Hehe maar ik denk dat het niet alleen te maken heeft met dat we Nederlanders zijn... want Nederlanders kunnen ook best emoties uiten.
Het is de kerkcultuur waarin dat is weggedrukt.... Dat moeten we niet op de landelijke cultuur gaan afschuiven.
Als een jongeman vader wordt zie je hem glunderen en met een big smile op zijn gezicht rondlopen. Als je net fantastisch nieuws hebt gekregen laat je dat vaak echt wel zien hoor. Als het nederlands elftal voetbal en scoort gaat het hele stadion uit het dak. Dus we kunnen best wel emoties uiten als volk
Jij noemt de 'kerkcultuur'. Ook het uiten van emoties rondom een sportwetstrijd is 'groepscultuur'. Dat laatste heeft ook niets te maken met een landcultuur.
Nederlanders en Noord Europeanen hebben gewoon een andere inslag dan bijvoorbeeld Aziaten, maar ook Zuid-Europeanen. Dat heef totaal niets met kerkcultuur te maken.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Maar die cultuur is anders dan de kerkcultuur, die voor mijn gevoel soms een beetje ONnatuurlijk is. We kunnen ontzettend mooie psalmen zingen waarin in we aangeven hoe blij en dankbaar we zijn dat God ons redt, in lospsalmen zingen dat we zullen jubelen, dansen, ons zeer verblijden.... maar daar niets van uitstralen... dan denk ik wel eens: Beseffen we wel wat we zingen? Waarom doen we dat dan niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Psalm 63:4
Uw liefde is meer dan het leven, mijn lippen zingen uw lof.
Liefde meer dan leven
Soms zeg je al Psalmen zingend dingen die heel ver reiken. Want is er iets dat meer waard is dan het leven? Ja dus. Tenminste, als we Psalm 63 meezingen. Gods liefde is meer dan het leven. Want een leven zonder de liefde van de Heer is een leeg, een zinloos, een doods leven. Als je de liefde van God niet kent, ken je het leven niet. Dat reikt dus inderdaad heel ver. Het leven dat we hier op aarde leiden, is mooi naar de mate waarin het vervuld is van de liefde van God. We moeten niet hangen aan dit leven, maar aan de liefde.van God die we vinden in zijn Zoon, Jezus Christus. Hij is ons Leven
Een waargebeurd verhaal dat hierop aansluit, vond ergens in midden of zuid amerika plaats... Ik weet niet meer precies waar.
Een gemeente was op zondagmorgen samengekomen voor een kerkdienst, ergens in een klein plaatsje. Opeens werd de kerkdienst onderbroken, een groep guerillastrijders kwamen de kerk binnen gerend. Ze richtten hun geweren op mensen die zaten te luisteren naar de dominee en schreeuwden: Iedereen die echt van Jezus houdt, nu gaan staan! De dominee gingen staan en met hem een klein gedeelte van de gemeenteleden. De guerillaleider riep vervolgens: Iedereen die niet staat, maak dat je wegkomt. De mensen verlieten de kerk en daar de dominee met een klein deel van zijn gemeente stonden nog angstig.
Zo zei de leider tegen de dominee, nu weet je wat je echte gemeente is.... je kan doorgaan met de preek.
En ze vertrokken.
Goed om af te vragen wat wij zouden doen in zo'n geval.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
--------------------------------------------------------------------------------
Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben. Wie niet liefheeft blijft in de dood.
1 Johannes 3:14
--------------------------------------------------------------------------------
Van dood naar liefde
Dat zijn heel pittige dingen die Johannes hier zegt. Waar geen liefde is, is geen leven. Zo belangrijk is liefde dus in Gods ogen. Zozeer stempelt liefde dus ook zijn wezen. God is liefde! Juist dat heeft Hij laten zien in Jezus. Juist dat deelt Hij uit door zijn Geest. En die Geest is in grote volheid uitgestort. We kunnen elkaar liefhebben. We hebben het leven in ons. Want door het geloof in Jezus Christus zijn we vanuit de dood overgegaan in het leven. Strek je daarom in de Geest van Christus uit naar onderlinge liefde, naar deze gave vrucht van de Geest.
Here, ek weet die Ons Vader is ’n duidelike modelgebed.
Maar ek sukkel daarmee,
want U het die moeilikste deel heel eerste geplaas:
U Vader se Naam, Sy koninkryk, en Sy wil.
U weet hoe hartstogtelik kan ek bid
as dit kom by “daaglikse brood” en “vergewe ons ons skulde”,
en “laat ons nie in die versoeking kom nie”.
Maar my woorde is minder,
en minder heilig, as ek moet bid
vir die heiliging van die Vader se Naam.
En verder –
Hoe kan ek eerlik bid vir die koms van God se koninkryk,
as my lewe werklik maar in so ’n geringe mate
regeer word deur die Koning?
En as ek dan ’n rebel is wat nie
absoluut gehoorsaam is aan die Koning nie,
hoe kan ek eerlik bid dat sy wil moet geskied?
O Here, U weet hoe graag wil ek al die dinge hê
wat ’n kind van die Koning toekom,
maar ek vind dit so moeilik om te leef soos een!
Ek vra dat u liefde my sondes moet vergewe,
tog doen ek so min moeite
om volgens die beginsels van daardie liefde te lewe.
En as ek versoek word, gee ek eerder in
as om na U om hulp te roep …
Kortom, Here, die kwaliteit van my lewe
staan in die weg van die opregtheid van my gebede.
Maar ek wend my maar weer na U –
soos die dissipels gesê het:
“Na wie anders kan ons gaan?
Ú het die woorde wat ewige lewe gee.”
Here, gee my tog die opregtheid om te bedoel wat ek bid,
én die krag om te doen wat ek vra.
En daarom vra ek óók, soos die dissipels destyds,
“Here, leer my bid!”
- Daniel Partner
Gebed is om in verwondering voor God te kniel, en in nederigheid. En onder die besef dat ek die skepsel is wat voor my Skepper kom, om my opdragte te ontvang.
- George Appleton
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wat liefde is, hebben we geleerd van hem die zijn leven voor ons gegeven heeft. Daarom horen ook wij ons leven te geven voor onze broeders en zusters.
1 Johannes 3:16
Liefde: leven geven
Wat is liefde? Johannes maakt duidelijk dat we dat alleen kunnen leren als we kijken naar Jezus: Hij heeft zijn leven voor ons gegeven. Liefde is dus: je leven geven. Dat is heel radicaal. Liefhebben is niet allereerst een gevoel, een vage doelstelling of een hartelijk wens. Liefde is een daad, een verstrekkende daad waarmee je je eigen leven op het spel zet. Bijbelse liefde heeft dus alles te maken met gevende liefde: het is de liefde van de zelfovergave. Zo ligt 1 Johannes 3:16 helemaal in lijn met Johannes 3:16: Gods liefde is ten diepste dat Hij zijn Zoon - dat is zijn Leven - heeft gegeven.
David had een sterk geloof, en het zou ons tot groot voordeel zijn als wij hem in zijn geloof zouden navolgen. In de tekst, waarover ik hoop te spreken, zijn twee manieren, waarin zijn geloof werkzaam was.
• Ten eerste door het Goddelijke Woord te geloven: Gij hebt zó en zó gesproken!
• Ten tweede door te pleiten op de vervulling ervan: Doe gelijk Gij gesproken hebt!
Merkt hier op, dat het geloof werkt door het Woord van God te geloven: Gij hebt gesproken. Het voorwerp en de grond van het geloof zijn het spreken van God.
1. Het geloof rust op een "zo spreekt de Heere". Het is niet "zo zegt een mens, zo spreekt een predikant", en ook niet "zo spreekt een engel". Het geloof kan alleen op een Góddelijk getuigenis staan: "zo spreekt de Heere", "Gij hebt gesproken". Indien u het geloof hebt, dan "hebt gij het Woord aangenomen, niet als der mensen woord, maar gelijk het waarlijk is, als Gods Woord, dat ook werkt in u die gelooft." 1 Thess. 2:13. Het geloof werkt door Gods Woord vast te houden: "Gij hebt gezegd, Gij hebt beloofd, Gij hebt in Uw heiligheid gesproken."
2. Het geloof werkt ten tweede door op de vervulling van de belofte te pleiten: "Doe gelijk Gij gesproken hebt". God is niet alleen een Spreker, maar ook en Dader. Hij belooft niet alleen, maar Hij volbrengt ook. Het geloof ziet op een belovend God, opdat Hij een volbrengend God zal zijn en houdt bij Hem aan op de vervulling van Zijn Woord.
.....
Ja maar, zal iemand zeggen, ik mis de verzekering van al deze dingen!
Wat bedoelt u daarmee dat u de verzekering mist? Ik geloof dat velen niet beseffen wat ze zeggen, als ze zeggen dat ze de verzekering missen. Wat kunt u een betere verzekering hebben dan het Woord van God? Indien u Zijn Woord hebt en het aanneemt, dan hebt u geen betere verzekering nodig. Wanneer een geloofwaardig man, die u vertrouwen kunt, u zijn woord geeft, dat hij iets voor u doen zal, dan vertrouwt u daarop. U zegt dan dat u er zeker ervan verzekerd bent, omdat u zijn woord hebt. Er is een zekerheid van het gevoel, dat is een verzekering van het werk, wanneer men de beloofde zaak ontvangen heeft. Dit is eigenlijk geen geloofszekerheid, maar genieten.
Maar de zekerheid van het geloof is de verzekering van een woord, ons gegeven. En hoewel de verzekering van het gevoel de troostrijkste is, toch is de zekerheid van het geloof het zekerst. Want wat men van God in handen krijgt, kan men spoedig verliezen. Maar wat men in de belofte heeft, blijft altijd. Indien u Gods belofte aanneemt, dan hebt u de beste verzekering van de wereld.
Maar u zegt: ik mis het geloof, daarom kan ik Zijn Woord niet aannemen of daarop vertrouwen!
Nu spreekt u oprecht. Ik geloof dat dit werkelijk het geval is bij de meesten. Dan mist u de verzekering omdat u het geloof mist, Gods Woord niet kunt aannemen, of God zoveel vertrouwen.
Maar als nu iemand zegt: ja, dit is mijn geval, ik kan Gods Woord niet geloven! Zegt God dan wel iets tot mij? Is er een Woord van God dat op mijn geval past?
Ja, daar zijn zowel beloften van het geloof als beloften aan het geloof. "Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk: die zullen op de Naam des Heeren vertrouwen." Zef. 3:12. "In Zijn Naam zullen de heidenen hopen." Heeft de Overste Leidsman des geloofs dit gezegd, o houdt Hem dan bij Zijn Woord en roept om het geloof en zegt: Heere, doe gelijk Gij gesproken hebt!
"Die wat gesond is, het die geneesheer nie nodig nie, maar die wat ongesteld is. ..... want Ek het nie gekom om regverdiges te roep nie, maar sondaars tot bekering." (Matteus 9:12b, 13b).
Om die Here Jesus te volg is nie moeilik nie - Hy verleen self die krag daarvoor, want Hy verander 'n mens se hartsgesindheid! (Wedergeboorte.)
Christene voel hulself dikwels onwaardig om Hom te volg. Wanneer die Heilige Gees iemand voorberei om Jesus te volg begin Hy altyd om die persoon te oortuig van sonde (in sy/haar eie lewe), geregtigheid (die geregtigheid wat God eis en wat in Jesus Christus beërwe kan word) en oordeel (God se oordeel oor die sonde en ongeredde sondaars).
Dit is dus juis nie die ryk mense, die goeie mense of die mense wat voel hulle het die krag om Jesus (uit eie sterkte) te volg wat Hy nooi na die bruilofsmaal van die Lam nie. Dit is juis hulle wat besef dat hulle onwaardig is, dat hulle niks het om Hom te bied nie wat gereed is om in Sy Ewige Koninkryk opgeneem te word. Dit is dus dié wat weet dat hulle totaal verlore is, wat weet dat hulle sonder Sy toetrede die ewige verdoemenis tegemoet gaan.
Dit is vir sulke mense wat Hy sê: "Ek is die Alfa en die Omega, die begin en die einde. Aan die dorstige sal Ek gee uit die fontein van die water van die lewe, verniet." (Openbaring 21:6). Die voorvereiste is egter dat jy moet weet hoe afhanklik jy van God is vir jou redding (Matteus 5:3 NAV). Dit impliseer dat jy sal weet dat jy niks het (geestesgoedere) om aan te bied vir jou redding nie en dat jy bereid moet wees om jouself prys te gee. Die water van die lewe is dus verniet, maar ten koste van jou sondige self wat verloën moet word.
Die proses van redding verskil baie van persoon tot persoon, maar daar kom 'n punt in só 'n mens se lewe waar hy weet dat hy vrede met God gemaak het en sy lewe totaal aan God se heerskappy oorgegee het. Tog is die sondige vlees steeds teenwoordig in die gelowige terwyl hy nog in hierdie lewe is. Sy hele aardse lewe vanaf die punt van wedergeboorte is dus in 'n sin 'n deel van die proses van redding (of verlossing).
Ons moet onthou dat by wedergeboorte die mens se gees vernuwe word en die ewige lewe deelagtig word. Sy vlees is egter nog nie met onverganklikheid beklee nie - hy sal eers tydens die opstanding van die dooies toegerus word met 'n sondelose, onverganklike liggaam. In hierdie lewe is daar dus 'n voortgaande stryd teen die beginsel van die sonde in ons vlees. Wanneer iemand se gees egter deur die wedergeboorte vernuwe word, kry hy 'n nuwe lewensbeginsel, naamlik 'n verbondenheid aan Christus as die eersteling uit die dood en 'n haat vir die sonde. Sy lewe tot en met die fisiese dood is egter 'n voortdurende stryd teen die sonde.
Aangehaal uit die boek “Wat dit Beteken om Waarlik Christen te wees.”.
Hartelijke groet,
Pim.
Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde.
1 Johannes 4:8
God is liefde
Als we God kennen, weten we wat liefde is. Dat wil Johannes duidelijk maken als hij deze even korte als confronterende uitspraak doet. Want als je God in een enkel woord wilt benoemen, kom je uit bij dat unieke woord liefde. God is liefde. En als je wilt liefhebben, dan moet je eerst God kennen, want zijn liefde heb je nodig om dat te kunnen. Je mag het nog sterker zeggen: je hebt God zelf nodig om tot liefde in staat te zijn. En God zelf krijg je alleen door Jezus. Want God ontmoeten we in Jezus, en Gods liefde is te vinden in zijn Zoon. Ken Hem en heb dan lief!
Niet ons, HEER, niet ons, geef uw naam alle eer, om uw liefde, uw trouw.
Niet ons
'Het gaat niet om mij.' In een egocentrische samenleving is het heilzaam als dat hardop wordt gezegd. En het is nog heilzamer als we het in gebed ons eigen maken. Wij zijn niet zelf het middelpunt van ons leven. God, de Heere, is dat. Het draait niet om mijn succes, niet om mijn falen, niet om mijn liefde, niet om mijn onvermogen. Alles draait om de ene naam, die alle eer waard is: de Heere Jezus. In hem is alle trouw en liefde waar we naar op zoek zijn.
Zelfs in de nacht denk ik aan uw Naam, HEERE, en houd ik mij aan uw wet.
Uw Naam
Psalm 119 is een Psalm die vol is van de liefde voor het wegwijzende Woord van God. Want daar gaat het in de wet om: dat God zelf ons de weg van het leven wijst door ons aan te kijken en aan te spreken. Beleef de wet daarom ook nooit los van God. Denkend aan zijn Naam en door de liefde voor die Naam, gaat zijn wet voor ons glanzen als het leven.
Hiervan is ek oortuig: geen dood of lewe of engele of magte of teenswoordige of toekomstige dinge of kragte of hoogte of diepte of enigiets anders in die skepping kan ons van die liefde van God skei nie, die liefde wat daar is in Christus Jesus ons Here (Rom 8:38-39).
Lees: Romeine 8:31-39.
Ons ervaring van die lewende Christus is genadiglik nie afhanklik van ons emosies nie. As dit so was, sou ons gedurig gewissel het tussen oorwinning en neerlaag, inspirasie en wanhoop. Ons sou uiteindelik moeg geword en in wanhoop boedel oorgegee het. Ongelukkig het juis dít gebeur met baie mense wat eers saam met Christus die pad bewandel het, maar dit nou nie meer doen nie.
Onthou egter altyd dat jou geloof in Christus ’n tweesydige saak is: jou liefde vir Hom, en sy liefde vir jou. Jy het aan Hom jou trou toegesê in antwoord op sy verstommende liefde vir jou. Indien jou liefde vir Christus moontlik gekwyn het en jy aan Hom ontrou is, onthou met dankbaarheid dat sy liefde vir jou steeds kragtig en seker is. Wat ook al gebeur het sedert jy die eerste keer vir Hom gesê het dat jy Hom liefhet, sy liefde vir jou bly onwrikbaar staan. Al voel jy dat jy die rug op Hom gedraai het, hou Hy jou steeds in sy liefde vas.
Paulus verwoord hierdie praktiese liefdestaal van God in vandag se kernvers. As jou emosies jou uitmekaar skeur en jy allermins gelowig voel, onthou en verbly jou in hierdie waarheid: Die Here het jou steeds lief en glo in jou. Dít is die taal van suiwer liefde wat God met jou praat en wat jou na Hom toe sal teruglei.
Ek loof en dank U, liefdevolle God, dat my geloof onderskraag word deur u verstommende liefde.
Die liefde van God is soos die Amasonerivier wat wyd en diep vloei om net een madeliefie water te gee – William Barclay.
--------
Prachtige meditatie!
Hartelijke groet,
Pim.
Innige liefde
Bij wet denken velen aan: 'moeten', regels, verboden en gebeden, prikkeldraad om je leven, inperking. Wie Psalm 119 bidt, leert dat grondig af. Als we de God van de wet leren kennen - in Christus - zullen we zijn richtlijnen omhelzen en innig liefkrijgen. Want onze ziel en zaligheid hangen ervan af. Wat is het geweldig dat God ons zijn weg wijst!