Kerkelijk jaarboek GG

Unionist

Bericht door Unionist »

Probleem is dat kerkelijke eenheid van onderaf moet komen en dat de hele GG naar boven kijkt. "Wat vindt de synode ervan?"
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Je zou alvast kunnen beginnen met alvast te inventariseren waarin GG en HHK overeenkomen en verschillen.
Leonius

Bericht door Leonius »

Unionist schreef:Probleem is dat kerkelijke eenheid van onderaf moet komen en dat de hele GG naar boven kijkt. "Wat vindt de synode ervan?"
Dat is waar! Er moet iets in de hoofden van mensen veranderen. De kerkelijke leiding zal daarin het voortouw moeten nemen....
refo

Bericht door refo »

Plaatselijke gemeentes moeten kiezen of ze zich aansluiten bij de HHK. Daar heeft de GS niets over te vertellen.

Plaatselijke gemeentes vaardigen vertegenwoordigers af naar een classisvergadering. Die weer naar de PS en die naar de GS. Ergo: geen plaatselijke GG's meer = geen GS meer. Alles volgens de beroemde kerkelijke weg.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Je zou alvast kunnen beginnen met alvast te inventariseren waarin GG en HHK overeenkomen en verschillen.
Hou het dan bij de wezelijke (en meetbare) verschillen graag. Anders verzandt je in een ontelbare reeks gevoelsargumenten...
refo

Bericht door refo »

Wezenlijk worden die dingen vanzelf. Ik kan me voorstellen dat men het op enig moment volkomen eens is. Alleen het niet-wezenlijke punt van de predikantenopleiding moet nog even geregeld worden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Kernwoord is: bewustwording bij de massa. We hebben het daar op OSW weleens uitgebreid over gehad, maar na de sluiting van OSW en de opkomst van Refoforum is dit in het vergeetboek geraakt. Er moeten nog ergens hele topics staan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een andere constatering van ds. G., waar het ND de vinger bij legt, is de te verwachten daling van het ledental:
"Wie met een verwijzing naar dit moderne levensklimaat de zaak afdoet, gaat aan de voornaamste vragen voorbij. Wat is de oorzaak dat zovelen ons verlaten? Wat zijn hun motieven? Waarom verliezen onze gemeenten kennelijk aan geestelijke werfkracht?"

Die laatste vraag is eigenlijk het trieste antwoord op zijn voorgaande vragen: de kerkelijke structuren zijn netjes uitgekristalliseerd, de procedures zijn opgesteld, de crisis der jeugd is achter gelaten.

Maar zonder het levende geloof verwordt alles in korte tijd tot een lege huls, die in rijen van vier leegloopt.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

memento schreef:
refo schreef:Je zou alvast kunnen beginnen met alvast te inventariseren waarin GG en HHK overeenkomen en verschillen.
Hou het dan bij de wezelijke (en meetbare) verschillen graag. Anders verzandt je in een ontelbare reeks gevoelsargumenten...
Je zou eens hier kunnen kijken. ;)
Het lijkt me evident dat de bijdragen van ds. Pieters en van ds. de Vries op een aantal punten kritiek bevatten op wat in de GG gangbaar is.
Frans Jozef

Jaarboek GG 2006

Bericht door Frans Jozef »

Is er door de betreffende predikant gesproken van een samengaan van GG en HHK?

M.i. spreekt de predikant van een gemeenschap oefenen. Zou daar niet samenwerken mee bedoeld kunnen worden? JA!!!

Het is toch nu wel duidelijk dat waar twee kerken samengaan er altijd weer een nieuwe kerk zal ontstaan. Er zijn altijd mensen die er niet achterstaan en die beginnen een nieuw kerkverbandje.
Leonius

Bericht door Leonius »

Tiberius schreef:Een andere constatering van ds. G., waar het ND de vinger bij legt, is de te verwachten daling van het ledental:
"Wie met een verwijzing naar dit moderne levensklimaat de zaak afdoet, gaat aan de voornaamste vragen voorbij. Wat is de oorzaak dat zovelen ons verlaten? Wat zijn hun motieven? Waarom verliezen onze gemeenten kennelijk aan geestelijke werfkracht?"

Die laatste vraag is eigenlijk het trieste antwoord op zijn voorgaande vragen: de kerkelijke structuren zijn netjes uitgekristalliseerd, de procedures zijn opgesteld, de crisis der jeugd is achter gelaten.

Maar zonder het levende geloof verwordt alles in korte tijd tot een lege huls, die in rijen van vier leegloopt.
Hier ben ik het helemaal met je eens Tiberius!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Leonius schreef:
Tiberius schreef:Een andere constatering van ds. G., waar het ND de vinger bij legt, is de te verwachten daling van het ledental:

Gelukkig maar :wink:.
Alleen moeten we de pijlen van onze kritiek dan niet op de (leeg lopende) huls richten, maar op het gemis aan inhoud. Dat gemis veroorzaakt de leegloop.
Leonius

Bericht door Leonius »

Tiberius schreef:
Leonius schreef:

Gelukkig maar :wink:.
Alleen moeten we de pijlen van onze kritiek dan niet op de (leeg lopende) huls richten, maar op het gemis aan inhoud. Dat gemis veroorzaakt de leegloop.
Ook daarmee ben ik het met je eens!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Eppie schreef:Ik ben blij dat de off. kerkelijke lijn is dat we ons metterdaad gaan aansluiten/fuseren [whats in a name] bij de HHK. Of het nu een jong kerkgenootschap is met een puberteitscrisis of een oude kerk met ouderdoms gebreken [weer whats in a name] dat moet ons er niet van weerhouden om samen te gaan. Probleem is dat de synode dan wel onze kerkenraad moet zien om te krijgen want die is niet van plan om nu of in de toekomst samen te gaan. Nee de HHK had verstandig moeten zijn en zich bij ons [GG] moeten voegen. Maar goed Leonius, laten we 'het wolkje' maar positief tegemoet treden, ik zie het als een standpuntwijziging anders had het echt niet in het jaarboek gekomen. Veranderingen moet je positief duiden. Alles begint klein.
Had HHK zich moeten voegen aan / bij de GG? dat is een heel interessante vraag...
Leonius

Bericht door Leonius »

Mister schreef:
Eppie schreef:Ik ben blij dat de off. kerkelijke lijn is dat we ons metterdaad gaan aansluiten/fuseren [whats in a name] bij de HHK. Of het nu een jong kerkgenootschap is met een puberteitscrisis of een oude kerk met ouderdoms gebreken [weer whats in a name] dat moet ons er niet van weerhouden om samen te gaan. Probleem is dat de synode dan wel onze kerkenraad moet zien om te krijgen want die is niet van plan om nu of in de toekomst samen te gaan. Nee de HHK had verstandig moeten zijn en zich bij ons [GG] moeten voegen. Maar goed Leonius, laten we 'het wolkje' maar positief tegemoet treden, ik zie het als een standpuntwijziging anders had het echt niet in het jaarboek gekomen. Veranderingen moet je positief duiden. Alles begint klein.
Had HHK zich moeten voegen aan / bij de GG? dat is een heel interessante vraag...
Het klopt in ieder geval niet met de stelling van ds. G. dat de HHK de wettige voortzetting is van de NHK, zowel historisch als theologisch.
Plaats reactie