WK Debat

Plaats reactie
Pim
Contacteer:

WK Debat

Bericht door Pim »

Zijn er nog forummers naar het WK Debat geweest in Utrecht? Hoe vonden jullie het?

Ik vond de bijdrage van ds Van Kooten het hoogtepunt van de avond. Wat heeft die man op een positieve manier een boodschap meegegeven! Bijzonder!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Vanmorgen besteedde Omroep Gelderland er een heel blokje aan. Ze benoemen daar altijd de opvallende dingen uit de kranten en er kwam een heel lang, objectief stuk over deze avond.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Bericht door Unionist »

De Stentor schreef:Als WK-koorts oploopt, moet SGP’er koel blijven
door CASPAR VAN OIRSCHOT

UTRECHT - Als Oranje aftrapt voor de wedstrijd tegen Mexico, en Jong Oranje een verlenging ingaat, lopen de gemoederen in zaal Vredenburg op: het gaat over voetbal. Niet dat de bomvolle zaal van reformatorische kunne meeleeft met de mannen van Marco en Foppe. Nee, koel blijven in tijden van WK-koorts is het devies.

Hoe moet gereformeerd Nederland omgaan met de oranjegekte? Goede vraag vonden ze bij de SGP-jongeren, een aantal jongerenorganisaties en het Reformatorisch Dagblad. Doel van de avond was om jongeren te stimuleren tot bezinning rond sport en sportverdwazing. Want ja, voetbal kan je grijpen. Maar in hoeverre is dat acceptabel?

De WK-koorts is voor fractievoorzitter Bas van der Vlies in ieder geval een gruwel. Beweging mag, sport hoeft wat hem betreft niet en topsport al helemaal niet. ‘Ik heb niets met Huntelaar, maar ik constateer dat het WK iets losmaakt. Opium voor het volk? Voor veel mensen is het een pseudo-religie. Godenzonen! Een en al aanbidding. Het is een gerichtheid die ik betreur, want zo komt de mens in plaats van God. Dat maakt me verdrietig.’

Ook de uitwassen - drankgebruik, fanatisme, een vloek - zijn de SGP-voorman een doorn in het oog. CDA-Kamerlid Joop Atsma is welhaast een extremist in dit gezelschap. De voetbal- en wielerfanaat staat lijnrecht tegenover collega Van der Vlies als het gaat om topsport. ‘Van der Vlies maakt een karikatuur van het verenigingsleven, er gebeurt juist heel veel goeds. Sport is een bindmiddel. Bovendien moet je de je gegeven talenten gebruiken.’

Ook Tjeerd Korf, Urker profvoetballer bij FC Zwolle moet het enigszins ontgelden. Want ja, hij heeft wel eens gespeeld op zondag. Zelf kan hij er mee leven, juist omdat hij het evangelie verspreidt door zich in de sportwereld te bewegen. Toch ook een opdracht van God. Tegen de tijd dat dominee R. van Kooten de avond afsluit, is duidelijk dat Jong Oranje de finale heeft gehaald. Sportgek Atsma krijgt het door per SMS en kan niet nalaten dat even aan de zaal mee te delen. Het levert hem applaus op. Echter niet zoveel als Van Kooten, die duidelijk maakt dat het Koninkrijk Gods de enige echte en eeuwige prijs is, waarbij een wereldtitel voetbal in het niet valt. En die prijs, die kan iedereen winnen…
Dit stuk werd vanmorgen integraal op Radio Gelderland voorgelezen. Vooral met het slot was ik erg blij.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Gisteravond was ik er ook. Een bijzonder fijne avond. Als ik elke debatter even mag samenvatten:

1. Bas van der Vlies: Hij deed het als vanzelf op zijn eigen wijze. Wanneer hij iets wil zeggen, maakt hij er altijd 3 zinnen omheen, wat het (voor mij dan) aantrekkelijk maakt om naar hem te luisteren. Hij was voorzichtig om een en ander te veroordelen, alleen de invulling van de zondag van Tjeerd kon hij niet overeenstemmen met het 4e gebod.

2. Jan Mohleman: Hij voerde een pleidooi voor meer beweging in de Nederlandse samenleving. Hij sloot zich aan bij de Schotse predikant dat er in onze gezindte nagedacht moet worden over de bezinning op sport.

3. Tjeerd Korf: Om het met de woorden van ds. Van Kooten te zeggen, 'je bent een eerlijke gozer'. Ook al denkt hij op sommige punten wat anders, hij verdient veel respect. Ook hoe hij op bewogen wijze vertelde over zijn omgang met medesporters en zijn droom om in het Nederlands elftal uit te komen.

4. Joop Atsma: Op ludieke wijze gaf hij wat tegengas en liet hij de zaal op bepaalde momenten de andere kant van iets zien. Ook nam hij de vrees van veel mensen weg, (hij gaat naar een wedstrijd van Nederland) dat hij daar meer gaat doen, zoals informeren naar de werkwijze van de politie, en de behandeling van (extreme) supporters.

5. ds Van Kooten: Ook al vind ik hem af en toe een 'popi-jopi-figuur', hij deed een zeer correct slotwoord. Hij gebruikte net als Paulus het beeld van de Sport, om jongeren en ouderen aan te sporen te strijden voor de onverderfelijke prijs. En dan met het perspectief dat er niet één prijs is te vergeven, maar dat een ieder die strijdt, die prijs zal ontvangen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gefopt schreef:Gisteravond was ik er ook. Een bijzonder fijne avond. Als ik elke debatter even mag samenvatten:

1. Bas van der Vlies: Hij deed het als vanzelf op zijn eigen wijze. Wanneer hij iets wil zeggen, maakt hij er altijd 3 zinnen omheen, wat het (voor mij dan) aantrekkelijk maakt om naar hem te luisteren. Hij was voorzichtig om een en ander te veroordelen, alleen de invulling van de zondag van Tjeerd kon hij niet overeenstemmen met het 4e gebod.

2. Jan Mohleman: Hij voerde een pleidooi voor meer beweging in de Nederlandse samenleving. Hij sloot zich aan bij de Schotse predikant dat er in onze gezindte nagedacht moet worden over de bezinning op sport.

3. Tjeerd Korf: Om het met de woorden van ds. Van Kooten te zeggen, 'je bent een eerlijke gozer'. Ook al denkt hij op sommige punten wat anders, hij verdient veel respect. Ook hoe hij op bewogen wijze vertelde over zijn omgang met medesporters en zijn droom om in het Nederlands elftal uit te komen.

4. Joop Atsma: Op ludieke wijze gaf hij wat tegengas en liet hij de zaal op bepaalde momenten de andere kant van iets zien. Ook nam hij de vrees van veel mensen weg, (hij gaat naar een wedstrijd van Nederland) dat hij daar meer gaat doen, zoals informeren naar de werkwijze van de politie, en de behandeling van (extreme) supporters.

5. ds Van Kooten: Ook al vind ik hem af en toe een 'popi-jopi-figuur', hij deed een zeer correct slotwoord. Hij gebruikte net als Paulus het beeld van de Sport, om jongeren en ouderen aan te sporen te strijden voor de onverderfelijke prijs. En dan met het perspectief dat er niet één prijs is te vergeven, maar dat een ieder die strijdt, die prijs zal ontvangen.
Prima samenvatting. Hoewel ik het vermeende popi-jopi van ds Van Kooten alleen maar kan waarderen, omdat hij m.i. daarmee op gelijke hoogte komt met de jongeren.

Overigens vond ik het vorige debat wat ik bijwoonde (Mediagebruik) wat meer spetterend. De mensen hadden daar wat meer ervaring met zo'n discussie. Johan Vreugdenhil tegenover Jan vd Bosch (Beter-uit), dan hebben we het echt over verschillende standpunten.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Pim schreef:
Gefopt schreef:Gisteravond was ik er ook. Een bijzonder fijne avond. Als ik elke debatter even mag samenvatten:

Prima samenvatting. Hoewel ik het vermeende popi-jopi van ds Van Kooten alleen maar kan waarderen, omdat hij m.i. daarmee op gelijke hoogte komt met de jongeren.

Overigens vond ik het vorige debat wat ik bijwoonde (Mediagebruik) wat meer spetterend. De mensen hadden daar wat meer ervaring met zo'n discussie. Johan Vreugdenhil tegenover Jan vd Bosch (Beter-uit), dan hebben we het echt over verschillende standpunten.
Popi-jopi is niet altijd verkeerd nee. Alleen soms weet hij dat van zichzelf te goed. Maar ik vond het schitterend hoe hij het gisteren deed!!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Verder geen uitspraken over wel of niet kijken en zo? :)

Ik ben het met wat ik lees eens, we moeten ons hoofd een beetje koel houden en dat doe je door zo'n toernooi in het juiste perspectief te zien.... wat veel mensen vergeten.

Maar als je dat doet kan je dus ook zonder gevaar naar de voetbalwedstrijden kijken, je kan er zelfs een oranje shirt bij aantrekken, oranje-bier drinken, ja zelfs juichen als Nederland een doelpunt maakt.

Het gaat niet om het WK zelf maar hoe jij daar mee omgaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Overigens heb ik nog geen RD-verslag gelezen. Of zie ik het over het hoofd?
Hij staat hier .
Of je het gelezen heb weet ik niet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:Overigens heb ik nog geen RD-verslag gelezen. Of zie ik het over het hoofd?
Hij staat hier .
Of je het gelezen heb weet ik niet.
Klopt, ik had het al weggehaald. Als ik het zo lees, heb ik wat gemist.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Volgens het artikel in het RD wordt de herhaling van het debat woensdag 7 juni om 20.00 uur uitgezonden op
www.reformatorischeomroep.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Herhalingen zijn wel erg voetbalgelijkvormig :D :mrgreen:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Ik heb de herhaling van het WK-debat, dat vanavond uitgezonden werd door reformatorischeomroep.nl, even opgenomen. De kwaliteit is niet super, maar toch is het allemaal goed te volgen.

Voor een ieder die belangstelling heeft:
http://www.preeklinks.nl/WK-debat.mp3

Duur: 2 uur
Grootte: 20 mb
Plaats reactie