De toekomst van de pc/internet

Plaats reactie
memento

De toekomst van de pc/internet

Bericht door memento »

Gisteren las ik het nieuws dat Google weer een nieuwe, online applicatie heeft onthuld aan het publiek, dit maal een spreadsheet applicatie. Voor degenen die wat minder thuis zijn in de engelstalige termen, een spreadsheet is een soort Excel.

Ik denk dat hier de toekomst van de pc zich openbaard. Internet gaat een steeds belangrijkere rol spelen. En het heeft ook zeker zn voordelen. Met meerdere mensen samen werken aan één document, en nog tegelijk ook; met een web-applicatie kan het. Via een IM-applicatie (zoals MSN of Google-talk) verloopt de communicatie ideaal voor dit soort vormen van samenwerken. Owja, en al je informatie is natuurlijk te doorzoeken via een zoekmachine, en je kan overal (lees: overal waar je een pc + internetaansluiting beschikbaar hebt) bij al je informatie. En de kosten zijn ook nog eens fracties van wat het vroeger kostte, zowel op gebied van infrastructuur en beveiliging, als licentiekosten.

Een heel ander fenomeen is het licentiemodel wat gebruikt wordt. Betaalde je vroeger vaak eenmalig een bedrag (aanschafprijs) voor software, de trend wordt steeds meer dat je gaat betalen voor het gebruik, dus per jaar of per handeling die de software voor je uitvoerd. Of, nog hipper, de software is geheel gratis (open source), en je betaald voor een ondersteuningscontract. Grote bedrijven als Sun, IBM en Novell zijn hier hard mee bezig.

Op de consumentenmarkt is reclame het toverwoord. Bedrijven als Google verdient miljoenen, terwijl ze haar diensten gratis aanbied. Praktisch alle inkomsten komen uit reclame. Steeds meer bedrijven gaan het voordeel zien van webbased applicaties die gratis aan de gebruikers wordt aangeboden, en waarbij verdient wordt aan reclame. Zelfs een bedrijf als Microsoft overweegt om in de toekomst een gratis versie van Windows (met reclame) uit te brengen.

Als IT-er spreken deze dingen me natuurlijk erg aan. Veel bedrijven zijn erg innovatief bezig, zowel wat betreft productontwikkeling, als op licentie-beleidt. Het enige wat me zorgen baard is veiligheid, met name veiligheid van gegevens. Waar vroeger alles veilig opgeborgen was op een afgeschermde server, die alleen binnen het bedrijf zelf te benaderen was, hangt nu alles aan het internet. Of anderen inzage mogen hebben in bedrijfskritische gegevens, is vaak slechts één verkeerd vinkje aanzetten. Natuurlijk is dat een heel handige optie, echter met software werken mensen, en mensen maken fouten (de meeste managers, degenen die met de meest gevoelige informatie werken, hebben vaak weinig verstand van IT, en maken vaak fouten op dat gebied).

Er is dus nog een hoop werk te doen, niet alleen op softwaregebied, maar ook om eens na te denken hoe de gebruiker beschermd kan worden voor eigen stommiteiten. En daar ligt nu juist het zwak van een innovatieve bedrijfstak als de IT, die liever mooie software maakt, wat veel kan, dan software die omwille van de stupiditeit van gebruikers beperkt wordt in functionaliteit.
wim

Bericht door wim »

Wat in ieder geval erg nodig is: een goede grammatica-checker.
(heeft onthuld... de toekomst openbaard ...de software voor je uitvoerd....bedrijven als Google verdient....haar diensten gratis aanbied....waarbij verdient wordt.....licentie-beleidt.....wat me zorgen baard....)

Overigens wordt door M$ tegenwoordig veel meer gedaan dan het louter toevoegen van mooi ogende features. Kijk maar naar wat er in .NET potentieel aanwezig is. Daar moet je als IT-bedrijf dan wel gebruik van maken, natuurlijk.
memento

Bericht door memento »

Overigens wordt door M$ tegenwoordig veel meer gedaan dan het louter toevoegen van mooi ogende features. Kijk maar naar wat er in .NET potentieel aanwezig is. Daar moet je als IT-bedrijf dan wel gebruik van maken, natuurlijk.
.NET gaat het niet halen:
1. Het is niet platform onafhankelijk
2. Het vereist teveel aan de gebruikers kant, de toekomst wordt dat gebruikers alleen vanuit hun browser werken

De toekomst wordt m.i.:
1. Er komt een standaard voor defenitie van een User Interface (XML), die weergegeven kan worden in een browser
2. Javascript word wellicht uitgebreid met scripting varianten van andere talen (C# is grote kansmaker), voor client-side gedeelte
3. Er komt een standaard voor realtime communicatie tussen client en server (waarschijnlijk iets SOAP-achtigs, a la AJAX)
3. Alle taken worden zoveel mogelijk aan de server kant afgehandeld

Kortom:
1. Client geeft alleen User Interface weer
2. Client is platform onafhankelijk
3. Client draait in een webbrowser
4. Server voert alle taken uit
5. Server (op lange termijn) ook platform onafhankelijk

Wat betreft programmeerwerk, ik vermoed dat dit door nieuwe innovaties erg teruggebracht wordt. Sinds de komst van Ruby on Rails zijn er veel web-georienteerde frameworks voor veel programmeertalen gekomen, die het mogelijk maken om met een paar uur een complete database-gedreven applicatie maakt. Zo kan een complete blog-applicatie met een halve dag geschreven worden. Ikzelf ben bezig met het schrijven van een UI voor CakePHP, waarmee het mogelijk wordt om uitgebreide applicaties te maken zonder 1 regel te hoeven programmeren...
wim

Bericht door wim »

memento schreef:
.NET gaat het niet halen:
1. Het is niet platform onafhankelijk
2. Het vereist teveel aan de gebruikers kant, de toekomst wordt dat gebruikers alleen vanuit hun browser werken
.NET heeft het al gehaald.
1. Is niet waar. .NET architectuur kan overal geimplementeerd worden. Mono
2. Valt best mee. Heb je Java met Swing wel eens geprobeerd? Dat eist veel. De toekomst wordt dat gebruikers of via de browser werken of lokaal, maar dat dit ook helemaal niet meer uitmaakt.
De toekomst wordt m.i.:
1. Er komt een standaard voor defenitie van een User Interface (XML), die weergegeven kan worden in een browser
2. Javascript word wellicht uitgebreid met scripting varianten van andere talen (C# is grote kansmaker), voor client-side gedeelte
3. Er komt een standaard voor realtime communicatie tussen client en server (waarschijnlijk iets SOAP-achtigs, a la AJAX)
3. Alle taken worden zoveel mogelijk aan de server kant afgehandeld
1. XAML misschien. Onderscheid tussen browser- en client-software verdwijnt (volgens M$ dan).
2. C# is een .NET taal en zeker geen scripting-taal. Wel een mooie taal overigens. Zou me deugd doen als daar iets van in JavaScript wordt overgenomen.
Kortom:
1. Client geeft alleen User Interface weer
2. Client is platform onafhankelijk
3. Client draait in een webbrowser
4. Server voert alle taken uit
5. Server (op lange termijn) ook platform onafhankelijk
Ik geloof niet in een volledig uitgeklede client die er aleen voor de graphics zou zijn. De offline taken zullen waarschijnlijk wel anders zijn dan nu, maar men vindt heus wel een toepassing voor eventuele lokale computerkracht.
3. Niet in de huidige vorm. Ajax-technologie komt in de buurt.
4. Zoiets als 'the network is the computer'? Ik betwijfel het. Maar we zullen zien.
Wat betreft programmeerwerk, ik vermoed dat dit door nieuwe innovaties erg teruggebracht wordt. Sinds de komst van Ruby on Rails zijn er veel web-georienteerde frameworks voor veel programmeertalen gekomen, die het mogelijk maken om met een paar uur een complete database-gedreven applicatie maakt. Zo kan een complete blog-applicatie met een halve dag geschreven worden. Ikzelf ben bezig met het schrijven van een UI voor CakePHP, waarmee het mogelijk wordt om uitgebreide applicaties te maken zonder 1 regel te hoeven programmeren...
Klopt. Er vindt een verschuiving plaats naar declaratief programmeren. En inderdaad vooral voor die taken die iedereen altijd doet: database opzetten, invoer, tonen master/detail formulieren, UI, etc.. Voor het echte werk is dat voorlopig niet aan de orde. Ik mag voorlopig nog blijven programmeren. Haha.
Laatst gewijzigd door wim op 08 jun 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

.NET heeft het al gehaald.
1. Is niet waar. .NET architectuur kan overal geimplementeerd worden. Mono
2. Valt best mee. Heb je Java met Swing wel eens geprobeerd? Dat eist veel. De toekomst wordt dat gebruikers of via de browser werken of lokaal, maar dat dit ook helemaal niet meer uitmaakt.
1. Mono is leuk, maar lang niet 100% compatible met .NET. Zeker in een bedrijfssituatie is Mono niet gewenst, tenzij de applicaties die je gebruikt expliciet getest zijn voor Mono.
2. Met 'vragen van de pc' bedoelde ik meer platform-afhankelijkheid. Bv. test eens met een wat ouder OS (NT 3.5, Windows 98 First Edition), een pc zonder installatierechten, pc zonder HDD, etc
1. XAML misschien. Onderscheid tussen browser- en client-software verdwijnt (volgens M$ dan).
2. C# is een .NET taal en zeker geen scripting-taal. Wel een mooie taal overigens. Zou me deugd doen als daar iets van in JavaScript wordt overgenomen.
1. Ben ik met MS eens. Ik denk (hoop) alleen dat er een universele standaard komt, geen MS standaard.
2. C# is een gewone programmeertaal, die toevallig ook onder .NET gebruikt wordt. Voor Linux is bv. een native C# compiler, die zonder .NET/Mono/oid gebruikt kan worden. .NET is slechts een framework met wat componenten. Van elke programmeertaal kan je een scripting-afgeleide maken, dus ook van C# (is er volgens mij zelfs al)
1. Ik geloof niet in een volledig uitgeklede client die er aleen voor de graphics zou zijn. De offline taken zullen waarschijnlijk wel anders zijn de nu, maar men vindt heus wel een toepassing voor eventuele lokale computerkracht.
3. Niet in de huidige vorm. Ajax-technologie komt in de buurt.
4. Zoiets als 'the network is the computer'? Ik betwijfel het. Maar we zullen zien.
1. Voor de meeste toepassingen (zakelijke toepassingen) geloof ik wel in de zgn. thin-client. De thin-client heeft voornamelijk zin voor data-gerichte applicaties. Er zijn natuurlijk genoeg taken die niet goed serversided op te lossen zijn, denk aan games, audio- en videobewerking, etc.
3. Ik zie steeds mooiere oplossingen voor AJAX. Wat nog ontbreekt is een IDE met formdesigner als VisualStudio/Delphi, om UserInterfaces mee te maken voor AJAX (ben ik aan bezig, dus dat word ook opgelost)
4. Ik denk dat we daar wel naartoe gaan. In een information-driven wereld wil je zoveel mogelijk informatie op zoveel mogelijk plaatsen kunnen benaderen. Een serverdriven oplossing voldoet daar het best aan.
Klopt. Er vindt een verschuiving plaats naar declaratief programmeren. En inderdaad vooral voor die taken die iedereen altijd doet: database opzetten, invoer, tonen master/detail formulieren, UI, etc.. Voor het echte werk is dat voorlopig niet aan de orde. Ik mag voorlopig nog blijven programmeren. Haha.
Voorlopig nog wel. Maar ik vermoed dat het binnen 10 jaar wel mogelijk is om business applicaties zonder programmeren te maken. Ik verwacht dat uiteindelijk alleen hoogwaardig programmeerwerk overblijft (i.g. programmeren van algorithmen, maken van applicatie-ontwerp)
wim

Bericht door wim »

memento schreef: 1. Mono is leuk, maar lang niet 100% compatible met .NET. Zeker in een bedrijfssituatie is Mono niet gewenst, tenzij de applicaties die je gebruikt expliciet getest zijn voor Mono.
2. Met 'vragen van de pc' bedoelde ik meer platform-afhankelijkheid. Bv. test eens met een wat ouder OS (NT 3.5, Windows 98 First Edition), een pc zonder installatierechten, pc zonder HDD, etc
1. Kwestie van tijd. We hebben het over de toekomst toch?
2. Kwestie van tijd. We hebben het over de toekomst toch? (ik val in herhalingen)
1. Ben ik met MS eens. Ik denk (hoop) alleen dat er een universele standaard komt, geen MS standaard.
2. C# is een gewone programmeertaal, die toevallig ook onder .NET gebruikt wordt. Voor Linux is bv. een native C# compiler, die zonder .NET/Mono/oid gebruikt kan worden. .NET is slechts een framework met wat componenten. Van elke programmeertaal kan je een scripting-afgeleide maken, dus ook van C# (is er volgens mij zelfs al)
1. Wist je dat .NET i.t.t. tot bijvoorbeeld Java een open standaard is?
2. C# heeft wel wat uitbreidingen die .NET specifiek zijn, zoals reflectie (attributen). Maar inderdaad, de syntax is overal te gebruiken.
.NET is meer dan een framework met componenten. Denk bijvoorbeeld aan een concept als de global assembly cache.
3. Ik zie steeds mooiere oplossingen voor AJAX. Wat nog ontbreekt is een IDE met formdesigner als VisualStudio/Delphi, om UserInterfaces mee te maken voor AJAX (ben ik aan bezig, dus dat word ook opgelost)
4. Ik denk dat we daar wel naartoe gaan. In een information-driven wereld wil je zoveel mogelijk informatie op zoveel mogelijk plaatsen kunnen benaderen. Een serverdriven oplossing voldoet daar het best aan.
3. Dat is interessant!! Wanneer/waar/hoe komt dat beschikbaar?
4. Da's waar.
Voorlopig nog wel. Maar ik vermoed dat het binnen 10 jaar wel mogelijk is om business applicaties zonder programmeren te maken. Ik verwacht dat uiteindelijk alleen hoogwaardig programmeerwerk overblijft (i.g. programmeren van algorithmen, maken van applicatie-ontwerp)
Je ziet dat 95% van alle tools gericht is op het maken van business applicaties. In mijn werk heb ik daar niet mee te maken. Aan mij gaat dit grotendeels voorbij.
memento

Bericht door memento »

3. Dat is interessant!! Wanneer/waar/hoe komt dat beschikbaar?
Wanneeer: Afhankelijk van hoeveel tijd ik beschikbaar heb komende tijd, en hoe het programmeerwerk vlot (i.e. wat voor onvoorziene problemen ik tegen kom). Ik hoop na mijn trouwen (eind vd maand) weer wat meer tijd te hebben. Eerste prototype (wat nog nix kan, maar wel idee geeft van hoe het er functioneel uit gaat zien) hoop ik eind juli af te hebben, maar ik weet niet of ik dat ga halen...

Waarin: Geschreven in Delphi, met als enige reden dat ik daarvoor even snel een code-highlight component kon vinden. Daarbij platform onafhankelijk door te compileren met FreePascal (http://www.lazarus.freepascal.org). Code wordt OOP, en zo generiek mogelijk opgezet, zodat eventuele overstap op een andere taal (ik overweeg JAVA, zeker met NetBeans als ontwikkelomgeving erg mooi, en sinds nieuwste versies nog snel ook) erg makkelijk is.

Wat: Ontwikkelomgeving volgens Model View Controller (MVC) opzet. Voor de eerste opzet neem ik als programmeertaal PHP (dit is de meest gebruikte taal voor webapplicaties), database MySQL, en framework CakePHP. Wel volgens een redelijk generieke opzet, zodat later makkelijk (lees: zonder alle code om te hoeven gooien) andere programmeertalen, databases, en frameworks toegevoegd kunnen worden. Over wat ik voor de forms ga gebruiken twijfel ik nog, ws. gewoon (X)HTML, later misschien iets als XUL. Formdesigner wordt zoals Delphi, freeform dus; elk control kan je neerzetten op de positie die jij wil.

Licentie: Weet ik nog niet. Of opensource (GPL), of dual-licentie á la MySQL (GPL voor persoonlijk gebruik, betalen voor zakelijk gebruik)

Kortom, eerst een prototype, en afhankelijk van de reacties wil ik eea verder invullen, i.e. zo goed mogelijk op 'de markt' inspelen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Ik hoop na mijn trouwen (eind vd maand) weer wat meer tijd te hebben.
:mrgreen:
Gedeelde tijd is halve tijd, memento.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
memento schreef:Ik hoop na mijn trouwen (eind vd maand) weer wat meer tijd te hebben.
:mrgreen:
Gedeelde tijd is halve tijd, memento.
Dat is zeker waar. Maar ik ben toch benieuwd of het iets wordt.
Met Delphi heb ik redelijk wat ervaring, dus mocht je hulp nodig hebben....of... nou... laat maar.... geen tijd: ben getrouwd. :mrgreen:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:ben getrouwd. :mrgreen:
Nog gefeliciteerd. :mrgreen:
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef:
wim schreef:ben getrouwd. :mrgreen:
Nog gefeliciteerd. :mrgreen:
Al bijna 8 jaar!
:D