Dat verhaal van die auto... helemaal mee eens, maar verder een losse flodder natuurlijk. Het ging nu over de opdracht om onze tempel te verzorgen en te onderhouden, en voortbewegen is geen opdrachtUnionist schreef:Ook hier moet je niet alleen naar sport kijken, maar ook naar andere aspecten van het leven. Wie een auto koopt vanwege de kleur, het model, de maximum snelheid enz. verliest het primaire doel, voortbewegen, uit het oog.maar als het enkel nog gaat om het winnen en het béter zijn dan de tegenstander, dan verliezen we denk ik het primaire doel (de tempel onderhouden) uit het oog.
We moeten nog beter, nog meer nog mooier en nog sneller. Wat is dan het oogmerk van sporten nog, die gezonde beweging of het maximale eruit persen ten koste van alles.
Wie kleding koopt vanwege het model, de kleur, het merk, verliest het primaire doel, het bedekken van de naaktheid, uit het oog.
Sport is ook kunst. Verwijt je Rembrandt ook dat hij zijn schiderijen steeds beter maakte? Of Klaas Jan Mulder dat er ontwikkeling in zijn orgelspel zat?
Sport is business. Als jij wint, verdien je meer. Verlies je, dan gaan de inkomsten omlaag. Nou, ik heb nog niet vaak iemand ontmoet die niet graag meer verdiende.
Gaat het alleen nog maar om het winnen, om het beter zijn? Geloof ik niks van. Als ik sportlui hoor of zie, dan hebben ze allemaal gewoon plezier in hun werk. En supporters gaan ook om het spel te zien, niet alleen om het winnen. Ga maar eens kijken bij de clubs die onderaan staan. Zijn die tribunes leeg?
Ik zeg dat een gezonde competitiedrang prima is, ook ontwikkeling is prima, maar daarbij verloor Rembrandt en KJM toch niet het primaire doel, schilderen en muziekmaken uit het oog.
Waarom is een voetballer bijvoorbeeld anders op de internationale markt rond zijn dertigste of mss iets meer 'afgeschreven'. Hij kan niet meer mee, dikwijls ook in verband met roofbouw te brengen. spelen zullen ze desnoods met wat steunzwachtels en weet ik wat niet meer.. als je je tempel dan wilt verzorgen neem je even rust om te herstellen..
Wie wil er niet meer verdienen? dat is uiteraard een retorische vraag, maar de vraag is of dat antwoord ook bijbels gezien de juiste is?
Jij pak weer eruit wat jouw uitkomt, ik zei dat er VAAK ongewild een omslagpunt komt, ik zeg niet 'gaat het ALLEEN nog maar om het winnen'.
Supporters gaan zeker om het spel te zien en te genieten, maar jij gaat niet ontkennen dat daar flink gelasterd gevloekt en gescholden wordt, en regelmatig in agressie en vernielingen ontaardt.
En wie krijgen de eer in de sport (ja er zijn uitzonderingen, telbaar op de vingers van een hand bij wijze van spreken) juist de mens. En daar kickt men nog op ook, bijna geen een sporter hoor je zeggen van wie ze het hebben dat ze zo goed presteerde..
Om het verhaal van de wijze waarop het gevierd wordt maar even over te slaan.