Alvast een voorproef van onze nieuwe GGiN student

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic, please.
Misschien kan je anders een nieuw topic over de bloeitijd der kerk openen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Het is on-topic.

Alle postings zijn n.a.v. een uitspraak van Kand. Weststrate.

En Erasmiaan: De discipelen vragen naar een aards koninkrijk, maar was dat zo dom als de kanttekeningen stellen? Kijk eens naar Jezus' antwoord? Hij zegt alleen dat ze er niets mee te maken hebben wannéér het komt. Kijk eens iets daarvoor in Luk. 24:45? Hun ogen werden door de Geest geopend v.w.b. Gods koninkrijk. En dan nog zulke domme vragen stellen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:En Erasmiaan: De discipelen vragen naar een aards koninkrijk, maar was dat zo dom als de kanttekeningen stellen? Kijk eens naar Jezus' antwoord? Hij zegt alleen dat ze er niets mee te maken hebben wannéér het komt. Kijk eens iets daarvoor in Luk. 24:45? Hun ogen werden door de Geest geopend v.w.b. Gods koninkrijk. En dan nog zulke domme vragen stellen?
De vraag is natuurlijk of hun ogen voor of na die vraag geopend werden. Ik denk na die vraag, anders hadden ze haar niet gesteld.

Zie ook 2 Korinthe 5 vers 1 en Hebreen 9 vers 11
Unionist

Bericht door Unionist »

Nu draai je de zaak om. Ik zie in Handelingen 1 dat Jezus direct na deze vraag opgevaren is.

De door jou aangehaalde teksten gaan over de plaats in de hemel door Hem verdiend. Prima, maar er staat meer geschreven.

Hoe zouden de discipelen erbij gekomen zijn om deze vraag hier te stellen? Ze hadden net 6 weken onderwijs aangaande het Koninkrijk gekregen. Ondermeer hoorden zij de tekst uit Zacharia 14, dat Zijn voeten op de Olijfberg zouden staan en dat daarna het vrederijk zou ingaan. Nu lopen ze in de richting van de Olijfberg en een logische vraag is dus: Gaat dat nu gebeuren? Wat zegt Jezus dan? "Ben Ik zo lange tijd bij u geweest en verstaat ge nog niet dat er van een koningschap over Israël geen sprake is?" Nee, nee, integendeel: de Heiland gaat volledig in op deze vraag: Dat koninkrijk komt... komt zeker, doch het is niet uw zaak de tijden en gelegenheden te weten. Daarover heeft de Vader de beschikking..." 6 weken onderwijs van Jezus Zelf, zou daar echt helemaal niets van zijn blijven hangen?

Overigens was het niet voor het eerst dat ze deze vraag stelden. Lees Lukas 19:11. Kun je één andere Schriftplaats noemen waar Jezus een dwaling niet weerspreekt? Waarom doet Hij dat dan hier tot twee keer toe niet?

Wij nemen de profetieën over Jezus' eerste komst letterlijk, waarom verklaren wij dan de profetieën over Zijn tweede komst geestelijk?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wij nemen de profetieën over Jezus' eerste komst letterlijk, waarom verklaren wij dan de profetieën over Zijn tweede komst geestelijk?
Als het gaat over de vervulling van de profetieën, is het belangrijk om deze te lezen vanuit het NT. De komst van Christus, gevolgd door de vestiging van Zijn koninkrijk, ís de vervulling van de profetie.
"En ook al de profeten, van Samuel aan en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen tevoren verkondigd." Deze dagen = de tijd vanaf Pinksteren = de laatste dagen, de einden der eeuwen (Hand. 2:17, Hebr. 1:1, 1 Kor. 10:11).
Plaats reactie