hartekreet

freek

Re: buitenlanders beter?

Bericht door freek »

empee schreef:
freek schreef:
Vanuit de PKN wordt het nodig geacht een opwekking af te smeken in de Ger Gem en aanverwante kerkgenootschappen
ff vraagje freek, waar baseer je deze veronderstelling op? Voor zover ik weet wordt er juist met name voor eigen kerk en gemeente gebeden. Daarnaast is er een verlangen naar herleving in alle kerken.
Empee en anderen. Er zijn wat misverstanden ontstaan geloof ik. De zin "vanuit de PKN wordt het nodig geacht..." [etc] is inderdaad wel wat suggestief. Ik bedoelde echter dat stichting heartcry wel heel sterk de indruk wekt, te drijven op PKNdominees {die ik dus ook noemde].
Voorbeeld: op de predikantenconferentie die binnenkort gehouden wordt spreken AC Baan, M Klaassen, G Herwig, P vd Voorde die alle PKN zijn. Naast de buitenlandse predikanten spreken nog ev. Pols en ev Vreugendhil en LJ van Valen waar ik alledrie de kerkelijke herkomst niet van weet. Maar in ieder geval zijn de PKNers ruim vertegenwoordigt.
Ik kan het daarom goed begrijpen dat het veel mensen uit andere kerverbanden zoals de ger gem, steekt dat vanuit de PKN zoveel activiteit is en ook zoveel kritiek op hun kerken. Veel mensen uit afgescheiden kerverbanden [waaronder ikzelf] vinden het nog steeds onverteerbaar dat dominees uit de Prot. Kerk allerlei dwaalwegen erkennen en respecteren.

Ik ontken overigens niet dat herleving hard nodig is. In veel gemeenten wordt het Leven namelijk gemist. Maar ik richtte me in mijn posting op de onevenwichtigheid in sprekerskeuze
Grace

Re: buitenlanders beter?

Bericht door Grace »

freek schreef:
empee schreef:
freek schreef:
Vanuit de PKN wordt het nodig geacht een opwekking af te smeken in de Ger Gem en aanverwante kerkgenootschappen
ff vraagje freek, waar baseer je deze veronderstelling op? Voor zover ik weet wordt er juist met name voor eigen kerk en gemeente gebeden. Daarnaast is er een verlangen naar herleving in alle kerken.
Empee en anderen. Er zijn wat misverstanden ontstaan geloof ik. De zin "vanuit de PKN wordt het nodig geacht..." [etc] is inderdaad wel wat suggestief. Ik bedoelde echter dat stichting heartcry wel heel sterk de indruk wekt, te drijven op PKNdominees {die ik dus ook noemde].
Voorbeeld: op de predikantenconferentie die binnenkort gehouden wordt spreken AC Baan, M Klaassen, G Herwig, P vd Voorde die alle PKN zijn. Naast de buitenlandse predikanten spreken nog ev. Pols en ev Vreugendhil en LJ van Valen waar ik alledrie de kerkelijke herkomst niet van weet. Maar in ieder geval zijn de PKNers ruim vertegenwoordigt.
Ik kan het daarom goed begrijpen dat het veel mensen uit andere kerverbanden zoals de ger gem, steekt dat vanuit de PKN zoveel activiteit is en ook zoveel kritiek op hun kerken. Veel mensen uit afgescheiden kerverbanden [waaronder ikzelf] vinden het nog steeds onverteerbaar dat dominees uit de Prot. Kerk allerlei dwaalwegen erkennen en respecteren.

Ik ontken overigens niet dat herleving hard nodig is. In veel gemeenten wordt het Leven namelijk gemist. Maar ik richtte me in mijn posting op de onevenwichtigheid in sprekerskeuze
Hoi Freek,

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Er wordt een bepaalde nood in de
kerk en daarbuiten onderkend. Iedereen (ook de predikanten) zullen erkennen
dat we niet jaloers hoeven te zijn op de kerk in zijn algemeenheid in ons land. Er gaat weinig van uit en de verdeeldheid, geesteloosheid, verwarring en kerkverlating neemt hand over hand toe. Dat geldt voor alle verbanden en denominaties. Er zijn mensen(gemeenteleden, dominees, evangelisten, etc) die dat met elkaar ervaren en die daarom in de weg van verootmoediging en
schuldbelijden elkaar willen opzoeken om gezamenlijk deze nood te delen en
neer te leggen voor God. Heartcry(interkerlijk bestuur:
ger.gem/hhk/pkn/chr.ger) wil deze nood breder onder de aandacht brengen en
de mensen bewust maken van de noodzaak van een herleving. Iedereen die dit
herkend is welkom mijn inziens. Het is typisch dat er juist vanuit de pkn zoveel respons komt en dat daar juist een behoefte ontstaat voor dit thema.
Blijkbaar ervaren deze mensen die nood heel sterk. Dat wil absoluut niet
zeggen dat andere mensen/predikanten niet welkom zijn, integendeel juist wel. Als zij echter die nood niet herkennen of delen zegt dat meer over desbetreffende mensen dan over de mensen die wel in een bepaalde gemeenschappelijke zorg delen. Waarom kunnen de kerkmuren niet negeert worden? Kijk er van mijn part op z'n minst overheen.
Nogmaals: de wens het verlangen van de stichting om kerkbreed bezig te zijn is zeer groot.
Freek, waarom denk je nog zo in vakjes en hokjes. Is het dan wel goed, als er 'bekende' namen bij staan en een bepaald straatje? Laten we toch in deze tijd hand in hand en schouder aan schouder staan voor het Evangelie i.p.v. kerkpolitiek spelen. Daar is geen tijd meer voor...

mvrgr, Grace
memento

Bericht door memento »

@Grace,

Het willen vormen van een interkerkelijke stichting is leuk, maar dan moet je wel de juiste mensen kiezen. En veel SRA predikanten hebben door hun uitspraken al het wantrouwen van veel afgescheidenen op hun hals gehaald. De vraag is in hoe verre je de interkerkelijkheid van heartcry serieus kan nemen, zolang men deze predikanten laat spreken...
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:@Grace,

Het willen vormen van een interkerkelijke stichting is leuk, maar dan moet je wel de juiste mensen kiezen. En veel SRA predikanten hebben door hun uitspraken al het wantrouwen van veel afgescheidenen op hun hals gehaald. De vraag is in hoe verre je de interkerkelijkheid van heartcry serieus kan nemen, zolang men deze predikanten laat spreken...
Ik denk dat je minder naar predikanten moet kijken en meer naar de bezoekers. Ik vermoed dat b.v. een gergem dominee verboden wordt hier te spreken. Gelukkig komer er wel veel gergemmers op de conferentie's.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Grace

Bericht door Grace »

memento schreef:@Grace,

Memento, het gaat er juist niet om om bepaalde mensen te kiezen. Dat willen ze juist niet. Het gaat die mensen juist niet om hokjes/verbanden x/kerk y...
Het is geen wetmatigheid hoor. Het is niet verplicht....Als men liever in eigen verband een eenheid met gelijkgestemde en gelijkgezinde mensen zoekt is dat ook goed, maar laten christenen die een poging doen om kerkelijk breed te denken ook hun werk doen. Het Lichaam van Christus is breder dan een bepaald kerkverband en zeker breder dan ons beperkte denkbeeld. Wij mogen geen mensen uitsluiten die de Heere Jezus niet buitensluit.
freek

Bericht door freek »

Er wordt een bepaalde nood in de
kerk en daarbuiten onderkend. Iedereen (ook de predikanten) zullen erkennen
dat we niet jaloers hoeven te zijn op de kerk in zijn algemeenheid in ons land. Er gaat weinig van uit en de verdeeldheid, geesteloosheid, verwarring en kerkverlating neemt hand over hand toe. Dat geldt voor alle verbanden en denominaties.
Absoluut mee eens!

Het is typisch dat er juist vanuit de pkn zoveel respons komt en dat daar juist een behoefte ontstaat voor dit thema.
Blijkbaar ervaren deze mensen die nood heel sterk.

Nogmaals: de wens het verlangen van de stichting om kerkbreed bezig te zijn is zeer groot.
[/quote]

Inderdaad heel erg typisch, maar wat jij "zoveel respons" noemt vraag ik me persoonlijk nogal af. Het zijn toch steeds weer dezelfde sprekers, die ook tijdens SRA-avonden spreken, en min of meer in hetzelfde kringetje (s)preken (Baan, Simons, vdVoorde). Dat is gewoon eenzijdig, en dat blijft mijn mening.
Ik kan niet oordelen over het verlangen van de stichting, maar het kerkbreed bezig zijn ligt er niet echt dik bovenop.
Freek, waarom denk je nog zo in vakjes en hokjes. Is het dan wel goed, als er 'bekende' namen bij staan en een bepaald straatje?
Beste Grace, mijn probleem is juist dat er teveel bekende namen bij staan. Namen die toch een bepaalde richting vertegenwoordigen. En voor mij persoonlijk vind ik het nog niet eens een heel groot probleem. Maar op deze manier wekt men alleen maar meer aversie op en schiet de stichting haar eigen doel voorbij (hoewel God niet gebonden is aan gevoelens van mensen, dat besef ik ook wel!!)
Laten we toch in deze tijd hand in hand en schouder aan schouder staan voor het Evangelie i.p.v. kerkpolitiek spelen. Daar is geen tijd meer voor...
Mee eens, maar dan ook werkelijk hand in hand en schouder aan schouder!

Met vr groet ,
Freek
Auto

Bericht door Auto »

Waarom moet er voor predikanten weer een separate conferentie komen? Er is al een interkerkelijke ambtsdragersconferentie (Haamstede) waar aan toerusting wordt gedaan en waar onderling toch een grote verbondenheid is (PKN/HHK/CGK/GG/OGG) en nu komt er weer een groep bij.
Gian

Bericht door Gian »

Auto schreef:Waarom moet er voor predikanten weer een separate conferentie komen? Er is al een interkerkelijke ambtsdragersconferentie (Haamstede) waar aan toerusting wordt gedaan en waar onderling toch een grote verbondenheid is (PKN/HHK/CGK/GG/OGG) en nu komt er weer een groep bij.
GG?
Daar plannen ze de synode's precies op de dag van deze conferentie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Auto schreef:Waarom moet er voor predikanten weer een separate conferentie komen? Er is al een interkerkelijke ambtsdragersconferentie (Haamstede) waar aan toerusting wordt gedaan en waar onderling toch een grote verbondenheid is (PKN/HHK/CGK/GG/OGG) en nu komt er weer een groep bij.
Volgens mij worden daar meer theologische en kerkhistorische onderwerpen behandeld. Wel vraag ik me af of de OGG 'meedraait' in de Haamstede conferentie.
Eppie

Bericht door Eppie »

Gian schreef:
GG?
Daar plannen ze de synode's precies op de dag van deze conferentie.
Das geen probleem, de GG predikanten op de Haamstede Conferentie zijn meestal geen afgevaardigde naar de Synode.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppie schreef:Das geen probleem, de GG predikanten op de Haamstede Conferentie zijn meestal geen afgevaardigde naar de Synode.
De vraag is alleen wat de kip is en wat het ei.
Het blijft vreemd - en het herhaalt zich (bijna) ieder jaar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hendrikus schreef:
Eppie schreef:Das geen probleem, de GG predikanten op de Haamstede Conferentie zijn meestal geen afgevaardigde naar de Synode.
Even voor de goede orde, volgens mij werden/worden de GG predikantenconferenties gelijk gepland met de Haamstede Conferentie en niet de Synodes.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Grace

Bericht door Grace »

Dit is geen andere groep, maar hier komen dezelfde soort predikanten. Ik denk dat we juist blij moeten zijn dat het überhaupt mogelijk is dat predikanten en voorgangers bij elkaar kunnen komen, want dat is voor ons kerkelijke landje al bijzonder moeilijk. Je ziet al heel gauw een soort strijd ontstaan: "O, komt tie ook, dan kom ik niet?", etc.
Waarom heb je er problemen mee dat er predikanten in verootmoediging en schuldbelijdenis bij elkaar zijn? Dat is toch juist prachtig? Wees eerder dankbaar i.p.v. teleurgesteld zou ik zeggen.
Eppie

Bericht door Eppie »

Pim schreef:
Hendrikus schreef:
Even voor de goede orde, volgens mij werden/worden de GG predikantenconferenties gelijk gepland met de Haamstede Conferentie en niet de Synodes.
Okee goede orde genoteerd, principe blijft dat het vreemd is. Waarom gaat men niet massaal naar Haamstede? Dan is het bijna een GG conferentie.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Eppie schreef:
Pim schreef:
Hendrikus schreef:
Okee goede orde genoteerd, principe blijft dat het vreemd is. Waarom gaat men niet massaal naar Haamstede? Dan is het bijna een GG conferentie.
Inderdaad triest. Maar goed, je kan je ook afvragen of een indringende vraag/boodschap zoals ds Vreugdenhil gisteren bij de opening van de Haamstede Conferentie heeft gebracht wel gewaardeerd wordt in de GG.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gesloten