlangen naar herleving in alle kerken.
Empee en anderen. Er zijn wat misverstanden ontstaan geloof ik. De zin "vanuit de PKN wordt het nodig geacht..." [etc] is inderdaad wel wat suggestief. Ik bedoelde echter dat stichting heartcry wel heel sterk de indruk wekt, te drijven op PKNdominees {die ik dus ook noemde].
Voorbeeld: op de predikantenconferentie die binnenkort gehouden wordt spreken AC Baan, M Klaassen, G Herwig, P vd Voorde die alle PKN zijn. Naast de buitenlandse predikanten spreken nog ev. Pols en ev Vreugendhil en LJ van Valen waar ik alledrie de kerkelijke herkomst niet van weet. Maar in ieder geval zijn de PKNers ruim vertegenwoordigt.
Ik kan het daarom goed begrijpen dat het veel mensen uit andere kerverbanden zoals de ger gem, steekt dat vanuit de PKN zoveel activiteit is en ook zoveel kritiek op hun kerken. Veel mensen uit afgescheiden kerverbanden [waaronder ikzelf] vinden het nog steeds onverteerbaar dat dominees uit de Prot. Kerk allerlei dwaalwegen erkennen en respecteren.
Ik ontken overigens niet dat herleving hard nodig is. In veel gemeenten wordt het Leven namelijk gemist. Maar ik richtte me in mijn posting op de onevenwichtigheid in sprekerskeuze
Hoi Freek,
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Er wordt een bepaalde nood in de
kerk en daarbuiten onderkend. Iedereen (ook de predikanten) zullen erkennen
dat we niet jaloers hoeven te zijn op de kerk in zijn algemeenheid in ons land. Er gaat weinig van uit en de verdeeldheid, geesteloosheid, verwarring en kerkverlating neemt hand over hand toe. Dat geldt voor alle verbanden en denominaties. Er zijn mensen(gemeenteleden, dominees, evangelisten, etc) die dat met elkaar ervaren en die daarom in de weg van verootmoediging en
schuldbelijden elkaar willen opzoeken om gezamenlijk deze nood te delen en
neer te leggen voor God. Heartcry(interkerlijk bestuur:
ger.gem/hhk/pkn/chr.ger) wil deze nood breder onder de aandacht brengen en
de mensen bewust maken van de noodzaak van een herleving. Iedereen die dit
herkend is welkom mijn inziens. Het is typisch dat er juist vanuit de pkn zoveel respons komt en dat daar juist een behoefte ontstaat voor dit thema.
Blijkbaar ervaren deze mensen die nood heel sterk. Dat wil absoluut niet
zeggen dat andere mensen/predikanten niet welkom zijn, integendeel juist wel. Als zij echter die nood niet herkennen of delen zegt dat meer over desbetreffende mensen dan over de mensen die wel in een bepaalde gemeenschappelijke zorg delen. Waarom kunnen de kerkmuren niet negeert worden? Kijk er van mijn part op z'n minst overheen.
Nogmaals: de wens het verlangen van de stichting om kerkbreed bezig te zijn is zeer groot.
Freek, waarom denk je nog zo in vakjes en hokjes. Is het dan wel goed, als er 'bekende' namen bij staan en een bepaald straatje? Laten we toch in deze tijd hand in hand en schouder aan schouder staan voor het Evangelie i.p.v. kerkpolitiek spelen. Daar is geen tijd meer voor...
mvrgr, Grace