Waardevolle lessen

memento

Bericht door memento »

refo schreef:Tragisch hè? Alles is aanwezig en toch zeggen ze: u gelooft niet.
Alles is aanwezig... Klinkt leuk, maar gebeurt het gemeent, vanuit de overtuiging van het hart? Of gewoon omdat het hoort, omdat je t nu eenmaal zo geleerd hebt....

Nee, de bekering is een verandering. Waren we geneigd kwaad te doen, komt er een nieuwe begeerte in ons om goed te doen, om te doen wat God wil. Vruchten dragen. Zonder dát geen geestelijk leven...
refo

Bericht door refo »

Als de dominees en ouderlingen nou echt denken dat het gros van de leden in de hel gaan terechtkomen dan zouden ze toch anders preken of andere preken lezen? Daarom denk ik dat ze er zelf ook niet echt in geloven.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Als de dominees en ouderlingen nou echt denken dat het gros van de leden in de hel gaan terechtkomen dan zouden ze toch anders preken of andere preken lezen? Daarom denk ik dat ze er zelf ook niet echt in geloven.
Uit det RD van gisteren:

Beladen onderwerpen gaat de predikant niet uit de weg. Hij buigt zich voorover uit z’n tuinstoel: „Je verwacht het misschien niet, maar ik ben bezig met een serie meditaties over de eeuwige straf. Wat is dat: de eeuwige straf? Als je gelooft wat de Bijbel daar over zegt, dan gaan er heel wat mensen verloren. Heel wat. Hoe gaan wij daar als christenen mee om?

Ik denk aan drie opmerkelijke voorbeelden in de Bijbel. Abraham die pleit voor Sodom als God Zijn straf wil uitvoeren. Mozes die zegt: Heere, delg mij maar uit Uw boek omwille van het volk Israël. Paulus die in Romeinen 9 vers 3 schrijft: Ik wens zelf wel verbannen te zijn van Christus voor mijn broeders. Alle drie sprongen ze in de bres. Ze gingen, met eerbied gesproken, God bij de uitvoering van Zijn straf in de weg staan. Aangrijpend is dat. Ik studeerde vijf jaar theologie. Dan heb je de leer bestudeerd, maar niet doorleefd. Ik ontdek dit soort dingen nu pas, bij het ouder worden.”

En dat uit de mond van de eo-voorzitter. Ik ben het met je eens, waarschijnlijk word het inderdaad te weinig doorleeft. Anders zouden de preken inderdaad wel anders zijn.
Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef:Uit een preek van Ds. Smytegelt afgelopen zondag over de tekst:
"Gij beweegd mij bijna een Christen te worden":

Waarom wordt een prediking waarin kenmerken worden gegeven van het genadeleven zo verafschuwd?
Omdat deze prediking de mondchristenen ontdekt aan hun valse gronden en hen aanspoort om zichzelf nauw te onderzoeken.
Dit is het wat de mondchristen deze prediking doet schuwen.
Ik ga ervan uit dat Smytegeld bijbelse kenmerken bedoelt. Ik heb er ook wel gehoord die ik idd verafschuw.
Laatst gewijzigd door Gian op 01 aug 2006, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Als de dominees en ouderlingen nou echt denken dat het gros van de leden in de hel gaan terechtkomen dan zouden ze toch anders preken of andere preken lezen? Daarom denk ik dat ze er zelf ook niet echt in geloven.
Iets geloven is niet hetzelfde als je iets realiseren.
We weten allemaal dat we sterven moeten; realiseren we ons dat altijd?
Ik weet dat mijn onkerkelijke collega's verloren gaan als ze zo doorleven. Realiseer ik me dat altijd?
Misschien is het ook wel een soort bescherming dat je je het niet in alle vreselijkheid realiseert, dat je sterven moet, dat velen verloren gaan; zou je anders nog normaal kunnen leven?
Past het dan om een veroordelende vinger naar dominees en ouderlingen uit te steken?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Gian schreef:
Oude Paden schreef:Uit een preek van Ds. Smytegelt afgelopen zondag over de tekst:
"Gij beweegd mij bijna een Christen te worden":

Waarom wordt een prediking waarin kenmerken worden gegeven van het genadeleven zo verafschuwd?
Omdat deze prediking de mondchristenen ontdekt aan hun valse gronden en hen aanspoort om zichzelf nauw te onderzoeken.
Dit is het wat de mondchristen deze prediking doet schuwen.
Ik ga ervan uit dat vd Groe bijbelse kenmerken bedoelt. Ik heb er ook wel gehoord die ik idd verafschuw.

Verder wil ik de Toetssteen van vd Groe al heel lang lezen, dus als iemand een dubbel exemplaar heeft hou ik me aanbevolen.
Het was een preek van Smytegelt
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:. . .
in plaats van dat mensen zouden geloven maar toch niet wedergeboren zouden zijn
. . .
dit hoor je volgens mij in geen enkele kerk
Of je het hoort weet ik niet... maar je ziet het vaak wel.... Er zijn zoveel kerken waar heel veel leden altijd al naar de kerk gaan, de Bijbel ook geloven... maar niet geloven dat Jezus ook voor hen is gestorven... en dat is niet alleen omdat ze daar niet naar willen leven (waarom gaan ze dan nog naar de kerk) maar vaak geloven ze wel maar hebben ze geen zekerheid. De lege avondmaalstafels zijn het bewijs. Een klasgenoot van me vertelde dat in zijn kerk 3000 leden zitten en er maar 20-30 aan het avondmaal gaan. Geloven die 2970 anderen dan allemaal niet?!
ik volg je hele beredenering niet

Ik snap verder ook niet waarom jij zonodig voor anderen moet gaan bepalen of ze wel of niet geloven en of ze wel of niet aan het Heilig Avondmaal mogen aangaan. Ja, ik snap het wel als ik er van uit ga dat je sterk vanuit het verbond redeneer maar dat is nou juist bij die gemeenten met veel leden en weinig Avondmaalgangers niet het geval. Dan zit je op een andere golflengte.
Oude Paden

Och geliefden,
Wat is de mens toch geworden door de zonde. Aan de ene kant zo dodelijk zorgeloos als het redeloze vee zodat hem nog de eeuwige verdoemenis kan afschrikken, nog de hemelse zaligheid hem bekoren, en aan de andere kant vol rampzalige zelfmisleiding, dat hij vol zelfingenomenheid denkt met de dwaze maagden nog binnen te kunnen gaan. Daarom doorzoek, doorzoek of u werkelijk iets kent van die hartveranderende genade, Deze maakt de mens klein en nietig en verhoogd God.
Daarom stem ik van ganser harte in met Ezechiel of de Heere in deze dorre doodsbeenderen leven wil scheppen. Kom gij Noordenwind en Zuidenwind! Doorwaai de hof van de kerk!
Deze wind stopt de mond van de misleiders en doet de mens zien dat hij niets anders is dan een stofje.

E Fransen
refo

Bericht door refo »

En als iemand dan olie heeft willen we weten of het merk wel goed is. En als de wind waait gaan we er voor staan en zeggen: alleen voor Gods kinderen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies Refo.
limosa schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:. . .
in plaats van dat mensen zouden geloven maar toch niet wedergeboren zouden zijn
. . .
dit hoor je volgens mij in geen enkele kerk
Of je het hoort weet ik niet... maar je ziet het vaak wel.... Er zijn zoveel kerken waar heel veel leden altijd al naar de kerk gaan, de Bijbel ook geloven... maar niet geloven dat Jezus ook voor hen is gestorven... en dat is niet alleen omdat ze daar niet naar willen leven (waarom gaan ze dan nog naar de kerk) maar vaak geloven ze wel maar hebben ze geen zekerheid. De lege avondmaalstafels zijn het bewijs. Een klasgenoot van me vertelde dat in zijn kerk 3000 leden zitten en er maar 20-30 aan het avondmaal gaan. Geloven die 2970 anderen dan allemaal niet?!
ik volg je hele beredenering niet

Ik snap verder ook niet waarom jij zonodig voor anderen moet gaan bepalen of ze wel of niet geloven en of ze wel of niet aan het Heilig Avondmaal mogen aangaan. Ja, ik snap het wel als ik er van uit ga dat je sterk vanuit het verbond redeneer maar dat is nou juist bij die gemeenten met veel leden en weinig Avondmaalgangers niet het geval. Dan zit je op een andere golflengte.
Ik wil niet voor ze bepalen of ze geloven of niet... hoewel ik er wel ken die geloven, maar denken van niet... In ieder geval, als je zo'n grote kerk hebt en er gaan zo weinig mensen aan het avondmaal, dan klopt er iets niet. Of die mensen geloven allemaal echt niet, dan zou ik me als kerk maar eens zorgen gaan maken, als je week in week uit het evangelie verkondigt en het zo weinig vrucht draagt... of er zijn onder de mensen die niet aan het avondmaal gaan wel gelovigen, maar ze durven niet aan te gaan, zijn bezwaard etc. door preken en zo. Als 95 procent van de preek bestaat uit hel en verdoemenis en 5% uit een onzeker evangelie dat slechts een enkeling ten deel valt, is het ook wel begrijpelijk... maar dat wil dan niet zeggen dat alleen die 30 mensen geloven... en dat heeft niet alleen met verbondsvisie of zo te maken... het gaat er om of mensen geloven of niet want wie gedoopt zijn en geloven horen bij het verbond... daar is de bijbel wel duidelijk over toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude Paden

refo schreef:En als iemand dan olie heeft willen we weten of het merk wel goed is. En als de wind waait gaan we er voor staan en zeggen: alleen voor Gods kinderen!
Begrijp ik hieruit dat je Ds. Fransen wilt aanvullen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het eerder een stukje praktische toepassing van die woorden. Das wel wat anders dan aanvullen, het gaat er om hoe mensen er mee omgaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix: "Als 95 procent van de preek bestaat uit hel en verdoemenis en 5% uit een onzeker evangelie dat slechts een enkeling ten deel valt, is het ook wel begrijpelijk... "

Waar kén ik dat van??? Die prediking wordt week aan week verkondigd, en élke zondag zit de kerk 2 x vol met zo'n 1500 mensen, en dan denk ik wel eens "hoe houden ze het uit?"
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:Ik wil niet voor ze bepalen of ze geloven of niet... hoewel ik er wel ken die geloven, maar denken van niet... In ieder geval, als je zo'n grote kerk hebt en er gaan zo weinig mensen aan het avondmaal, dan klopt er iets niet. Of die mensen geloven allemaal echt niet, dan zou ik me als kerk maar eens zorgen gaan maken, als je week in week uit het evangelie verkondigt en het zo weinig vrucht draagt... of er zijn onder de mensen die niet aan het avondmaal gaan wel gelovigen, maar ze durven niet aan te gaan, zijn bezwaard etc. door preken en zo. Als 95 procent van de preek bestaat uit hel en verdoemenis en 5% uit een onzeker evangelie dat slechts een enkeling ten deel valt, is het ook wel begrijpelijk... maar dat wil dan niet zeggen dat alleen die 30 mensen geloven... en dat heeft niet alleen met verbondsvisie of zo te maken... het gaat er om of mensen geloven of niet want wie gedoopt zijn en geloven horen bij het verbond... daar is de bijbel wel duidelijk over toch?
hier kan ik dan wel weer een heel eind in meegaan maar je zegt nu ook iets heel anders dan "geloven en niet wederomgeboren zijn"
limosa

Bericht door limosa »

Petrus schreef:Marnix: "Als 95 procent van de preek bestaat uit hel en verdoemenis en 5% uit een onzeker evangelie dat slechts een enkeling ten deel valt, is het ook wel begrijpelijk... "

Waar kén ik dat van??? Die prediking wordt week aan week verkondigd, en élke zondag zit de kerk 2 x vol met zo'n 1500 mensen, en dan denk ik wel eens "hoe houden ze het uit?"
ik zei hier laatst ook al ergens: da's net als bij het spoor wonen, op den duur hoor je treinen gewoon niet meer
Plaats reactie