Geref. Gemeenten stellen kandidaat beroepbaar

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gemakzucht zal zeker een rol spelen.

Maar je ziet sowieso een trek van de stad naar satelietgemeentes. Ook mijn niet-christelijke buurman kiest voor een ruim opgezette nieuwbouwwijk in een satelietgemeente in plaats van 3 hoog in hartje stad tussen de Turken. Dat heeft niet zoveel met getuigen te maken, dan wel met wooncomfort.

Bovendien: ook in zo'n satelietgemeente zit je vaak op een eenzame post. Of het nu Barendrecht, Capelle of Ridderkerk is. Ondanks dat daar de predikanten staan (of veel komen).
Ook daar moet je (tot voor kort) naar de kerk spitsroeden lopen tussen de oranje vlaggetjes, om maar wat te noemen.
Miscanthus schreef:Draagt elkanders lasten ...toch?
Gewoon rouleren zou misschien beter zijn.
Dat zou ook wel wat zijn.
Dominees niet meer vast op 1 plek, maar bijvoorbeeld elk jaar naar een volgende gemeente.
Dat heeft grote voordelen:
- iedereen heeft van tijd tot tijd een eigen dominee
- het beroepingswerk kan dan wat minder de indruk wekken van 3x schieten voor een kwartje
- een dominee en een gemeente "roesten" niet meer aan elkaar vast.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb het ook niet over gáán wonen, maar blíjven wonen. Dat is nogal een verschil, niet?

Ik lees in de BIjbel wel van een heleboel mensen die in een grote stad woonden. Babel, Korinthe, dat waren nogal steden. Trokken die mensen weg? Of zochten ze het goede voor de stad? Daar lees ik wél dingen over in de Bijbel.

Suburbanisatie is inderdaad niet beperkt tot de reformatorische christenen. Maar je ziet bij christenen wel vaak de neiging om veilig op een kluitje te gaan wonen. Ik zie dat hier nog regelmatig gebeuren. Zoals je weet werk ik op een groeiende reformatorische scholengemeenschap in een van de grote steden van Oost-Nederland. Die school heeft een flinke aantrekkingskracht op mensen uit het westen. Tientallen personeelsleden zijn de laatste jaren oostwaarts getrokken. (Dat is al een verschijnsel op zich, je hebt ook refoscholen in het westen, dus waarom komt men hierheen). Waar gaan die mensen wonen? Een enkeling kiest voor Apeldoorn zelf. Die komt heerlijk 's morgens op de fiets naar school. Maar het overgrote merendeel kiest ervoor om een huis te kopen op 30 à 40 kilometer van het werk. Massaal trekt men naar plaatsen als Rijssen, Veenendaal en Nunspeet.

Soms spreek ik weleens iemand en vraag dan of hij wel wijs is. Wie gaat er nou 40 km van zijn werk afwonen als hij toch naar het oosten verhuist? Nou, dan blijkt dat met vooral het verschijnsel stad griezelig vindt. Alsof iedere Apeldoorner achthoog in een flat woont. Men vindt het fijner om tussen "eigen volk" te wonen. Daarom vallen prachtige dorpen rond Apeldoorn als Beekbergen, Twello of Vaassen ook af.

Dit verschijnsel gelt overigens ook voor werknemers bij de andere grote refo-werkgever in onze stad. Om half vijf draaien daar heel wat auto's de A1 op. Allemaal voormalige Zeeuwen en Randstedelingen, op weg naar hun huis in Barneveld of Elspeet.

Ik blijf dat een raar verschijnsel vinden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Is wel iets voor een nieuw topic.

Ik heb een klant gehad op de boezemsingel in Rotterdam (niet de TS ofzo) Ik vind dat toch niet prettig wonen daar. Het lijkt me heel verstandig van jonge gezinnen om dan in Capelle te gaan wonen. Internet filteren we toch ook zo graag? Waarom dan niet de dingen die de kinderen dagelijks in real life zien kunnen?

De terugtrekking op de bastions van de GG zie je inderdaad toenemen. Dat bevordert dat je niet meer hoeft na te denken.
dré

Bericht door dré »

ik kom dus ook regelmatig op de Boezemsingel (niet de TS)

In zijn algemeenheid is het daar uitermate rustig wonen. We hebben daar zondag's echt nooit problemen in de omgeving.
Als je aan de singel woont, woon je echt niet slecht!!

OK ,ik woon er niet, zelfs niet meer in Rotterdam maar net er buiten. Ook ik zou niet graag overal in Rotterdam willen wonen.
dré
--------

Credo in unum Deo
Unionist

Bericht door Unionist »

Grappige vergelijking met internet. Maar b.v. Amsterdam is toch wel iets groter dan de Wallen? Het is toch niet zo dat je met oogkleppen door Rotterdam moet lopen omdat het een waar Sodom en Gomorra is? En als het om verleiding gaat: Ook Veenendaal heeft haar bordelen. En het rustige dorpje waar ik vandaan kom kende ook de jaarlijkse Acherhoekse concerten waar de meisjes er rond voor uit kwamen dat ze vrouw waren, zeg maar.

Om maar te zwijgen van het uitgaansleven op de Veluwe en Salland...
Wout

Bericht door Wout »

Zojuist vernomen: Kandidaat Van Belzen heeft het beroep naar Veenendaal aangenomen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Wout schreef:Zojuist vernomen: Kandidaat Van Belzen heeft het beroep naar Veenendaal aangenomen.
Aha!
joost85

Bericht door joost85 »

Ik heb het net ook gehoord. Veel te grote gemeente (meer dan 2000 zielen) voor een pasbeginnende predikant.
Kislev

Bericht door Kislev »

joost85 schreef:Ik heb het net ook gehoord. Veel te grote gemeente (meer dan 2000 zielen) voor een pasbeginnende predikant.
Daar dacht de Heere blijkbaar anders over.....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wout schreef:Zojuist vernomen: Kandidaat Van Belzen heeft het beroep naar Veenendaal aangenomen.
En bedankt voor alle andere beroepen... Jammer... maar als dit de weg is, wie ben ik dan om er wat van te zeggen.

Overigens ben ik het met Unionist oneens. Ik denk dat het merendeel van de GerGemmers bij verhuizing niet of nauwelijks rekening houdt met de kerk. Men verhuist omdat ze een andere baan kregen, omdat elders de huizen goedkoper zijn, omdat de omgeving mooier is, omdat de stad onleefbaar is geworden... En overigens in alle omliggende dorpen getuig je nog steeds, omdat "we" nu eenmaal een minderheid zijn.

Maar wat was beter; Lot die in de grote stad leefde en getuigde of Abraham die eenzaam in het veld leefde?
Wout

Bericht door Wout »

joost85 schreef:Ik heb het net ook gehoord. Veel te grote gemeente (meer dan 2000 zielen) voor een pasbeginnende predikant.
Kijk uit dat je niet op de stoel van de Ander gaat zitten.

Overigens lijkt mij kand. Van Belzen iemand die van aanpakken weet. Zowel de laatste keer dat hij een zondag in Veenendaal was, als binnenkort weer een zondag preekte hij 4x. Twee keer in Veenendaal en 2x in Ede.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wout schreef: Overigens lijkt mij kand. Van Belzen iemand die van aanpakken weet. Zowel de laatste keer dat hij een zondag in Veenendaal was, als binnenkort weer een zondag preekte hij 4x. Twee keer in Veenendaal en 2x in Ede.
Het werk van een dominee is meer dan preken. Pastoraat aan 2000 mensen is geen sinecure. En Veenendaal is een behoorlijk mondige en verdeelde gemeente.

Maar goed, als hij moet moet hij.
Wout

Bericht door Wout »

Unionist schreef:En Veenendaal is een behoorlijk mondige en verdeelde gemeente.
Is dat zo?
Unionist

Bericht door Unionist »

Wout schreef:
Unionist schreef:En Veenendaal is een behoorlijk mondige en verdeelde gemeente.
Is dat zo?
Best wel.

Ik heb er veel familie, dus dan weet je 't wel... :mrgreen:
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gereformeerde Gemeenten

Beroepen: te Meeuwen, kand. J. van Belzen te Arnemuiden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie