Bijbelcursus?
Bijbelcursus?
Iemand vroeg mij het volgende: Ik wil me graag dmv een cusus of zo verdiepen in de Bijbel en het geloof. Omdat ik een druk gezin heb, zie ik CGO niet zitten. Ik wil niet op elke zaterdagmorgen thuis weg zijn. Is er niet iets schriftelijks?
Ik wist daar niet echt concreet iets op te antwoorden. Is er iets, online of per post? Als je googlet, krijg je allerlei evangelische dingen, maar is er ook iets gereformeerds? Een soort zelfstudie-CGO?
Ik wist daar niet echt concreet iets op te antwoorden. Is er iets, online of per post? Als je googlet, krijg je allerlei evangelische dingen, maar is er ook iets gereformeerds? Een soort zelfstudie-CGO?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik heb eens iets gehoord dat iemand zoeits opgezet had, en dat je de vragen via post op kon sturen en dan gecorrigeerd terug kreeg.
Ik weet niet meer hoe het heette en of het uberhaupt nog bestaat. Ik zal eens een mailtje sturen naar die persoon van wie ik het hoorde.
Ik weet ook niet precies waar het van uit ging, maar ik vraag het even na.
Ik weet niet meer hoe het heette en of het uberhaupt nog bestaat. Ik zal eens een mailtje sturen naar die persoon van wie ik het hoorde.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Re: Bijbelcursus?
Misschien is dit iets?Unionist schreef:Iemand vroeg mij het volgende: Ik wil me graag dmv een cusus of zo verdiepen in de Bijbel en het geloof. Omdat ik een druk gezin heb, zie ik CGO niet zitten. Ik wil niet op elke zaterdagmorgen thuis weg zijn. Is er niet iets schriftelijks?
Het is de online pendant van de cursus Theologische vorming voor gemeenteleden die op verschillende plaatsen in het land wordt gegeven. Vergeleken met CGO is deze cursus minder zwaar en dus meer geschikt voor iemand met een smalle basis. De "echte" cursus volg ik zelf ook: daarover ben ik positief. Hoe deze online versie precies functioneert, weet ik niet. Maar misschien is 't iets...
- Miscanthus
Re: Bijbelcursus?
Dat kan ook thuis via de LOI; zie hierUnionist schreef:Iemand vroeg mij het volgende: Ik wil me graag dmv een cusus of zo verdiepen in de Bijbel en het geloof. Omdat ik een druk gezin heb, zie ik CGO niet zitten. Ik wil niet op elke zaterdagmorgen thuis weg zijn. Is er niet iets schriftelijks?
en hir.
Nee.Pim schreef:Jij hebt geen gezin zeker?Erasmiaan schreef:CGO is maar een keer in de twee weken hoor, op zaterdagochtend. Dus dat valt reuze mee! Ik geloof dat het in totaal 18 zaterdagochtenden per seizoen zijn.
Maar ik reageer op Unionist die zegt dat je ELKE zaterdagmorgen kwijt bent. Dat is niet zo. Per saldo zijn het zelfs maar 16 zaterdagochtenden per seizoen. Als je het op donderdagavond doet ben je er 27 kwijt. En aan de tentamens hoef je niet verplicht mee te doen.
Dat is de oudvaderclub. Ik geloof dat vooral Brakel behandeld wordt. Het is volgens mijn een particulier initatief. Je krijgt een paarduizend vragen over de redelijke godsdienst en als je zin heb maar je er een paar van, stuurt ze op, en krijg ze terug met een beoordeling. Een keer per jaar houden ze een Brakel-meeting. Dan is er een gezellige dag met eten ed. Best interesant als je in de VUT zit ofzo.olfie schreef:Ik heb eens iets gehoord dat iemand zoeits opgezet had, en dat je de vragen via post op kon sturen en dan gecorrigeerd terug kreeg.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
haha... okee.. maar je hebt gelijk.Gian schreef:Dat is de oudvaderclub. Ik geloof dat vooral Brakel behandeld wordt. Het is volgens mijn een particulier initatief. Je krijgt een paarduizend vragen over de redelijke godsdienst en als je zin heb maar je er een paar van, stuurt ze op, en krijg ze terug met een beoordeling. Een keer per jaar houden ze een Brakel-meeting. Dan is er een gezellige dag met eten ed. Best interesant als je in de VUT zit ofzo.olfie schreef:Ik heb eens iets gehoord dat iemand zoeits opgezet had, en dat je de vragen via post op kon sturen en dan gecorrigeerd terug kreeg.
Iets van de Brakel(....).
Schijnt ook vrij pittig en dogmatisch te zijn.
Kan wel een mailadres van iemand geven die je er meer over kan vertellen eventueel. Maar het ligt niet helemaal in de lijn van de CGO. Er is ook een behoorlijke basiskennis vereist.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Geldt ook voor de Catechismusprediking. De HC legt de Bijbel uit en de dominee legt de HC uit.refo schreef:Brakel legt de Redelijke Godsdienst uit en dan maakt een ander weer een uitlegging van. Exegese van de exegese van Brakel.
Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Het is best even een drempel voor veel mensen om aan de Redelijke Godsdienst te beginnen, en als je dan wat handvatten hebt maakt dat het lezen een stuk eenvoudiger.
Zouden ze bij meer boeken moeten doen: de Institutie bijvoorbeeld, of Augustinus. Het zou veel mensen stimuleren om het oude goud weer eens op te zoeken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Heeft iemand ervaring met de cursus http://www.bijbelshebreeuws.nl?