Kerkelijk jaarboek GG

Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Frans Jozef schreef:Bron: Jaarboek Ger.Gem. 2006 blz. 38 (sinds 3 juli 2002)
Tja. Ik heb hem nog niet ontvangen. :wink:
Nee, dus ik loop ook nog achter... :mrgreen:
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:De diepste oorzaak van de mogelijkheid van zalig worden is in 's Heeren welbehagen gelegen, dat door de hand van Christus gelukkiglijk voortleeft.
Hier is iedereen het mee eens. De opmerking zou dus net zo goed niet gemaakt kunnen worden (bovendien klinkt ze een beetje als een formule, een mantra en is deel twee van de zin mij niet helemaal duidelijk).

Het punt is: welke rol moet de uitverkiezing in de prediking krijgen. a) Als voorwaarde, b) als troost achteraf, of c) als beide?

Zelf zie ik het nut niet van a), aangezien dit mensen een reden geeft om dan maar niets te doen. Ik opteer daarom voor b, of misschien voor c, maar dan met de kanttekening dat de uitverkiezing een troost is voor hen die zich willen bekeren, maar inzien dat ze dat niet lukt.
M.i. Als mogelijkheid om zalig te worden!
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Blijkbaar is refo het er niet mee eens getuige het volgende:
refo schreef:Er worden geen mensen bekeerd omdat er verkiezing is! Er worden mensen bekeerd omdat Christus heeft betaald.
Tsja, wat bedoelt Refo met het woordeke 'omdat'? Er is niet voor de zonden betaald met de uitverkiezing, maar met het bloed van Jezus Christus. We worden dus gered omdat Christus heeft betaald.
Aan de andere kant: had God niemand uitverkoren, dan was niemand behouden. Je zou dus ook kunnen zeggen: er worden mensen bekeerd omdat God die mensen uitverkoren heeft.

Refo doelt mijns insziens op het eerste aspect.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:Blijkbaar is refo het er niet mee eens getuige het volgende:
refo schreef:Er worden geen mensen bekeerd omdat er verkiezing is! Er worden mensen bekeerd omdat Christus heeft betaald.
Tsja, wat bedoelt Refo met het woordeke 'omdat'? Er is niet voor de zonden betaald met de uitverkiezing, maar met het bloed van Jezus Christus. We worden dus gered omdat Christus heeft betaald.
Aan de andere kant: had God niemand uitverkoren, dan was niemand behouden. Je zou dus ook kunnen zeggen: er worden mensen bekeerd omdat God die mensen uitverkoren heeft.

Refo doelt mijns insziens op het eerste aspect.
Ik denk niet dat het zo bedoelt is. Hij stelt de verkiezing tegenover het borgwerk van Christus. Dat is geheel in lijn met zijn andere postings, maar niet in lijn met Gods Woord.
refo

Bericht door refo »

Wat mij het meeste stoort in zo'n artikel is het feit dat er wordt geconstateerd dat het allemaal zo erg is. Emn dat en passant de gezinnen de schuld krijgen.

Maar ds Moerkerken beweert dat hij een geroepen predikant is. Waartoe is hij dan geroepen? Om zondaren die (volgens hem dan) onbkeerd zijn, tot bekering te bewegen. Zolang er nog 1 onbekeerde onder zijn gehoor zit moet hij hard werken om die er ook bij te krijgen. Maar dat gebeurt niet! In plaats van te analsyeren waarom die gezinnen zo zijn als ze volgens hem zijn, krijgen ze klappen.
Maar dat mensen onbekeerd sterven is eigenlijk heel logisch: dat is Gods welbehagen. Of juist niet. Hoe dan ook, het lijkt wel of de predikanten daar niet heet of koud van worden.
Oude Paden

refo schreef:Wat mij het meeste stoort in zo'n artikel is het feit dat er wordt geconstateerd dat het allemaal zo erg is. Emn dat en passant de gezinnen de schuld krijgen.

Maar ds Moerkerken beweert dat hij een geroepen predikant is. Waartoe is hij dan geroepen? Om zondaren die (volgens hem dan) onbkeerd zijn, tot bekering te bewegen. Zolang er nog 1 onbekeerde onder zijn gehoor zit moet hij hard werken om die er ook bij te krijgen. Maar dat gebeurt niet! In plaats van te analsyeren waarom die gezinnen zo zijn als ze volgens hem zijn, krijgen ze klappen.
Maar dat mensen onbekeerd sterven is eigenlijk heel logisch: dat is Gods welbehagen. Of juist niet. Hoe dan ook, het lijkt wel of de predikanten daar niet heet of koud van worden.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat mij opviel toen ik het artikel in De Saambinder nog eens bekeek was, dat ds. Moerkerken eerst sprak over 'de geestelijke boosheden' in de lucht, en dan een paar dingen ging noemen, waaronder het (ons?) forum. Al met al zwaar geschut!
Verder begrijp ik de frustratie van refo wel, maar hij slaat een beetje door de andere kant op.
Dat niet iedereen zalig wordt, zag Paulus ook al onder ogen. Voor de ene was de prediking van het evangelie een reuke des doods ten dode, voor de ander een reuke des levens ten leven.
Ook onder Jezus' prediking werd niet iedereen zalig.
Dat is een verschrikkelijke werkelijkheid, maar wij hoeven dus niet meteen alles op het bordje van de predikers te deponeren.
limosa

Bericht door limosa »

Erasmiaan schreef:
Als jij het zo stelt, dan snap ik wel dat je in de GerGem niet terecht kunt. Christus is gekomen om de verkorenen te trekken. Om de zaligheid voor hen te verwerven. De diepste oorzaak van de mogelijkheid van zalig worden is in 's Heeren Welbehagen gelegen, dat door de hand van Christus gelukkiglijk voortleefd.

God heeft van eeuwigheid een kerk verkoren, en Christus heeft zich met Zijn hart borg gesteld voor de Zijnen.
Ik zou zeggen:
Christus is gekomen "opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe". Dat alleen de uitverkorenen zullen geloven is wel waar denk ik maar wij hebben daar geen weet van en ook niets mee te maken. Dat is Gods kant van de medaille. Op onze kant staat geschreven "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?" en daar staat Johannes 3 en nog veel meer oproepen tot bekering.
jacob

Bericht door jacob »

Oude Paden schreef:
refo schreef:Wat mij het meeste stoort in zo'n artikel is het feit dat er wordt geconstateerd dat het allemaal zo erg is. Emn dat en passant de gezinnen de schuld krijgen.

13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
25 Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
26 En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.
ja dus....?
Oude Paden

Jacob,

Is hier nog uitleg bij nodig?
Eppie

Bericht door Eppie »

Ik denk dat we het bij de woorden van Limosa maar even moeten houden! Ik zou ze alleen nog even willen benadrukken met de volgende woorden en een advies voordat we verder gaan met langs elkaar heen praten met zulke mooie maar in feite niets zeggende woorden.

"De zaligheid is 100% Gods genade en 100% eigen verantwoording en haal er geen uitverkiezing bij voordat je wederom geboren bent."

Advies: luister eens naar de lezingenserie van Dr.J.W Ouweneel,deze geeft een heel heldere duidelijk gereformeerde uitleg over verkiezing en verantwoording. ga naar http://www.groeieningeloof.com klik vervolgens op MP3 archief en scroll dan naar beneden naar 'christelijke basisthema's'. Veel luister plezier! en na het luisteren kunnen we dan verder discusseren.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mister schreef:
Frans Jozef schreef:
Afgewezen schreef:Het waren maar drie regels die ds. Moerkerken eraan wijdde, hoor. Mijn moeder was zo vriendelijk ze even door de telefoon voor te lezen. Ik citeer:
"Babbel- en discussiesites op het internet doen vaak denken aan een massaal bezocht verjaardagsfeest, waar dominees en hun preken over de hekel worden gehaald en het ambtelijk gezag niet zuinig wordt onderuitgehaald - en dat veelal anoniem."
[align=center]En meer is het niet!!!![/align]

[align=center]B R A V O

100% mee eens
[/align]

Geweldig!! ik blijf het goed vinden hoe die ds. Moerkerken het weer eens haarscherp verwoorden kan, in één woord briljant!

Dat bedoelde ik nu net.... moet je eens zien hoe het forum op bovenstaande citaat aan het reageren is. Er wordt binnen de kortste keren woedend en briesend gereageerd.

Dat bedoel ik met je krijgt de hele PKN over je heen. Maar dat is niet correct eigenlijk, sorry. Het zijn eerder sneue ex-GG-ers!!! Die reageren het grofst en het heftigste hier.

Daar kan ik zo moeilijk tegen ze bevuilen hun eigen nest, waaruit ze komen!
Frans Joseph.

1. Ik ben geen gefrustreerde ex-GG'er. Verder heb ik nix met de GG.
2. Ik ben geen PKN'ner, ik wil dus ook niet als zodanig worden aangesproken.
3. Ik bevuil dus niet mijn eigen nest.
4. Jouw taalgebruik is dat van een woedend/onmachtig mens.
5. Haarscherpe verwoording?? Nee hoor, uitermate twijfelachtig.
6. Verder laat mijn vrouw jouw weten dat ze wél ex-GG is, maar daarom niet sneu, dus of je dat wil terugnemen.
@ Frans Jozef. Ik wacht nog steeds op jouw reactie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:
Mister schreef:
Frans Jozef schreef:
Afgewezen schreef:Het waren maar drie regels die ds. Moerkerken eraan wijdde, hoor. Mijn moeder was zo vriendelijk ze even door de telefoon voor te lezen. Ik citeer:
"Babbel- en discussiesites op het internet doen vaak denken aan een massaal bezocht verjaardagsfeest, waar dominees en hun preken over de hekel worden gehaald en het ambtelijk gezag niet zuinig wordt onderuitgehaald - en dat veelal anoniem."
[align=center]En meer is het niet!!!![/align]

[align=center]B R A V O

100% mee eens
[/align]

Geweldig!! ik blijf het goed vinden hoe die ds. Moerkerken het weer eens haarscherp verwoorden kan, in één woord briljant!

Dat bedoelde ik nu net.... moet je eens zien hoe het forum op bovenstaande citaat aan het reageren is. Er wordt binnen de kortste keren woedend en briesend gereageerd.

Dat bedoel ik met je krijgt de hele PKN over je heen. Maar dat is niet correct eigenlijk, sorry. Het zijn eerder sneue ex-GG-ers!!! Die reageren het grofst en het heftigste hier.

Frans Joseph.

6. Verder laat mijn vrouw jouw weten dat ze wél ex-GG is, maar daarom niet sneu, dus of je dat wil terugnemen.

En Frans Jozef is stil... :?
Leonius

Bericht door Leonius »

pierre27 schreef:
Mister schreef:
Mister schreef:
Frans Jozef schreef: [align=center]En meer is het niet!!!![/align]

[align=center]B R A V O

100% mee eens
[/align]

Frans Joseph.

En Frans Jozef is stil... :?
Tja, als je niks anders te vertellen hebt, staat de wagen stil hé, zouden de 'ouden' zeggen.... Zwijgen kan veelzeggend zijn....
pierre27

Bericht door pierre27 »

@ Frans Jozef. Ik wacht nog steeds op jouw reactie.[/quote]

En Frans Jozef is stil... :?[/quote]
Tja, als je niks anders te vertellen hebt, staat de wagen stil hé, zouden de 'ouden' zeggen.... Zwijgen kan veelzeggend zijn....[/quote]

Kan ook handig zijn..Heeft voor hem met zijn opvattingen weinig zin om te reageren..
Plaats reactie