Rutte lijsttrekker VVD
Rutte lijsttrekker VVD
Mark Rutte is door de leden van de VVD gekozen als nieuwe lijsttrekker. Dat is zojuist in het Amsterdamse Okura Hotel bekend gemaakt door de partijvoorzitter van de VVD, Jan van Zanen. Rutte haalde een percentage van 51 procent, tegenover 46 procent voor zijn voornaamste tegenstrever Rita Verdonk. De derde kandidaat, Jelleke Veenendaal, haalde drie procent van de stemmen.
De VVD-leden konden tussen 10 en 25 mei per telefoon, internet of post hun stem uitbrengen. Bijna driekwart maakte van die gelegenheid gebruik. Verdonk was na voorzitter Van Zanen de eerste die Rutte in een speech feliciteerde. "De VVD mag trots zijn met zo'n lijsttrekker. En ik zal in ieder geval pal achter je staan, om samen met jou de VVD de grootste te maken. Op mij kan je rekenen!", sprak Verdonk. "We moeten met zijn allen achter Mark Rutte gaan staan, om samen de VVD de grootste te maken", zei Veenendaal vervolgens.
Bron: fok.nl
De VVD-leden konden tussen 10 en 25 mei per telefoon, internet of post hun stem uitbrengen. Bijna driekwart maakte van die gelegenheid gebruik. Verdonk was na voorzitter Van Zanen de eerste die Rutte in een speech feliciteerde. "De VVD mag trots zijn met zo'n lijsttrekker. En ik zal in ieder geval pal achter je staan, om samen met jou de VVD de grootste te maken. Op mij kan je rekenen!", sprak Verdonk. "We moeten met zijn allen achter Mark Rutte gaan staan, om samen de VVD de grootste te maken", zei Veenendaal vervolgens.
Re: Rutte lijsttrekker VVD
Niet dat ik VVD stem maar met deze uitslag kan ik beter leven.memento schreef:Mark Rutte is door de leden van de VVD gekozen als nieuwe lijsttrekker. Dat is zojuist in het Amsterdamse Okura Hotel bekend gemaakt door de partijvoorzitter van de VVD, Jan van Zanen. Rutte haalde een percentage van 51 procent, tegenover 46 procent voor zijn voornaamste tegenstrever Rita Verdonk. De derde kandidaat, Jelleke Veenendaal, haalde drie procent van de stemmen.
Atze
Ik had liever Verdonk gezien. Toch brengt Rutte een nieuw perspectief. Ik verwacht:
1. Dat Rutte eea aan kiezer wegsleept bij de PvdA en CDA
2. Dat Rutte eea aan VVD kiezers wegjaagd, omdat hij teveel op Wouter Bos lijkt (te sociaal, te gematigd, te weinig 'regels zijn regels', kortom, niet uitgesproken rechts)
3. Dat die mensen die hij wegjaagd een andere (lees: echte) rechtse partij kiezen, ws. Groep Wilders
4. Wat weer de mogelijkheden bied voor: (1) een brede centrum-coalitie (CDA, PvdA, VVD), of voor een centrum-rechtse coalitie (CDA, VVD, GW).
Uiteraard hoop ik op de centrum-rechtse coalitie, alhoewel ik dan bezorgd ben over artikel 23. Een centrum-coalitie lijkt me niets, omdat je daarvan geen visie en daadkracht kan verwachten.
2. Dat Rutte eea aan VVD kiezers wegjaagd, omdat hij teveel op Wouter Bos lijkt (te sociaal, te gematigd, te weinig 'regels zijn regels', kortom, niet uitgesproken rechts)
3. Dat die mensen die hij wegjaagd een andere (lees: echte) rechtse partij kiezen, ws. Groep Wilders
4. Wat weer de mogelijkheden bied voor: (1) een brede centrum-coalitie (CDA, PvdA, VVD), of voor een centrum-rechtse coalitie (CDA, VVD, GW).
Uiteraard hoop ik op de centrum-rechtse coalitie, alhoewel ik dan bezorgd ben over artikel 23. Een centrum-coalitie lijkt me niets, omdat je daarvan geen visie en daadkracht kan verwachten.
Dit waren ook precies de dingen die ik me bedacht. Met een kanttekening; Uit de debatten bleek dat er tussen Rutte en Verdonk inhoudelijk weinig tot geen verschil was. Dat is het mooie aan het hele verhaal. De VVD blijft de VVD. Zeker omdat Rita de nummer 2 van de lijst wordt. Alleen voor het aantal stemmers was het beter geweest dat Verdonk de VVD zou leiden. Maar goed, of we als christenen nu zo blij moeten zijn met een sterk VVD...memento schreef:Ik had liever Verdonk gezien. Toch brengt Rutte een nieuw perspectief. Ik verwacht:
We worden tegenwoordig door peilingen geregeerd:
Peiling: VVD met Rutte verliest vijf zetels
DEN HAAG (ANP) – De VVD met Mark Rutte als lijsttrekker zal volgens de laatste peilingen vijf zetels verliezen. Het CDA en de Groep Wilders profiteren hiervan. Dit is woensdag gebleken uit een onderzoek in opdracht van de NOS onder ruim achthonderd personen via het internet.
De kans dat Wouter Bos of Jan Peter Balkenende premier worden na de verkiezingen lijkt groot, want maar 17 procent van de ondervraagden ziet Rutte de nieuwe minister–president van Nederland worden. Een kwart denkt wel dat de VVD groter wordt dan het CDA.
De rust zal weerkeren binnen de partij, denkt 64 procent. Toch denkt bijna een op de tien ondervraagden dat met Rutte als lijsttrekker het kabinet met CDA, VVD en D66 nog voor de verkiezingen valt.
Tja, in de middenklasse zitten natuurlijk veel meer kiezers dan in de elite/top van de samenleving. Aan de andere kant richten veel meer partijen zich ook wel daar opmemento schreef:Ik had liever Verdonk gezien. Toch brengt Rutte een nieuw perspectief. Ik verwacht:

Ik ben, ondanks dat ik me niet door peilingen geregeerd voel, wel benieuwd naar een eerste peiling hoeveel zetels VVD in eerste instantie verliest

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee, maar in het verleden stemden de meesten uit de elite zeg maar wel VVD omdat dat voor hen het beste was, ze bij die partij vaak het minste in zouden moeten leveren 
Wat betreft de andere VVD-kiezers vraag ik me ook af wat voor alternatieven ze hebben? Wilders... die zal er wel een zeteltje of 2 op pakken... maar ik denk dat veel rechtse VVD'ers Wilders weer wat te extreem vinden.... en daarom de meesten wel bij de VVD zullen blijven. Ze verliezen misschien een paar zetels op rechts maar pakken dat aan de andere kant wel gedeeltelijk weer terug (van CDA en PVDA)

Wat betreft de andere VVD-kiezers vraag ik me ook af wat voor alternatieven ze hebben? Wilders... die zal er wel een zeteltje of 2 op pakken... maar ik denk dat veel rechtse VVD'ers Wilders weer wat te extreem vinden.... en daarom de meesten wel bij de VVD zullen blijven. Ze verliezen misschien een paar zetels op rechts maar pakken dat aan de andere kant wel gedeeltelijk weer terug (van CDA en PVDA)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Een oude verkieizngs"wet" zegt niet voor niets: wie breekt die betaald...........dus of het écht zinnig is om de coalitie te laten vallen?????refo schreef:We worden tegenwoordig door peilingen geregeerd:Peiling: VVD met Rutte verliest vijf zetels
DEN HAAG (ANP) – De VVD met Mark Rutte als lijsttrekker zal volgens de laatste peilingen vijf zetels verliezen. Het CDA en de Groep Wilders profiteren hiervan. Dit is woensdag gebleken uit een onderzoek in opdracht van de NOS onder ruim achthonderd personen via het internet.
De kans dat Wouter Bos of Jan Peter Balkenende premier worden na de verkiezingen lijkt groot, want maar 17 procent van de ondervraagden ziet Rutte de nieuwe minister–president van Nederland worden. Een kwart denkt wel dat de VVD groter wordt dan het CDA.
De rust zal weerkeren binnen de partij, denkt 64 procent. Toch denkt bijna een op de tien ondervraagden dat met Rutte als lijsttrekker het kabinet met CDA, VVD en D66 nog voor de verkiezingen valt.
Niet voor niets is de hedendaagse kiezer "onbetrouwbaarder" dan ooit qua stemgedrag..............................