1 Johannes 5:
17 Alle ongerechtigheid is zonde; en er is zonde niet tot den dood.
18 Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet.
19 Wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze.
20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, [namelijk] in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.
21 Kinderkens, bewaart uzelven van de afgoden. Amen.
elkaar opbouwen in het geloof
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ik vind zo mooi en verhelderend dat er staat dat God ons het verstand gegeven heeft om Hem te kennen. Volgens mij betekent het Griekse woord voor wedergeboren worden ook: "tot je verstand komen".Oorspronkelijk gepost door Andre
1 Johannes 5:
17 Alle ongerechtigheid is zonde; en er is zonde niet tot den dood.
18 Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet.
19 Wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze.
20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, [namelijk] in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.
21 Kinderkens, bewaart uzelven van de afgoden. Amen.
De term "verstandschristendom" wordt hiermee in de prullenbak geworpen of ten minste niet meer als armzalig beschouwd?
[Aangepast op 18/3/05 door Miscanthus]
Johannes 3: 16.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ik heb er menigeen wel eens opgewezen om bij (een iegelijk) je eigen naam in te vullen. Wat een rijke belofte en soms voor mijn gevoel zo dichtbij maar soms ook zo ver weg.
Toch staat deze belofte er.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ik heb er menigeen wel eens opgewezen om bij (een iegelijk) je eigen naam in te vullen. Wat een rijke belofte en soms voor mijn gevoel zo dichtbij maar soms ook zo ver weg.
Toch staat deze belofte er.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
tijd met Jezus
even aan zijn voeten zitten...
dinsdag 22 maart 2005
--------------------------------------------------------------------------------
Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon.
Matteüs 25:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hij komt
Kort voordat Jezus sterven gaat op aarde, spreekt hij over de hemelse toekomst. De man die straks wordt geslagen, geschopt, gekleineerd en gemarteld is de Zoon die eens plaats zal nemen op zijn glorierijke troon. De tegenstelling is groot, in onze ogen onoverbrugbaar groot. Maar in die ene Jezus, de Christus, de Zoon van Gods liefde komt het allemaal bij elkaar. De gekruisigde is de verheerlijkte. De gekwetste is de gekroonde. De eenzame is de door engelen omringde. Zie zijn glorierijke grootheid ook als hij de kruisweg gaat.
even aan zijn voeten zitten...
dinsdag 22 maart 2005
--------------------------------------------------------------------------------
Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon.
Matteüs 25:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hij komt
Kort voordat Jezus sterven gaat op aarde, spreekt hij over de hemelse toekomst. De man die straks wordt geslagen, geschopt, gekleineerd en gemarteld is de Zoon die eens plaats zal nemen op zijn glorierijke troon. De tegenstelling is groot, in onze ogen onoverbrugbaar groot. Maar in die ene Jezus, de Christus, de Zoon van Gods liefde komt het allemaal bij elkaar. De gekruisigde is de verheerlijkte. De gekwetste is de gekroonde. De eenzame is de door engelen omringde. Zie zijn glorierijke grootheid ook als hij de kruisweg gaat.
Niet vergeten, (zoals Anemoon al zei) hoe langer en meer met zijn lichaam verenigd te worden..... Christus hoe langer hoe meer leren kennen.... Ook dat is opwas in de genade....Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ja opbouwen in het geloof. ik zat er gisteren nog ff over na te denken.
Het gaat al opbouwende de diepte in denk ik.
Ik moet minder worden en Hij moet wassen.
Al groter zondaar worden in de beleving, maar minder zonden gaan doen.
Ik moet denken aan de Chatechismusvragen die ik geleerd heb.
... opdat wij hoe langer hoe meer met zijn lichaam veringd word, totdat wij deze voorgestelde volkomeheid naar dit leven geraken.
en een ander deel van de Chatechismus
... Dat hoewel Christus in de hemel is, en wij nochtans op deze aarde zijn, vlees van zijn vlees, en been van zijn gebeente zijn, en dat wij door één geest (gelijk de leden eens lichaams door één ziel) eewiglijk leven en geregeerd worden.
Ik zou het jullie allemaal willen toewensen, ook jou vlinder...
Dat het gehoord moge worden:
Deez en die is daar in Sion geboren...
een hartelijke groet aan éénieder.
RvP
[Aangepast op 22/3/05 door RvP]
ik ontken ook niet dat er geen opwas is, maar ik zeg alleen, dat een kind van God er nooit wat mee wordt. God houdt Zijn volk klein.Oorspronkelijk gepost door RvPNiet vergeten, (zoals Anemoon al zei) hoe langer en meer met zijn lichaam verenigd te worden..... Christus hoe langer hoe meer leren kennen.... Ook dat is opwas in de genade....Oorspronkelijk gepost door Matthijs
ja opbouwen in het geloof. ik zat er gisteren nog ff over na te denken.
Het gaat al opbouwende de diepte in denk ik.
Ik moet minder worden en Hij moet wassen.
Al groter zondaar worden in de beleving, maar minder zonden gaan doen.
Ik moet denken aan de Chatechismusvragen die ik geleerd heb.
... opdat wij hoe langer hoe meer met zijn lichaam veringd word, totdat wij deze voorgestelde volkomeheid naar dit leven geraken.
en een ander deel van de Chatechismus
... Dat hoewel Christus in de hemel is, en wij nochtans op deze aarde zijn, vlees van zijn vlees, en been van zijn gebeente zijn, en dat wij door één geest (gelijk de leden eens lichaams door één ziel) eewiglijk leven en geregeerd worden.
Ik zou het jullie allemaal willen toewensen, ook jou vlinder...
Dat het gehoord moge worden:
Deez en die is daar in Sion geboren...
een hartelijke groet aan éénieder.
RvP
[Aangepast op 22/3/05 door RvP]
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
In de goedevrijdagpreek sprak de (gereformeerde!) predikant er over dat buitenstaanders medelijden met Jezus kunnen hebben als ze zien op zijn marteling, lijden en bespotting. We moeten echter Jezus niet zien als aandoenlijk slachtoffer en dan de schuld ervan zoeken bij de Joden, de overpriesters en Pilatus, maar als onze Grote heilaanbrenger. Hij heeft daardoor mogelijk gemaakt dat we weer met God verzoend kunnen worden. Hij is om onze overtredingen verwond en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Bij Zijn geboorte ontroert het feit dat God Zijn majesteit aflegde (ons gelijk werd)om door ons benaderd te kunnen worden. Hij noemt Zich daarom ook: de Zoon des mensen.
Op Goede Vrijdag ontroert het feit dat God onze schande zelf wilde dragen, opdat wij nimmermeer te schande zouden worden. Dat Hij het heil heeft aangebracht, de duivel, de dood en de zonde heeft vernietigd. In dat heil mogen we ons verheugen.
Niet ons o Heer, niet ons, Uw Naam alleen zij eer!
Bij Zijn geboorte ontroert het feit dat God Zijn majesteit aflegde (ons gelijk werd)om door ons benaderd te kunnen worden. Hij noemt Zich daarom ook: de Zoon des mensen.
Op Goede Vrijdag ontroert het feit dat God onze schande zelf wilde dragen, opdat wij nimmermeer te schande zouden worden. Dat Hij het heil heeft aangebracht, de duivel, de dood en de zonde heeft vernietigd. In dat heil mogen we ons verheugen.
Niet ons o Heer, niet ons, Uw Naam alleen zij eer!