"Verkeerde Bron" en andere PB's/e-mails
"Verkeerde Bron" en andere PB's/e-mails
Ik wil jullie allemaal bedanken die mij middels postings, PB's en e-mails een reeks aan vragen en teksten hebben aangereikt.
Het is een aanzet geweest om te overwegen en te her-overwegen wat ten diepste de geloofsgronden zijn.
Ik heb er héél veel aan gehad, waarbij ik zéker niet mijn lieve Tamarinde mag vergeten die mij ook van de nodige teksten en (her-)overwegingspunten heeft voorzien.
Rens
Het is een aanzet geweest om te overwegen en te her-overwegen wat ten diepste de geloofsgronden zijn.
Ik heb er héél veel aan gehad, waarbij ik zéker niet mijn lieve Tamarinde mag vergeten die mij ook van de nodige teksten en (her-)overwegingspunten heeft voorzien.
Rens
Het heeft mij idd geholpen om een gefundeerde en vastomlijnde beslissing te nemen, mede gelet op een aantal andere zaken in de afgelopen dagen die op zijn minst opzienbarend waren. Eenieder mijn dank.Dathenum schreef:Beste Rens,
Fijn om te horen dat je er wat aan hebt gehad. Veel zegen toegewenst bij het overdenken en bezinnen op deze moeilijke maar belangrijke zaken!
Je spreekt in raadselen Rens. Maar goed, als de postings, PB's en mails je geholpen hebben is dat mooi.Petrus schreef:Het heeft mij idd geholpen om een gefundeerde en vastomlijnde beslissing te nemen, mede gelet op een aantal andere zaken in de afgelopen dagen die op zijn minst opzienbarend waren. Eenieder mijn dank.
In volledig respect voor en kennis ván de grondslagen van Refoforum is mijn enige, vastomlijnde en verankerde beslissing om mijn leven aan God "aan te bieden" (hetgeen de naam Oblaat feitelijk ook betekent [Oblatio = de aangebodene aan God]) op grond van de genade mij door de Drievuldige God, op voorspraak van Maria, verleend.limosa schreef:Je spreekt in raadselen Rens. Maar goed, als de postings, PB's en mails je geholpen hebben is dat mooi.Petrus schreef:Het heeft mij idd geholpen om een gefundeerde en vastomlijnde beslissing te nemen, mede gelet op een aantal andere zaken in de afgelopen dagen die op zijn minst opzienbarend waren. Eenieder mijn dank.
Gelet op mijn volledige respect voor en kennis van de grondslagen van het forum en zijn leden, hoop ik dat dat respect wederkerig zal zijn.
Tamarinde heeft alles zien gebeuren met mij, en snapt er dus geen hout van wát en hoe alles gebeurd is, maar ze heeft het zien gebeuren en nóg steeds gebeuren: tot vóór 10 dagen terug kon ik nog geen 15 meter lopen, vanmorgen heb ik lopend onze hond uitgelaten over een afstand van 600 meter héén, én weer terug zónder ook maar érgens last van te hebben.............
Ik heb over de genade-oorzaken een andere, meer gemende, visie dan eenieder hier, maar ik treedt niet in jullie visie, maar respecteer die wél van harte.
Sorry Rens, ik heb geen respect voor deze geloofsuitingen. Ik mag je als mens, probeer je te zien door de ogen van Jezus, en daarom verfoei ik de vervloekte afgoderij waar je je mee bezig houdt.
Laat Maria los, en wend je tot Jezus. Hij alleen redt. Maria kent je niet en is géén voorspraak.
1 Johannes 2:1,2:
Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Lees je BIjbel, bid elke dag
of je groeien mag.
Laat Maria los, en wend je tot Jezus. Hij alleen redt. Maria kent je niet en is géén voorspraak.
1 Johannes 2:1,2:
Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Lees je BIjbel, bid elke dag
of je groeien mag.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Op de wijze zoals jij het bedoeld moet hebben, zegt het meer over jou dan over mij, helaas.Afgewezen schreef:Gelet op mijn volledige respect voor en kennis van de grondslagen van het forum kán mijn respect niet wederkerig zijn...Gelet op mijn volledige respect voor en kennis van de grondslagen van het forum en zijn leden, hoop ik dat dat respect wederkerig zal zijn.
Op "de andere site" waar ik al lange tijd actief ben (behoorlijk conservatief rk), is zelfs een speciale rubriek "dialoog met andere kerken"
Het zou aardig zijn om zo'n suggestie hier over te nemen.
Misschien leert men zo nog eens iets van een ander en diens achtergronden en drijfveren............
Maar je verwacht het andersóm wél?? Dat proef ik hier een beetje uit.......tóch merkwaardig!geledu schreef:
En wat wederzijds respect betreft : dat mag en kan je van ons niet verwachten
Overigens blijf ik álle hier op dit forum ingebrachte teksten nader overwegen, dat mag ik toch nog wél zeggen hoop ik??
Ik zet ze af tegen de teksten die ik óók zo goed ken............
Ik wil vooralsnog niet stellen dat de éne "partij" meer gelijk heeft dan de ándere, maar zie dat in beide kerken heel wat "waarheden" te berde worden gebracht die moeizaam van elkaar te scheiden zijn qua diepgaande verschillen. Ze liggen té dicht opeen om er écht licht tussen te zien, maar waar uiteindelijk wel licht tussen zal zitten.
Dat er ook zonneklare verschillen zijn zal een blind paard nog wel zien!
Maar er zijn ook verschillen die schuilen in de interpretatie van teksten, zoals dat ook binnen de prostestantse kerken zo menigvuldig voorkomt!!!
Stap voor stap komen we er wel uit denk ik zomaar.
geledu schreef:
Hier op het forum een hoop kritiek op het feit dat je een jaar "gastlid" moest zijn in die gemeente.
------
Het is een vaste gewoonte dat, als je van een ándere gemeente komt, je éérst een jaar "meelevend lid" bent.
Dat daar zo'n ophef over gemaakt werd snapte ik ook niet echt goed..
Hier op het forum een hoop kritiek op het feit dat je een jaar "gastlid" moest zijn in die gemeente.
------
Het is een vaste gewoonte dat, als je van een ándere gemeente komt, je éérst een jaar "meelevend lid" bent.
Is dat een gewoonte? Dan toch cker alleen als van een ander kerkgenootschap komt?Petrus schreef:geledu schreef:
------
Volgens de dominee NIET, het schijn dáár een vaste gewoonte te zijn. Niks mis mee.Mister schreef:Is dat een gewoonte? Dan toch cker alleen als van een ander kerkgenootschap komt?Petrus schreef:geledu schreef:
------
Maar overigens, even terugkomend op ál de aangegeven teksten:
Als ik álle teksten (het zijn er behoorlijk wát) nauwkeurig heb onderzocht, wat doen jullie als ik tot de conclusie kom dat ik beter ten halve kan keren dan ten hele dwalen?
Toch niet! De site onderschrijft voluit het Tweede Vaticaanse Concilie. Iets waar conservatieve/traditionele katholieken het uiterst moeilijk mee hebben. Nee, de site behoort voluit tot de moderne denkrichting binnen de RKK.Petrus schreef:Op "de andere site" waar ik al lange tijd actief ben (behoorlijk conservatief rk), is zelfs een speciale rubriek "dialoog met andere kerken"
Maar los daarvan: je kan en mag geen vals oecumene voorstaan. Vanuit dat gezichtspunt geredeneerd mag je niet van een bepaalde kerk verwachten de interpretaties en de leer van een tegenovergestelde richting te respecteren, alsof beide even waar (zouden kunnen) zijn.