Charles Haddon Spurgeon
Charles Haddon Spurgeon
Zijn er op dit forum van die Spurgeon liefhebbers ?
Ik lees persoonlijk graag de preken van deze calvinistische baptisten predikant die naar mijn idee zo evenwichtig het Woord predikte!
Er zijn ondertussen veel van zijn preken in het Nederlands vertaald.
Ik lees persoonlijk graag de preken van deze calvinistische baptisten predikant die naar mijn idee zo evenwichtig het Woord predikte!
Er zijn ondertussen veel van zijn preken in het Nederlands vertaald.
Ik ben ook groot liefhebber. In het verleden heb ik nog wel eens wat preken van hem in het Nederlands vertaald (serie Boekhout, deeltje De Opstanding). Zijn dagboeken zijn ook erg mooi.
Het zou vreemd zijn als hij níet omstreden was... Iemand met zoveel vrucht op zijn werk, daar moet tegenstand tegen zijn.
Het zou vreemd zijn als hij níet omstreden was... Iemand met zoveel vrucht op zijn werk, daar moet tegenstand tegen zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ach, gelukkig is niet bepalend wat die GG dominees vinden! :mrgreen:Kaw schreef:En op internet te vinden... Grote liefhebber van Spurgeon hier...
Overigens zijn er rechts-bevindelijken die weinig van Spurgeon moeten hebben. Ik ken 2 dominees uit de GG die hem een gevaarlijke dwaalleraar noemen en een remonstrant in schaapskleren. Onomstreden is hij dus niet.
Ik heb één boekje van hem: "Mijn bekering". Verder heb ik eigenlijk nog niet zo veel van hem gelezen. Maar in dat boekje beschrijft hij kostelijk hoe hij van dood levend is gemaakt, maar ook de gevolgen die dat had en hoe hij toen is gaan wandelen. 't Is eigenlijk een soort beschrijving, alleen vele malen minder van omvang, zoals van Huntington, "God, de Kassier der armen", en Warburton,"Weldadigheden van een Verbondsgod".
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 29 mei 2006, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een onzin!!!!!!!Kaw schreef:En op internet te vinden... Grote liefhebber van Spurgeon hier...
Overigens zijn er rechts-bevindelijken die weinig van Spurgeon moeten hebben. Ik ken 2 dominees uit de GG die hem een gevaarlijke dwaalleraar noemen en een remonstrant in schaapskleren. Onomstreden is hij dus niet.
Van hem is de prachtige uitspraak:
Hypercalvinism is all house but no doors
Arminianism is all doors but no house
Als je eens Londen bezoekt, vergeet dan niet de Metropolitan Tabernacle, de kerk waar hij preekte Daar is een hele goedkope boekhandel...
Ik heb vorig jaar het genoegen gehad om er eens te kerken. Mijn zwager en schoonzus gaan er naar de kerk. Je zit daar tussen tientallen nationaliteiten te luisteren naar een goede gereformeerde preek. Dat is een belevenis!
Hypercalvinism is all house but no doors
Arminianism is all doors but no house
Als je eens Londen bezoekt, vergeet dan niet de Metropolitan Tabernacle, de kerk waar hij preekte Daar is een hele goedkope boekhandel...
Ik heb vorig jaar het genoegen gehad om er eens te kerken. Mijn zwager en schoonzus gaan er naar de kerk. Je zit daar tussen tientallen nationaliteiten te luisteren naar een goede gereformeerde preek. Dat is een belevenis!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mijn eerste oude schrijver die ik had was Spurgeon.
Veel van Spurgeon aangeschaft, omdat ik 'm geweldig vond.
Het is een calvinist, maar toch ben ik niet zo'n Spurgeon lezer meer.
Ik ben meer van de preken van onze eigen Hollandse oudvaders gaan houden. Johan Jansonius, Kaspar Alardin, David Bruinings, van der Groe enz. Helaas wordt er zo weining gedrukt van de onbekende hollandse oudvaders. De universiteits bibliotheken bevatten nog grote hoeveelheden overjarig koren.
Veel van Spurgeon aangeschaft, omdat ik 'm geweldig vond.
Het is een calvinist, maar toch ben ik niet zo'n Spurgeon lezer meer.
Ik ben meer van de preken van onze eigen Hollandse oudvaders gaan houden. Johan Jansonius, Kaspar Alardin, David Bruinings, van der Groe enz. Helaas wordt er zo weining gedrukt van de onbekende hollandse oudvaders. De universiteits bibliotheken bevatten nog grote hoeveelheden overjarig koren.
Absoluut Spurgeon-fan. Eerlijke, evenwichtige, toegankelijke en appellerende prediking, met een gedegen Schrift-uitleg.
Echter, zoals elke prediker, had Spurgeon bepaalde elementen die hij belangrijker vond dan andere punten. Dat had tot gevolg dat andere punten wat meer onderbelicht bleven. Ik mis bij Spurgeon soms de diepgang. Maar des-al-niet-te-min raad ik m toch een ieder aan, met name hen die nog ongelovig zijn, en hen die twijfelen over hun geloof.
Echter, zoals elke prediker, had Spurgeon bepaalde elementen die hij belangrijker vond dan andere punten. Dat had tot gevolg dat andere punten wat meer onderbelicht bleven. Ik mis bij Spurgeon soms de diepgang. Maar des-al-niet-te-min raad ik m toch een ieder aan, met name hen die nog ongelovig zijn, en hen die twijfelen over hun geloof.
- Miscanthus
Heb zelf heel veel van Spurgeon (prekenserie van Boekhout bijvoorbeeld). Z'n dagboeken vind ik echter vaak niet om door te komen.
Las Spurgeon altijd met smaak. Het doet me nu wat minder. Pas werd er in de kerk een preek van hem gelezen en toen had ik iets van 'mwhaa...'. Dit terwijl ik vroeger iets had van 'als er maar aanbod is'.
Las Spurgeon altijd met smaak. Het doet me nu wat minder. Pas werd er in de kerk een preek van hem gelezen en toen had ik iets van 'mwhaa...'. Dit terwijl ik vroeger iets had van 'als er maar aanbod is'.