Ik wil het omdraaien; als de kerk haar boodschap aanpast aan de hoorders, zijn we dan niet fout bezig?Jacob schreef:als je met het culturele beperkingen de kerk wilt behouden ben je denk ik op het verkeerde pad.
Je hebt gelijk. Bijna alles wat een christen doet is een hellend vlak. Maar er is verschil. En ik bedoel ook de sterkere betekenis van een hellend vlak. Het wordt misschien wat abstract, maar zo is de vraagstelling ook. Er zijn sommige dingen die moeten gebeuren. Noodzakelijke dingen. Maar met gospelmuziek luisteren begeef je je mijns inziens moedwillig op een hellend vlak. Of begrijp ik je vraag nu niet?Rekcor schreef:Erasmiaan, wil je reageren op mijn stelling?
Rekcor schreef:
Het is dan ook - met Noordmans - mijn stelling dat je je als Christen altijd op een hellend vlak begeeft. Het gaat er dan ook om: doe je dat met of zonder Christus?
In andere woorden: het leven van een christen bestaat alleen maar uit hellende vlakken. Het 'hellende vlak'-argument is daarom bijna per definitie niet overtuigend (wel natuurlijk als die christen gewezen wordt op de verkeerde weg die hij inslaat, maar niet van te voren)
Oh ja, zou je dan ook nog even op mijn argumenten van een paar pagina's terug in willen gaan? Want dat doe je eigenlijk ook niet.
Er zijn momenten dat de verpakking inderdaad belangrijker is als de inhoud. Daarom wordt er ook nooit in een café gepreekt, maar in een kerk.Zosinus schreef:Ok, het gaat je dus om de verpakking. Normaal gesproken vinden we de inhoud belangrijk en de verpakking van onderschikt belang. Bij gospelmuziek is dat dus omgekeerd?
Ik kan het hart van mensen niet lezen, dus ik weet niet in hoeverre gospelmuziek onderdeel kan zijn van een intensief geloofsleven. Ik durf het echter absoluut niet uit te sluiten, net zo min als ik niet uitsluit dat mensen geraakt kunnen worden en zo tot geloof komen.
Verder denk ik dat we als mensen altijd wereldse middelen gebruiken om het Goddelijke lof te prijzen. Hoe kan het anders? Dit is ook bij het spelen van orgel, wat toch echt menselijke muziek is. En zoals al is opgemerkt gebruikte Bach zijn melodieen net zo makkelijk voor een wereldlijke als voor een religieuze cantate.
Ik blijf erbij dat je moet komen met argumenten voor het hellend vlak. Anders is het voor mij louter retoriek.
Wat betreft de argumenten voor een hellende vlak wil ik me graag aansluiten bij de posting van Olfie, hij legt daar haarfijn en heel concreet uit wat er gebeurt.
Eerlijk gezegd heeft het volgens mij geen zin om jou proberen te overtuigen. Als jij het al niet begrijpt dat, zeg maar, het "meer behoudende deel van de gereformeerde gezindte" niet op zondagavond naar een voetbalfinale wil kijken, omdat het volgens de bijbel zonde is tegen meerdere geboden, dan ben ik bang dat ik je ook niet kan overtuigen waarom ik het schadelijk zou vinden als mijn kinderen gospelmuziek zouden luisteren. Ik ga het dus ook maar niet meer proberen.Marnix schreef:Mijdt het kwade staat er. Er staat niet: Mijdt de goede kanten van bijv muziek want de stap naar de slechte kant door te slaan wordt kleiner. Je moet je hele hart geven en het kwade mijden... Maar dingen die tot Gods eer zijn moet je daarom niet mijden. Je moet niet je mond maar houden omdat je met diezelfde mond God kan eren maar ook kan vervloeken. Jou manier van redeneren is dan: Mijdt het kwade, zeg niks, dan zeg je ook niks verkeerd... praat je wel, dan is de stap naar verkeerde dingen zeggen kleiner?
Jou definitie van onvoorwaardelijk God volgens komt erg vreemd op me over. Wil je God volgen en hou je van populaire muziek? Luister dan gospel, juist wel!
Het probleem is dat voor jou gospel er ergens tussen wereld en God inhangt.... en dat is grote onzin. Inhoudelijk zit het niet ergens in het midden..... qua vormen is het van deze tijd... maar dat maakt dingen niet werelds... Dan zouden de hier zo geprezen bsalmberijmingen in de tijd dat ze gemaakt werden net zo goed werelds geweest zijn.
Geen farizeeïsme in wetsbetrachting, wél proberen te leven naar Gods Woord, en de zonde zonde noemen.Miscanthus schreef:Nee, we moeten weer een heel streng regime gaan voeren en gewetensdwang gaan toepassen. Dat is echt handen en voeten geven aan de Christelijke vrijheid om anderen de mond te snoeren.... Een totalitair regime dus...
kruip lekker bij elkaar met ene clubje gelijkgestemden en je bent er zeker van dat je het eens bent met elkaar. Discussies zijn dan ook niet meer nodig en kan iedereen weer gewoon aan het werk......