Medezeggenschap voor scholen

Is medezeggenschap voor refoscholen winst?

nee, beslist niet, want......
5
26%
ja, maar ik ben bang voor verlies van identiteit
4
21%
ja, maar .....
10
53%

Totaal aantal stemmen: 19

Miscanthus

Medezeggenschap voor scholen

Bericht door Miscanthus »

Wat is er nu gered?
Medezeggenschap refoschool lijkt gered
Redactie politiek

DEN HAAG - Het ziet ernaar uit dat reformatorische scholen toch ruimte krijgen voor medezeggenschapsraden zonder instemmingsbevoegdheid.

PvdA-Kamerlid Roefs zei donderdag dat ze „geneigd is ruimte te bieden” aan scholen die principiële bezwaren hebben tegen volwaardige raden. Daarom zal haar fractie zeer waarschijnlijk tegen het amendement van LPF en VVD stemmen om de uitzonderingsbepaling voor het refo-onderwijs te schrappen. Twee weken geleden zei Roefs nog dat ze positief stond tegenover het LPF/VVD-voorstel. Volgende week stemt de Kamer over de amendementen.

Als de PvdA het amendement niet steunt, is er geen Kamermeerderheid voor. Het artikel dat de uitzonderingsbepaling regelt, artikel 29, blijft dan in de wet. Kern van het artikel is dat het bevoegd gezag aan ouders, leerkrachten en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen, het verzoek kan voorleggen om de medezeggenschapsraden geen instemmingsrecht te geven, maar alleen adviesbevoegdheid toe te kennen. Als twee derde van de geledingen daarmee instemmen, mag een schoolbestuur zo’n ’uitgeklede’ raad instellen.

Ook minister Van der Hoeven van Onderwijs ziet niets in het LPF/VVD-amendement, zo bleek donderdag tijdens de afronding van het debat over de nieuwe wet die de medezeggenschap regelt. Ze vindt dat scholen die bezwaren hebben tegen instemmingsbevoegden ruimte moeten krijgen. Ze ontraadde het amendement „zeer sterk.”

De bewindsvrouw voelt ook niets voor een amendement van SGP en ChristenUnie om orthodoxe scholen -net als nu- de ruimte te bieden voor ontheffing van de plicht om een medezeggenschapsraad in te stellen. De twee protestantse fracties zouden graag zien dat de minister daarvoor ruimte houdt. Dit amendement zal het niet halen omdat geen van de andere fracties het ondersteunt.

Eenzelfde lot lijkt een amendement van ChristenUnie en SGP beschoren over de beroepsmogelijkheid in geval medezeggenschapsraden en schoolbesturen er samen niet uitkomen. Deze beroepsmogelijkheid is nu per richting georganiseerd. De Kamer wil naar één beroepsinstantie voor het hele onderwijs. Minister Van der Hoeven verzet zich daar niet tegen.

Een amendement van ChristenUnie en SGP om scholen de mogelijkheid te geven alleen het instemmingsrecht van leerlingen om te zetten in adviesrecht, gaat het waarschijnlijk wel halen. Deze bepaling is vooral van belang voor het gereformeerd vrijgemaakt onderwijs. Daar is in de loop van de jaren het principiële bezwaar tegen medezeggenschap verdwenen. Wel blijft er bezwaar tegen het instemmingsrecht voor de leerlinggeleding.

Als scholen willen fuseren, zullen medezeggenschapsraden toestemming moeten geven, zo werd donderdag duidelijk tijdens het debat. De Kamer vindt een fusie zo’n ingrijpend besluit dat dit niet zonder instemming van de raad kan.

CDA en GroenLinks willen de medezeggenschapsraden ook instemmingsrecht geven voor de begroting. Op die manier zouden de raden onder meer de mogelijkheid krijgen extreem hoge salarissen van bestuurders aan te pakken. Van der Hoeven voelt daar niets voor.

© Reformatorisch Dagblad
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 16 jun 2006, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

hetzelfde onderwerp uit het ND:
'Medezeggenschap moet op elke school'

DEN HAAG - Minister Van der Hoeven van Onderwijs blijft vasthouden aan een medezeggenschapsraad (MR) voor alle scholen, dus ook voor instellingen die principiële bezwaren hebben tegen een MR.

Dat bleek gisteren tijdens het afrondende debat over de nieuwe wetgeving rond medezeggenschap in het onderwijs.

Van der Hoeven vond tijdens de discussie in de Tweede Kamer opnieuw ChristenUnie en SGP tegenover zich. Beide partijen poneerden dat de huidige mogelijkheid ontheffing te krijgen van een MR moet blijven bestaan. Vooral reformatorische scholen hebben moeite met het inspraakorgaan. Van der Hoeven echter noemde ,,het principe van medezeggenschap'' op iedere school ,,zwaar wegen''. Bovendien wees zij net als tijdens eerdere debatten op de ,,vluchtheuvel'' die in het wetsvoorstel zit, namelijk dat MR's er genoegen mee mogen nemen dat zij slechts een adviesrecht krijgen in plaats van (het zwaardere) instemmingsrecht. Tot ergernis van ChristenUnie en SGP willen LPF en VVD ook die uitzonderingsbepaling uit het wetsvoorstel verwijderen.

Tijdens het debat gaf Van der Hoeven aan dat medezeggenschapsraden toestemming moeten geven als scholen willen fuseren. Maar bij beslissingen over de begroting van scholen hebben de raden een dergelijk zwaar recht niet. Instemmingsrecht over financiële zaken zou dan het onderwijs kunnen blokkeren, meent de minister.

De minister, zelf CDA, ziet niets in het voorstel van CDA en GroenLinks de raden op scholen vooraf inzicht te geven in de salarissen van bestuurders, een mogelijkheid om hoge salarissen aan de kaak te stellen.

De PvdA, die niet tevreden is met de nieuwe wet, wil scholen laten experimenteren met ondernemingsraden en ouderraden. Maar de minister denkt dat dan de zeggenschap van ouders en leerlingen onvoldoende tot uitdrukking komt.

De Kamer stemt in met het plan van de minister één landelijke geschillencommissie in het leven te roepen. ChristenUnie en SGP willen vasthouden aan de identiteitsgebonden geschillencommissies.

bron: ND
wat vinden we van medezeggenschap op scholen?
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 16 jun 2006, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Re: Medezeggenschap voor scholen

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Wat is er nu gered?
De medezeggenschapsraad, die niets te zeggen heeft.
Of de tranen van refo zijn jurist.
Miscanthus

Tiberius schreef:
Wat heb je nou aan een medezeggenschap die niets te zeggen heeft? Neem je elkaar dan nog wel serieus?

Of wordt er bedoeld: de alleenheerschappij van het bestuur is gered?
memento

Bericht door memento »

Ik ben enorm voorstander van een medezeggenschapsraad. Er zijn verhalen bekend van een refo-school die bijna een half jaar zonder leraar engels zat, omdat ze geen geschikte kandidaat konden vinden. Of een onbekwaam leraar die word aangenomen, omdat de geschikte kandidaten niet christelijk waren, of niet 'zwaar' genoeg...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
Wat heb je nou aan een medezeggenschap die niets te zeggen heeft? Neem je elkaar dan nog wel serieus?

Of wordt er bedoeld: de alleenheerschappij van het bestuur is gered?
Het is om te wenen.
Miscanthus

Ik heb maar even een poll toegevoegd. Ben benieuwd hoe de meningen liggen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wat is er mis met een medezeggenschapsraad op scholen?
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef:Wat is er mis met een medezeggenschapsraad op scholen?
Dat de school zich moet kunnen verantwoorden tegen die raad. Er kunnen dan lastige vragen gesteld worden over het aanneem-beleid voor nieuwe leraars bijvoorbeeld (nu is het vaak: liever een half jaar geen leraar, dan een evangelische/niet christelijke leraar).

Waar men ook bang voor is, is dat de raad op lange termijn alleen linkse mensen zal bevatten, en dat dus op lange termijn het reformatorische van de school zat verwateren.
Leonius

Bericht door Leonius »

Miscanthus schreef:Ik heb maar even een poll toegevoegd. Ben benieuwd hoe de meningen liggen.
Ik wilde onverdeeld "ja" stemmen, maar zonder maar... Waar blijft deze optie nu? :shock: :wink:
Miscanthus

Leonius schreef:
Miscanthus schreef:Ik heb maar even een poll toegevoegd. Ben benieuwd hoe de meningen liggen.
Ik wilde onverdeeld "ja" stemmen, maar zonder maar... Waar blijft deze optie nu? :shock: :wink:
Ik kan hem niet meer toevoegen.... :(
Miscanthus

Leonius schreef:
Kun je wat winstpunten noemen die een OR van de school ons zou kunnen brengen?
Misschien ter geruststelling van jammerende en huilende nee-stemmers....
Vincent

Bericht door Vincent »

Wat is dat nou voor een bevooroordeelde poll jongens, schandalig. Wat mij betreft is het antwoord 'ja" en waarom zou er iets op tegen zijn dat ouders bepalen hoe hun kinderen onderwijs wordt gegeven? Dat is toch de bedoeling neem ik aan van zo'n raad?
Eppie

Bericht door Eppie »

'k ben sinds kort voorzitter van de MR mag je dan ook stemmen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Leerlingen die gaan medebeslissingsbevoegdheid krijgen. Nee, lijkt me niet de bedoeling. Bovendien het plan strijdig met de opvatting van de minister dat de scholen autonomer moeten worden. Ik zeg: nee. Adviesbevoegdheid is de uiterste grens. En dan kan het bestuur nog iets naast zich neerleggen. Als het bijv. in strijd zou zijn met de overige regels van de school o.i.d.
Plaats reactie