Ik legde het op een iets andere manier uit maar zo bedoelde ik eigenlijk ook. Alleen is er inderdaad ook een groep mensen die de wet niet houden en niet geloven.Marnix schreef:Volgens mij zijn er globaal gezien 3 groepen:haaf schreef:Volgens mij is het ongeveer zo.
Voor de bekering probeert de mens de wet te houden (als ze dat al doen) om daar mee de zaligheid te 'verdienen'. [edit] dat zal niet kunnen.
Maar iemand die bekeerd is, dus deel heeft aan het offer van Christus weet dat hij de wet niet volkomen kan houden maar zal het uit dankbaarheid naar God wel zoveel mogelijk proberen
Onbekeerde kerkmensen die het evangelie wel kennen. Ze houden zich niet aan de wet of proberen zalig te worden door naar de wet te leven maar kennen Jezus niet als hun verlosser.
Onbekeerde mensen die niet geloven. Ze houden zich niet aan de wet want ze geloven niet in God en dus ook niet in de Bijbel.
Bekeerden. Ze houden zich aan de wet uit dankbaarheid, liefde en omdat ze beseffen dat de wet goed is.
Onder de Wet ...........
en je hebt natuurlijk nog de groep die de wet houd, niet denkt gelovig te zijn maar dat wel is 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Miscanthus
Als ze geloven welMiscanthus schreef:vallen die met een plof in de hemel?Marnix schreef:en je hebt natuurlijk nog de groep die de wet houd, niet denkt gelovig te zijn maar dat wel is

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is maar de vraag of we die wet uit dankbaarheid moeten houden als gelovigen. Dit kan alsnog wettisch worden, en het idee dat we God iets terug geven als dank voor onze verlossing gaat er bij mij moeilijk in, want zo dankbaar zijn we niet vaak.
Ik vind in Evangelische gehoorzaamheid veel meer herkenning, dan het doen van de wet uit dankbaarheid.
Verder ben ik hier niet helemaal uit. Ik begrijp ook niet waarom 'de wet te doen uit dankbaarheid'zo alom geleerd is.
Ik vind in Evangelische gehoorzaamheid veel meer herkenning, dan het doen van de wet uit dankbaarheid.
Verder ben ik hier niet helemaal uit. Ik begrijp ook niet waarom 'de wet te doen uit dankbaarheid'zo alom geleerd is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ook in de HC staat de wet in het hoofdstuk van de Dankbaarheid.
En wettisch leven is niet goed, maar je moet wel wettig leven.
Dat betekend dus dat je de wet niet boven het Evangelie mag zetten, net zo min je het Evangelie niet boven de wet mag plaatsen.
Het is ook niet voor niks dat er Wet én Evangelie gepreekt moet worden.
Want bij een wettisch leven wordt het Evangelie uit het oog verloren, terwijl je als je eenzijdig evangelisch denkt/leeft je de Wet uit het oog verliest. Een goed evenwicht is dus noodzakelijk.
hierbij nog een paar vragen uit de HC:
Vr.114. Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Antw. Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid (a); doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven (b).
(a) 1Jo 1:8 Ro 7:14,15 Pre 7:20 1Co 13:9 (b) Ro 7:22 Ps 1:2
Vr.115. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen (a), en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken (b). Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken (c).
(a) Ro 3:20 1Jo 1:9 Ps 32:5 (b) Mt 5:6 Ro 7:24,25 (c) 1Co 9:24 Philip 3:12-14
En wettisch leven is niet goed, maar je moet wel wettig leven.
Dat betekend dus dat je de wet niet boven het Evangelie mag zetten, net zo min je het Evangelie niet boven de wet mag plaatsen.
Het is ook niet voor niks dat er Wet én Evangelie gepreekt moet worden.
Want bij een wettisch leven wordt het Evangelie uit het oog verloren, terwijl je als je eenzijdig evangelisch denkt/leeft je de Wet uit het oog verliest. Een goed evenwicht is dus noodzakelijk.
hierbij nog een paar vragen uit de HC:
Vr.114. Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Antw. Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid (a); doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven (b).
(a) 1Jo 1:8 Ro 7:14,15 Pre 7:20 1Co 13:9 (b) Ro 7:22 Ps 1:2
Vr.115. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen (a), en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken (b). Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken (c).
(a) Ro 3:20 1Jo 1:9 Ps 32:5 (b) Mt 5:6 Ro 7:24,25 (c) 1Co 9:24 Philip 3:12-14
Ehm. Het idee dat we God iets terug geven uit dankbaarheid is niet onbijbels, zolang dat geen geven is om iets te verdienen. God vraagt van ons dat we ons leven aan Hem wijden, Hem dienen en eren en vooral liefhebben. Wou je dan zeggen dat liefde niets met geven te maken heeft? Zoals een bruid de bruidegom liefheeft en rekening houdt met wat ze wil, zo houdt een christen van God, zijn Vader... en laat dat ook zien door hoe hij leeft. (de wet)Gian schreef:Het is maar de vraag of we die wet uit dankbaarheid moeten houden als gelovigen. Dit kan alsnog wettisch worden, en het idee dat we God iets terug geven als dank voor onze verlossing gaat er bij mij moeilijk in, want zo dankbaar zijn we niet vaak.