Regels in de Bijbel (RD Achterkrant)

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Memento schreef:Ik heb ook een stukje geschreven in dezelfde stijl als ds. de Heer. Gaat het RD dat ook plaatsen?

Weet je wat het grootste probleem rond de regels in de Bijbel is? Door de zondeval willen we de baas spelen over elkaar. We zouden eigenlijk liever zélf de regels maken, ipv te gehoorzamen aan Gods woord, en dus onze naaste vrij te laten. Of we zouden ze zo willen uitleggen dat ze mij iets beter uitkomen. Dat komt doordat we van nature de liefde tot God missen. Wat een nood! Maar die nood kan nog worden opgelost. Want hoe zondig we ook zijn, de Heere schenkt nog genade.
Afbeelding
Adelbach
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2006, 09:33

Bericht door Adelbach »

Ik raad je aan het boek eens te lezen van dr. R. Seldenrijk.
Het zou ook voor ds. de Heer zeer nuttig zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Adelbach schreef:Ik raad je aan het boek eens te lezen van dr. R. Seldenrijk.
Het zou ook voor ds. de Heer zeer nuttig zijn.
Nou, inderdaad. Of anders de argumentatie van dr Hoek (Refoweb). Die is ook bijzonder verhelderend.
Vraag:


Als je als vrouw in een broek aan het avondmaal gaat, kun je dan wel echt bekeerd zijn? Bij een discussie op school waren twee van ons het daar niet mee eens, omdat je als je tot God bekeerd bent, je ook naar Gods wil, wil leven. De andere twee vinden dat je wel met een broek aan het avondmaal mag, omdat God volgens hen niet naar het uiterlijk kijkt, maar naar wat er in het innerlijk leeft.

Antwoord:

Er wordt verschillend gedacht over het dragen van een broek door vrouwen. Sommigen vatten de tekst Deut.22:5 zo op dat het voor de Heere een gruwel, een diepe afschuw is, wanneer een man een rok of een vrouw een pantalon draagt. Van deze uitleg wordt echter terecht afstand genomen om de volgende redenen:

a. Het gaat hier om de voor het oudtestamentische Israël geldende burgerlijke wetgeving. We houden ons als christenen niet aan de spijswetten en zoveel andere voorschriften uit Leviticus en Deuteronomium, bijv. Deut.14:21 (een bokje niet koken in de melk van zijn moeder). Dan is het willekeurig om ineens een bepaald voorschrift wél streng te handhaven.

b. Waarschijnlijk droegen mannen in die tijd gewaden die wij nu als lange jurken zouden aanduiden en de pantalon voor vrouwen was onbekend. Waar het in werkelijkheid om gaat is dat mannen zich niet als vrouwen mogen verkleden en vrouwen niet als mannen. Dat gebeurde namelijk in het kader van ontucht rond de afgodstempels. Hier ligt dan ook de blijvende actualiteit van het verbod. Het is een verbod van travestie.

c. Je zou wel een bredere toepassing kunnen maken bij dit gebod, in de zin van: kleed je als man als je man bent en als vrouw als je vrouw bent. Probeert niet opzettelijk onzichtbaar te maken of je man of vrouw bent. Dat kan heel goed door als vrouw een typisch vrouwelijke pantalon te dragen. Omgekeerd hebben de Schotten zodanige kilts, dat het duidelijk is dat het niet om rokken van vrouwen gaat.

d. Wie tot God bekeerd is, wil naar Gods wil leven. Maar dan komt het er wel op aan de juiste uitleg te geven aan de bijbelwoorden. Anders worden de gewetens gebonden zonder bijbelse noodzaak en wordt de christelijke vrijheid aangetast. Hier hebben de kerkhervormers juist scherp tegen geprotesteerd! Het is onjuist te stellen dat het Gods wil is dat een vrouw nooit een pantalon draagt. Het is nog veel meer onjuist te zeggen dat een vrouw die een pantalon draagt, niet bekeerd is. Zulke uitspraken bedroeven de Heilige Geest.

e. God ziet het innerlijke aan, maar het innerlijke komt ook uiterlijk openbaar. Wie gelovig avondmaal viert, zal dat met gepaste kleding doen, dus niet in slordige vrijetijdskleding, niet in een minirok, niet met kleren die aanstootgevend zijn. Als je als vrouw weet dat bepaalde broeders en zusters er moeite mee hebben wanneer je in een broekpak ten avondmaal komt, dan pas je uit liefde je kleding aan en draag je een rok. Hetzelfde geldt voor een man die bijvoorbeeld een kanariegeel kostuum draagt. Als je weet dat medegelovigen die kleur te opzichtig vinden voor een avondmaalsviering, dan trek je een ander pak aan. Zo eenvoudig ligt dat vanuit de fijngevoeligheid van de liefde.

Ik vrees dat mijn antwoord niet voor iedereen bevredigend is, maar ik meen dat het zo ligt. Dergelijke punten rond uiterlijke zaken zijn niet onbelangrijk, maar ze moeten evangelisch, niet wettisch benaderd worden.

Dr. J. Hoek
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Dr. J. Hoek schreef:Hetzelfde geldt voor een man die bijvoorbeeld een kanariegeel kostuum draagt.
:mrgreen:

Erg goed artikel overigens.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het dragen van een broek door de vrouw wordt wel gezien als uiting van emanicpatiedrang. Toen ik HAVO-examen geschiedenis deed, ws één van de onderwerpen "vrouwengeschiedenis". Daar kwam dit ook aan de orde. De vrouw wilde gelijk zijn aan de man en daarom ging zji o.a. :

-een broek dragen
-haar haar afknippen
-autorijden
-roken
-buitenshuis werken
-politiek bedrijven

Toch heb ik over autorijdende vrouwen eigenlijk nog nooit iets gehoord of gelezen. Terwijl dit toch uit de zelfde verkeerde koker kwam als die andere verwerpelijke zaken.
Ik heb zojuist weer eens De klop op de deur van Ina Boudier-Bakker gelezen. Daar kun je ook lezen over de ontwikkeling van de vrouwenbeweging. Voor mij toch wel een beetje een eye-opener. Dat vrouwen hun rechten 'opeisten' in veel zaken, was m.i. terecht (zeg ik als moderne vrouw). Dat men die eisen kracht bijzette door bijv. met kort haar te gaan lopen, is opvallend. Het lijkt erop of men zo alle verschil tussen man en vrouw wilde wegnemen. En dáár ligt m.i. een grens: dat je het verschil tussen man en vrouw, een scheppingsgegeven, niet accepteert en elimineert. Dat kan tot uiting komen door het knippen van het haar, het dragen van een lange broek, ja. Dus misschien moeten we daar toch iets minder coulant tegenover staan dan velen van ons gewend zijn...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:En dáár ligt m.i. een grens: dat je het verschil tussen man en vrouw, een scheppingsgegeven, niet accepteert en elimineert. Dat kan tot uiting komen door het knippen van het haar, het dragen van een lange broek, ja. Dus misschien moeten we daar toch iets minder coulant tegenover staan dan velen van ons gewend zijn...
Dus het is niet in de eerste plaats belangrijk WAT je doet, maar WAAROM je dat doet.

Toch?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Pim schreef:
Afgewezen schreef:En dáár ligt m.i. een grens: dat je het verschil tussen man en vrouw, een scheppingsgegeven, niet accepteert en elimineert. Dat kan tot uiting komen door het knippen van het haar, het dragen van een lange broek, ja. Dus misschien moeten we daar toch iets minder coulant tegenover staan dan velen van ons gewend zijn...
Dus het is niet in de eerste plaats belangrijk WAT je doet, maar WAAROM je dat doet.

Toch?
Inderdaad. Maar ik voeg daar meteen aan toe: als je weet uit welke koker bepaalde dingen komen, moet je je toch nog eens flink achter de oren krabben, wil je daaraan meedoen. Temeer als er in je omgeving tegen gewaarschuwd wordt!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Pim schreef:
Afgewezen schreef:En dáár ligt m.i. een grens: dat je het verschil tussen man en vrouw, een scheppingsgegeven, niet accepteert en elimineert. Dat kan tot uiting komen door het knippen van het haar, het dragen van een lange broek, ja. Dus misschien moeten we daar toch iets minder coulant tegenover staan dan velen van ons gewend zijn...
Dus het is niet in de eerste plaats belangrijk WAT je doet, maar WAAROM je dat doet.

Toch?
Inderdaad. Maar ik voeg daar meteen aan toe: als je weet uit welke koker bepaalde dingen komen, moet je je toch nog eens flink achter de oren krabben, wil je daaraan meedoen. Temeer als er in je omgeving tegen gewaarschuwd wordt!
Wees es ff realistisch. De jeugd heeft niets te maken met de emancipatie-geest uit de jaren 60, sterker nog, ze weten daar vaak niets van af. Het zijn de ouderen die de jongeren veroordelen om trauma's uit hun jeugd. De jeugd wil slechts wat binnen onze cultuur heel gewoon is. Ja, er is ook onderscheid tussen mannen- en vrouwenbroek.

Kortom, de tijd is verder gegaan, ook na de jaren 60. Laten we elkaar beoordelen op basis van de Schrift, niet op basis van traditie en hokjesdenken (want de broek hoort niet meer in het hokje emancipatie-drift).
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef:
Pim schreef:
Afgewezen schreef:En dáár ligt m.i. een grens: dat je het verschil tussen man en vrouw, een scheppingsgegeven, niet accepteert en elimineert. Dat kan tot uiting komen door het knippen van het haar, het dragen van een lange broek, ja. Dus misschien moeten we daar toch iets minder coulant tegenover staan dan velen van ons gewend zijn...
Dus het is niet in de eerste plaats belangrijk WAT je doet, maar WAAROM je dat doet.

Toch?
Inderdaad. Maar ik voeg daar meteen aan toe: als je weet uit welke koker bepaalde dingen komen, moet je je toch nog eens flink achter de oren krabben, wil je daaraan meedoen. Temeer als er in je omgeving tegen gewaarschuwd wordt!
Ik vraag me af of je zover moet gaan en of je kan spreken over 'meedoen'. Houdt je verantwoordelijkheid niet een keer op?
Heeft kort haar (wat is kort?) nu nog de lading van het opheffen van het verschil tussen man en vrouw? Ik vraag het me af. Bij mij in ieder geval niet.

Uit welke koker komt eigenlijk het afscheren van de baard? Uit de Verlichting, of uit de tijd van Napoleon of zo?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
elbert
Berichten: 1678
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Pim schreef: Ik vraag me af of je zover moet gaan en of je kan spreken over 'meedoen'. Houdt je verantwoordelijkheid niet een keer op?
Heeft kort haar (wat is kort?) nu nog de lading van het opheffen van het verschil tussen man en vrouw? Ik vraag het me af. Bij mij in ieder geval niet.

Uit welke koker komt eigenlijk het afscheren van de baard? Uit de Verlichting, of uit de tijd van Napoleon of zo?
Over baarden en lang of kort haar gesproken, zijn jullie bekend met de uitleg van Calvijn bij de tekst die hierover spreekt (nl. 1 Kor. 11:14):
Doth not even nature itself. He again sets forth nature as the mistress of decorum, and what was at that time in common use by universal consent and custom -- even among the Greeks -- he speaks of as being natural, for it was not always reckoned a disgrace for men to have long hair.30 Historical records bear, that in all countries in ancient times, that is, in the first ages, men wore long hair. Hence also the poets, in speaking of the ancients, are accustomed to apply to them the common epithet of unshorn.31 It was not until a late period that barbers began to be employed at Rome -- about the time of Africanus the elder. And at the time when Paul wrote these things, the practice of having the hair shorn had not yet come into use in the provinces of Gaul or in Germany. Nay more, it would have been reckoned an unseemly thing for men, no less than for women, to be shorn or shaven; but as in Greece it was reckoned all unbecoming thing for a man to allow his hair to grow long, so that those who did so were remarked as effeminate, he reckons as nature a custom that had come to be confirmed.32
Calvijn legt deze tekst dus enigszins als zijnde cultuurgebonden uit. Natuur is volgens hem in dit verband een bevestigde gewoonte. :o
jacob

Bericht door jacob »

Pim schreef:
Afgewezen schreef:
Pim schreef:
Afgewezen schreef:En dáár ligt m.i. een grens: dat je het verschil tussen man en vrouw, een scheppingsgegeven, niet accepteert en elimineert. Dat kan tot uiting komen door het knippen van het haar, het dragen van een lange broek, ja. Dus misschien moeten we daar toch iets minder coulant tegenover staan dan velen van ons gewend zijn...
Dus het is niet in de eerste plaats belangrijk WAT je doet, maar WAAROM je dat doet.

Toch?
Inderdaad. Maar ik voeg daar meteen aan toe: als je weet uit welke koker bepaalde dingen komen, moet je je toch nog eens flink achter de oren krabben, wil je daaraan meedoen. Temeer als er in je omgeving tegen gewaarschuwd wordt!
Ik vraag me af of je zover moet gaan en of je kan spreken over 'meedoen'. Houdt je verantwoordelijkheid niet een keer op?
Heeft kort haar (wat is kort?) nu nog de lading van het opheffen van het verschil tussen man en vrouw? Ik vraag het me af. Bij mij in ieder geval niet.

Uit welke koker komt eigenlijk het afscheren van de baard? Uit de Verlichting, of uit de tijd van Napoleon of zo?
Dat waren zich zelf profilerende homo's ten tijde van de Romeinen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Als bepalend is uit welke koker een gewoonte of recht komt, willen de dames dan bij dezen hun rijbewijs inleveren, hun stemrecht, hun handelingsbekwaamheid, willen de werknemers dan hun stemrecht weer kwijt en allerlei door de socialisten afgedwongen rechten?

Het is toch op allerlei terreinen zo dat een bepaalde pressiegroep dingen voor elkaar krijgt waar de rest dan geruik van maakt.

Of weiger je jouw loonsverhoging als het door een stakingsdreiging van de vakbonden is afgedwongen? En geef je je kinderen geen seksuele voorlichting meer omdat dat voor de sexuele revolutie ook nauwelijks gebeurde? Moeten we weer slaven gaan houden omdat het de liberalen waren die dit als eerste wilden afschaffen? Voeren we de apartheid in Zuid-Afrika weer in omdat het de communisten en de linksen waren die daar als eersten tegen ageerden?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als bepalend is uit welke koker een gewoonte of recht komt, willen de dames dan bij dezen hun rijbewijs inleveren, hun stemrecht, hun handelingsbekwaamheid,
En wil de SGP het vrouwenlidmaatschap terugdraaien, die komt voort uit dezelfde verdorven bron als de broek voor vrouwen...

Opvallend dat de meeste anti-broek strijders opeens pro- of onbevooroordeeld tegenover het vrouwenlidmaatschap staan. Terwijl dat veel verder gaat...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Zoals ik al eerder aangaf, vind ik het goed dat de vrouw nu een aantal verworvenheden heeft, die ze vroeger niet had.
Omdat er geen enkele reden was waarom een vrouw bepaalde dingen níét en een man bepaalde dingen wél deed of mocht (studeren, leiding geven, stemmen).
Waar het mij om gaat is, dat er óók zaken zijn die typisch vrouwelijk zijn, zoals kleding en haardracht, die corresponderen met het scheppingsgegeven dat man en vrouw verschillend zijn, en dat ook díé op de schop moesten. Daar zou een grens kunnen liggen, zeker in het licht van de kleding- en haadrachtteksten in de Bijbel.
(Ik heb het trouwens niet over de 60'er jaren gehad; de vrouwenbeweging was er al in de 19e eeuw.)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Waar het mij om gaat is, dat er óók zaken zijn die typisch vrouwelijk zijn, zoals kleding en haardracht, die corresponderen met het scheppingsgegeven dat man en vrouw verschillend zijn, en dat ook díé op de schop moesten. Daar zou een grens kunnen liggen, zeker in het licht van de kleding- en haadrachtteksten in de Bijbel.
Kleding typisch vrouwelijk? Ik zou het anders willen stellen; broek is werkkleding. Als een vrouw mag werken van jou, is er geen reden om haar die werkkleding (lees: broek) te ontzeggen.

Daarbij zijn haardracht en kleding tijdgebonden. Zie de pruikentijd, of de kleding van een paar 100 jaar geleden. Of nog recenter, de kuitbroek, die binnen bepaalde kringen standaard predikantskleding was (nu zou men het spottend vinden als een predikant zo op de preekstoel zou staan). Nee, ik zou graag een argument van je willen waarom de broek niet onderdeel uitmaakt van de kleding van nu, maar opstand vertegenwoordigd...
Plaats reactie