Gospelmuziek ?

Wat vindt jij van gospel-muziek ?

Ik denk niet dat het nodig is om 'geestelijke' muziek in een aantrekkelijk jasje te steken
2
4%
Als de muziek niet de overhand heeft, en de tekst duidelijk, volledig en correct is en goed te volgen is heb ik er geen moeite mee
14
30%
Wat mij betreft is er geen directe limiet aan de soort muziek als de tekst maar correct is
15
32%
Voor evangelisatie doeleinden in beperkte mate, maar wij hoeven niet met alle muziek mee te gaan omdat psalmen 'te ouderwets zijn'
1
2%
Waarom moeten we godsdienst samensmelten met in onze cultuur wereldse muziek?
10
21%
Bedroevend
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:
olfie schreef:is dat velen gospel luisteren omdat ze dan toch aan die muziek vast kunnen houden.
Ik zie het probleem niet. Met 'die muziek' is m.i. niets mis, ook 'die muziek' is door God gegeven. Waarom mogen we daar niet van genieten?
omdat het toch niet goed is..... :wink:
olfie

Bericht door olfie »

rekcor schreef:
olfie schreef:is dat velen gospel luisteren omdat ze dan toch aan die muziek vast kunnen houden.
Ik zie het probleem niet. Met 'die muziek' is m.i. niets mis, ook 'die muziek' is door God gegeven. Waarom mogen we daar niet van genieten?
You just don't seem to get it...

Het gaat mij erom waar het om gaat.
Luister je de muziek om de muziek of om de tekst?

Wat zou Jezus anders fout gevonden hebben aan de jongeling... alles wat hij had was toch 'om van te genieten'... toch moest hij alles achterlaten.

Wat is dan de verklaring hiervoor?
Waarom verliet Zacheus alles wat hij had?

Nu kunnen we alles recht gaan praten... wat is er mis met een spel als carmageddon? mensen doodrijden??? nee joh... een aantal variabelen, textures en pixels op het scherm.. gewoon om van te 'genieten'.. ik weet dat het extreem is, maar zo kan ik jou redenering gewoon doortrekken op elk vlak.. toch?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:omdat het toch niet goed is..... :wink:
zucht..........het is ook NOOIT goed...............!!!! :mrgreen:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tsja, als alle argumenten falen, wordt dit argument weer eens uit de kast gehaald.
Sorry, maar dat slaat nergens op. Uiteindelijk blijkt dat gospelmuziek dan misschien toch niet zo 'zondig' is als het leek, dan wordt er ineens een draai aan gegeven, ja, maar het-mag-niet-gaan-om-de-muziek.
Waarom niet? Als God ons muzikale gaven en een muzikaal gehoor heeft gegeven, mogen we dan niet genieten van muziek, gewoon om de muziek zélf? Mogen we dan ook niet genieten van een mooi schilderij (moet dat ook altijd een bijbelse afbeelding zijn?).
rekcor

Bericht door rekcor »

olfie schreef: You just don't seem to get it...

Ik vind de tegenstelling 'Luister je de muziek om de muziek of om de tekst' een valse. Ik luister muziek omdat ik dat mooi vind. Aangezien zowel de teksten als de muziek in lijn zijn met het grote gebod, doe ik dat tot eer van God.
olfie schreef:Wat zou Jezus anders fout gevonden hebben aan de jongeling... alles wat hij had was toch 'om van te genieten'... toch moest hij alles achterlaten.
Bij de rijke jongeling was het probleem dat hij aan het aardse hing. Het materiele was zijn afgod, hij verwachtte er zijn heil van. Dat was zijn zonde en daarom moest hij alles achterlaten (Zacheus idem dito). Genieten voor Gods aangezicht en van Zijn aanwezigheid is goed. Het ontspoort zodra het genieten een doel in zichzelf, een hedonisme wordt.
olfie schreef:Nu kunnen we alles recht gaan praten... wat is er mis met een spel als carmageddon? mensen doodrijden??? nee joh... een aantal variabelen, textures en pixels op het scherm.. gewoon om van te 'genieten'.. ik weet dat het extreem is, maar zo kan ik jou redenering gewoon doortrekken op elk vlak.. toch?
Dit is duidelijk een discussietruc: het argument van de ander tot in het extreme doortrekken en dat extreme voorbeeld vervolgens aanvallen.
(Virtueel) mensen doodrijden is altijd fout, zeker als je ervan geniet. Het heeft evenwel niets te maken met gospelmuziek.
Laatst gewijzigd door rekcor op 26 mei 2006, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor

Bericht door rekcor »

Poll schreef:Als de muziek niet de overhand heeft, en de tekst duidelijk, volledig en correct is en goed te volgen is heb ik er geen moeite mee
Ik zie dat 10 mensen deze keus hebben gekozen. Wat ik mij afvraag:

- wanneer heeft de muziek precies de overhand?
- waarom zou dat fout zijn (bij orgelmuziek is er helemaal geen tekst, heeft de muziek dus 100% de overhand)
olfie

Bericht door olfie »

Afgewezen schreef:
Tsja, als alle argumenten falen, wordt dit argument weer eens uit de kast gehaald.
Sorry, maar dat slaat nergens op. Uiteindelijk blijkt dat gospelmuziek dan misschien toch niet zo 'zondig' is als het leek, dan wordt er ineens een draai aan gegeven, ja, maar het-mag-niet-gaan-om-de-muziek.
Waarom niet? Als God ons muzikale gaven en een muzikaal gehoor heeft gegeven, mogen we dan niet genieten van muziek, gewoon om de muziek zélf? Mogen we dan ook niet genieten van een mooi schilderij (moet dat ook altijd een bijbelse afbeelding zijn?).
Niet alle argumenten falen... althans wat mij betreft niet.. ik zie dingen die jij niet ziet, jij ziet dingen die ik niet zie...

Zit vast deels in de omgeving en tradities, maar ik kan je niets anders zeggen dan als je uit die wereld komt, dat je van heel die business niets meer moet hebben.
Ik denk dat hier ook extremen tegenover elkaar worden geplaatst, ik geloof niet dat sommige muziekstijlen associeerbaar zijn met Goddelijke verering.
Het zal ook van persoon tot persoon verschillen, maar er ligt een grens en een grijs vlak tussen 'genieten van muziek' en 'ik een beetje God een beetje'..
In principe proef ik de stelling... God vereren: Ja, maar wel graag met muziek die er bij mij ook een beetje ingaat.
Is er dan een radicale breuk met de wereld en eigen begeerten?
Het "Gij zult genieten" speelt hier ook iets in mee, althans zoals ik het interpreteer, en dat is mede nalv. mensen die ik om mij heen zie.
Niet dat ik jou/jullie daar meteen van beticht, betichten is ook niet het juiste woord denk ik..
Maar het komt er op neer dat het gene wat ik hierboven heb geprobeerd te beschrijven is een groot gevaar, en komt meer en meer voor in onze gezindte ook..

Wat betreft het hellend vlak... kijk maar naar de praktijk.

Radio was uit den boze, maar is er toch ingekropen, gospel etc was uit den boze, kruipt er toch in.
TV: verwerpelijk.... tot voor kort..
Internet... no problem... met filter... maar ook meer en meer zonder... (Ik ben wel de baas over mezelf
:? )
En ga zo maar even door.. zo zie je dat alles gaat hellen.. vroeger was hier geen discussie over, maar zo langzamerhand worden de stemmen tegen steeds zwakker, tja.. en tv...? dan mag je ook wel op zondag kijken... tja dan mag je ook wel voetbal op zondag kijken... agg onder kerktijd.. nou dan blijven we toch gewoon thuis... tis geen sabbat hoor.. biertje erbij... verhitte stemming... wat doelpunt tegen.. wat een ******..

Hellend vlak??
olfie

Bericht door olfie »

Een 'hellend vlak' meditatie op refdag vandaag.. :wink:

Overspel
„En het geschiedde, als de mensen op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen…”

Wij overdenken deze tekst en lezen daarbij het gezegde van onze Zaligmaker dat de dagen van Noach weer zullen komen in de christelijke kerk (Matthéüs 24:37): Gelijk in de dagen van Noach... Mogen wij dan niet besluiten dat deze dagen beginnen te naderen, dat wij voorlopers van deze dagen beleven?

De wereld heeft nu niet één overspeler, maar duizenden die verwijfd en verzot zijn in hun wellusten. Zij kunnen niet anders teweegbrengen dan een versterving van de deugd en een uitblussing van alle hemelse gedachten. Dat maakt een mens zorgeloos en goddeloos. Een wijsgeer zei eens: „Er is geen dodelijker pest dan de wellust. Daaruit komen alle onheilen voort.”

Hoe veel werk maken de mensen thans van overspel, hoererij. Hoe gaarne wordt alle ontucht bedreven. Dat is in deze dagen als spel geworden. Wat al dartelheid, zondige pracht, opschik en tooi. Men zou zich zonder het vrouwelijk geslacht te benadelen wel mogen afvragen wie nog blijk geeft dat hij de Heere vreest. Zijn het nu allemaal dochters der mensen? De meesten zien er wel zo uit!

Mensen, waar moet dit heen? Weet u niet dat dergelijke zonden toen de zondvloed hebben verhaast?

Johannes Beukelman, predikant te Alblasserdam (”Vervolgstoffen”, 1777)

edit: En dit is al gezegd in 1777.... :wink:
Miscanthus

Wat heeft dit nou met gospelmuziek te maken?
rekcor

Bericht door rekcor »

Olfie schreef:Radio was uit den boze, maar is er toch ingekropen, gospel etc was uit den boze, kruipt er toch in.
TV: verwerpelijk.... tot voor kort..
Internet... no problem... met filter... maar ook meer en meer zonder... (Ik ben wel de baas over mezelf
)
Je hebt gelijk dat er vandaag de dag dingen worden geaccepteerd in de ger. gez. die voorheen niet geaccepteerd werden. Je hebt echter geen gelijk om die dingen allemaal over 1 kam te scheren, alsof ze allemaal van dezelfde orde zouden zijn. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat onze vaderen overmatig wetticistisch of wereldmijdend waren, en dat het nu wel accepteren van bepaalde dingen alleen maar een teken is van geestelijke volwassenheid.

Eerder werd in deze topic gewag gemaakt van 'Lofzangen Israëls' van Groenewegen ende 'Geestelijke gezangen' van Schortinghuis. Dat was de gospelmuziek van de 18de eeuw. Tegenwoordig heten de liedjesschrijvers Rebecca St. James en Delirou5? Voor mij staan die in een lijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, maar wel graag met muziek die er bij mij ook een beetje ingaat.
Jij luister toch niet voor je chagrijn naar psalmen, mag ik aannemen? En een improvisatie van een psalm of geestelijk lied gaat er toch ook best wel bij je in, denk ik? Of vind je dat lelijk, maar wordt het pas mooi door de woorden die je erbij hoort of denkt?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erg flauw om zo te reageren. Er zijn diverse argumenten gegeven tegen gospelmuziek, die onvoldoende weerlegt zijn om te overtuigen dat ik gospelmuziek moet gaan luisteren. Sterker nog, van jou heb ik daar geen reactie meer op gezien. En om dan nu zo te reageren door te zeggen dat alle argumenten falen... jammer, ik ken je als een sterker debater.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee Erasmiaan, als er zulke goede argumenten tegen gospelmuziek zijn dan behoeft dit argument (luister-je-om-de-muziek-of-om-de-boodschap) niet uit de kast gehaald te worden, want dat vind ík een heel flauwe. Dat meen ik echt.
Miscanthus

Erasmiaan schreef:Er zijn diverse argumenten gegeven tegen gospelmuziek, die onvoldoende weerlegt zijn om te overtuigen dat ik gospelmuziek moet gaan luisteren.
volgens mij begrijp je het niet helemaal....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

rekcor schreef:Eerder werd in deze topic gewag gemaakt van 'Lofzangen Israëls' van Groenewegen ende 'Geestelijke gezangen' van Schortinghuis. Dat was de gospelmuziek van de 18de eeuw. Tegenwoordig heten de liedjesschrijvers Rebecca St. James en Delirou5? Voor mij staan die in een lijn.
Over geschiedvervalsing gesproken... Deliriou5 de gezelschapsliederen van 2006? :roll:

De gezelschapsliederen uit de Nadere Reformatie hadden wel een ietse pietsie andere functie dan de gospels van nu, zou ik zo denken.
Plaats reactie