elkaar opbouwen in het geloof
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Stille tijd, kennen wij dat?
Het overdenken van Gods Woord
God leren kennen door Zijn Woord
Als wij dicht bij God willen leven, is het belangrijk dat wij Zijn Woord kennen. Als we dicht bij God willen zijn, is een heel belangrijke weg het overdenken van het Woord van God.
Gods Woord overdenken is meer dan een gedeelte lezen. Het is ook niet hetzelfde als Gods woord bestuderen. Bij studeren ligt het accent vooral op het hoofd. Overdenken is een zaak van het hart. Wie Gods Woord overdenkt, bereidt zich niet in de eerste plaats voor op het behalen van een diploma voor bijbelkennis. Overdenken is mediteren. Op je laten inwerken wat je gelezen hebt. Proberen te verstaan wat in het gelezen gedeelte de boodschap van God voor jou is. Overdenken is proberen te luisteren naar de stem van God.
In de psalmen kom je dit overdenken vaak tegen. Ze zingen over het mediteren van het volk van God, over de wet van God. ‘Welzalig is de man…die aan des Heren wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.’ ( Psalm 1:2) ‘Vóór de nachtwaken beginnen, keren mijn ogen zich naar Uw toezegging.’ (Psalm119:148).
In dit verband is ook leerzaam wat Jezus heeft gezegd aan het einde van zijn leven op aarde: ‘Ga dan heen, maak alle volken tot mijn discipelen…’ En dan gaat het om dat laatste woord. Mensen tot discipelen maken. Discipel leren zijn. Discipel houdt in: leerling zijn, volgeling zijn. Een discipel is iemand die het leven van zijn meester wil delen. Het houdt in zitten aan de voeten van de meester. Luisteren, mee-delen.
Veel christenen lezen dagelijks één of meer keren de Bijbel. Een goede traditie is dat te doen aan het einde van een maaltijd of bij het afsluiten van de dag. In de praktijk is dat vaak ‘alleen’ lezen. Tot overdenken komt het niet.
Veel christenen nemen deel aan een bijbelkring. In groepsverband wordt de Bijbel bestudeerd. De ene bijbelkring is natuurlijk de andere niet. Maar gezegd kan worden dat ook dit niet altijd tot overdenken leidt. Je spreekt met elkaar. Je studeert met elkaar.
Het meest vruchtbaar is het om dit overdenken alleen te doen. In de stilte. Op je (studeer)kamer. In de vroegte van de morgen. Of in de stilte van de avond. Tijdens de wandeling die je maakt. Of op een parkeerplaats. Even weg uit de drukte. Momenten voor jezelf alleen. Als het door de week niet kan, dan in het weekend. Als het de laatste weken te druk was, dan kun je juist daar een paar dagen voor weg gaan. Daar zijn geen vaste regels voor. Je moet er je eigen weg in zoeken. God is aan geen plek of tijd gebonden. Helaas wij wel.
Van Izaäk wordt gezegd: ‘Hij ging tegen het vallen van de avond uit om te peinzen in het veld’. (Genesis 24: 63)
In stilte overdenken. Luisteren naar de stem van God. Luisteren naar wat de Geest van God tot ons te zeggen heeft.
Luisteren. Met een biddend hart. ‘Spreek Here, want uw knecht hoort.’ Zo leerde Eli Samuël dat.
Van Maria, de moeder van de Here Jezus, lees je tot tweemaal toe dat ze de woorden die ze hoorde, bewaarde, ‘die overwegende in haar hart’.
Ook dit is een weg om dicht bij God te komen.
Een oude en beproefde weg.
De weg van het overdenken van Gods Woord.
Ds A. van der Veer
Het overdenken van Gods Woord
God leren kennen door Zijn Woord
Als wij dicht bij God willen leven, is het belangrijk dat wij Zijn Woord kennen. Als we dicht bij God willen zijn, is een heel belangrijke weg het overdenken van het Woord van God.
Gods Woord overdenken is meer dan een gedeelte lezen. Het is ook niet hetzelfde als Gods woord bestuderen. Bij studeren ligt het accent vooral op het hoofd. Overdenken is een zaak van het hart. Wie Gods Woord overdenkt, bereidt zich niet in de eerste plaats voor op het behalen van een diploma voor bijbelkennis. Overdenken is mediteren. Op je laten inwerken wat je gelezen hebt. Proberen te verstaan wat in het gelezen gedeelte de boodschap van God voor jou is. Overdenken is proberen te luisteren naar de stem van God.
In de psalmen kom je dit overdenken vaak tegen. Ze zingen over het mediteren van het volk van God, over de wet van God. ‘Welzalig is de man…die aan des Heren wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.’ ( Psalm 1:2) ‘Vóór de nachtwaken beginnen, keren mijn ogen zich naar Uw toezegging.’ (Psalm119:148).
In dit verband is ook leerzaam wat Jezus heeft gezegd aan het einde van zijn leven op aarde: ‘Ga dan heen, maak alle volken tot mijn discipelen…’ En dan gaat het om dat laatste woord. Mensen tot discipelen maken. Discipel leren zijn. Discipel houdt in: leerling zijn, volgeling zijn. Een discipel is iemand die het leven van zijn meester wil delen. Het houdt in zitten aan de voeten van de meester. Luisteren, mee-delen.
Veel christenen lezen dagelijks één of meer keren de Bijbel. Een goede traditie is dat te doen aan het einde van een maaltijd of bij het afsluiten van de dag. In de praktijk is dat vaak ‘alleen’ lezen. Tot overdenken komt het niet.
Veel christenen nemen deel aan een bijbelkring. In groepsverband wordt de Bijbel bestudeerd. De ene bijbelkring is natuurlijk de andere niet. Maar gezegd kan worden dat ook dit niet altijd tot overdenken leidt. Je spreekt met elkaar. Je studeert met elkaar.
Het meest vruchtbaar is het om dit overdenken alleen te doen. In de stilte. Op je (studeer)kamer. In de vroegte van de morgen. Of in de stilte van de avond. Tijdens de wandeling die je maakt. Of op een parkeerplaats. Even weg uit de drukte. Momenten voor jezelf alleen. Als het door de week niet kan, dan in het weekend. Als het de laatste weken te druk was, dan kun je juist daar een paar dagen voor weg gaan. Daar zijn geen vaste regels voor. Je moet er je eigen weg in zoeken. God is aan geen plek of tijd gebonden. Helaas wij wel.
Van Izaäk wordt gezegd: ‘Hij ging tegen het vallen van de avond uit om te peinzen in het veld’. (Genesis 24: 63)
In stilte overdenken. Luisteren naar de stem van God. Luisteren naar wat de Geest van God tot ons te zeggen heeft.
Luisteren. Met een biddend hart. ‘Spreek Here, want uw knecht hoort.’ Zo leerde Eli Samuël dat.
Van Maria, de moeder van de Here Jezus, lees je tot tweemaal toe dat ze de woorden die ze hoorde, bewaarde, ‘die overwegende in haar hart’.
Ook dit is een weg om dicht bij God te komen.
Een oude en beproefde weg.
De weg van het overdenken van Gods Woord.
Ds A. van der Veer
Dat is helemal geen besloten groep joh. Dat heb ik nergens gezegd. Iedereen is welkom daar.Oorspronkelijk gepost door anemoon
kijk, matthijs, dat is wel even wat anders dan in een besloten groepje in staphorst tegen een paar speciaal daarvoor uitgenodigde mensen een en ander gaan zitten vertellen
dat is gewoon onbijbels
Voor de rest lijkt me beter om niet verder erop in te gaan.
Ik stem met je in dat we een lichtende licht moeten zijn in deze wereld.
Maar christenen zijn dat ook als het goed is en als ze op hun plek. Als ze wandelen door de Geest achter Christus aan.
Vanavond heb ik even geen tijd meer om te reageren, mocht er reactie ofzo opkomen.
Matthijs
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Draag elkanders lasten en vervult alzo de wet van Christus. Galaten 6 : 2
Zoals bekend hield ik een drietal lezingen over de theologische erfenis van Dietrich Bonhoeffer, die in april
1945 door de nazi’s werd opgehangen in de leeftijd van 39 jaar. Daarvoor zat hij 2 jaar gevangen. Middenin de misère was het een vruchtbare periode, zowel wat betreft zijn persoonlijk omgang met God als wat
betreft zijn theologische bezinning (voor zover mogelijk). Van dat eerste is het onderstaande gebed een sprekend getuigenis.
Ik geef het hier door, opdat wij ons iets van eigen zullen maken. Het is in ieder geval iets om te bewaren en te overdenken. P.J.V.
Morgengebed
Tot U God roep ik nu de dag begint
help mij
ik wil bidden en mijn gedachten richten op U
alleen kan ik het niet.
In mij is duisternis
bij U is licht
ik ben eenzaam maar Gij verlaat mij niet
ik ben bang maar bij U vind ik hulp
ik ben onrustig maar bij U vindt ik vrede
ik ben bitter maar bij U vind ik geduld
ik zie niet waarheen Uw wegen leiden
maar Gij weet de weg voor mij.
Vader in de hemel
ik prijs en dank U
voor de rust van deze nacht
voor de nieuwe dag.
Ik prijs en dank U
voor al uw goedheid en trouw,
Gij hebt mij veel goeds gegeven
nu wil ik ook het harde
aannemen uit Uw hand.
Gij maakt mij last niet zwaarder
dan ik dragen kan.
Alles laat Gij uw kinderen
ten goede komen.
Heer Jezus Christus,
Gij waart arm
ellendig verlaten en gevangen als ik
Gij kent iedere nood der mensen
Gij blijft bij mij
als niemand meer helpt
Gij vergeet mij niet maar zoekt mij
Gij wilt dat ik U ontdek en naar U toekom.
Ik hoor U roepen Heer
ik volg U, help mij.
Heilige Geest
geef mij geloof
dat mij redt van wanhoop
Geef mij liefde tot God en de mensen
die alle haat en bitterheid wegneemt
geef mij hoop
die mij bevrijdt van vrees en moedeloosheid.
Heilige en barmhartige God
mij schepper en mijn Heiland
mijn rechter en mijn redder
Gij weet wie ik ben en wat ik doe.
Gij haat en straft het kwaad in deze en de andere wereld
zonder aanzien des persoons
wie oprecht bid om vergeving
scheldt Gij de zonde kwijt.
Gij houdt van het goede en beloont het
hier op aarde met een gerust geweten
in de toekomstige wereld met de kroon der gerechtigheid.
Staande voor U denk ik aan allen die mij lief zijn
mijn medegevangenen en allen
die dienst doen in dit huis.
Ontferm U Heer
geef mij mijn vrijheid terug
en laat mij tot die dag zo leven
dat ik verantwoord ben
voor U en voor de mensen.
Heer, wat deze dag ook brengt
uw naam zij geprezen!
Amen.
Zoals bekend hield ik een drietal lezingen over de theologische erfenis van Dietrich Bonhoeffer, die in april
1945 door de nazi’s werd opgehangen in de leeftijd van 39 jaar. Daarvoor zat hij 2 jaar gevangen. Middenin de misère was het een vruchtbare periode, zowel wat betreft zijn persoonlijk omgang met God als wat
betreft zijn theologische bezinning (voor zover mogelijk). Van dat eerste is het onderstaande gebed een sprekend getuigenis.
Ik geef het hier door, opdat wij ons iets van eigen zullen maken. Het is in ieder geval iets om te bewaren en te overdenken. P.J.V.
Morgengebed
Tot U God roep ik nu de dag begint
help mij
ik wil bidden en mijn gedachten richten op U
alleen kan ik het niet.
In mij is duisternis
bij U is licht
ik ben eenzaam maar Gij verlaat mij niet
ik ben bang maar bij U vind ik hulp
ik ben onrustig maar bij U vindt ik vrede
ik ben bitter maar bij U vind ik geduld
ik zie niet waarheen Uw wegen leiden
maar Gij weet de weg voor mij.
Vader in de hemel
ik prijs en dank U
voor de rust van deze nacht
voor de nieuwe dag.
Ik prijs en dank U
voor al uw goedheid en trouw,
Gij hebt mij veel goeds gegeven
nu wil ik ook het harde
aannemen uit Uw hand.
Gij maakt mij last niet zwaarder
dan ik dragen kan.
Alles laat Gij uw kinderen
ten goede komen.
Heer Jezus Christus,
Gij waart arm
ellendig verlaten en gevangen als ik
Gij kent iedere nood der mensen
Gij blijft bij mij
als niemand meer helpt
Gij vergeet mij niet maar zoekt mij
Gij wilt dat ik U ontdek en naar U toekom.
Ik hoor U roepen Heer
ik volg U, help mij.
Heilige Geest
geef mij geloof
dat mij redt van wanhoop
Geef mij liefde tot God en de mensen
die alle haat en bitterheid wegneemt
geef mij hoop
die mij bevrijdt van vrees en moedeloosheid.
Heilige en barmhartige God
mij schepper en mijn Heiland
mijn rechter en mijn redder
Gij weet wie ik ben en wat ik doe.
Gij haat en straft het kwaad in deze en de andere wereld
zonder aanzien des persoons
wie oprecht bid om vergeving
scheldt Gij de zonde kwijt.
Gij houdt van het goede en beloont het
hier op aarde met een gerust geweten
in de toekomstige wereld met de kroon der gerechtigheid.
Staande voor U denk ik aan allen die mij lief zijn
mijn medegevangenen en allen
die dienst doen in dit huis.
Ontferm U Heer
geef mij mijn vrijheid terug
en laat mij tot die dag zo leven
dat ik verantwoord ben
voor U en voor de mensen.
Heer, wat deze dag ook brengt
uw naam zij geprezen!
Amen.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Overdenking
Het zaad van Gods woord
Het is een groot wonder,
dat het eeuwige woord van de almachtige God
in mij woning zoekt,
in mij geborgen wil zijn
als de zaadkorrel in de akker.
Gods woord is niet geborgen in mijn verstand,
maar in mijn hart.
Het doel van het woord
dat uit Gods mond komt is niet,
tot het einde doordacht en geanalyseerd te worden,
maar in het hart te resoneren,
zoals het woord van iemand van wie wij houden
in ons hart woont,
ook wanneer wij er niet bewust aan denken.
Heb ik Gods woord alleen in mijn verstand,
dan zal mijn verstand vaak door andere zaken in beslag worden genomen
en ik zal tegen God zondigen.
Daarom zijn wij er nooit mee klaar Gods woord gelezen te hebben;
het moet diep in ons zijn ingegaan,
in ons wonen,
zoals het allerheiligste woont in het heiligdom,
opdat wij niet zondigen in gedachten, woorden en daden.
Het is vaak beter,
weinig en langzaam in de Schrift te lezen
en te wachten tot het tot ons is doorgedrongen,
dan van Gods woord veel te weten,
maar het niet in zich te ‘bergen’.
Diettrich Bonhoeffer (1906 - 1945)
Het zaad van Gods woord
Het is een groot wonder,
dat het eeuwige woord van de almachtige God
in mij woning zoekt,
in mij geborgen wil zijn
als de zaadkorrel in de akker.
Gods woord is niet geborgen in mijn verstand,
maar in mijn hart.
Het doel van het woord
dat uit Gods mond komt is niet,
tot het einde doordacht en geanalyseerd te worden,
maar in het hart te resoneren,
zoals het woord van iemand van wie wij houden
in ons hart woont,
ook wanneer wij er niet bewust aan denken.
Heb ik Gods woord alleen in mijn verstand,
dan zal mijn verstand vaak door andere zaken in beslag worden genomen
en ik zal tegen God zondigen.
Daarom zijn wij er nooit mee klaar Gods woord gelezen te hebben;
het moet diep in ons zijn ingegaan,
in ons wonen,
zoals het allerheiligste woont in het heiligdom,
opdat wij niet zondigen in gedachten, woorden en daden.
Het is vaak beter,
weinig en langzaam in de Schrift te lezen
en te wachten tot het tot ons is doorgedrongen,
dan van Gods woord veel te weten,
maar het niet in zich te ‘bergen’.
Diettrich Bonhoeffer (1906 - 1945)
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Gelukkig ben je
als God je vergeeft
en vergeet wat je misdaan hebt.
Gelukkig ben je
als de Heer je niets ten laste legt
en je vrijuit kunt spreken
Dit is de ‘aanhef’ van Psalm 32.
Het lijkt wel of elke zin uit de Bijbel in staat is een diepe betekenis in zich te verbergen.
Ds. Jos Douma heeft kortgeleden in een preek aangegeven dat er evenwicht moet bestaan in de ‘paradox van kruis-evangelie en glorie-evangelie’.
In deze beide regels worden het kruis en de glorie op een eenvoudige manier en zonder moeite aan elkaar verbonden.
Wij mogen vrijuit spreken, omdat onze zonden zijn vergeven. Wij mogen Bidden zonder vrees als we ze beleden hebben en om vergeving hebben gevraagd. Zo eenvoudig is het. Tegelijk zit hier de grootste moeilijkheid.
Herkenning
Het gaat om het herkennen van eigen zonden. Dat kan alleen als we werkelijk weten wat God wil.
Dat vraagt concentratie, Bijbelstudie, gesprekken, meditatie, Gebed om inzicht.
Eerlijkheid
Het vraagt ook een grote eerlijkheid en beoordeling van het eigen leven. De Psalm gaat zo ook verder. …‘Eerst verzweeg ik mijn zonden’…’toen kwam ik er eerlijk voor uit’…..
Je eigen leven beoordelen betekent jezelf ontmantelen, jezelf ontdoen van alle opgebouwde mooie gezichten en beelden. Naakt staan voor God, bekennen en toegeven naar je naaste.
Openheid
Ervoor uitkomen is meer dan alleen herkennen en eerlijk naar jezelf zijn.
Ervoor uitkomen, is ervoor staan. Je komt uit voor je geloof. Je zegt niet alleen dat je naar de kerk gaat, maar meer dan dat. Je gelooft en wilt dat uitspreken naar God en naar alle mensen.
Gelukkig ben je..
Je wordt het niet, je hoeft niet nog een hindernis of prestatie.
Gelukkig ben je als je schuld bekend en vrijuit kunt spreken.
Gelukkig ben je als je vrijuit kunt spreken in Gebed.
als God je vergeeft
en vergeet wat je misdaan hebt.
Gelukkig ben je
als de Heer je niets ten laste legt
en je vrijuit kunt spreken
Dit is de ‘aanhef’ van Psalm 32.
Het lijkt wel of elke zin uit de Bijbel in staat is een diepe betekenis in zich te verbergen.
Ds. Jos Douma heeft kortgeleden in een preek aangegeven dat er evenwicht moet bestaan in de ‘paradox van kruis-evangelie en glorie-evangelie’.
In deze beide regels worden het kruis en de glorie op een eenvoudige manier en zonder moeite aan elkaar verbonden.
Wij mogen vrijuit spreken, omdat onze zonden zijn vergeven. Wij mogen Bidden zonder vrees als we ze beleden hebben en om vergeving hebben gevraagd. Zo eenvoudig is het. Tegelijk zit hier de grootste moeilijkheid.
Herkenning
Het gaat om het herkennen van eigen zonden. Dat kan alleen als we werkelijk weten wat God wil.
Dat vraagt concentratie, Bijbelstudie, gesprekken, meditatie, Gebed om inzicht.
Eerlijkheid
Het vraagt ook een grote eerlijkheid en beoordeling van het eigen leven. De Psalm gaat zo ook verder. …‘Eerst verzweeg ik mijn zonden’…’toen kwam ik er eerlijk voor uit’…..
Je eigen leven beoordelen betekent jezelf ontmantelen, jezelf ontdoen van alle opgebouwde mooie gezichten en beelden. Naakt staan voor God, bekennen en toegeven naar je naaste.
Openheid
Ervoor uitkomen is meer dan alleen herkennen en eerlijk naar jezelf zijn.
Ervoor uitkomen, is ervoor staan. Je komt uit voor je geloof. Je zegt niet alleen dat je naar de kerk gaat, maar meer dan dat. Je gelooft en wilt dat uitspreken naar God en naar alle mensen.
Gelukkig ben je..
Je wordt het niet, je hoeft niet nog een hindernis of prestatie.
Gelukkig ben je als je schuld bekend en vrijuit kunt spreken.
Gelukkig ben je als je vrijuit kunt spreken in Gebed.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Sonde moet die Here se lig kry
Lees - 2 Samuel 16:15-23
Maar Absalom en heel Israel het in Jerusalem aangekom
(15).
Wat maak mens as jou leven in chaos verval heeft zoals dié van Dawid?
Sy soon het hem uit die pad gestoot en sy geliefde stad Jerusalem
overgeneem. Jy kan daaroor tob en jou hele leven lank terneergedruk
blyven. Maar dit gaan jou niks laat vorder op geestelike gebied nie.
Daarom moet jy vandag leer om jou blik te verskuif na God toe.
Iemand wat heeldag in die tuin werk en tegen schemer aand huis toe
stap, sien nie raak hoe vuil hy is nie - totdat daar lig op hem val. Wel,
so gaan dit ook met ons. Hoe nader ons aan die Heere se reddende
licht beweeg, hoe duideliker sien ons die donker kolle in ons leven raak.
Wanneer jy hande in die hare sit oor al jou foute, moet jy besef dit is
’n teken dat die Here se soeklig skerp op jou skyn. Moet egter nie die
fout maak om aan te hou staar daarna nie. Nee, kyk dadelik weg.
Kyk op na die Heere. Hy sal jou lewe nuut maak en op sy eie manier
met jou sondes afreken.
GEBED: Here, help my om my ogen net op U te rig.
Uit: Uit die Beek 2005 - Stephan Joubert
(aangepast door Miscanthus)
Lees - 2 Samuel 16:15-23
Maar Absalom en heel Israel het in Jerusalem aangekom
(15).
Wat maak mens as jou leven in chaos verval heeft zoals dié van Dawid?
Sy soon het hem uit die pad gestoot en sy geliefde stad Jerusalem
overgeneem. Jy kan daaroor tob en jou hele leven lank terneergedruk
blyven. Maar dit gaan jou niks laat vorder op geestelike gebied nie.
Daarom moet jy vandag leer om jou blik te verskuif na God toe.
Iemand wat heeldag in die tuin werk en tegen schemer aand huis toe
stap, sien nie raak hoe vuil hy is nie - totdat daar lig op hem val. Wel,
so gaan dit ook met ons. Hoe nader ons aan die Heere se reddende
licht beweeg, hoe duideliker sien ons die donker kolle in ons leven raak.
Wanneer jy hande in die hare sit oor al jou foute, moet jy besef dit is
’n teken dat die Here se soeklig skerp op jou skyn. Moet egter nie die
fout maak om aan te hou staar daarna nie. Nee, kyk dadelik weg.
Kyk op na die Heere. Hy sal jou lewe nuut maak en op sy eie manier
met jou sondes afreken.
GEBED: Here, help my om my ogen net op U te rig.
Uit: Uit die Beek 2005 - Stephan Joubert
(aangepast door Miscanthus)
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Moenie in God se pad staan nie
Lees - 2 Samuel 17:14
Maar eintlik was dit die Here wat die goeie raad van Agitofel
verydel het ... (14).
Party mense dink dat alles wat op aarde gebeur, goed of sleg, deel is
van God se plan. Natuurlik het God ’n groot plan, en gebruik Hy
mense en omstandighede om sy wil te laat geskied. Dit sien ons ook
hier wanneer God Agitofel se plan om Dawid te laat doodmaak,
verydel. Maar ons moet oppas om God altyd die skuld te gee as
dinge skeefloop. Die Jakobusbrief sê duidelik dat God slegs goeie
dinge aan ons gee (1:17).
Wat dan van al die slegte dinge in die wêreld? Volgens Jakobus 4 is
dit net ons eie skuld. Oorlog en moord word deur mense veroorsaak
wat nie na God luister nie. Soms moet Hy dan ompaaie loop om sy
planne uit te voer. As Israel in Moses se tyd gehoorsaam was aan
God, kon hulle binne ’n jaar of wat veilig in die Beloofde Land gewees
het. Hulle ongehoorsaamheid het egter daartoe gelei dat hulle
nageslag eers veertig jaar later daar aangekom het. Tog het God se
plan uiteindelik geslaag. Die Here het ’n plan met jou lewe. Sy wil
geskied egter vinniger as jy bereid is om jou lewe in sy hande te
plaas. Wees soos bruikbare klei in die hand van die Allerhoogste,
dan gebeur daar wonderwerke.
GEBED: Laat u wil in my lewe geskied. In Jesus Naam.
Uit: Uit die Beek 2005 - Stephan Joubert
Lees - 2 Samuel 17:14
Maar eintlik was dit die Here wat die goeie raad van Agitofel
verydel het ... (14).
Party mense dink dat alles wat op aarde gebeur, goed of sleg, deel is
van God se plan. Natuurlik het God ’n groot plan, en gebruik Hy
mense en omstandighede om sy wil te laat geskied. Dit sien ons ook
hier wanneer God Agitofel se plan om Dawid te laat doodmaak,
verydel. Maar ons moet oppas om God altyd die skuld te gee as
dinge skeefloop. Die Jakobusbrief sê duidelik dat God slegs goeie
dinge aan ons gee (1:17).
Wat dan van al die slegte dinge in die wêreld? Volgens Jakobus 4 is
dit net ons eie skuld. Oorlog en moord word deur mense veroorsaak
wat nie na God luister nie. Soms moet Hy dan ompaaie loop om sy
planne uit te voer. As Israel in Moses se tyd gehoorsaam was aan
God, kon hulle binne ’n jaar of wat veilig in die Beloofde Land gewees
het. Hulle ongehoorsaamheid het egter daartoe gelei dat hulle
nageslag eers veertig jaar later daar aangekom het. Tog het God se
plan uiteindelik geslaag. Die Here het ’n plan met jou lewe. Sy wil
geskied egter vinniger as jy bereid is om jou lewe in sy hande te
plaas. Wees soos bruikbare klei in die hand van die Allerhoogste,
dan gebeur daar wonderwerke.
GEBED: Laat u wil in my lewe geskied. In Jesus Naam.
Uit: Uit die Beek 2005 - Stephan Joubert
Eén gebrek.
Een rijke fabrikant liet een prachtig huis bouwen. Aan al zijn bekenden toonde hij vol trots zijn nieuwe woning. Onder deze kennissen bevond zich ook een gelovig man. Deze man had veel verstand van bouwwerken en daarom hechtte de fabrikant aan zijn oordeel grote waarde. "Hoe vindt u mijn woning"? vroeg hij. "Stijl en uitvoering zijn onberispelijk, maar toch heeft uw villa één gebrek", was het antwoord. "Wat mankeert er aan?" Ernstig klonk het: "de dood kan er binnen komen". De fabrikant verbleekte en keerde zich om. Nog geen jaar later wás de dood zijn woning binnen gekomen.
Rijk of arm, eenmaal moeten we sterven. Niemand kan ons zelfs een láng leven waarborgen en al hebben we dat, tóch komt de dood. Of men op aarde een mooi huis heeft gehad of niet, is van geen betekenis. Het voornaamste is, of wij een huis hebben, dat niet met handen is gemaakt, maar door God is bereid in de hemelen. Daar komt de dood niet binnen, maar moet hij altijd buiten blijven. En dat huis kunnen we nu om niet verkrijgen door het ware geloof in de Heere Jezus Christus.
Een rijke fabrikant liet een prachtig huis bouwen. Aan al zijn bekenden toonde hij vol trots zijn nieuwe woning. Onder deze kennissen bevond zich ook een gelovig man. Deze man had veel verstand van bouwwerken en daarom hechtte de fabrikant aan zijn oordeel grote waarde. "Hoe vindt u mijn woning"? vroeg hij. "Stijl en uitvoering zijn onberispelijk, maar toch heeft uw villa één gebrek", was het antwoord. "Wat mankeert er aan?" Ernstig klonk het: "de dood kan er binnen komen". De fabrikant verbleekte en keerde zich om. Nog geen jaar later wás de dood zijn woning binnen gekomen.
Rijk of arm, eenmaal moeten we sterven. Niemand kan ons zelfs een láng leven waarborgen en al hebben we dat, tóch komt de dood. Of men op aarde een mooi huis heeft gehad of niet, is van geen betekenis. Het voornaamste is, of wij een huis hebben, dat niet met handen is gemaakt, maar door God is bereid in de hemelen. Daar komt de dood niet binnen, maar moet hij altijd buiten blijven. En dat huis kunnen we nu om niet verkrijgen door het ware geloof in de Heere Jezus Christus.
Jesaja zegt het zo eenvoudig:O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!Oorspronkelijk gepost door anemoonen hoe kom ik aan dat ware geloof in de Here Jezus Christus?En dat huis kunnen we nu om niet verkrijgen door het ware geloof in de Heere Jezus Christus.
Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, [en] [geven] de gewisse weldadigheden van David.
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
De Psalmen worden wel het Gebedenboek van de bijbel genoemd. Daar klopt het hart van mensen die vreugde en verdriet ervaren, die gaan door diepe dalen en staan op grote hoogten, die heen en weer worden geslingerd tussen klacht en lofprijzing, die zoekend zijn of gevonden hebben. In de Psalmen klopt ook het hart van onze God, die we in Christus kennen als de Barmhartige en Eeuwige, als de Liefdevolle en Heilige, als de Vader van zijn kinderen.
Jezus heeft zelf ook de Psalmen gebeden! Zijn weg van lijden wordt gemarkeerd door woorden die Hij had gevonden in de Psalmen, en die Hij zich in de loop van zijn leven had eigen gemaakt. Bidden met Psalmen is dus ook een manier om Christus na te volgen.
overgenomen van: http://www.fonteinkerkhaarlem.nl
Jezus heeft zelf ook de Psalmen gebeden! Zijn weg van lijden wordt gemarkeerd door woorden die Hij had gevonden in de Psalmen, en die Hij zich in de loop van zijn leven had eigen gemaakt. Bidden met Psalmen is dus ook een manier om Christus na te volgen.
overgenomen van: http://www.fonteinkerkhaarlem.nl
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ik ben de ware wijnstok en Mijn Vader is de landman ... U bent de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in Hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen ... Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en daarmee mijn volgelingen bent.
Johannes 15
Wat is dat nu: christen-zijn? Op die vraag geven mensen vaak antwoorden in de trant van: dat is naar de kerk gaan, dat is leven volgens Gods goede geboden, dat we door het geloof mogen weten van een hemelse toekomst enzovoort.
Het voorbeeld van een wijnstok, de ranken en de vruchten geeft de kern van het christen-zijn aan: dat je, als rank, door verbondenheid met de wijnstok Jezus Christus, veel vrucht mag dragen tot eer van God de Vader.
Vruchten worden via de ranken van binnenuit gevoed door de wijnstok. Zo krijgen ze vorm. Dat geldt dus ook voor een christen. In de Bijbel staat hierover dat 'Jezus Christus vormt krijgt in je'. Christen-zijn betekent: steeds meer omge-vorm-d worden naar het voorbeeld van Jezus. En eigenlijk is dat niet sterk genoeg uitgedrukt, want als we Jezus ons voorbeeld noemen is Hij buiten ons. Maar Hij wil binnen in ons vorm krijgen. Dat doet Hij door Zijn Geest.
Door te leven in verbondenheid en daarmee in een relatie met Jezus Christus, verandert je leven. Hij is de meest boeiende en fantastische Persoon die ooit op aarde heeft geleefd, want Hij is de mens zoals God het bedoeld heeft. Door Zijn Geest wil Hij diezelfde eigenschappen vorm in je leven geven, de vrucht. Je gaat daarmee op Hem lijken.
Als leden van de gemeente willen we steeds meer op Hem gaan lijken. Daarom staat Jezus Christus centraal: Zonder Hem kunnen we niets doen, dus verheerlijken wij Hem door veel vrucht te dragen en door Hem samen te volgen.
'Heere Jezus Christus, U wilt in ons wonen en ons veranderen naar uw beeld. Dank U voor dat geheim! In geloof bidden wij U: geef vandaag dat wij groeien in liefde, zodat we vol worden van: blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Amen'
Johannes 15
Wat is dat nu: christen-zijn? Op die vraag geven mensen vaak antwoorden in de trant van: dat is naar de kerk gaan, dat is leven volgens Gods goede geboden, dat we door het geloof mogen weten van een hemelse toekomst enzovoort.
Het voorbeeld van een wijnstok, de ranken en de vruchten geeft de kern van het christen-zijn aan: dat je, als rank, door verbondenheid met de wijnstok Jezus Christus, veel vrucht mag dragen tot eer van God de Vader.
Vruchten worden via de ranken van binnenuit gevoed door de wijnstok. Zo krijgen ze vorm. Dat geldt dus ook voor een christen. In de Bijbel staat hierover dat 'Jezus Christus vormt krijgt in je'. Christen-zijn betekent: steeds meer omge-vorm-d worden naar het voorbeeld van Jezus. En eigenlijk is dat niet sterk genoeg uitgedrukt, want als we Jezus ons voorbeeld noemen is Hij buiten ons. Maar Hij wil binnen in ons vorm krijgen. Dat doet Hij door Zijn Geest.
Door te leven in verbondenheid en daarmee in een relatie met Jezus Christus, verandert je leven. Hij is de meest boeiende en fantastische Persoon die ooit op aarde heeft geleefd, want Hij is de mens zoals God het bedoeld heeft. Door Zijn Geest wil Hij diezelfde eigenschappen vorm in je leven geven, de vrucht. Je gaat daarmee op Hem lijken.
Als leden van de gemeente willen we steeds meer op Hem gaan lijken. Daarom staat Jezus Christus centraal: Zonder Hem kunnen we niets doen, dus verheerlijken wij Hem door veel vrucht te dragen en door Hem samen te volgen.
'Heere Jezus Christus, U wilt in ons wonen en ons veranderen naar uw beeld. Dank U voor dat geheim! In geloof bidden wij U: geef vandaag dat wij groeien in liefde, zodat we vol worden van: blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Amen'