Boekentip gevraagd atheisme vs christendom

Plaats reactie
Kislev

Boekentip gevraagd atheisme vs christendom

Bericht door Kislev »

Op refoweb heb ik in het verleden iemand van een 'getuigend christen' om zien slaan in een fel bestrijder ervan. Dit n.a.v. grondige (?) bijbelstudie.

Dat is een trieste maar interessante ontwikkeling. Bij Lewis en Dostojewski zie je deze ontwikkeling juist omgekeerd.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd in boeken hierover. Boeken die ik ken van titel zijn 'Verrast door vreugde' van Lewis en de broeders Kazamarow van Dostojewski.
Aan de andere kant vind je 'Waarom ik geen christen ben' van Bertrand Russel.

Wellicht iemand boekentips in deze? Parsifal misschien een tip?
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Parsifal is in Florence aan het werk.. de mazzelaar. :)

Maar is 'de god die is' van Ouweneel iets? (zelf niet gelezen)

Of bedoel je boeken met grondige bijbelstudies die tot atheïsme leiden?
Kislev

Bericht door Kislev »

lebaoth schreef:Parsifal is in Florence aan het werk.. de mazzelaar. :)

Maar is 'de god die is' van Ouweneel iets? (zelf niet gelezen)

Of bedoel je boeken met grondige bijbelstudies die tot atheïsme leiden?
Van alles wat. Voorlopig vooral interesse in redenen waarom iemand van atheist, christen wordt.

Meer boeken hierover bekend dan die van Lewis en Dostojevski? Hopelijk wel anders is 't een beetje mager :?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben weer terug uit het zonnige (lees snikhete) Florence. Inderdaad is "De God die is" van Ouweneel op dit punt wel helder. Verder zou ik boeken van Rebecca Pippert aanraden vooral "Hope has its reasons", maar ook "a heart for God" (Nog wat voor mensen die contacten bij uitgevers hebben: Vertaal "Hope has its reasons" eens, dit boek vult echt een gat). Deze boeken zijn helder, al gaan ze niet direct over de gestelde vragen, de vragen komen wel aan de orde.

Verder heeft Alistar McGrath wel het een en ander geschreven over dit onderwerp, voornamelijk in "Bruggen bouwen" maar ook in zijn recentere boeken "The Twilight of Atheism" en "Dawkin's God".
Ik zou ook de boeken van Charles (Chuck) Colson en Nancy Pearcey aanraden. Ze gaan niet direct in op overgang van atheisme tot geloof door de Bijbel, maar beide schrijven wel het een en ander over de eigen bekering.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ouweneel: Waarom ik geen atheist ben
Plaats reactie