Doop teken van het verbond ?

Plaats reactie
mayflower

Doop teken van het verbond ?

Bericht door mayflower »

Het is duidelijk dat de besnijdenis een teken was van Gods verbond, maar waar staat in het NT dat de doop het teken is van het verbond (of is de doop alleen een teken van de wedergeboorte)?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

In de Gereformeerde theologie wel.

Dan ga je er van uit dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen.
Houdt je daar niet aan vast, dan ga je een weg en weet je niet waar deze weg heenloopt.

Ik lees wel dat de Heere een nieuw verbond zal maken met Israël in Jeremia 31:31.
In Hebreeën 8:8 wordt deze tekst uit Jeremia geciteerd.

Je moet wel van goede huize komen om hier de kerk in te lezen.

Het is nog niet zo eenvoudig vind ik, je komt aan de ene kant uit bij de vervangingstheologie, of je hebt een probleem hoe je het verbond moet duiden in de gemeente van het nieuwe testament.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

In dit verband las ik een bijdrage op op het forum van Gereformeerdgezind.nl van Dies.

Ik stel dus niet het Oude Testament tegenover het Nieuwe. Het is een kwestie de dingen neerzetten waar ze thuishoren. Zo is het nu eenmaal ook gesteld met het verbond van God met Israël. Dat staat in het perspectief van het heil voor alle volkeren. Het Nieuwe Testament sluit naadloos aan op deze Oud-Testamentische notie. Er is hier wel degelijk sprake van eenheid tussen Oud en Nieuw. Daarom is mijn probleem met de theologie van Calvijn, als het gaat over het verbond, dat het genoemde bijbelse perspectief helemaal wegvalt zodra je het verbond gaat annexeren naar de christelijke gemeente toe. Het is de bedoeling van de gereformeerde vaderen om met de theologie van het verbond de rijkdom van het evangelie evengoed te betrekken op de kleine kinderen van de gelovigen. Een prima bijbelse gedachte, hoewel Paulus dat ook doet en de doop daar helemaal niet bij noemt (1 Cor 7:14).
Maar men vergeet dat het perspectief van de Oude bedeling veel en veel verder ging dan de kinderen van de gelovigen en alle volkeren op het oog had. Dat perspectief is helaas verloren gegaan in de christelijke theologie.
mayflower

Bericht door mayflower »

[quote="Toeschouwer"..[/quote]Het is nog niet zo eenvoudig vind ik, je komt aan de ene kant uit bij de vervangingstheologie, of je hebt een probleem hoe je het verbond moet duiden in de gemeente van het nieuwe testament.[/quote]

Bedankt voor je reactie. Maar ik ben opzoek naar schriftgegevens, die de doop aanduiden als verbondsteken.

Ik begrijpt eigelijk niet dat men zo vaak spreekt over het vaag begrip vervangingstheologie, ik ben dit nog nooit tegen gekomen bij de oudvaders of puriteinen. De kerk (bestaan uit Jood en griek) is het ware Israel, en het ware Israel is de Kerk (dat is een ieder wiens hart is gesneden is), dit is geen vervanging maar het geeft de ware betekenis van Israel en de gemeente.

Een ongekeerde jood die Christus haat en verwerpt als Messias is een geen echte jood. De echte joden zijn de Messias belijdende Joden die gedoopt zijn in het Lichaam van Christus (wedergeboren) en deel uit maken de plaatselijke kerk/gemeente van Jezus Christus en "een" volk vormen met alle wedergeboren christenen wereldwijd, zoals Paulus die het zelfde geloof hadden als Abraham. Lees de Efeze brief maar eens waar het duidelijk onderwezen word en de Petrus brieven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mayflower, ik kan je voor dit onderwerp het boekje van dr. C. Graafland, Volwassendoop-kinderdoop-herdoop, aanbevelen. Het is helaas alleen nog antiquarisch verkrijgbaar (hoop ik).
Daarin worden duidelijk de lijnen besnijdenis-doop, verbond-koninkrijk uiteengezet.
Graafland wijst er o.a. op dat de doop de 'vervulde' gestalte van de besnijdenis is.
Een belangrijke schriftgedeelte is Col. 2:11,12, waarin uitgelegd wordt hoe de besnijdenis ziet op de dood van Christus, en hoe wij door de doop weer deel hebben aan deze 'besnijdenis' van Christus.
mayflower

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:Mayflower, ik kan je voor dit onderwerp het boekje van dr. C. Graafland, Volwassendoop-kinderdoop-herdoop, aanbevelen. Het is helaas alleen nog antiquarisch verkrijgbaar (hoop ik).
Daarin worden duidelijk de lijnen besnijdenis-doop, verbond-koninkrijk uiteengezet.
Graafland wijst er o.a. op dat de doop de 'vervulde' gestalte van de besnijdenis is.
Een belangrijke schriftgedeelte is Col. 2:11,12, waarin uitgelegd wordt hoe de besnijdenis ziet op de dood van Christus, en hoe wij door de doop weer deel hebben aan deze 'besnijdenis' van Christus.
Beste afgewezen bedankt!

Ik ben me de laatste tijd weer wat aan het verdiepen in de studie rondom de doop, en ik was een preek aan het luisteren van een gereformeerde baptist, en hij gelooft zelfs dat de doop i.p.v besnijdenis is gekomen, maar hij laat ook het verschil zien ;

Besnijdenis ; Iedere nakomeling door de natuurlijke geboorte, erfgenaam van het huis van Abraham
Doop : Alleen voor hen op grond van belijdenis door de wedergeboorte, erfgenaam van het huis van Christus.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

mayflower schreef:Besnijdenis ; Iedere nakomeling door de natuurlijke geboorte, erfgenaam van het huis van Abraham
Doop : Alleen voor hen op grond van belijdenis door de wedergeboorte, erfgenaam van het huis van Christus.
Ik zou het toch anders zeggen. Nu lijkt het erop (en dat zul je niet bedoelen) alsof de doop of besnijdenis iets is. (een vorm van genade). Volgens mij is het zo:

Verbond: iedere nakomeling krachtens Gods toezegging erfgenaam van het eeuwige leven.
Besnijdenis: teken van de besnijdenis van het hart en het begrepen zijn in het verbond, gemerkt als eigendom van God.
Doop: teken van het bad der wedergeboorte en afwassing der zonde. Door de doop met Christus begraven in de dood en opgestaan tot een nieuw Godzalig leven.
Belijdenis: van het geloof gewerkt door Gods Geest die de dopeling is toegezegd en een hartelijjke keuze om voortaan heilig voor God te leven.
Ik wil er meteen het avondmaal aan toevoegen als de tafel van het Nieuwe Verbond, opdat wij vast zouden geloven dat wij tot dat genadeverbond behoren.
mayflower

Bericht door mayflower »

Miscanthus schreef:
mayflower schreef:Besnijdenis ; Iedere nakomeling door de natuurlijke geboorte, erfgenaam van het huis van Abraham
Ik zou het toch anders zeggen. Nu lijkt het erop (en dat zul je niet bedoelen) alsof de doop of besnijdenis iets is. (een vorm van genade). Volgens mij is het zo:

Verbond: iedere nakomeling krachtens Gods toezegging erfgenaam van het eeuwige leven.
Besnijdenis: teken van de besnijdenis van het hart en het begrepen zijn in het verbond, gemerkt als eigendom van God.
Doop: teken van het bad der wedergeboorte en afwassing der zonde. Door de doop met Christus begraven in de dood en opgestaan tot een nieuw Godzalig leven.
Belijdenis: van het geloof gewerkt door Gods Geest die de dopeling is toegezegd en een hartelijjke keuze om voortaan heilig voor God te leven.
Ik wil er meteen het avondmaal aan toevoegen als de tafel van het Nieuwe Verbond, opdat wij vast zouden geloven dat wij tot dat genadeverbond behoren.
Precies!!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Calvijn wijdt een heel stuk over de doop / kinderdoop in de insitutie, staan ook wel leerzame dingen over dit onderwerp in :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

uit een preek van Ds Tunderman":
En omdat de Here nu in deze zachtheid en lankmoedigheid ons tegemoet komt en in Zijn Verbond gerekend heeft op zwakke en struikelende zondaren, daarom heeft Hij ons dat zeer persoonlijke teken van de Doop willen schenken.

Wij zouden soms wel een stem van de hemel willen horen, waarin we met onze naam aangesproken zouden worden. Wij zouden soms begeren persoonlijk te zijn aangesproken vanuit de hemel.

Nu, je bent persoonlijk aangesproken. Je naam klonk eenmaal door de kerk. God sprak tot jou en tot niemand anders dan tot jou alleen en Hij heeft toen onder het uitspreken van jouw naam jou verzekerd, dat jij in Christus geheilligd bent en dat je zonden afgewassen zijn en dat je daarom gedoopt werd in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

God is ons in onze zwakheden en dwaasheden toch tegemoet gekomen. Hij heeft naast Zijn Woord, waarin Hij Zich tot heel zijn volk richt, ook nog een Woord voor ons persoonlijk. En die persoonlijke aanspraak in de Doop schenkt ons alles wat we maar te wensen hebben. Lees het Doopsformulier maar eens en herinner je dan, dat dit je onder het noemen van jouw naam is toegezegd.

De kracht van de Doop is wel groot. Het heeft de kracht van het Woord van God. Het heeft de kracht van de beloften van het eeuwige leven. God heeft ons Zijn liefde toegezegd en verzegeld, zoals een bruidegom zijn bruid de liefde verzegelt in de ring.

Maar nu is dit het boze plan van de duivel, dat hij ons verwart en verstrikt in allerlei vragen en meningen over de Doop en ons zo verstrikt en het ons zo benauwd maakt, dat we nog niet genoeg hebben aan het Woord waarin God mij persoonlijk aanspreekt en aan die Doop, waarin Hij mij bij mijn naam heeft genoemd.

En zo worden we gedreven om te gaan vragen naar een nog grotere zekerheid, een zekerheid, die door ons niet in het geloof hoeft te worden aangegrepen, maar een zekerheid, die rust op onze ervaring.

Ik zei al, dat de Wederdopers van de kinderdoop niet weten wilden. Wij staan vrij tegenover die verwerping van de kinderdoop. Ik heb nog nooit een vader en een moeder ontmoet, die aarzelde om hun pasgeboren kind ten doop te houden.
Plaats reactie