Alvast een voorproef van onze nieuwe GGiN student

limosa

Bericht door limosa »

Het is ook niet gauw goed. Eerst - - - knip - - - we een topic vol over hoe belangrijk het is dat de predikant oproept tot bekering. Zien we hier iemand uit de GGiN die de jongeren oproept (Strijdt gij om in te gaan!, Bekeert u tot Mij, want waarom zoudt gij sterven?) is er weer wat te klagen.

Ik denk dat de GGiN en vooral ook de jeugd daar blij mag zjin met deze geluiden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

limosa schreef:Het is ook niet gauw goed. Eerst - - - knip - - - we een topic vol over hoe belangrijk het is dat de predikant oproept tot bekering. Zien we hier iemand uit de GGiN die de jongeren oproept (Strijdt gij om in te gaan!, Bekeert u tot Mij, want waarom zoudt gij sterven?) is er weer wat te klagen.

Ik denk dat de GGiN en vooral ook de jeugd daar blij mag zjin met deze geluiden.
Daar ben ik het hartelijk mee eens. Heel goed dat er oog komt voor de jeugd.

Even heel wat anders.
Niet-zakelijk internet gebruik is bij mijn weten in de GGiN nog steeds censurabel.
Hoe zullen ze hier in de toekomst mee omgaan? Of zelfs nu al, willen ze geloofwaardig overkomen.

Want ik zie dat deze nieuwe GGiN-student al het e.e.a. op internet heeft gepubliceerd.
In theorie zouden ze deze man dan direct onder censuur moeten plaatsen. Want ook internet kon niet in Gods gunst zijn.
Wout

Bericht door Wout »

Tiberius schreef: Daar ben ik het hartelijk mee eens. Heel goed dat er oog komt voor de jeugd.

Even heel wat anders.
Niet-zakelijk internet gebruik is bij mijn weten in de GGiN nog steeds censurabel.
Hoe zullen ze hier in de toekomst mee omgaan? Of zelfs nu al, willen ze geloofwaardig overkomen.

Want ik zie dat deze nieuwe GGiN-student al het e.e.a. op internet heeft gepubliceerd.
In theorie zouden ze deze man dan direct onder censuur moeten plaatsen. Want ook internet kon niet in Gods gunst zijn.
De praktijk ligt wat gecompliceerder. In de Wachter Sions staat regelmatig een advertentie van een IT-bedrijfje uit Barneveld. Dit bedrijf biedt o.a. gefilterd internet aan. Als ik goed geïnformeerd ben, betreft het een zoon van Ds. Roos. De advertentie is overigens niet gericht op uitsluitend bedrijven (zakelijk gebruik).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wout schreef:De praktijk ligt wat gecompliceerder.
Dat kon ik ze vijf jaar geleden al wel vertellen.

Alleen: censurabel is censurabel. Dan moet je consequent zijn vind ik. En ook consequent toepassen. En zeker geen advertenties accepteren in je kerkelijk orgaan. Stel dat iemand voor HDTV's ging adverteren in DWS, omdat het toevallig een domineeszoontje is.

Of is de censurabiliteit van internet inmiddels al opgeheven?
Leonius

Bericht door Leonius »

limosa schreef:Het is ook niet gauw goed. Eerst - - - knip - - - we een topic vol over hoe belangrijk het is dat de predikant oproept tot bekering. Zien we hier iemand uit de GGiN die de jongeren oproept (Strijdt gij om in te gaan!, Bekeert u tot Mij, want waarom zoudt gij sterven?) is er weer wat te klagen.

Je kan ook andersom redeneren: jij bent wel heel erg snel tevreden.... Overigens viel niemand erover dat hij de jongeren oproept tot bekering, vanzelf niet. Wél over de opening, want deze deugt toch echt niet. Ik ben het daarom helemaal eens met Unionist die met zoveel woorden zegt dat we ook m.b.t. Openbaringen niets toe of af mogen doen. Bovendien vind ik het een vreemde stelling als zou de wetenschap dat er nog een bloeitijd voor de kerk komt je losbandig maken. Mij is altijd geleerd dat het vandaag nog eeuwigheid kan zijn, en dan volgt ook het oordeel. Wie zegt dat we die bloeitijd in onze tijd nog mee zullen maken?
refo

Bericht door refo »

In de Gergemmen worden mensen vooral individueel bekeken. Een gemeente als plaats waar God mensen bekeert bestaat als zodanig eigenlijk niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:In de Gergemmen worden mensen vooral individueel bekeken. Een gemeente als plaats waar God mensen bekeert bestaat als zodanig eigenlijk niet.
In welke context bedoel je je opmerking, waar reageer je op?

Overigens: als ergens een groep mensen bij elkaar komt voor bijbelstudie, wordt daar wel een stokje voor gestoken omdat er geen ambtelijk toezicht is. Dan is opeens de gemeente blijkbaar weer wél belangrijk. Of gaat het dan niet zozeer om de gemeente, maar om de opzieners?
limosa

Bericht door limosa »

Tiberius schreef:

Daar ben ik het hartelijk mee eens. Heel goed dat er oog komt voor de jeugd.

Even heel wat anders.

maar voor een student of een predikant is het publiceren over theologische aangelegenheden toch "zakelijk" ;-)
Marnix

Bericht door Marnix »

hm nog even een vraagje tussendoor, deze student zegt dat als je sterft, het oordeel gelijk komt... terwijl bij mijn weten dat pas op de jongste dag, bij de wederkomst, zal plaatsvinden. Staan de doden dan immers niet op? Misschien ook wel wat voor een nieuw topic, aangezien het volgens mij wel een lastig punt is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:hm nog even een vraagje tussendoor, deze student zegt dat als je sterft, het oordeel gelijk komt... terwijl bij mijn weten dat pas op de jongste dag, bij de wederkomst, zal plaatsvinden. Staan de doden dan immers niet op? Misschien ook wel wat voor een nieuw topic, aangezien het volgens mij wel een lastig punt is.
Op alle punten heb je gelijk: dus open een nieuw topic.

Hij zal wel bedoelen, dat "de boom dan gevallen is en blijft liggen" tot het laatste oordeel.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:Hij zal wel bedoelen, dat ......
Dit heb ik vaker gehoord.
Waarom doe je dat zo?
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:hm nog even een vraagje tussendoor, deze student zegt dat als je sterft, het oordeel gelijk komt... terwijl bij mijn weten dat pas op de jongste dag, bij de wederkomst, zal plaatsvinden. Staan de doden dan immers niet op? Misschien ook wel wat voor een nieuw topic, aangezien het volgens mij wel een lastig punt is.
dan moet je ook beschouwen hoe de doden die tijd tussen sterven en oordeel dan zouden doorbrengen, en iets zeggen over de gelijkenis van Lazarus en de rijke man . . .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

limosa schreef:
dan moet je ook beschouwen hoe de doden die tijd tussen sterven en oordeel dan zouden doorbrengen, en iets zeggen over de gelijkenis van Lazarus en de rijke man . . .
De ziel wordt direct (van stonde aan, zelfs) opgenomen in Christus. Terwijl het lichaam tot aan de jongste dag in het graf ligt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:Hij zal wel bedoelen, dat ......
Dit heb ik vaker gehoord.
Waarom doe je dat zo?
Omdat ik het hele stukje gelezen heb.
Dan blijkt, dat hij het niet zozeer over de oordeelsdag heeft, maar over de genadetijd voor jongeren. En die is bij het sterven voorbij.

Of bedoel je dat niet?
rekcor

Bericht door rekcor »

Nu ik de tijd had om het verhaal helemaal uit te lezen, valt het me inderdaad mee. Maar de openingszin snap ik nog steeds niet...
Plaats reactie