Uitvoerige scriptie over de STANDENLEER!
Inderdaad geloof ik niet dat Calvijn zoiets leerde. Maar wat leerde hij wel? En hoe kan hij een 'zaad van godsvrucht' poneren, terwijl toch het geloof nog niet geboren is.
Ergens anders heeft hij het trouwens weer over een 'zaad des geloofs'.
Over dit punt zou ik wel eens een heldere uitleg willen zien. En dan gaat het me niet om wat Calvijn zegt, maar wat de Bijbel hierover leert.
Over dit punt zou ik wel eens een heldere uitleg willen zien. En dan gaat het me niet om wat Calvijn zegt, maar wat de Bijbel hierover leert.
Gisteren een cat. preek gehoord over zondag 23. Volgens die predikant leerden de oude theologen (hij noemt geen namen) een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. De opstanding van Christus is de rechtvaardigmaking voor het geloof en er is een rechtvaardigmaking door het geloof.
In de wedergeboorte ontvangt de zondaar de gerechtigheid van Christus volkomen maar door het geloof wordt deze omhelst.
In de wedergeboorte ontvangt de zondaar de gerechtigheid van Christus volkomen maar door het geloof wordt deze omhelst.
hmmm Je zegt het goed. Hij noemde geen namen. Ik vraag me af of de zgn marrow man dit zouden herhalen......MBE schreef:Gisteren een cat. preek gehoord over zondag 23. Volgens die predikant leerden de oude theologen (hij noemt geen namen) een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. De opstanding van Christus is de rechtvaardigmaking voor het geloof en er is een rechtvaardigmaking door het geloof.
gg in ned?
Hey, grappig ook een preek gehoord gister met dezelfde strekking en verwijzing naar oude theologen.jacob schreef:hmmm Je zegt het goed. Hij noemde geen namen. Ik vraag me af of de zgn marrow man dit zouden herhalen......MBE schreef:Gisteren een cat. preek gehoord over zondag 23. Volgens die predikant leerden de oude theologen (hij noemt geen namen) een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. De opstanding van Christus is de rechtvaardigmaking voor het geloof en er is een rechtvaardigmaking door het geloof.
gg in ned?
- ndonselaar
- Contacteer:
Afgewezen, we moeten onverkort vasthouden dat we alleen door het geloof gerechtvaardigd worden. Dus is er pas sprake van geestelijk leven als we door het geloof, in het uur van de wedergeboorte, Christus omhelsd hebben.Afgewezen schreef:Inderdaad geloof ik niet dat Calvijn zoiets leerde. Maar wat leerde hij wel? En hoe kan hij een 'zaad van godsvrucht' poneren, terwijl toch het geloof nog niet geboren is.
Aan de andere kant is de Schrift helder: het geloof rechtvaardigt. Het doet geen uitspraak over de mate. De uitspraak: ik geloof, doch kom mijn ongelovigheid te hulp, is ook geloof. De bede van de tollenaar: O, God wees mij de zondaar genadig, is eveneens geloof. Het klampt zich als zondaar vast aan een genadig God. Het is de taak van de prediking om ook het kleine / zwakke geloof te versterken, zodat ze op mogen wassen / groeien in de genade en in het geloof. Het gaat dus niet over de mate van het geloof wel over de echtheid van het geloof. Is het geloof gericht op de inhoud van het Woord, Christus!?
Het zal genoegzaam bekend zijn dat ik de vierschaar beleving niet zo'n geweldige uitvinding vind. Zeker wat 19e eeuwse predikanten er doorgaans van gemaakt hebben. Ik heb het dus zowel op de rechtvaardiging van eeuwigheid als op de rechtvaardiging in de vierschaar nogal wat moeite.Hendrikus schreef:Lees deze prachtige tekst over de rechtvaardiging in de vierschaar!jacob schreef: Rechtvaardigmaking in de vierschaar.
zo is dat.MBE schreef:Is dat dan hetzelfde: wedergeboorte en Christus omhelzen?ndonselaar schreef:Dus is er pas sprake van geestelijk leven als we door het geloof, in het uur van de wedergeboorte, Christus omhelsd hebben.
Maar daar zal jij wrs anders overdenken. Ik vrees dat jij dit omhelzen zal plaatsen bij de bewuste rechtvaardiging in de vierschaar. (zoals ik omlangs van een GG dominee hoorde.)
Maar volgens mij is de bijbel hier volstrekt helder in.
1 Johannes 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
En het is voor mij volstrekt onbestaanbaar dat dit volledig om het begrip van een mens heen kan gaan. Hoewel klein in het begin en zwaar aangevochten. Het is er, het kan niet anders. Gods recht billijken zonder zicht op Christus te kunnen of mogen zijn is ten ene male onmogelijk.
Dan zul je je dus ook wel kunnen vinden in de lezing van ds. Harinck.jacob schreef:Het zal genoegzaam bekend zijn dat ik de vierschaar beleving niet zo'n geweldige uitvinding vind. Zeker wat 19e eeuwse predikanten er doorgaans van gemaakt hebben. Ik heb het dus zowel op de rechtvaardiging van eeuwigheid als op de rechtvaardiging in de vierschaar nogal wat moeite.Hendrikus schreef:Lees deze prachtige tekst over de rechtvaardiging in de vierschaar!jacob schreef: Rechtvaardigmaking in de vierschaar.
Reken maar. En dan leggen we direct een gapend gat tussen vele predikanten in de gg open.Hendrikus schreef:Dan zul je je dus ook wel kunnen vinden in de lezing van ds. Harinck.jacob schreef:Het zal genoegzaam bekend zijn dat ik de vierschaar beleving niet zo'n geweldige uitvinding vind. Zeker wat 19e eeuwse predikanten er doorgaans van gemaakt hebben. Ik heb het dus zowel op de rechtvaardiging van eeuwigheid als op de rechtvaardiging in de vierschaar nogal wat moeite.Hendrikus schreef:Lees deze prachtige tekst over de rechtvaardiging in de vierschaar!jacob schreef: Rechtvaardigmaking in de vierschaar.
Niet te snel zeggen wat ik denk hoor.jacob schreef:[Maar daar zal jij wrs anders overdenken. Ik vrees dat jij dit omhelzen zal plaatsen bij de bewuste rechtvaardiging in de vierschaar. (zoals ik omlangs van een GG dominee hoorde.)
1 Johannes 5:12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
En het is voor mij volstrekt onbestaanbaar dat dit volledig om het begrip van een mens heen kan gaan. Hoewel klein in het begin en zwaar aangevochten. Het is er, het kan niet anders. Gods recht billijken zonder zicht op Christus te kunnen of mogen zijn is ten ene male onmogelijk.
Zicht op Christus geeft toch aan dat er nog een zekere afstand ervaren wordt?
Die predikant waarvan ik de preek hoorde zei in dezelfde preek dat in de wedergeboorte de zondaar de volledige rechtvaardigheid van Christus ontvangt. Hij is dus behouden ook al zou hij nu sterven, maar ziet die ontdekte zondaar nu dat hij behouden is, dat hij het eigendom van Christus is?
Dat had die tollenaar ook niet uit te roepen: wees mij zondaar genadig.
volgens haal je bij de tollenaar nu 2 dingen uit elkaar. Dat mag niet. Ik ontken helemaal niet een verlangen naar behoudt. Dat is juist wat ik probeer aan te tonen. MAar wat deed de tollenaar. Hij zag op Jezus. En juist dat gedrag kan Jezus nooit weg doen. Ja hij deed het bijvoorbeeld bij de vrouw uit Syrofenicie. Maar juist het aanhoudend Christus zoeken was voor Jezus een STERK geloof.MBE schreef:Niet te snel zeggen wat ik denk hoor.jacob schreef:[Maar daar zal jij wrs anders overdenken. Ik vrees dat jij dit omhelzen zal plaatsen bij de bewuste rechtvaardiging in de vierschaar. (zoals ik omlangs van een GG dominee hoorde.)
Zicht op Christus geeft toch aan dat er nog een zekere afstand ervaren wordt?
Die predikant waarvan ik de preek hoorde zei in dezelfde preek dat in de wedergeboorte de zondaar de volledige rechtvaardigheid van Christus ontvangt. Hij is dus behouden ook al zou hij nu sterven, maar ziet die ontdekte zondaar nu dat hij behouden is, dat hij het eigendom van Christus is?
Dat had die tollenaar ook niet uit te roepen: wees mij zondaar genadig.
Wie gaat tot Jezus zal niet hoeven te twijfelen. Waarom die twijfel er dan toch is....? Ik vrees dat de prediking daar een grote invloed op heeft. We hebben met geloof niet genoeg. Wie in zichzelf blijft graven wie op zichzelf altijd maar terug geworpen wordt die ziet niet op Jezus. We mogen toch voluit zeggen dat wie tot Jezus gaat altijd genade zal vinden! Dat is toch volstrekt bijbels. We hebben het ingewikkeld gemaakt door daar allerlei voorwaarden en misten en maren aan te verbinden. Ik wil het onverkort laten staan. Wie klopt, we zoekt, o allen gij dorstigen, Mijn zoon, Mijn dochter. Enzv.