Editing movies to delete objectionable language, sex and violence is an "illegitimate business" that hurts Hollywood studios and directors who own the movie rights, said U.S. District Judge Richard P. Matsch in a decision released Thursday in Denver.
Bron: http://abcnews.go.com/Entertainment/wir ... SFeeds0312
Verwijderen vloeken, sex en geweld uit films niet toegestaan
Begrijpelijk, op zich. Zo'n werk valt ook onder het auteursrecht. Als iedereen maar een beetje gaat knoeien om dingen die hem niet bevallen uit zo'n film te knippen, is het einde zoek. Je hebt twee keuzes: of je bekijkt de film zoals die is, of je vindt hem vanwege bepaalde scenes onaanvaardbaar, en dan kijk je hem niet.
Mijn moeder is bibliothecaresse van de kerkbieb. Zo nu en dan komt er weer eens boek terug waarin 'In de verte donderde het onweer' of dergelijke zinnen met zwarte marker onleesbaar zijn gemaakt. Op die manier regeert degene met het nauwste geweten en de dikste markeerstift.
Mijn moeder is bibliothecaresse van de kerkbieb. Zo nu en dan komt er weer eens boek terug waarin 'In de verte donderde het onweer' of dergelijke zinnen met zwarte marker onleesbaar zijn gemaakt. Op die manier regeert degene met het nauwste geweten en de dikste markeerstift.
:mrgreen: Wij hadden vroeger op 't dorp ook een bieb van verschillende kerken. Daar censureerde een commissie de boeken. Op een keer zagen wij in een kinderboek "witte trouwjurk" was doorgehaald en er "blauwe trouwjurk" van was gemaakt.David J schreef:Begrijpelijk, op zich. Zo'n werk valt ook onder het auteursrecht. Als iedereen maar een beetje gaat knoeien om dingen die hem niet bevallen uit zo'n film te knippen, is het einde zoek. Je hebt twee keuzes: of je bekijkt de film zoals die is, of je vindt hem vanwege bepaalde scenes onaanvaardbaar, en dan kijk je hem niet.
Ik zou dat overigens als auteur of regisseur niet op prijs stellen. Een boek of film is toch je geesteskind en als jan en alleman daarin gaat zitten moeken zitten ze wel aan intieme dingen te peuteren.
Als ik een verhalencd voor de kids kopieer, wil ik er nog weleens rare woorden uitknippen en een boek van mezelf wil ik ook nog weleens kuisen, maar dat is privébezit. Om uitgepiepte of doorgekraste boeken, cd's of films in de handel of in de uitleen te brengen, dat gaat wel erg ver.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Aangezien je er vrijwel standaard vanuit kunt gaan dat élke film of vrijwel e'lk boek scenes bevat die "niet kunnen", kun je dus in de praktijk "niets" meer zien of lezen, tenzij je auteurs hebt van streng orthodoxe snit, en die zijn niet écht dik gezaaid, tóch?
Je kunt óók een ándere invalshoek kiezen:
Je wéét dat "een" film/boek scenes bevat die je niet bevallen, dan kun je die aan het geweten van de auteur toeschrijven en er overheen lezen/zien, óf je accepteerd NIETS en ziet/leest dus geen enkel filmwerk/boek.
Lijkt me toch een wat armetierig bestaan feitelijk, want God heeft toch niet alléén mineur, maar toch óók majeur geschapen? Net zoals niet alles zwart is, maar ook oneindig veel kleuren heeft in alles rondom ons, of is dat soms niet het werk Gods, die kleuren?
Het verwijst ons naar de veelheid {van uitingen} van mensen en hun handelen en denken, en derhalve Godswerk.
Je kunt óók een ándere invalshoek kiezen:
Je wéét dat "een" film/boek scenes bevat die je niet bevallen, dan kun je die aan het geweten van de auteur toeschrijven en er overheen lezen/zien, óf je accepteerd NIETS en ziet/leest dus geen enkel filmwerk/boek.
Lijkt me toch een wat armetierig bestaan feitelijk, want God heeft toch niet alléén mineur, maar toch óók majeur geschapen? Net zoals niet alles zwart is, maar ook oneindig veel kleuren heeft in alles rondom ons, of is dat soms niet het werk Gods, die kleuren?
Het verwijst ons naar de veelheid {van uitingen} van mensen en hun handelen en denken, en derhalve Godswerk.
Sowieso vind ik het lastig wat ik nu aanmoet met sex, geweld en vloeken in kuntsuitingen.
Je kunt geen film maken over, laten we zeggen, de grote vaart, waar de matrozen 'grutjes' groepen als ze iets op hun teen krijgen. En sexualiteit hoort gewoon bij het leven, al wil ik natuurlijk niet geconfronteerd worden met expliciet materiaal (wapperende gordijnen o.i.d. is wat mij betreft oke)
Je kunt geen film maken over, laten we zeggen, de grote vaart, waar de matrozen 'grutjes' groepen als ze iets op hun teen krijgen. En sexualiteit hoort gewoon bij het leven, al wil ik natuurlijk niet geconfronteerd worden met expliciet materiaal (wapperende gordijnen o.i.d. is wat mij betreft oke)
Steel jij verhalencd's Unionist? Foei!Unionist schreef:Als ik een verhalencd voor de kids kopieer (...)