Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar

Kislev

Bericht door Kislev »

Erasmiaan schreef:
Wout schreef:Zojuist vernomen: Kandidaat Van Belzen heeft het beroep naar Veenendaal aangenomen.
En bedankt voor alle andere beroepen... Jammer... maar als dit de weg is, wie ben ik dan om er wat van te zeggen.

Overigens ben ik het met Unionist oneens. Ik denk dat het merendeel van de GerGemmers bij verhuizing niet of nauwelijks rekening houdt met de kerk. Men verhuist omdat ze een andere baan kregen, omdat elders de huizen goedkoper zijn, omdat de omgeving mooier is, omdat de stad onleefbaar is geworden... En overigens in alle omliggende dorpen getuig je nog steeds, omdat "we" nu eenmaal een minderheid zijn.

Maar wat was beter; Lot die in de grote stad leefde en getuigde of Abraham die eenzaam in het veld leefde?
Abraham in het veld. Want Lot getuigde niet in Sodom. Toen hij in de nacht dat de engelen hem waarschuwden zijn schoonzoons ging halen en waarschuwde dachten ze dat Lot een grapje maakte.

Zelf bij het kiezen van een woonplaats wel op de kerk gelet, en op lagere school waar je eventuele kinderen op kunt doen.
Leonius

Bericht door Leonius »

Kislev schreef:
joost85 schreef:Ik heb het net ook gehoord. Veel te grote gemeente (meer dan 2000 zielen) voor een pasbeginnende predikant.
Daar dacht de Heere blijkbaar anders over.....
Weet ik niet, zal moeten blijken.....
Unionist

Bericht door Unionist »

Lot in Sodom en Abraham in het veld, tja...

Lot woonde in Sodom, maar nadat hij naar het platteland vertrok, woonde Sodom in Lot.

Niet echt een sterkte vergelijking, denk ik. Wat wordt er meer verheerlijkt in de BIjbel: de stad Jeruzalem of het dorpje Bethanië?

Zo kun je natuurlijk door blijven gaan. Iedere wijsneus vindt wel iets dat hem past. Het gaat mij om het principe: Wegtrkken uit je omgeving omdta je denkt dat het ergens anders makkeliker is om als refo te wonen. Voglens mij worden we daar niet toe geroepen.

"Ik weet uw werken, en waar gij woont; namelijk daar de troon des satans is". Die mensen hadden ook maar beter uit Pergamum weg kunnen trekken om samen met mensen uit de goddeloze stad Korinthe een kerk en een school te stichten?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev

Bericht door Kislev »

Heeft het RD enige tijd terug niet een serie gehad over christen zijn in de stad?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Wout schreef:
Unionist schreef:En Veenendaal is een behoorlijk mondige en verdeelde gemeente.
Is dat zo?
Best wel.

Ik heb er veel familie, dus dan weet je 't wel... :mrgreen:
Hoe zit het nu precies met de gemeente Ede?
Dat is toch een afdeling van Veenendaal?
Is kand. Van Belzen dan straks dominee over Veenendaal+Ede?
Dus 2000+nog een flink aantal zielen?

(Je merkt: FJ heeft nog niets gestuurd :wink: )
Unionist

Bericht door Unionist »

Kislev schreef:Heeft het RD enige tijd terug niet een serie gehad over christen zijn in de stad?
Zie http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... ight=janse
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:
Wout schreef:
Unionist schreef:En Veenendaal is een behoorlijk mondige en verdeelde gemeente.
Is dat zo?
Best wel.

Ik heb er veel familie, dus dan weet je 't wel... :mrgreen:
Hoe zit het nu precies met de gemeente Ede?

(Je merkt: FJ heeft nog niets gestuurd :wink: )
Nee, ik zit er ook al met smart op te wachten...Beloofd is beloofd, nietwaar?

Ik denk dat hij dan ook wel in Ede zal voorgaan. Een groot deel van de leden in Ede is overigens afkomstig uit de gemeente van Veenendaal. En een deel van de GG'ers uit Ede kerkt ong als vanouds in Wageningen of Arnhem.
Wout

Bericht door Wout »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:Hoe zit het nu precies met de gemeente Ede?
Ik denk dat hij dan ook wel in Ede zal voorgaan. Een groot deel van de leden in Ede is overigens afkomstig uit de gemeente van Veenendaal. En een deel van de GG'ers uit Ede kerkt ong als vanouds in Wageningen of Arnhem.
Tijdens de ledenvergadering onlangs (om het beroep uit te brengen op -zo bleek- kand. Van Belzen) werd door de 'leidende' ouderling van Ede aangegeven dat binnenkort het verzoek gedaan gaat worden om Ede een zelfstandige gemeente te laten worden. Zal dus wel niet zo lang meer duren. Tot die tijd is Van Belzen dan ook ds van de afdeling Ede. Totaal zo'n 2.400 zielen.
Vincent

Bericht door Vincent »

Wout schreef:
Unionist schreef:
Tiberius schreef:Hoe zit het nu precies met de gemeente Ede?
Tijdens de ledenvergadering onlangs (om het beroep uit te brengen op -zo bleek- kand. Van Belzen) werd door de 'leidende' ouderling van Ede aangegeven dat binnenkort het verzoek gedaan gaat worden om Ede een zelfstandige gemeente te laten worden. Zal dus wel niet zo lang meer duren. Tot die tijd is Van Belzen dan ook ds van de afdeling Ede. Totaal zo'n 2.400 zielen.
2400?? :roll: :roll: Dat is echt erg :shock:
Kislev

Bericht door Kislev »

Beroepen: te Meeuwen, kand. J. van Belzen te Arnemuiden.

:|
jan03

Bericht door jan03 »

Kislev schreef:Beroepen: te Meeuwen, kand. J. van Belzen te Arnemuiden.

:|
:P
refo

Bericht door refo »

|
Dat zei Pim 2 uur eerder ook al
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:

|
Dat zei Pim 2 uur eerder ook al
O ja, nu zie ik het. Sorry!!
Gian

Bericht door Gian »

joost85 schreef:Ik heb het net ook gehoord. Veel te grote gemeente (meer dan 2000 zielen) voor een pasbeginnende predikant.
Dat begrijp ik ook nooit. Het is onderhand gewoon dat je als eerste gemeente direct een van de grootste neemt.

Hoe heet die (..) ds uit Krabbendijke ook alweer?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Je bedoelt Ds.A,Verschuure.?
Al met al was er dat betreft wel veel goeds in de (helaas) voorm.Ned.Herv.Kerk,Bijna alle predikanten begonnen hun loopbaan in een kleinegemeente meestal op het platteland.Daarom waren er ook verschillende ":kandidaatsgemeenten" die meestal om de 4-5 jaar weer een nieuwe jonge predikant konden begroeten.Het lijkt mij enorm zwaar om in een gemeente als Veenendaal te beginnen of is Kand,J.,van Belzen al een man "op leeftijd".
Plaats reactie