Te koop:(engelse) gereformeerde boeken over de kinderdoop

mayflower

Te koop:(engelse) gereformeerde boeken over de kinderdoop

Bericht door mayflower »

Ik doe een aantal (engelstalige) theologische boeken weg, die over de kinderdoop gaan. Hoewel ik niet meer overtuigd ben van deze visie (ben overtuigd geraakt van de doop na bekering en/of belijdenis), zijn dit wel een van de beste onderbouwde theologische studieboeken geweest die ik over de kinderdoop heb gelezen.

Als iemand geintereseerd is, of weet iemand die graag meer studie en theologische boeken over dit onderwerp wilt zijn deze boeken een aanrader.

Ik denk zelf aan een totaal prijs van 50 eur.
Dit is absoluut niet te veel, en de boeken verkeren in een zeer goede staat of zien er als nieuw uit (ben erg zuinig met boeken)

Ik verkoop ze om weer andere theologische boeken te kopen.

Hughes Oliphant Old - The shaping of the reformed baptismal rite in the sixteenth century, SB, 1992, 324 pag. Boek is als nieuw (nieuw prijs was 28,50 eur.)

Joachim Jeremias - The origin sof infant baptism, SB,91 pag.

Joachim Jeremias - Infant baptism in the first for centuries, SB, 111 pag.

Gregg strawbridge (edited) - The case for covenantal infant baptism, SB, 330 pag.

James Dale - Christic baptism and patristic baptism (An inquiry into the meaning of the word), SB, 667 pag.

James Dale - Johannic baptism (An inquiry into the meaning of the word), SB, 428 pag.

James Dale - Judaic baptism (An inquiry into the meaning of the word), SB, 400 pag.

Douglas Wilson - To a thousand generations (Covenant mercy for the people of God), SB, 123 pag.

David Engelsma - The covenant of God and the childeren of believers, HB, 239 pag.

Randy Booth - Childeren of the promise (the case for infant baptism), SB, 190 pag.
refo

Bericht door refo »

Als je na al die boeken overtuigd bent geraakt dat de kinderdoop niet juist is, zijn het allemaal geen aanraders....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:Als je na al die boeken overtuigd bent geraakt dat de kinderdoop niet juist is, zijn het allemaal geen aanraders....
Goed lezen: ze noemt deze boeken aanraders mbt de visie op kinderdoop. Jammer mayflower, nu dus onbruikbaar geworden??
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben buitengewoon geinteresseerd in de boeken van Jeremias.
Kan ik die ook los kopen?
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
refo schreef:Als je na al die boeken overtuigd bent geraakt dat de kinderdoop niet juist is, zijn het allemaal geen aanraders....
Goed lezen: ze noemt deze boeken aanraders mbt de visie op kinderdoop. Jammer mayflower, nu dus onbruikbaar geworden??
Goed lezen. Dat doe ik wel, maar jij niet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Mister schreef:
Goed lezen. Dat doe ik wel, maar jij niet.
:?:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Refo bedoelt wellicht dat het geen goede kunnen boeken zijn als ze Mayflower niet van de kinderdoop overtuigd hebben.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

zijn dit wel een van de beste onderbouwde theologische studieboeken geweest die ik over de kinderdoop heb gelezen.
Dit spreekt toch voor zich? Aan die boeken ligt het niet!
Vincent

Bericht door Vincent »

Mister schreef:
zijn dit wel een van de beste onderbouwde theologische studieboeken geweest die ik over de kinderdoop heb gelezen.
In plaats van te zani**en zou ik als ik jullie was je kans grijpen en deze boeken kopen!

Ik ben een armlastige student en heb geen zin om lang te reizen.

En waarschijnlijk woont Mayflower niet in de omgeving van Dordrecht?

Indien wel zit ik er sterk over te denken om ze bij je op te gaan halen, mayflower.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je misschien ook kunnen volstaan met een simpel, Nederlandstalig boekje, namelijk 'Volwassendoop-kinderdoop-herdoop', van dr. C. Graafland.
:wink:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Vincent schreef:
Mister schreef:
In plaats van te zani**en zou ik als ik jullie was je kans grijpen en deze boeken kopen!

Indien wel zit ik er sterk over te denken om ze bij je op te gaan halen, mayflower.
Zaniken? Kom zeg, Vincent, grijp jij je eigen kansen nu maar!
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vincent

Bericht door Vincent »

Mister schreef:
Vincent schreef:
Mister schreef:

Zaniken? Kom zeg, Vincent, grijp jij je eigen kansen nu maar!

Dat heb ik dus gedaan 8) Volgende week worden die boeken van mij 8) , met grote dank aan Mayflower. Ik krijg maandelijks van de IB-groep een bedragje en mijn ouders zijn aardige mensen, zij geven mij eten en onderdak, dus dit moet dan maar een keertje he :P

Laten we blij zijn dat er baptisten/evangelische -broeders en zusters zijn die zich blijkbaar willen verdiepen in de kinderdoop, waaruit ze ongetwijfeld op z'n minst een aantal gedachten meenemen of van kunnen leren. Zoals wij ook weer dingen kunnen leren van hen die de volwassendoop aanhangen (bijv. gevaar van verbondsautomatisme).

Neemt niet weg dat ik blij ben als kind gedoopt te zijn, hoewel, blij.... ik doe er te weinig mee. :oops:
mayflower

Bericht door mayflower »

Vincent schreef:
Mister schreef:[Laten we blij zijn dat er baptisten/evangelische -broeders en zusters zijn die zich blijkbaar willen verdiepen in de kinderdoop, waaruit ze ongetwijfeld op z'n minst een aantal gedachten meenemen of van kunnen leren. Zoals wij ook weer dingen kunnen leren van hen die de volwassendoop aanhangen (bijv. gevaar van verbondsautomatisme).:
Ik ben 10 jaar geleden door Gods genade tot bekering gekomen in een baptistengemeente. Toen ging ik theologie (9 maanden) studeren in the US, kwam ik voor de eerste keer werken tegen van gereformeerde & calvinistische theologen en puriteinen, en ging (verschillende) werken van John Owen, Stephen Charnock, Jonathan Edwards, (dagboek) David Brainerd,Spurgeon en Lloyd Jones lezen. Toen ik 6 maanden in India woonde, begon ik met de Institutie van Calvijn, dat voor mij echt de ogen opende voor Gods Soevereine Almacht en Uitverkiezing en de totale verdorvenheid van de mens. Ik was nog nergens geen theologie tegen gekomen waarin zo de centraliteit van de Here God onderwezen werd, en de systematische verklaring gaven me veel inzicht in de deugden van de Here God. Deze inzichten brachten mij daadwerkelijk op mijn knieeen.

Automatisch komt men uit tot de kwestie van het verbond en de relatie tot de doop. Door het boek van Randy Booth - Childeren of the promise (die de eenheid tussen van het OT en NT laat zien, en betekenissen besnijdenis en kinderdoop) werd ik overtuigd dat het gehele gezin (waarvan een van de ouders gelovig is) gedoopt behoort te worden. Ik bleef in die tijd wel nog lid van de baptistengemeente, maar had hier strijdt mee (was vrij actief in de kerk).

In die tijd was wel een punt nog niet duidelijk voor mij. Er wordt onderwezen dat het verbond met Abraham al verbond der genade was, omdat hierin verwezen werd naar de Here Jezus Christus, men spreekt in dit verbond over de belofte en de zegel van de belofte, deze belofte zien we terug d.m.v. de doop. Herman Witsius en vele andere theologen zeggen dat het verbond met Abraham al het genade verbond zou zijn in de Oud Testamentische bedeling.

Maar de vraag was dan; was het verbond met Abraham wel het verbond der genade, en is de besnijdenis hiervan het teken?
Hoewel ik geloof dat vanaf Genesis 3 (moederbelofte) het genade verbond zich ontvouwd door de verbonden in het OT heen, is het verbond met Abraham opzichzelf niet expliciet het genadeverbond.

Want men leest keer op keer dat het verbond met Abraham verbroken kon worden, zie Genesis 17:14, Jeremiah 31:32, Deuteronomy 28, 29:19-25.
Door de natuurlijke geboorte was men al in het verbond met Abraham, wat verbroken kon worden.

Ik ben ervan overtuigd dat het genadeverbond alleen is opgericht met de uitverkorenen. Zie :

Westminster confessie :

"...31 Vraag - Met wie werd dat genade verbond gemaakt ?
Antwoord - Het genadeverbond werd gemaakt met Christus als de tweede Adam, en in Hem al de uitverkorenen van zijn zaad.....

London baptist confessie 1689 :

"....7.3 Dit verbond is geopenbaard in het Evangelie; allereerst aan Adam in de belofte van verlossing door het zaad van de vrouw en daarna steeds meer totdat de volledige ontvouwing ervan in het Nieuwe Testament tot stand kwam. Het is gegrond in de uitvoering van het eeuwige verbond dat tussen de Vader en de Zoon van den beginne was voor de verlossing der uitverkorenen. Het is alleen door de genade van dit verbond dat het gehele nageslacht van de gevallen Adam dat gered is, het eeuwige leven en een gezegende onsterfelijkheid heeft ontvangen. De mens nu is geheel incapabel om acceptatie bij God te bewerken op diezelfde gronden waaraan Adam voldeed in zijn staat van onschuld...."

Het is belangrijk om te lezen wat Jeremiah 31:33-34 schrijft:

31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.....

Dit spreekt over het nieuwe verbond, en dit nieuwe verbond is de vervulling (door Christus) van alle andere verbonden van het OT (wetten, ceremoniële, Abraham en Mozes). Dit nieuwe verbond dat kan niet verbroken zoals we lezen met bijv. het verbond met Abraham en zijn nageslacht.

In het OT was men door de natuurlijke geboorte (dus een ieder) een huisgenoot van Abraham, nu in het NT word men alleen door de wedergeboorte een huisgenoot van Christus.

Natuurlijk waren alle ware (uitverkoren) gelovigen in het OT deel van dat genadeverbond, maar ze behoorden net zoals de niet-uitvolkeren, die als iedere natuurlijk nageslacht tot het verbond van Abraham.

De twijfels kreeg ik ook bij de zogenaamde huisgezinnendopen waarin beweerd word dat er ook zuigelingen gedoopt zouden worden in Handelingen 10:47-48, 6:31.

- Wie kan nu nog weigeren deze mensen met water te dopen, nu ze net als wij de heilige Geest hebben ontvangen?

- Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’

In deze verzen komt zo duidelijk naar voren toe, dat men kon zien dat men de Heilige Geest ontving, en dat er de zekerheid is dat al de huisgenoten gered waren. Dit komt alleen maar door het feit dat al de huisgenoten wederomgeboren werden en zich bekeerden.

Het is dan ook typisch dat men in NT de doop alleen in relatie ziet tot bekering en wedergeboorte. Natuurlijk zijn er altijd hypocrieten bij, maar dat zijn geen verbondbrekers (zoals bij het verbond van Abraham en Mozes), ze hebben nooit tot het verbond behoord.

Ikzelf ben overtuigd van de verbondstheologie. Ik ben geen dispensatiolist, ik geloof dat we voor Genesis 3 (met Adam) een werkverbond zien, en na Genesis 3 het genadeverbond (met alle uitvolkoren). Dit genadeverbond ontvouwt zich steeds meer en meer door alle andere verbonden en schaduwen heen, tot dat het vervult is in het nieuwe verbond door Christus. Het verschil is wel hierbij dat ik geloof dat kinderen in een christelijk gezin niet bij de natuurlijke geboorte de teken van doop behoren te ontvangen, want je geeft eigelijk aan dat dit kind wedergeboren is, terwijl men nog niet de vrucht en belijdenis kan zien en horen. Men geeft ook hierbij aan dat het verbond verbroken kan worden, of (vanuit de visie van de kinderdoop) doopt men op de veronderstelde wedergeboorte?

Verder wil ik opmerken dat ik niet de uitdrukking; volwassendoop zal gebruiken. Ik geloof alleen maar in een doop na bekering/belijdenis, dat kan bij volwassen als jonge kinderen zijn.

Voor meer informatie verwijs ik graag naar : http://www.refobaptisten.nl/theologie_e ... tisten.htm

Boeken die ik van harte wil aanbevelen zijn:

- Stander, H.F. & Louw, J.P. - Baptism In The Early Church
- Henry Danvers - Treatise of Baptism
- Nehemiah Cox - COVENANT THEOLOGY FROM ADAM TO CHRIST
- Fred Malone - The Baptism of Disciples Alone (A Covenantal Argument for Credobaptism versus Paedobaptism)
- Samuel Waldron - A REFORMED BAPTIST MANIFESTO (The New Covenant Constitution of the Church)
- Sam Waldron - 1689 BAPTIST CONFESSION OF FAITH (Modern Exposition)
Laatst gewijzigd door mayflower op 08 jul 2006, 03:26, 1 keer totaal gewijzigd.
mayflower

Bericht door mayflower »

[e
Laatst gewijzigd door mayflower op 08 jul 2006, 03:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie